חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 40 שנה ל-"אי.טי - חבר מכוכב אחר"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לפני 4 עשורים הגיע לעולם חייזר חביב וטוב לב שרק רצה לעשות את דרכו חזרה לכוכב ממנו הגיע ובדרך רקם ידידות מופלאה עם ילד מקליפורניה. אלעד שלו חוזר לאחד הסרטים האהובים והמרגשים בכל הזמנים - "אי.טי", לסיפור מאחורי הסרט, להמשך שמעולם לא יצא לאור (פרט לפרסומת אחת), להשפעות שלו על הקולנוע האמריקאי ובודק מה קרה עם כוכביו 40 שנה אחרי
הסרט "אי.טי - חבר מכוכב אחר", שיצא בסוף השבוע לפני 40 שנה לאקרנים, נחשב לאחד האהובים בכל הזמנים, ובצדק. מי יכול שלא להתאהב בקשר שנרקם בין אליוט, ילד קליפורני בודד שמתמודד עם גירושי הוריו, ובין אי.טי אורח נדיב ונבון מכוכב אחר שמאבד את דרכו על כדור הארץ.

אבל קשה להאמין שסרט מסוג זה, שמציג חייזר טוב לב ועדין שרק רוצה לחזור לכוכב הלכת ממנו הגיע, יכול היה לקרום עור וגידים ללא הצלחתו של סרט קודם של ספילברג בשם "מפגשים מהסוג השלישי". עד צאתו של הסרט ב-1977, ועוד הרבה לפני "אי.טי" בשנת 1982, סרטי המדע הבדיוני הציגו חייזרים כמפלצות עוינות הרוצות להשמיד את כדור הארץ. הסרט לראשונה הציג תדמית יותר חיובית לחייזרים בסרט פשוט וגאוני על בני אדם שמגלים חייזרים ומצליחים לתקשר איתם בידידות.

עד אותה תקופה דמותו של החייזר הייתה משויכת לעולם האימה, בעיקר בזכות סרטים כמו "הדבר מעולם אחר" ו"מלחמת העולמות". עד לסרט זה הצופים כמעט מעולם לא נתקלו בחייזרים ידידותיים, כתוצאה מכך הסרט התקבל באהדה גדולה, הן על ידי הצופים שאהבו את סרטי האימה, והן עבור צופים מן המניין וסלל את הדרך לאחד מגדולי סרטי המדע בדיוני על חייזרים ידידותיים – "אי.טי" ובהמשך גם ליצירות עדכניות ברוח זו כ"קונטקט" ו"המפגש" (שלא לדבר על סלילת הדרך לסרטי הרפתקאות על חבורות ילדים כמו "הגוניס" ו"אני והחבר'ה" וגם הסדרה "דברים מוזרים").

[*]

כך כשספילברג קיבל את התסריט לסרט ממליסה מתיסון, הוא ידע שזה הסרט שהוא מעוניין לביים. ספילברג סיפר בזמנו על תגובתו בפעם הראשונה שקרא את התסריט של "אי.טי": "הייתי פשוט המום. הייתי מוכן כבר לצלם אותו למחרת. זה היה כל כך כנה. הקול של מליסה יצר קשר ישיר עם הלב שלי". בתקופת יציאתו של הסרט, סיפר ספילברג כי היה בתקופה הקשה ביותר שלו. יחסיו עם אשתו עלו על שרטון, הוריו התגרשו וכתוצאה מכך הוא איבד כמעט כל קשר עם אביו.

ספילברג כעס וחיפש נואשות אחר חבר, חבר מכוכב אחר, אשר יעזור לו בצערו. התוצאה הייתה סרט שאיננו פוליטי, איננו פילוסופי יתר על המידה וגם איננו מתוחכם ביחס ליצירות אחרות של הבמאי. אך דכאונו של ספילברג ושקיעתו ביצירה הזו גרמו לסרט שכל כולו נוטף מרגש. מרגיש כאילו הבמאי הכניס אותנו לעולמו בצורה אישית ביותר ודאג כיצד כל ילד יתחבר לילד הבודד והייחודי שהינו אליוט. לא היו לו מסכות, זה פשוט היה ספילברג בכבודו ובעצמו.

הסרט מספר את סיפורה של חברות אמיצה בין אליוט ואחותו גרטי (דרו ברימור הילדה באחד מתפקידיה הראשונים) לבין החייזר שמתחבא בביתו לאחר שהחללית שלו התרסקה. בזמן שאליוט מנסה לעזור לחבר החדש שלו שמגיע מאי שם בחלל, ויוצר קשר עם כוכב הבית של אי טי בכדי להציל אותו, השניים חייבים גם להימלט ממדענים וסוכנים ממשלתיים שרוצים לתפוס את החייזר הידידותי למטרות פחות נעלות. הדבר מביא להרפתקה שגדולה יותר ממה ששניהם יכלו לדמיין ולרכיבה אחת על אופניים אל על שהפכה לאחת הסצנות האייקוניות בכל הזמנים. משמעות שמו של הסרט הוא מהחלל החיצון (Extraterrestrial), אך ניתן לראות גם בשמו של אליוט שמתחיל ונגמר באותיות אי ו-טי כמקבילה האנושית של אי.טי – שני חצאים שסובלים מבדידות וחוסר שייכות לאחר התפרקות המסגרת שהכירו (אצל אליוט התא המשפחתי ואצלי אי.טי הנחיתה בכוכב זר) ולסייע זה לזה למצוא מחדש את הדרך לרפא את ליבם ולהחזיר את האושר לחייהם.

"אי.טי" הופק בתקציב צנוע יחסית גם לזמנו של 10.5 מיליון דולר בלבד, אך הכניס קרוב לפי 80 מתקציבו (493 מיליון דולר בעת צאתו, ו-20 שנה לאחר מכן 300 מיליון דולר בהפצה מחודשת לחגיגות העשרים) – מה שהעלה אותו לראש טבלת הסרטים הרווחים בכל הזמנים עד שסרט אחר של ספילברג הדיח אותו 11 שנים לאחר מכן מצמרת הטבלה – "פארק היורה". עד היום, בחישובי אינפלציה, הסרט נמצא במקום השביעי ברשימת הסרטים הרווחיים בכל הזמנים.



גם טקס האוסקר, שלא נתן באותה תקופה כמעט מועמדויות לסרט ז'אנר, זיכה את "אי.טי" בתשעה מועמדויות, כולל לסרט הטוב ביותר, וב-4 פסלונים –לפסקול המוזיקלי, סאונד, עריכת סאונד ואפקטים ויזואליים. ריצ'רד אטנברו שסרטו "גנדי" זכה באותה שנה בפרס הסרט הטוב אמר בתגובה: "לא רק שהייתי בטוח ש'אי.טי'. יזכה, אלא שהגיע לו לזכות. זה היה סרט חדשני, עוצמתי ונפלא".

לאחר "אי.טי" המשיך ספילברג את דרכו להפוך לבמאי המצליח בכל הזמנים עם שורה של שוברי קופות כ"פארק היורה", סרטי ההמשך של אינדיאנה ג'ונס ו"דוח מיוחד" לצד סרטים זוכי אוסקרים כ"רשימת שינדלר", "להציל את טוראי ראיין" ו"לינקולן". לעומתו תסריטאית הסרט מליסה מתיסון, שהייתה מועמד לאוסקר על כתיבתו, כמעט ולא כתבה סרטים נוספים פרט ל"קאנדאן" של מרטין סקורסזה על הדלאי לאמה אשר מתיסון הפכה לידידה קרובה שלו, לסיפור השני בסרט "אזור הדמדומים" בבימויו של ספילברג ולסרטו "העי"ג" שגם מספר את סיפור ידידות בין ילדה ליצור ידידותי. היא הלכה לעולמה בשנת 2015 בלוס אנג'לס לאחר מחלה קשה בגיל 65.

מי שהפכה לאחת הכוכבות הכי גדולות מ"אי.טי" היא דרו ברימור. תחילה היא סבלה מתסמונת הילד-הכוכב, התמכרה לאלכוהול ולסמים בגיל צעיר מאוד עד שהגיע לטיפול שיקומי בגיל 13. לאחר מכן התאוששה וכיכבה בשורה של סרטים שוברי קופות כמו "צעקה", "50 דייטים ראשונים", "זמר החתונות", "המלאכיות של צ'ארלי" ו"דוני דארקו". היא גם הפכה לידידתו הקרובה של ספילברג שליווה אותה במהלך הקשיים בחייה ואף הפך לאפוטרופוס שלה.
עוד כוכב ענק מאחורי הקלעים של הסרט הוא ג'ון וויליאמס, שאחראי לפסקול ונעימת הנושא הבלתי נשכחים ועליו אמר ספילברג עם צאת אלבום הפסקול "ג'ון וויליאמס הוא אי.טי". וויליאמס החל לעבוד עם ספילברג מאז צאת סרטו השני "שוגרלנד אקספרס" ולמרות שחגג לאחרונה 90 הוא המשיך עם הבמאי לכל אורך הקריירה המפוארת שלו עם הפסקולים האלמותיים בין היתר של "פארק היורה" ו"רשימת שינדלר" ועד לסרטו "העי"ג" משנת 2016 ואף הלחין פסקולים ענקיים נוספים לסרטי הארי פוטר ו"שכחו אותי בבית".

מי שזכה לפחות הצלחה הוא הנרי תומאס שגילם את אליוט. הוא אמנם המשיך לשחק לאורך השנים אף בתפקידים קטנים ונשכחים, עד שהגיע הבמאי מייק פלנגאן והעניק לקריירה שלו תחייה מחודשת עם תפקידים בסרט "המשחקים של ג'רלד" ו"דוקטור סליפ" המבוססים על ספריו של סטיבן קינג ובסדרות "מי מתגורר בבית היל" ו"מי מתגורר באחוזת בליי".

למרות הצלחת הענק שלו, סרט המשך מעולם לא הופק ל"אי.טי". ספילברג ומתיסון אמנם עבדו על תסריט לסרט המשך בשם "אי טי: פחדים ליליים", בו אליוט וחבריו נחטפים על ידי חייזרים מרושעים ומנסים ליצור קשר עם אי.טי כדי שיציל אותם, אלא שאז ספילברג הבין שהוא לא רוצה לא להרוס את החד־פעמיות של "אי.טי" המקורי והחליט לגנוז את ההמשך. הכי קרוב שראינו לאיחוד בין כוכבי הסרט היה בפרסומת בת 4 דקות של חברת Xfinity שעלתה לפני 4 שנים. בפרסומת אי.טי חוזר לכדור הארץ שם הוא פוגש את שני הילדים של אליוט, אח ואחות, ולאחר מכן את חברו הטוב ביותר אליוט בגרסה המבוגרת שלו. "חזרת", אומר אליוט הנרגש כשהוא פוגש את אי.טי לראשונה, ומיד מציג את החייזר האהוב למשפחה שלו, עד שהוא מבין שעליו לחזור לכוכב ממנו הוא בא.



"אי.טי" הוא מסוג הסרטים שהעולם תמיד זוכר. כאשר אני מביט על ירח מלא, הדבר היחיד אשר עליו אני חושב זה על אותם האופניים שנמצאים אי שם במרומים וסוחבים איתם את אליוט ואי.טי. העובדה שספילברג היה כל כך מקורב לסרט זה בצורה אישית, היא גם מה שנתנה לו את סרטו הטוב ביותר בקריירה יוצאת הדופן שלו ואת אחד מהסרטים המרגשים והאנושיים בכל הזמנים, מסוג הסרטים שניתן (וחובה) לראות בכל גיל ומשוברי הקופות הבודדים שבליבם עומד לב גדול ופועם ולא אפקטים חזותיים ותאווה כלכלית גרידא.
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2004
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט