חדשות קולנוע וסרטים

"כמעט והתייאשתי", ראיון עם במאי "אהבה וידידות"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
ראיון מיוחד לאתר "סרט" עם הבמאי האמריקאי העצמאי המוערך וויט סטילמן, שהגיע לישראל לקראת צאת סרטו החדש "אהבה וידידות" המבוסס על ספרה של ג'יין אוסטן. "אני לא אחיה עוד הרבה שנים, אני חייב להיות יותר בררן בסרטים שאני עושה", הוא אומר באופן כנה בראיון נטול פילטרים
מעטים הבמאים שבסרטים מועטים שיצרו הצליחו לצבור לעצמם שם. וויט סטילמן (64) הוא במאי נדיר מסוג זה, הנחשב לאחד הקולות הבולטים בעשורים האחרונים בקולנוע האמריקאי העצמאי, על אף שבאמתחתו חמישה סרטים בלבד מאז סרטו הראשון "מטרופוליטן" ב-1990.

מדוע ישנו פער כה גדול בין סרטיך?

"זה לא פער. איבדתי מומנטום בקריירה שלי והגעתי למעגל בו אני לא יכול להזיז שום דבר. לא הבנתי עד כמה המצב רע, כי תמיד ניסיתי לעשות משהו. ב-2008 הייתי בג'מייקה כדי לעשות סיור לוקיישנים ודחו אותי על ידי שלושה קרנות מימון. המפיק שלי לקח את הטייטל של הסרט ונתן אותו לסרט מסחרי אחר. זה קרה כל כך הרבה פעמים שכבר כמעט התייאשתי".

יכול להיות שהעובדה שאתה מעדיף לכתוב את הסרטים בעצמך ונמנע מפרויקטים מסחריים תורמת לפער זה?

"אני קרוב למוות, אני לא אחיה עוד הרבה שנים, אני כבר זקן. אני לא כזה אופטימי. כמה שנים אני עוד אוכל לחיות? אני חייב להיות יותר בררן. בעבר רציתי לביים תסריטים של אחרים, אבל באופן כללי לא מושך אותי לעשות פרויקט כזה. אני מרגיש שאני רוצה לעשות פרויקטים שיש לי מה להוסיף להם".

[*]

(וויט סטילמן, צילום: ים ויניולה)

סטילמן הגיע השבוע לארץ כאורח פסטיבל הקולנוע בירושלים לכבוד צאת סרטו החמישי "אהבה וידידות", המבוסס על רומן מכתבים שהוציאה ג'יין אוסטן בתחילת הקריירה הספרותית שלה בשנת 1793. סטילמן רתם לסרטו שתיים מכוכבות סרטו המפורסם ביותר "ימי הדיסקו האחרונים", קייט בקינסייל וקלואי סביני ששבות לשתף פעולה בסרטו החדש.

בתחילה סיינה מילר הייתה אמורה לגלם את התפקיד הראשי. איך הגעת לעבוד עם בקינסייל?

"נכון, זה משוגע כי קייט בקינסייל הייתה הבחירה הראשונה שלי מההתחלה. סיינה היא מאוד טובה מצחיקה וסקסית והייתה יכולה להיות טובה בתפקיד, אבל קייט היא אידיאלית, היו בעיות בהתחלה אבל בסוף הצלחתי להשיג אותה. אני שמח שזה קרה כי עם סיינה הסרט היה טוב, אבל לא עד כדי כך טוב".

מה גרם לך לבחור בפרויקט של ג'יין אוסטין?

"נתקלתי בסיפור הזה כשעבדתי על פרויקט אחר של אוסטן וחשבתי שזה כל כך מצחיק ואקסצנטרי, כמו מחזה של אוסקר ווילד ואוסטן ביחד. רציתי לעשות ג'יין אוסטן מצחיקה, כי הצד המצחיק שלה תמיד לא נראה בעיבודים אחרים לספריה. יש הרבה בסיפורים שלה שפונה גם לקהל גברי - זה לא חייב להיות סביב שמלות, מאהבים וחתונות. כל האדפטציות הרומנטיות הן לא באמת ג'יין אוסטן. רציתי שהסרט הזה יהיה הגרסה הגברית שלה, שתביא קהל חדש לראות אותה. זה גם יותר פשוט עבורי לביים פרויקט כזה כי זה משהו שאנשים כבר מכירים ואוהבים. אנשים לא נמשכים מספיק לסיפורים של וויט סטילמן, אני מקווה שזה ישתנה".

עלילת הסרט מתרחשת ב-1790 ומתמקדת בליידי סוזן ורנון (בקינסייל), אלמנה מצודדת ומתוחכמת שיודעת מה היא רוצה מהחיים, וגם יודעת כיצד להשיג זאת. היא מעתיקה את מגוריה באופן זמני לבית חמיה, על מנת להפריך את השמועות על הרומנים שהיא מנהלת. בזמן ביקורה היא מחליטה למצוא חתן לעצמה ולבתה הסרבנית, פרדריקה, ומושכת את תשומת ליבם של רג'ינלד הצעיר והנאה, סר ג'יימס מרטין העשיר והטיפש ושל לורד מאנוורינג הנשוי, אשר מסבך את תכניתה.

"כשהספר ראה אור בתקופה הוויקטוריאנית, נקודת המבט של אוסטן הצעירה הייתה מפתה ומושכת ומצחיקה. שנים לאחר מכן האחיינים שלה מצאו עמדה זו כשערורייתית מדי ומנעו מהספר להתפרסם. אני מרגיש שלעידן שלנו זו עמדה שיותר מתאימה", מספר סטילמן.

[*]

מה הייתה ההשראה שלך כשעיבדת את הספר לסרט?

"ההשראה שלי הייתה הסרט של סטיב מרטין 'נוכלים עם סגנון', שני הבחורים שם נוראיים, אבל כולם מחבבים אותם כי אנו נהנים לראות אותם עושים שערוריות. אני שמח שבסוף, לפחות לדעתי, זה הצליח לעבוד. כל כך הרבה יכול היה להשתבש אבל איכשהו האלמנטים השונים בסרט עובדים ביחד. זה מאוד מעניין איך במבט לאחור הכול נראה כל כך נכון כי בהתחלה זה נראה מאוד לא סביר שנצליח לעשות זאת".

על מה אתה עובד בימים אלו?

"אני עושה כעת תכנית ל'אמזון' בשם 'הקוסמופליטנים'. אני אוהב סרטים ואני חושב שיש חשיבות לצפייה קבוצתית במסך גדול אבל אני אוהב את הרעיון שבטלוויזיה אתה יכול ליצור עולם פתוח, שאם הוא עובד אתה יכול להמשיך אותו. אני חושב שזה טוב עבורי, מפני שהבעיה שלי היא לסיים עם העולם הבדיוני, אני תמיד רוצה להמשיך ולכתוב אותו".
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש יולי
 
חיפוש בארכיון 2016
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט