השבוע לפני 20 שנה יצא לאקרנים אחד משוברי הקופות הגדולים של תחילת המילניום, שאף הפך לזוכה הגדול בטקס האוסקר, הזניק את הקריירה של ראסל קרואו וחואקין פיניקס, ונתן מקפצה מחודשת לבמאי רידלי סקוט. אורטל אדיב חזרה לדרמת המלחמה התקופתית שנתנה לנו טעימה מחודשת מהוליווד הקלאסית עם אפקטים מודרניים
השבוע לפני 20 שנה, בתחילת המילניום, פרץ לחיינו אחד הסרטים המרגשים, המלהיבים והסוחפים של העשורים האחרונים - "גלדיאטור" - והשאיר חותם משמעותי בצופיו ובעולם הקולנוע. הצלחות הסרט לא איחרו להגיע. הוא גרף יותר מ-450 מיליון דולר ובאוסקר 2001 זכה ב-5 פרסי אוסקר, ביניהם פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר ופרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר לראסל קרואו וכן זכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הדרמה הטוב ביותר.
הסרט מתרחש במאה ה-2 ועוקב אחר סיפורו הטראגי של האלוף הרומי מקסימוס (קרואו) שנמכר לעבדות ואיבד את אשתו ובנו בשל קנאתו הנבזית של קומודוס, בן הקיסר (חואקין פיניקס). מקסימוס הפך לגלדיאטור והועבר משדה הקרב לזירה, שם הוא התמודד מול אויביו במשחקי מוות אכזריים. בינתיים, בנו של הקיסר הרומאי הורג את אביו ותופס את כסאו. הוא אחוז קנאה וחשדות כלפי כל סובביו והצלחת הגלדיאטור החדש. מקסימוס סולל את דרכו לזירה כדי לפגוש את קומודוס ולנקום את מות בנו ואשתו. השניים נפגשים סוף סוף והדבר מביא לשפיכות דמים ומשנה את פני רומא ואת דעת תושביה.
הבמאי רידלי סקוט הגיע ל"גלדיאטור" אחרי שביים שורה של סרטים שהפכו להצלחות ענק ולמכוננים בתחומים ביניהם "הנוסע השמיני", "בלייד ראנר" ו"תלמה ולואיז", אך גם לאחר שלושה סרטים ברצף שהיו רחוקים מלהצליח כלכלית – "1492: מעבר לאופק", "ג'י איי ג'יין" ו"ים של חברים" – ולכן עבור דרימוורקס, חברת ההפקה, היה זה הימור של ממש לתת את המושכות לסקוט ולהעניק לו את התקציב אותו רצה עבור "גלדיאטור" - 130 מיליון דולר.
[*]
אז איך הסרט הצליח כל כך ואף עקף בצורה פנומנלית סרטים מושקעים ממנו באותה תקופה? התשובה היא שזה פשוט מה שהקהל חיפש. הוליווד הקלאסית גילתה חיבה של ממש לאפוסים היסטוריים עם אלפי ניצבים, סצנות מלחמה בלתי נשכחות ועלילה בנופך שייקספירי כמו "בן חור", ספרטקוס" ו"קליאופטרה". "גלדיאטור" מילא את החלל הזה שנותר מאחור שנים רבות, תוך שהוא מאזן בין ספקטקל קולנועי עמוס באפקטים מיוחדים לעלילה גדולה מהחיים, בין המסחרי לקולנוע הקלאסי של פעם. כמו "לב אמיץ" 5 שנים לפניו, הוא הפך להצלחה כלכלית וביקורתית כבירה והשתמש בסרטי העבר
כבסיס ליצירת סרט היסטורי קצבי ומותאם לקהל עדכני שמתאר את עליית הגלדיאטור הנחשב ביותר בהיסטוריית הקוליסאום. הצלחתו של "גלדיאטור" סללה את דרכם של סרטים רבים בז'אנר שהיו גם כן להצלחה רבה בהם "טרויה" שיצא 4 שנים לאחר מכן ו"300" ב-2006, שהשתמשו ב"גלדיאטור" כאבן דרך וכבסיס להצלחתם.
עבור קרואו, "גלדיאטור" היה לפריצת דרך וקפיצת מדרגה משמעותית בקריירה שלו. הוא התבלט ביכולתו לגלם בהצלחה גם סצנות רומנטיות וגם סצנות של אלימות פיזית, שילוב שעזר להפוך אותו לאחד השחקנים המבוקשים בהוליווד. קרואו הופיע לאחר מכן בסרטים רבים שזכו להצלחה רבה ביניהם "סינדרלה מן" ו"נפלאות התבונה" עליו אף היה מועמד לאוסקר. קרואו וסקוט פיתחו חברות שנמשכה עשור בו השתתף בסרטיו של הבמאי, ביניהם: "רובין הוד", "שנה טובה", "גנגסטר אמריקאי" ו"גוף השקרים". במשך שני עשורים קרואו התמקד בלקדם את עצמו מול המצלמה בקריירת המשחק, אך כמו רבים כמוהו הוא החליט לנסות להפיק ולביים. בשנת 2014, קרואו ביים את סרטו הראשון "עקבות במים". בשנים האחרונות הוא פחות נראה על המסך ואין ספק שלא נתנגד לעוד סרט או שניים בכיכובו.
קרואו אמנם היה הבולט ב"גלדיאטור", אך אי אפשר שלא לשים לב לחואקין פיניקס שפרץ בגדול בסרט זה. פיניקס, הקיסר שצמא לכוח, שיחק בצורה נפלאה והמחיש בצורה מושלמת כיצד קנאה יכולה להפוך אדם לכה ערמומי ואכזרי. הוא אף היה מועמד לאוסקר על תפקידו בסרט זה וזכה בפרס גלובוס הזהב. לאחר הפוגה, פיניקס חזר בגדול ושיחק במספר סרטים מצליחים ביניהם "המאסטר", "היא" ו"מידות רעות". עם השנים פיניקס צבר היסטוריה של סרטים עטורי פרסים ותשבוחות רבות, היה מועמד למספר פרסי אוסקר וגם כמובן זכה בפרס על משחקו הבלתי נשכח בסרט "ג'וקר" ב-2019.
"גלדיאטור" היווה מקפצה חוזרת לקריירה העמוסה בעליות וירידות של רידלי סקוט. אחריו הוא ביים את שוברי הקופות "חניבעל" ו"בלאק הוק דאון" ובשנים האחרונות הוא נע בין נפילות כמו "אקסודוס: אלים ומלכים" ו"היועץ" לסרטים מצליחים ביקורתית וכלכלית כמו "להציל את מארק וואטני" בכיכובו של מאט דיימון ו"כל הכסף שבעולם". בעתיד כבר הוכרז על סיקוול ל"גלדיאטור" אותו הוא עתיד לביים לפי תסריט של פיטר קרייג ("משחקי הרעב"). אנחנו כבר לא יכולים לחכות.