חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 40 שנה ל"שודדי התיבה האבודה"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
רעיון לתסריט שהחל מאהבתו של ג'ורג' לוקאס לסרטי ההרפתקאות בהם צפה בתור ילד, הפך בסיועו של הבמאי סטיבן ספילברג והכוכב הריסון פורד לאחד מסרטי ההרפתקאות המצליחים והאהובים בכל הזמנים. אורטל אדיב חזרה לדמותו של הארכיאולוג הנועז אינדיאנה ג'ונס ולסרט "שודדי התיבה האבודה" שיצא השבוע לפני 40 שנה והפך לקלאסיקה אלמותית
עולם הקולנוע חגג בסוף השבוע את הופעתה הראשונה של הדמות ששינתה את ז'אנר סרטי ההרפתקאות. "אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה" – הסרט האלמותי בבימויו של סטיבן ספילברג, בהפקתו של ג'ורג' לוקאס ובכיכובו של הריסון פורד, שהתחיל את הכל - חוגג 40 שנה. "שודדי התיבה האבודה", מחווה אוהבת לסדרת הרפתקאות ישנה, היה לאחד משוברי הקופות הגדולים של כל הזמנים (אחד מכל שלושה אמריקאים ראה אותו בקולנוע), נבחר למקום השני ברשימת 500 הסרטים הגדולים של כל הזמנים, לפי מגזין "אמפייר", מקום 56 בכל הזמנים בדירוג הגולשים של אתר IMDB, נבחר לשימור בספריית הקונגרס של ארכיון הסרטים האמריקאי, זכה בארבעה פרסי אוסקר, והוביל להפקתם של שלושה סרטי המשך (ועוד אחד שבדרך).

בסרט זה אנו נחשפים לראשונה לאינדי (הריסון פורד), הארכיאולוג ההרפתקן והסקסי עם הכובע והשוט האגדיים. ד"ר ג'ונס יוצא בשנת 1936 בעקבות התיבה האבודה, ארון הקודש בו נמצאים לוחות הברית, ונחוש בכל דרך למצוא אותה לפני הסוכנים הנאצים. על הדרך הוא מסתבך בשלל הרפתקאות מסעירות, מותחות ומרגשות. "שודדי התיבה האבודה" הפיח חיים חדשים בז'אנר סרטי הרפתקאות והמציא את המושג "סרט אקשן לכל המשפחה". זה סרט שיש בו הכל: עלילה מעניינת ומרתקת, פסקול בלתי נשכח, וכמובן גיבור חכם, מצחיק, נלהב שכובש את המסך.

[*]

מי שהגה את דמותו של הארכיאולוג ההרפתקן לראשונה היה ג'ורג' לוקאס, עוד לפני הפריצה הגדולה עם "אמריקן גרפיטי" והפיכתו לאחד הבמאים העשירים בהיסטוריה בזכות סאגת "מלחמת הכוכבים". הוא רצה לעשות סרט הרפתקאות עתיר אקשן ותפניות כמו הסרטים בהם נהנה לצפות בתור ילד. יחד עם חברו פיליפ קאופמן הם שינו את שמו מאינדיאנה סמית' לאינדיאנה ג'ונס, החליטו להתמקד בסיפורה של התיבה האבודה. לאחר הצלחת "מלחמת הכוכבים", היה ללוקאס את השם והתקציב הנדרשים והוא הציע את כיסא הבמאי לחברו סטיבן ס ספילברג, שיחד עם התסריטאי הצעיר לורנס קסדן ("האימפריה מכה שנית"), שכלל את התסריט לכדי פנטזיית נקמה בנאצים שרוצים להשתלט על העולם באמצעות ארון הברית היהודי, שנים לפני טרנטינו ו"ממזרים חסרי כבוד".

הארכיאולוג הנודע פרץ דלתות נוספות הן לגיבור עצמו והן לבמאי ולמפיק. פורד אמנם כבר הגיע לאינדיאנה ג'ונס עם הצלחה כבירה מסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים", אך הצליח לקפוץ עוד מדרגה ולהפוך לאחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בכל הזמנים עם הדמות המיתולוגית לנעליה נכנס. אינדיאנה ג'ונס הציג את פורד כגיבור אקשן גדול מהחיים עם מבט שהקסים את הצופים, ובעיקר את הצופות. פורד הרחיב את הרפרטואר שלו באחת הקלאסיקות הגדולות של המדע הבדיוני - "בלייד ראנר" (1988) והופיע במגוון סרטי דרמה, מתח וקומדיה מהמצליחים ביותר בשנות ה-80 וה-90. רוב סרטיו זכו להצלחה רבה ואף לשוברי קופות וב-2001 זכה פורד בתואר "השחקן הרווחי ביותר" בספר השיאים של גינס.

הבמאי סטיבן ספילברג הגיע ל"שודדי התיבה האבודה" אחרי שתי הצלחות קופתיות וביקורתיות אדירות ("מלתעות" ו"מפגשים מהסוג השלישי") ועוד כישלון אחד מהדהד ('"1941"), ספילברג ביים את "שודדי התיבה האבודה" ואת שלושת סרטי ההמשך שלו והשתמש בצילומים מרהיבים, עריכה מהירה, פסקול יוצא דופן ובאפקטים מיוחדים משוכללים כדי ליצור חוויה קולנועית קלילה אך גם מותחת ביותר. הצלחתו המסחררת של "שודדי התיבה האבודה" ביססה את מעמדו של ספילברג כבמאי מוביל בהוליווד מבחינה פופולרית ורווחיות, והוא אף קיבל בזכותו את מועמדותו השנייה לפרס האוסקר לבמאי הסרט הטוב ביותר. ספילברג המשיך לביים ולהפיק סרטים מסחררים ושוברי קופות גדולים ביניהם המוכרים ביותר "אי.טי. - חבר מכוכב אחר", "רשימת שינדלר", ו"להציל את טוראי ראיין" – שני האחרונים גם זיכו אותו בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר.

ב-29 ביולי 2022 עתיד לצאת לאקרנים הסרט החמישי בסדרת "אינדיאנה ג'ונס", אמנם ללא בימויו של ספילברג (שישמש כמפיק), אך הריסון פורד בן ה-78 לא מוכן לוותר על הכובע והשוט שלו, ובמילים שלו "אף אחד לא הולך לשחק את אינדיאנה ג'ונס חוץ ממני!". את שרביט הבמאי יתפוס ג'יימס מנגולד שכבר הוכיח בסרט "לוגאן" כיצד הוא מצליח להעניק ברק חדש לסדרת סרטים שאחרי שיאה. לנו רק נותר לקוות שהוא יעניק סיום ראוי שיזכיר יותר את ההתחלה המעולה של סדרת הסרטים ולא את הסרט הרביעי שכולנו נעדיף לשכוח.
אורטל אדיב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית הריסון פורד
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט