חדשות קולנוע וסרטים

המלך ג'יימס: עשרת הסרטים הגדולים בסדרת ג'יימס בונד - מקומות 6-10

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לכבוד צאת הסרט ה-25 בסדרת ג'יימס בונד - "לא זמן למות" - בחר הכתב מתן יניב את עשרת הסרטים הטובים בסדרה בת שישה העשורים, שחלקם אף הצליחו לסדוק את התדמית השחוקה של המרגל השרמנטי. בחלק הראשון של הכתבה הוא חוזר אחורה בזמן החל מ"חיה ותן למות" משנת 1973 ועד "סקייפול" משנת 2012
כבר כמעט 60 שנה שבריטניה נושאת על דגלה את דמותו הנצחית של המרגל השרמנטי ג'יימס בונד. אם כי הסדרה נשענה הרבה יותר מדי על תבנית סיפורית מסוימת, דמויות סטריאוטיפיות, דמויות נשיות שטחיות ורשעים מצועצעים - הרי שתבנית זו נשברה לעיתים קרובות עם תסריט אמיץ ובמאי בעל חזון אמנותי.

במשך 6 עשורים יוצרי הסדרה ניפצו לא אחת את התבניתיות הסיפורית על מנת לקדם דמויות עמוקות יותר וגם לתת מקום לייצוג אתני מלבד הבריטי השרמנטי. ברשימה הבאה בחרתי להציג את היוצרים הללו, אלו שבאומץ יצאו כנגד התפיסה השמרנית והפלטפורמה הפטריוטית-בריטית של בונד ובחרו להציג תפיסה חברתית-אנושית. לכבוד צאת הסרט החדש בסדרה והאחרון בכיכובו של דניאל קרייג – "לא זמן למות" - אלו עשרת הסרטים הגדולים מבין 25 הסרטים בסדרת ג'יימס בונד.

10. חיה ותן למות (1973)

הסטריאוטיפ של אדם כהה עור פראי עוד קיים בסרט הראשון בסדרה בכיכובו של רוג'ר מור וכאשר צפיתי בו בצפייה חוזרת קשה שלא לראות את הייצוג המשפיל של האפרו-אמריקאים בתור ברברים. עדיין, "חיה ותן למות" תמיד יישאר בתור אחד הסרטים האהובים עליי בסדרה דווקא בגלל אווירת האקספלוטיישן הרעננה שניתנת לסדרה (גם אם כוונתו הפוכה לגמרי מסרטיה של פאם גריר). אחרי שסוכן '00' נרצח, בונד יוצא לחקור את המקרה ומוצא את עצמו יוצא כנגד ברון סמים מהארלם בשם מיסטר ביג. משחקו האלגנטי של רוג'ר מור יחד עם שירו האייקוני של פול מקרטני מצילים את הסדרה שכמעט מצאה את סופה אחרי עזיבתו של קונרי.



9. לעיניך בלבד (1981)

אחד מהסרטים הפחות מוכרים ומוערכים בסדרה, למרות מעמדן האייקוני של סצנות הלקוחות ממנו. הסרט נפתח עם בונד (שוב בכיכובו של רוג'ר מור) עומד מול הקבר של אשתו בטרם נקרא להתמודד מול הנבל הגדול ביותר שלו - ד"ר בלופלד - שנמצא בסרט רק להופעה קצרה ומספקת. בהמשך, בונד נקרא לחקור את היעלמותו של מתקן רדאר בריטי שעלול ליפול לידיהם של הרוסים.

מלבד השיר הקלאסי של שינה איסטון והפתיחה המשעשעת, זו דווקא דמותה של נערת הבונד, מלינה האבלוק (קרול בוקה), שנותנת את הטון בסרט. בסדרה בה הדמות הנשית הייתה לרוב פלקטית, כאן בחרו המפיקים לקחת את סיפורו של פלמינג המתמקד בנערה צעירה שמנסה לנקום את מות הוריה. גם הכריזמה של מור מתגמדת לעומת התהליך אותו עוברת בוקה מנערה שחוקה לגיבורת אקשן אמיתית (סיפור שיועתק בלי בושה לאחר מכן ב"קוואנטום של נחמה"). לעומת ההכרה הזעומה לה זכה הסרט, אני רואה אותו כאבן דרך משמעותית באבולוציה הבלתי נגמרת של בונד. כמובן, בל נשכח את חיים טופול האגדי שגם נמצא כאן בתפקיד קטן.

8. סקייפול (2012)

בעוד שרוג'ר מור הוא הבונד האולטימטיבי לדעתי, היחיד שניסה לתת לבונד ממד אנושי ופגיע הוא דניאל קרייג. לכן, הוא השחקן הטוב והאמיץ ביותר שנכנס לנעליו המצוחצחות של הג'נטלמן הבריטי. בעוד ש"קזינו רויאל" הציג את בונד כסוכן צעיר ותמים במערכת הגדולה ממנו, "סקייפול" מציג את בונד מתמודד עם בגרות ואף עם זקנה שמעידה על חכמה שצבר אך גם על צלקות איתן חייב להתבגר.

לאחר שסוכן MI6 לשעבר מורד במדינה, נאמנותו של בונד לבוסית 'M' (ג'ודי דנץ' בהופעתה הטובה ביותר של הדמות) נעמדת למבחן ומאלצת אותו להתמודד עם שדים מעברו. 50 שנה לאחר הופעתו הקולנועית הראשונה, זוהי הפעם הראשונה בה אנו מציצים לעברו של בונד. בעוד שהתסריט לפעמים מסתבך ומשאיר אותנו עם שאלות גדולות מדי, היתרון הגדול ביותר של הסרט הוא בימויו הוויזואלי והיוצא דופן של זוכה האוסקר סם מנדז ("אמריקן ביוטי") שהולך יד ביד עם אחת מתצוגות המשחק הטובות ביותר של הסדרה.



7. אוקטופוסי (1983)

זהו סרטו השני של הבמאי ג'ון גלן בפרנצ'ייז, לאחר "לעיניך בלבד", אבל הבמאי למד להכיר את מור ואת הדמות בחדר העריכה כשתפקד כעורך בשניים מהסרטים המצועצעים ביותר של הסדרה – "מונרייקר" ו-'"מרגל שאהב אותי" - תפקיד שלימד אותו לעומק מה אסור לעשות עם הדמות. לאחר שהוא הנחית את הסדרה לטון ריאליסטי יותר עם "לעיניך בלבד", את "אוקטופוסי" הוא כבר לוקח לתוך העולם שלו. התוצר הוא סרט צבעוני ונפלא שמדגיש את תהליך הפוסט-מודרניזם שעבר בונד במעבר לשנות ה-80.

אם "חיה ותן למות" הציג תרבויות שונות באמצעות סטראוטיפים מגוחכים, "אוקטופוסי" מדגיש את היופי של תרבויות כמו מדינות ערב ואפילו יריבתו הגדולה ביותר של בונד באותם שנים - רוסיה. כמובן שאי אפשר לא לציין את הייצוג הנשי שגם כאן עולה מדרגה ובסיקוונס הסיום מוצא את עצמו בונד נאבק לצד נשים לוחמות בהנהגת נערת הבונד (מוד אדמס הנהדרת), שעל שמה נקרא הסרט.

6. העולם אינו מספיק (1999)

הסרט היחידי ברשימה בכיכובו של פירס ברוסנן ברשימה, לא מכיוון שמשחקו היה כה גרוע כמו התסריטים אליהם נקלע השחקן (צר לי, אני יודע שחלקכם זוכרים לחיבה את "גולדן איי"). גם כאן העלילה מגוחכת למדי ובה בונד נבחר להגן על בתו של מיליונר מפני נבל חסין לכאב שכדור בראשו הופך אותו לבלתי מנוצח. על היעדר העלילה מכסה הבמאי מייקל אפטד ("אניגמה" הנהדר) בוויזואליה מרשימה ובקטעי אקשן הטובים ביותר שנראו באותו זמן בסדרה.

אם כי אין הרבה משמעות מאחורי העלילה של "העולם אינו מספיק", זהו מסרטי הבונד המבדרים ביותר ברשימה. לא מעט מ"איכותו" של הסרט היא בזכות סופי מרסו המפתה וכמובן רוברט קרלייל האייקוני שמביא חלק מהצבעוניות שהראה במשחקו ב"טריינספוטינג" ומציל את דמות הנבל בסרט.



לחלק השני של הכתבה - מקומות 1-5 >> לחצו כאן
מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית דניאל קרייג
 
חיפוש בארכיון 2011
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט