חדשות קולנוע וסרטים

הסרטים של כריסטופר נולאן - חלק שני

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לכבוד צאת הסרט "בין כוכבים", סרטו החדש של כריסטופר נולאן, אנחנו ממשיכים בסקירת הסרטים של כריסטופר נולאן והפעם מה חשבו כתבינו על "באטמן מתחיל", "יוקרה" ו"האביר האפל"?

באטמן מתחיל (2005)

ישראל: אחרי שמותג באטמן בקולנוע התרסק ובייש את עצמו במספר המשכונים ששיאם הגרוע הגיע ב- 1997 עם "באטמן ורובין" נולאן יצר סרט "אתחול" לסדרה (מושג שהיה ממש בחיתולים בתחילת העשור הקודם ו"באטמן מתחיל" נתן לו תנופה רבה, עוד תרומה של נולאן לקולנוע של השנים האחרונות) שהוא גם סרט מקור – "באטמן מתחיל" מלבד כריסטיאן בייל שנבחר לגלם את את ברוס וויין /באטמן שהיה שחקן מוערך אבל עדיין לא במעמד של כוכב ענק, הסרט מציג גלריה של שחקנים שהם שילוב של כוכבים ושחקני דרמה מצוינים (ליאם ניסן, מייקל קיין, מורגן פרימן, גארי אולדמן ואחרים). העלילה, יחסית לסרטים מבוססי קומיקס עד לאותה תקופה, מאוד ריאליסטית, ונוגעת במגוון של נושאים פוליטיים וסוציולוגיים, משבר כלכלי, עשירים ועניים, שלטון באמצעות פחד ועוד, בנוסף. כמו בכל סרטי נולאן שוב יש עיסוק במציאות מול דמיון. הסרט הצליח מאוד קופתית ורוב המבקרים בעולם אהבו אותו, מה שנתן לנולאן את האור הירוק ליצור את שני סרטי ההמשך ולהשלים את הטרילוגיה.

נתן: בסרט הזה נשתלו הזרעים להשפעה הענקית של נולאן על ז'אנר סרטי הקומיקס שנבטו "באביר האפל". עד אז סרטים מסוג זה היו מיועדים לקהל הצעיר. נולאן החליט להתמקד בסיפור כיצד נוצר האביר האפל אבל במקום לייצר סרט גותי וקרקסי כמו שעשה טים ברטון בשני סרטי באטמן הראשונים, או ילדותי וקלישאתי כמו שעשה ג'ואל שומאכר בשני סרטי באטמן האחרים, נולאן יצר סרט בוגר וראליסטי. האתחול של באטמן השפיע על הפקת בוגרת וראליסטית יחסית של סרטים אחרים כמו "השומרים" ו"ונדטה". יחד עם זאת, בניגוד אליך ישראל, אני חושב שמדובר בסרט הכי חלש של נולאן מבין כל שמונת הסרטים הארוכים שיצר. זה לא אומר שמדובר בסרט רע, ממש לא. "באטמן מתחיל" הוא סרט טוב, אלא שהוא לא טוב כמו שני הסרטים האחרים בטרילוגיה והוא פחות מרשים משאר סרטיו.



יוקרה (2006)

נתן: בהפסקה בין סרטי טרילוגיית באטמן עיבד נולאן לקולנוע את ספרו של כריסטופר פריסט שעסק בשני קוסמים במאה ה 19 שהיו חברים והפכו למתחרים. המטרה של כל אחד מהם הייתה להציג בצורה הטובה ביותר את הקסם שנקרא ה"אדם המשוגר" (הקוסם נעלם במקום אחד ומופיע מיד במקום אחר). לצורך כך הם היו מוכנים לפגוע האחד בשני כך שבסופו של דבר בורדן (כריסטיאן בייל) מואשם ברציחתו של אנג'ייר (יו ג'קמן). זה היה גם הסרט הראשון בו נולאן שילב מדע בדיוני דרך אחת מהמצאותיו של ניקולה טסלה (דיוויד בואי). גם כאן הצופה נדרש להפעיל את המוח ולחשוב לאורך כל הסרט.

ישראל: מבחינתי "יוקרה" יחד עם "התחלה" הם פסגות היצירה של נולאן עד היום, אם לא מבחינה קולנועית, אז לפחות מבחינת רעיונית והנושאים שהם עוסקים בהם. גם אחרי מספר רב של צפיות אני מצליח למצוא עוד ועוד רמזים שנולאן שתל בסרט המתוחכם הזה. ב"יוקרה" נולאן משתמש בקסם כאלגוריה לעשיית סרטים בדמותו של אח תאום ששותף לחייו הבימתיים והמציאותיים של גיבור הסרט. האם אנחנו באמת צריכים להיזכר שאחיו של נולאן, ג'ונתן, שותף לכתיבת כל התסריטים שלו ומקבל קרדיט שווה על התסריטים בכל יצירותיו ?



האביר האפל - (2008)

ישראל: הסרט השני בטרילוגיה, שנחשב בעיני כולם (וגם בעיניי כמובן) לסרט הטוב מבין השלושה ולאחד הסרטים הטובים בהיסטוריה (מדורג במקום הרביעי ברשימת 250 הסרטים הטובים בכל הזמנים של IMDB). ראיתי את הסרט שוב לאחרונה בהקרנה מיוחדת בשנת 2012 בקולנוע ו.... וואו! שכחתי כמה הוא מסחרר! התפקיד המופתי של הית' לדג'ר כג'וקר, האקשן המעולה, הסיפור המרתק, הצילום המרהיב, הקצב המטורף של הסרט, כל אלה מעבירים 152 דקות של סרט בהבזק. רוב השחקנים הראשיים המשיכו את התפקידים המצויינים שלהם, למרבה המזל קייטי הולמס היפה אך הבלתי נסבלת הוחלפה ע"י מגי ג'ילנהול היפה והשחקנית הטובה בהרבה, כריסטיאן בייל הוא באטמן אולטימטיבי בעיניי. הסרט משלב בעלילה שלו שלל נושאים חברתיים, פוליטיים ומוסריים כמו מגבלות הכוח של השלטון בטיפול בפשע, קיומו של רוע מוחלט, תקשורת, דעת קהל, ועוד. "האביר האפל" הוא אחת מחוויות הקולנוע הטובות שאפשר לבקש ולקבל מסרט, עדיין אין פעם אחת שהסרט משודר בטלויזיה ואני לא יושב לראות אותו.

[*]

נתן: בעיני זו פסגת היצירה של נולאן, בלי לציין את החדשנות הטכנולוגית שבו בהיותו סרט הקולנוע הראשון בו נעשה שימוש במצלמת איימקס. הוא לקח שלב אחד קדימה את הראליזם שהתחיל ב"באטמן מתחיל": את דמותו של הרווי דנט (ארון אקהרט) הוא הפך לטו פייס בהדרגה תוך כדי התפתחות הסרט. הדמות התגבשה לגמרי כאשר חצי מפניו נשרפו בעת ניסיונו של באטמן לחלץ אותו ממקום שעמד להתפוצץ. אבל טו פייס לא הייתה הדמות המרכזית של הסרט, גם לא באטמן, אלא הג'וקר, שעמד במרכז העלילה המהירה והקצבית. נולאן גרם לג'וקר של ג'ק ניקולסון להחוויר (למרות האיפור הלבן) וללדג'ר לזכות באוסקר על תפקידו. "האביר האפל" הוא סרט הקומיקס הטוב ביותר בכל הזמנים. זה היה הסרט שגרם לנולאן להפוך לבמאי קולנוע מסחרי מוערך ואיכותי. הסרט היה אחד הגורמים לשינוי מאוד מרכזי באקדמיה: באותה שנה הוא לא נכלל ברשימת המועמדים הסופיים לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, אבל שנה לאחר מכן, כדי למנוע מצבים כאלה ולתת להזדמנות לסרטים מז'אנרים שונים - מספר המועמדים הסופיים גדל כך שעד היום ניתן לבחור עד 10 מועמדים לסרט הטוב ביותר בכל שנה במקום חמישה.



בחלק הבא והאחרון בסדרת הכתבות: נתן וישראל יסקרו את הסרטים האחרונים של נולאן: "התחלה", "עלייתו של האביר האפל" ו"בין כוכבים" ויגיעו למסקנה מהו סרטו הטוב ביותר? לחלקה הראשון של הכתבה: לחצו כאן
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית כריסטיאן בייל
 
חיפוש בארכיון 2010
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט