חדשות קולנוע וסרטים

להקה מהסרטים: הסרטים שנוצרו בהשראת הביטלס

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
אין ספק שיש קונצנזוס לגבי העובדה שהביטלס היא הלהקה הטובה והמצליחה ביותר בעולם. בשבוע שעבר יצא הסרט "יסטרדיי" שמספר על מציאות בדיונית בה תופעה על טבעית גורמת לכל האנושות לשכוח מקיומם של הביטלס, פרט למוזיקאי כושל שמחליט לנצל את ההזדמנות ולהדהים את העולם בביצועים לשירים האהובים. הזדמנות מצוינת לביטלמנית מעיין הררי להיזכר בכמה סרטים משובחים מוכרים יותר או פחות שנוצרו בהשראת הלהקה ושיריה
1. מעבר ליקום (2007)

דרמה מוזיקלית בבימויה של הבמאית האקספרסיבית ג'ולי טיימור ("פרידה"), זוכת פרס גלובוס הזהב לשנת 2008 בקטגוריית "הסרט המוזיקלי/קומי הטוב ביותר" שהיא יצירה פסיכדלית מופלאה ששואבת השראה מחיי הביטלס ומספרת את סיפור תקופת ילדי הפרחים בדרך יצירתית ומקורית, דרך שירים נבחרים מכל שנות יצירתה של הלהקה.

ג'וד (ג'ים סטראגס) הוא בן מעמד הפועלים בליברפול הענייה וצייר חובב שמגיע לארה"ב לחפש את אביו הביולוגי-מרצה באוניברסיטה. שם הוא פוגש את מקס, סטודנט מקומי ואחיה של לוסי (אוון רייצ'ל ווד – "ווסטוורלד") שמתאבלת על מות האהוב שלה במלחמת ווייטנאם. השלושה עוברים לגור ביחד ועד מהרה ג'וד ולוסי מתקרבים ומתאהבים, בהמשך מצטרפים אליהם גם סיידי, פרודנס וג'ו והחבורה מתמודדת עם אתגרי החיים כצעירים בארה"ב של שנות ה-60 על רקע המלחמה, המחאות, הסמים, ההתנסויות, החופש המיני והשאלות שמביאה איתה התקופה שידועה כתקופה הצבעונית ביותר בהיסטוריה של ארה"ב אשר מהפכותיה השפיעו על העולם כולו.

מעבר למגוון רפרנסים לשירי הלהקה דרך שמות הדמויות, הביוגרפיה שלהן וקטעים מהדיאלוגים קיים בסרט עושר רעיוני וויזואלי שמספק אינטרפטציה מרעננת לשירים דרך קליפים אמנותיים לעיבודים מחודשים בביצוע נהדר של כל הקאסט שמביאים זווית הסתכלות חדשה ללהיטים האהובים, בשילוב הופעות אורח של בונו וג'ו קוקר ז"ל בדמויות משנה צבעוניות במיוחד. כך למשל "I want you (She's So Heavy)" הופך לשיר מחאה נגד מלחמת ווייטנאם באמצעות דמות מונפשת משלט הגיוס האמריקאי המפורסם שרודפת אחרי מקס אשר מנסה בכל מאודו להימנע מהגיוס למלחמה ו"I Want To Hold Youre Hand" לשיר אהבה לסבית בלתי אפשרית.



2. I Am Sam (2001)

דרמה בכיכובם של מישל פייפר, דקוטה פנינג ושון פן בתפקיד מורכב של אב בעל מוגבלות שכלית הנלחם נגד רשויות הרווחה בבית המשפט על הזכות להמשיך לגדל את לוסי בתו בת ה-7 שננטשה על ידי אמה. על התפקיד היה פן מועמד לפרס האוסקר יחד עם פנינג שתפקידה בסרט היה התפקיד המרכזי הראשון שלה בגיל 7 בלבד.

חיבתו של סם לביטלס מתבטאת לאורך כל הסרט דרך הסבריו החוזרים ונשנים לבתו לוסי על הבחירה בשמה בהשראת השיר "Lucy In The Sky With Diamonds" שבהמשך הופכים לטיעון מרגש בבית המשפט אשר מעיד על הקשר המיוחד ביניהם יחד עם האהבה שלו להאזין לשירי הלהקה שהופכת לתחביב משותף של שניהם. ככל שהמאבק המשפטי הולך ומתקדם לקראת רגע ההכרעה, מתמודדים סאם ולוסי עם הסדרי ראייה חדשים שמעמידים את הקשר שלהם במבחן והופכים כל רגע קטן שלהם יחד לבעל משמעות גורלית, כשברקע מתנגנים להיטי הביטלס בביצועים מחודשים שתורמים להעברת מצבן הרגשי של הדמויות ומוסיפים צבע נוסף להתרחשות הדרמטית. גם כאן הפסקול המרגש שזיכה את הסרט בפרס הגראמי תופס חלק מרכזי בעלילה והשינויים הדרמטיים המתרחשים בה וכולל ביצועים מחודשים של אמני רוק ואינדי מתחילים ומוכרים, ביניהם: אדי ודר, ניק קייב, שריל קרואו ורופוס ויינרייט בביצוע רגיש ומלא עוצמה ל"Across The Universe" שהוא שיר הנושא של הסרט.



3. צוללת צהובה (1968)

אנימציה פנטסטית מוזיקלית המבוססת על שירי הלהקה, בכיכוב דמויות מצוירות של ארבעת החברים-לנון, מקרטני, האריסון וסטאר אשר מדובבות ע"י שחקנים. העלילה מתרחשת בעיירה הבדיונית "פפרלנד" הממוקמת כ-18,000 מיילים מתחת לפני הים, שם גרים תושבי העיירה בשלווה עד שיום אחד הם מותקפים ע"י הרשעונים הכחולים שפוגעים בכולם, מלבד בסמל פרד פפר אשר מצליח לברוח בצוללת הצהובה. בדרך הוא משכנע את ארבעת חברי הביטלס לחזור איתו בצוללת ולהציל את העיירה. לאחר התמודדותם עם תופעות על טבעיות, מפלצות, קשיים בתפעול הצוללת ופגישות עם דמויות צבעוניות נוספות שחלקן מצטרפות אליהם למסע, הם מצליחים להגיע לבסוף ברגל לעיירה ולהציל אותה מהשתלטות הרוע באמצעות הדבר הכי טוב שהם יודעים לעשות- לנגן וליצור מוזיקה.

נוסף על העלילה היצירתית מלאת הרפרנסים ליצירתה המוזיקלית של הלהקה והאנימציה המקצועית יש לסרט את אחד הפסקולים היצירתיים שיצרו הביטלס עם מגוון להיטים, ביניהם: ""All You Need Is Love, Sg.Peppers Lonely Heart Club Band"" וכמובן"Yellow Submarine" הסוריאליסטי שנוצר שנתיים קודם לכן והיווה את ההשראה העיקרית ליצירת הסרט.

.

4. שמונה ימים בשבוע (2016)

סרטו הדוקומנטרי הראשון של הבמאי זוכה האוסקר רון הווארד ("נפלאות התבונה"), שמשתמש בקטעי וידאו והקלטות מההופעות, אחורי הקלעים וחדרי החזרות בשילוב קטעי ארכיון מהתקשורת וראיונות מצולמים עם אמנים אשר יחד עם הבמאי מנסים לענות על שאלת קסמם של הביטלס- מה הפך אותם בן רגע ללהקה ששיריה מדורגים ראשונים במצעדי הפזמונים? ואלו קשיים חוו חברי הלהקה כתוצאה מההצלחה המסחררת לה זכו בגיל כל כך צעיר?

מדבריהם של המשתתפים בסרט אפשר להבין מה גרם ללהקה הצעירה לכבוש את העולם. מעבר לכשרון המוזיקלי, ההרמוניות הקוליות והעובדה שהיו אלילי בנות, הביטלס היוו קול אחר. הם היו כנים, חצופים, ילדותיים במידה והיוו קול אותנטי ולא מתחנף לקהל או לתקשורת. באחת הסצנות בסרט מסופר על הופעה בה חברי הלהקה מחו על קיום הפרדה בין שחורים ללבנים למרות שידעו שזה עלול להרגיז אנשים רבים. ההופעה לבסוף התקיימה ללא הפרדה- אירוע מהפכני באותן השנים.
זה סרט רגיש ואינטימי אשר חושף את אחורי הקלעים של עולם הרוק'נרול של שנות ה-60-70 ומתייחס לחברי הלהקה כמוזיקאים יוצרים ולא כלהקה המצליחה בעולם. הווארד בוחן את שנות פעילותם המוזיקלית דרך ההצלחות, המכשולים, הקונפליקטים בינם לבין עצמם ובינם לבין התדמית הציבורית שנוצרה להם ומשבר הזהות האמנותית שהביא אותם להתרחק מאור הזרקורים ולהתכנס באולפן ההקלטות ואחרי מגוון התנסויות מוזיקליות להביא לעולם את אלבום המופת – "Sg. Peppers". אחת הסצנות היפות בסרט היא עריכה שמשלבת בין קטעי ההופעות הראשונות יחד עם צילומים מהאולפן וממחישה את המטמורפוזה שעברה הלהקה, שהפכה מלהקה שמייצרת להיטי קצב מתקתקים לפי דרישת הקהל ללהקה פורצת הדרך שאנחנו מכירים כיום.



5. היום בו רצחתי את לנון (2006)

דרמת מתח מהורהרת בכיכובם של ג'ארד ליטו ("רקוויאם לחלום"), המגלם את המעריץ האובססיבי ורוצחו של ג'ון לנון - מארק דיוויד צ'פמן, ולינדזי לוהן ("ילדות רעות"). הסרט נע בין סגנון עלילתי לתיעודי ועוקב אחר צ'פמן במהלך שלושת הימים שלפני הרצח, מרגע הגעתו למנהטן בשנת 1980, דרך תצפיותיו האובססיביות אל עבר ביתם של ג'ון ויוקו ומצבו הנפשי המעורער שגורם לו להתקשות להבדיל בין מציאות לדמיון ולהציג את עצמו כהולדן קולפילד- גיבור הספר "התפסן בשדה השיפון" של סאלינג'ר, אובססיה אשר מביאה אותו להחליט להתנקש בחייו של לנון.

הסרט לא אחיד מבחינה סגנונית אבל ליטו, הידוע ביכולתו לגלם דמויות עם זיק של טירוף בעיניים, מצליח לגלם את דמותו האניגמטית של צ'פמן באופן מרתק ומעורר הזדהות, תפקיד עבורו נאלץ להוסיף 30 ק"ג למשקלו. דרך דמותו הלא קונבנציונלית של צ'פמן, אשר לרגעים בסרט נראה כאדם חביב מן השורה שכל קשר בינו לבין יכולתו להתנקש בחייו של מישהו הינו מקרי בהחלט, מנסה הסרט לפענח את אחד ממקרי הרצח המסתוריים והמתוקשרים ביותר בעולם המוזיקה ולנסות לענות על השאלה מדוע החליט צ'פמן להתנקש בחייו של לנון באותו יום עצוב ומטלטל שהותיר אחריו מיליוני מעריצים שבורים בכל העולם.

מעיין הררי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית אוון רייצ'ל ווד
 
חיפוש בארכיון 2020
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט