ליל כל הקדושים מתקרב בארה"ב והשנה יחגגו אותו בערב יום ראשון. תמיד מצער שאין לנו חג אפל שכזה. החג הקרוב ביותר אליו הוא פורים, אך מהותו שונה לחלוטין – הומוריסטית ולכן מי שיימצא לובש מסיכת מכשפה ברחובות ת"א ככל הנראה ייחשב כמוזר, אבל ניחא.
אז למה אנחנו בכל זאת אוהבים אימה? התשובה היא בעיקר כי אנו אוהבים ריגוש וכשהוא מצליח להניע משהו בתוכינו (לאו דווקא בזכות ההקפצות או הטריקים הזולים) בתחושה הפנימית של הפחד, שכל אחד מאיתנו מפרש אחרת ומופעלת באופן אחר - אז הסרט עובד.
בכתבה הבאה המוגשת כחלק מסדרה, אספתי עבורכם את חמשת סרטי האימה הטובים משנת 2000-2010 שיצאו להקרנות מסחריות – בסדר עולה –
[*]
5. 28 ימים אחרי – נכון שהסרט בקלות יכל למצוא את עצמו ברשימת הסרטים המקוריים ביותר של העשור, כאשר הוא מכיל קטעים קולנועיים חדשניים ומרתקים ויזואלית, אך מעבר להיותו כזה, הבמאי החתרני, זוכה פרס האוסקר, דני בויל, מצליח לייצר קולנוע בעל קצב שונה ומכיר לנו מקרוב את עולם הזומבים בפן רציני, מודרני, בוגר ומטלטל וע"י כך יוצר סרט שלם, שאמנם לא מתאים עבור כל אחד, אך בהחלט משאיר אפקט חזק.
[*]
4. הצלצול - סרט האימה הראשון של הבמאי גור ורבינסקי, המבוסס על להיט האימה היפני העונה לאותו השם, נחשב בעיני רבים כפנינת האימה המודרנית. הסרט הצליח לעשות משהו מדהים – לגרום לנו להאמין לעלילה חסרת עקבות על קלטת וידאו שעצם הצפייה בה עלולה לגרום לנו פשוט - למות. פילטר כחול המונח על עדשת המצלמה לכל אורך הסרט, עוקב אחר עלילה ארוכה ואיטית, הבונה סיטואציות מורכבות אל תוך עולם מציאותי, המובל בסקפטיות רכה של הדמויות הראשיות וע"י כך מצליחות לגרום לנו להאמין בקיומו של האיום האבסורד המניע את העלילה - מה שכלל לא מובן מאליו. כמובן, שבנוסף אי אפשר להתעלם מהבחורה האייקונית בעלת השיער השחור הארוך, סמארה, שזכתה ללא מעט פארודיות בסרטים שונים וזכורה כקמיע של הסרט.
[*]
3. האחרים – אמנם הוא מכיל בסופו "סוף מפתיע", אך בתוך הסט התקופתי של "האחרים" בכיכובה של ניקול קידמן, אפשר למצוא הרבה יותר מזה. מעטפת אנושית המלווה את הסיפור, עוד אפילו לפני הסיום המפתיע, רוקמת עבורינו מציאות דרמטית הנובעת ממערכת היחסים שבין אם ושני ילדיה. בעזרת ליהוק נכון וסיפור בעל הבנה חזקה של המדיום הקולנועי, מכותרות הפתיחה ועד לשוט הסיום, הבמאי אחלנדרו אמנבאר מעביר אותנו תהליך התבגרות של הדמויות הראשיות תוך יצירת סרט אימה אפקטיבי מצמרר ומוצלח.
[*]
2. 1408 – לג'ון קיוזאק יש פרצוף סקפטי. לא משנה איזו הבעה הוא ייצר, הוא יצליח להיראות קצת יותר חכם מכולנו – הסרט, שמתעסק באמונה ובחוסר האמונה שברוחות ושדים, מתאים לליהוקו כמו כפפה ליד. "1408", הוא מעבר לסרט אימה - הוא סרט הפונה לאינטלקט ומערב את המוח ביחד עם הרגש ומביא אותם לידי קונפליקט. "1408", המבוסס על ספרו של סטיבן קינג, מצליח לקחת את הצופה הסקפטי ביותר ולהעביר אותו מסכת תחושות, החל מקלסטרופוביה וכלה בדיסאוריינטציה ועושה לו היכרות עם מקור הפחד מקרוב. בדומה ל"האחרים", גם "1408" מתעסק בפן הפסיכולוגי שבקשר המורכב בין הורים וילדים ובזכות כך, מצליח ליצור סרט אסתטי ושלם.
[*]
1. המסור – עשה משהו שלא הצליחו לעשות לפניו - הוא לקח סיפור לכאורה פשוט ובעזרת בימוי ועריכה מצויינים, הצליח ליצור קצב סוחף לעלילה חכמה ומהנה שעושה היסטוריה. "המסור" מציג לנו את יכולות הבימוי של ג'יימס ואן בלספר סיפור המתרחש כולו באותו מקום (מרתף נטוש), מנקודת מבט משתנה ודינמית. הסרט, משלב יכולות קולנועיות רבות ומכיל סוגים שונים של פחד, דרך עלילה הגיונית ומודרנית, מה שהופך את הצפייה בו בכל פעם (ואפשר להבין זאת דרך סרטי ההמשך המצליחים שלו) - לאירוע.