חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 10 שנה ל-"הארטיסט"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
היום לפני 10 שנים, הגיחה תופעה ייחודית בעולם הקולנוע – סרט צרפתי, שחור לבן ואילם, שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר והפך לסרט הצרפתי המעוטר ביותר בהיסטוריה. לימים נתפס "הארטיסט" כעוד שיר הלל להוליווד שקרץ לחברי האקדמיה, אך סרטו של מישל הזנוויציוס הוא הרבה יותר מעוד גימיק קולנועי
"אה, זה בשחור לבן?", זו שאלה (שלרוב מלווה בקול מאוכזב) ששומעים אנשים רבים מחבריהם לאחר שהמליצו להם על סרט קלאסי, טרום עידן הצבע. אם הסרט הוא גם – חס וחלילה – אילם, ההיענות לצפייה בו תהיה אפילו עוד יותר קטנה. כיום, הרבה אחרי תקופות האנטי-מחיקון וה-"טכניקולור", הצבעוניות והדיאלוג הם חלק כה הכרחי מהוויית הקולנוע שקל מאוד לשכוח שלפני קרוב ל-90 שנה בלבד, המחשבה על סרט "מודרני" (עם קול וצבע) הייתה מתפרשת כהתאבדות עסקית. עם זאת, קסמם של הסרטים האילמים ויוצריהם – מפריץ לאנג ועד באסטר קיטון – עדיין נמצא בליבם של רבים ממעריצי הקולנוע, ועל אחת כמה וכמה, יוצרי הקולנוע. כזה היה הבמאי הצרפתי מישל הזנוויציוס, שחלם ליצור סרט אילם שלם במשך שנים רבות.

רק לאחר הצלחתם הכלכלית והביקורתית של סרטי הפרודיה שלו על ג'יימס בונד – "סוכן חשאי 117: קהיר, רשת מרגלים" (2006) ו-"המרגל האבוד בריו דה ז'ניירו" (2009) – החלו אולפני ההפקה הצרפתיים להתעניין ברעיון הלא אטרקטיבי במיוחד של הזנוויציוס. לאחר חודשי מחקר, כתיבה והפקה, הגיח לאוויר העולם היום בדיוק לפני 10 שנים - "הארטיסט", בכיכובם של שניים מכוכביו הותיקים של הבמאי – ז'אן דוז'רדן וברניס ביז'ו, אשתו של הזנוויציוס. לא לקח זמן רב לסרט הקטן הזה והלא מודרני במיוחד להפוך לדבר החם ביותר של שנת 2011 ולשובר שיאים של ממש.

[*]

אחרי שכיכב בראש רשימות ה-"Top 10" השנתיות של גדולי המבקרים בעולם, החל "הארטיסט" את מסע הניצחון שלו – ראשית בפסטיבל קאן, שם דוז'רדן זכה בפרס השחקן הטוב ביותר; עצר לזכיות בפרסים הגדולים בטקסי 'גלובוס הזהב' וה-"BAFTA" הבריטי, בהתאמה; הגיע לביקור ביתי בפרסי "הסזאר" הצרפתיים עם 6 זכיות מתוך 10 מועמדויות; ולבסוף קינח בטקס הגדול ביותר – פרסי האוסקר – עם הפרסים הגדולים ביותר – הסרט הטוב ביותר, השחקן והבמאי. זכיות אלו לא עשו רק היסטוריית אוסקר (דוגמת הסרט הצרפתי הראשון שזכה בפרס, השחקן הצרפתי הראשון שזכה, הסרט בשחור-לבן הראשון שזכה מאז "הדירה" של בילי ווילדר ב-1960 והאילם הראשון מאז הזוכה הראשון אי פעם בפרס – "כנפיים" ב-1927), אלא הפכו את סרטו של הזנוויציוס לסרט המעוטר ביותר בתולדות ההיסטוריה הקולנועית העשירה של צרפת. אבל אחרי שכל עננת התהילה פגה, מה מצב "הארטיסט" עשר שנים אחרי? ראשית, בואו נתחיל בתקציר הסרט: ג'ורג' ולנטין (דוז'רדן) הוא כוכב גדול בהוליווד האילמת של שנת 1927. על המסך הגדול הוא מתמודד עם מדענים סובייטים מרושעים לצידו של כלבו הנאמן ג'ק (אוגי הכלב), אך בחייו האמיתיים הוא שחקן הולל, שנאלץ להתמודד עם הערותיהם המתמשכות של אשתו דוריס (פנלופי אן-מילר, "התעוררות"), שותפתו המעיקה למקצוע קונסטנס (מיסי פייל, "צ'ארלי בממלכת השוקולד") והמפיק רב העוצמה אל זימר (ג'ון גודמן). היתקלות מקרית במעריצה צעירה ושחקנית מתחילה בשם פפי מילר (ביז'ו) והופעת ההמצאה החדשה הסאונד מובילה את ולנטין המנוסה להרהר ברגשותיו לאשתו ובמקומו בהוליווד. דעיכת כוכבו של ולנטין מתרחשת במקביל לעלייתה המטאורית של מילר לכוכבות, ואנו מתלווים לצמד המנוגד במשך חמש שנים, בהם הוליווד משתנה מן הקצה אל הקצה.

הזנוויציוס נכנס לעומק הקורה בכל הנוגע לסרטים אילמים, ונתן להשפעות עבר לעצב את סרטו במספר אופנים: ראשית, כשהתלבט באיזה ז'אנר למקם את סרטו – קומדיה או דרמה – בחר הבמאי דווקא באופציה השנייה, כי סבר שהמלודרמות מאותה התקופה (לדוגמה, "מטרופוליס") עומדות טוב יותר במבחן הזמן מאשר יריבותיהן הקומיות, למרות שהן האסוציאציות הראשונות שעולות לראשנו כשאנו חושבים על סרטים אילמים (עם זאת, השראתו הגדולה ביותר של הזנוויציוס בכתיבת התסריט הייתה דווקא הסרט הקומי של קינג וידור מ-1928, "Show People").



כדי להראות שתי קצוות תקופה אקוטית זו בתולדות הקולנוע, הזנוויציוס בחר גם בכוכבי קולנוע אילם מוכרים – בייחוד דאגלס פיירבאנקס (אחד משחקני סרטי ההרפתקאות הגדולים ביותר של התקופה, שכוכבו דעך עם כניסת הסאונד, ה-"Talkies") ומרי פיקפורד (ביתה המקורי היה אחד ממספר מיקומי הצילום הקלאסיים שבהם הבמאי בחר לצלם) – כשעיצב את דמויותיהן של ג'ורג' ולנטין ופפי מילר. הוסיפו לכך את העובדה שהבמאי הצרפתי בחר להשמיע מוזיקה קלאסית על סט הצילומים, כפי שנהגו נגנים חיים לעשות באולם הקולנוע כשהוקרנו סרטים אילמים, וכך הופך "הארטיסט" למחווה אמיתית לשיטת יצירת סרטים שנעלמה מהעולם.
עם זאת, התהילה הגדולה שהביאה לו טקס האוסקר יכולה לסמן אותו כ"סרט אווירה" ולשייך אותו למגמה הגודלת של סרטי "הוליווד על הוליווד", אך אין בכך בכדי לציין ש"הארטיסט" הוא גימיק ותו לא. להפך, זה סרט שעובד במספר רבדים: ראשית, כסרט Meta, שמשתמש בז'אנר תקופתי כדי לתאר את אירועי התקופה מאחורי הז'אנר – כלומר, סרט אילם לכל דבר ועניין, שנראה כאילו יצא מ-1926, שמתאר את מותו של אותו הז'אנר השולט בתקופה זו. שנית, כשיר קינה עלילתי ותעשייתי. מצד אחד, סיפור ה-"כוכב הנולד" הקלאסי על עליית הפופולריות של הכוכבת מול ירידת זו של הכוכב; ומצד שני, הספד לתעשייה שנעלמת ברגע, והתמימות שלקחה איתה ולא תחזור שוב לעולם. כסרט שכזה, שמתפקד בכמה אופנים שונים, הוא "מאלץ" את שחקניו לשחק גם כסטריאוטיפ השחקן האילם הקלאסי – הבעות פנים מודגשות, משחק קומי מוגבר של הגוף – וגם כשחקנים דרמטיים לכל דבר, משל היו בסרט ביוגרפי אודות חייו של כוכב עבר. למזל הסרט ולמזלנו, דז'ורדן וביז'ו מבצעים זאת כמעט ללא מאמץ נראה לעין, ומשלימים את החוויה הכוללת שהיא "הארטיסט".

מה קרה לכוכבי הסרט לאחר מכן? דז'ורדן הפך לכוכב בינלאומי, שעבד בפרויקטים מ"קצין ומרגל" של רומן פולנסקי ועד הלהיט הצרפתי מנטפליקס, "10 אחוז"; ביז'ו והזנוויציוס - לאחר עוד פרודיית ריגול וביוגרפיה מעט כושלת אודות ז'אן לוק גודאר - אמנם ממשיכים לעבוד, אך מבחינה ציבורית לא שחזרו את ההצלחה. הכלב אוגי, שגונב את ההצגה בלא מעט מהסצנות, הלך לעולמו לפני כשש שנים. עדיין, "הארטיסט" היא קפסולת זמן אך גם בחינה מחודשת של הקולנוע – הסתכלות מלבבת על העבר, אך פקפוק בתעשייה שמשתנה תמיד מתחת לרגליך.
דניאל עמיר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית ז'אן דוז'רדן
 
חיפוש בארכיון 2016
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט