חדשות קולנוע וסרטים

הוא אמר, היא אמרה - "החיוך של המונה ליזה"

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בימים אלו מוקרן בבתי הקולנוע בארץ סרטה החדש של ג'וליה רוברטס, "חיוך של מונה ליזה". חלקכם יגידו שזהו קיטש הוליוודי במיטבו, חלקכם ישבחו את רוברטס ושאר השחקניות הצעירות שמופיעות בסרט. איריס לקנר ויאיר הוכנר ראו את הסרט ומספרים עליו, כל אחד מנקודת מבטו.איריס לקנר: למי שמתעניין בכוכבים וכאן, לצורך העניין : כוכבות – זה בהחלט מספק את הסחורה ... ג'וליה רוברטס כמורה לאומנות שמעבירה לתלמידותיה שיעור ראשון בעצמאות וחופש הבחירה בתקופה הפרה פמיניסטית. היא לוחמנית ( כהרגלה בתפקידים שהיא בוחרת בשנים האחרונות ) אך טרם עידן שריפת החזיות. נראה שהיא הקדימה את זמנה אך עדיין שומרת על חוקים מסויימים שגם היא עוד מתחבטת בהם. מגי גילנהול – היהודיה המשוחררת מינית, מתוקה ומפתה. קירסטן דאנסט הצדקנית שכל הרגליה והחינוך שקיבלה מבית מתנפצים לה במהרה בפרצוף. ג'וליה סטיילס החמודה ומרשה ג'י הרדן אותה אנו רואים לא מעט לאחרונה על המסכים מגלמת כאן היטב – כהרגלה בקודש – תפקיד סטריאוטיפי משובח של המורה המרובעת לנימוסין והליכות.
הדמויות בסרט מתחבטות עם הצדדים הטובים וההומאניים שבהן ועם השדים וטבען הנקמני וצר העין שסיטואציות השרדותיות מסויימות מביאות אותן.
יש לקחת בחשבון שדרך התהוות הסרט עצמו היא מעניינת ביותר : 2 כותביו קיבלו את ההשראה מראיון שהעניקה הילרי קלינטון אשר למדה בזמנה במוסד המוצג בסרט בו סיפרה על ההווי והתובנות אליהן הגיעה כאשר שהתה במקום. אומנם היא הגיעה למוסד החינוכי בשנות ה – 60 , אך היה זה די עבור הכותבים ללכת ולחקור את התקופה המוצגת בסרט, דהיינו כ – 10 שנים קודם לכן ולמצוא את כל הסיפורים הפיקנטיים אשר אפיינו את רוח הזמנים ההם.
לסיכום: פסיפס מרשים של נשים, סיפורים, תקופה מעניינת וחשובה בהסטוריה הנשית וסרט מתקתק ( but not too much ) !בנות, בנים ומה שביניהם : זהו סרט שצריך ללכת ולראות !
יאיר הוכנר: "חיוך של מונה ליזה" הוא בידורית הוליוודית המתאימה לרוח התקופה. ארה"ב תחת שלטון בוש היא מדינה שמרנית, מתחסדת וככול הנראה מבולבלת בדיוק כמו המסרים של הסרט הנ"ל. הסרט המתרחש בתחילת שנות החמישים ולכאורה מדובר בסרט פמיניסטי: רוברטס מגלמת את קתרין ווטסון, מרצה לתולדות האומנות המעודדת את התלמידות שלה לחשוב באופן עצמאי ומגלה להן עולם חדש. אבל המוסד החינוכי המיושן מגלה התנגדות לאומנות מודרנית ומעדיף שהמרצה המרדנית תתעסק באומנות קלאסית. גם התלמידות בהתחלה לא נחמדות במיוחד, ובטי, התלמידה העשירה שעומדת להתחתן, מחליטה להתעלל בגברת ווטסון עד שזו תתפטר או תפוטר.
למרות המסרים הפרו-פמיניסטים מדובר בסרט עם דמויות נשיות בעייתיות ביותר: קירסטן דאנסט מגלמת את בטי, ה"מרושעת" שקשה להזדהות או להאמין לשינוי שהיא עוברת. מגי ג'ילנהאל "המודרנית" מגלמת דמות של צעירה יהודיה מופקרת על גבול הזנותית, ג'וליה סטיילס "החכמה" עושה בחירה לא חכמה וטוענת בשצף קצף שזו הבחירה שלה. מרשה גיי הארדן הנפלאה מגלמת דמות פתטית על גבול העליבות. כאן אנו מגיעים אל דמותה הבעייתית משהו של ג'וליה רוברטס שכלל לא נראית שייכת לתקופה המדוברת. לכאורה מדובר באשה שהקדימה את זמנה במראה ובהתנהגות. היא כל כך מקדימה ולא בשנה או בשנתיים, אולי בחמישים שנה. רוברטס היא כוכבת, החיוך שלה כובש, העיניים שלה יוקדות, אבל האמינות שלה כשחקנית אופי, די מוטלת בספק וכך גם הדמות של המרצה המתוחכמת לאומנות.
מייק ניואל (ארבע חתונות ולוויה) מביים את הסרט בצורה קולחת ונעימה. צוות נפלא של שחקניות צעירות ומוכשרות עושות את התפקידים שלהם בצורה הכי טובה שאפשר, בנסיבות הקיימות. אפשר לציין לשבח את מרשה גיי הארדן שעובדת בלי הפסקה: בימים אלו היא מככבת גם ב"מיסטיק ריבר" וגם ב"בית הילדים", גם בסרט זה היא עושה עבודה מעולה.
אם משווים את הסרט ליצירה הקלאסית של דה-וינצ'י, הוא לא מתקרב לקרסוליה אבל בסופו של דבר זהו סרט נוסטלגי שגרתי המחמם את הלב.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית ג'וליה רוברטס
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט