חדשות קולנוע וסרטים

כותבים ומשתגעים: 7 סרטי אימה שבמרכזם סופרים

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סופרים הם אנשים יצירתיים ונוטים ללכת לאיבוד בנבכי הדמיון, מחויבים לחלוטין לסיפור, במילים אחרות - אין בעלי מקצוע טובים מהם לעמוד במרכז סרט אימה כי אי אפשר לדעת לאן תשוקתם למילה הכתובה תוביל אותם. לכבוד יציאתו של הסרט "אנטבלום", על סופרת מתח שמוצאת עצמה כלואה בתוך מציאות מזוויעה מהעבר, בחרנו שבעה סרטי מתח ואימה שבמרכזם סופרים
1408 (2007)

מייק אנסלין (ג'ון קיוזאק) הוא ספקן מקצועי המתפרנס מכתיבת ספרים המפריכים תופעות על-טבעיות. את הרעיון לספרו הבא הוא מקבל בצורת גלויה אנונימית על גביה מתנוססת תמונתו של מלון "הדולפין" והכיתוב 'אל תיכנס לחדר 1408'. כיוון שמעולם לא חווה תופעה על טבעית אמיתית על בשרו הוא מתעלם מאזהרות מנהל המלון (סמואל ל. ג'קסון) ומתעקש להיכנס לחדר הידוע לשמצה.

בחדר מצאו את מותם לא פחות מ-56 אנשים, אך עבור הסופר המפורסם הוא נראה כמו סתם עוד חדר רגיל במלון יוקרתי ואז השעון מתחיל לספור לאחור. רוחות רפאים, חזיונות של בתו המתה ואביו הזקן, הזיות שלו עצמו ורוצח שרודף אחריו, כולם מגיחים לעברו אחד אחרי השני. בייאושו הוא מנסה לקרוא לעזרה מבחוץ אך איש לא שומע אותו. גם היציאה מהחדר מתגלה כמהלך בלתי אפשרי כשכל שעה מתאפס השעון והוא מוצא את עצמו בנקודת ההתחלה. במהלך שעה אינסופית אחת נחשף מייק לפחדים ולטראומות העמוקות ביותר שלו ומגלה שוב ושוב שקל להיכנס לחדר 1408 אבל קשה לצאת ממנו וקשה עוד יותר לשרוד.



ברטון פינק (1991)

חלק קומדיה שחורה, חלק דרמה, חלק מתח וחלק אימה, כמצופה מהאחים כהן, אי אפשר להכניס את "ברטון פינק" לקופסה מסודרת. גיבור הסרט, ברטון פינק (ג'ון טורטורו), הוא מחזאי מוערך בניו יורק שמקבל הצעה לכתוב בתעשיית הקולנוע בהוליווד. פינק הוא אידיאליסט שחולם על כתיבת סיפורים עמוקי משמעות על אנשים פשוטים, כתיבת תסריט לסרט היאבקות סוג ב' לא בא לו בקלות, למעשה הוא לא מסוגל להתקדם מעבר לכמה שורות.

הוא מחפש עצה אצל סופר מפורסם אותו הוא מעריץ אך מגלה שהוא יותר שיכור קולני מאשר כותב ונסמך על מזכירתו האישית האומללה. בינתיים המפיקים ההוליוודיים נושפים בעורפו בציפייה לתוצר והמתח בחייו רק הולך וגובר. הקשר האנושי היחיד אותו יוצר פינק הוא עם שכנו המגודל צ'רלי שמתגלה כטיפוס חביב. צ'רלי (ג'ון גודמן) הוא סוכן ביטוח בודד, בדיוק מאותם האנשים הפשוטים אותם ברטון חולם להנציח בכתביו. הוא הופך לידידו היחיד בעיר, ידיד אמת שבא לעזרתו גם כשחייו מקבלים תפנית אפלה ובלתי מוסברת.



רוח זדונית (2012)

אליסון אוסוולט (אית'ן הוק) הוא סופר ספרי פשע אמיתי שראה ימים טובים יותר ומנסה נואשות לשחזר את ימי התהילה של ספרו הראשון. יצירתו החדשה מתמקדת במקרה מזוויע של רצח משפחה והיעלמות הבת הצעירה. לצורך מחקר הוא מעביר את כל משפחתו אל זירת הפשע, אך מסתיר את העובדה כי הם גרים בבית הנרצחים שנתלו יחדיו בחצר הבית. הוא מגלה בעליית הגג קופסה המלאה בסרטים ביתיים, אולם למרות הכותרות התמימות מה שמצולם הם סדרה של מעשי רצח - כולל מושא המחקר שלו. בכל קלטת מככבת משפחה שלמה שמוצאת את מותה בצורה איומה אך בלי שום רמז לזהות הרוצח או הרוצחים. "רוח זדונית" (Sinister) הוא לא סרט מאוד מקורי, להפך, הוא מלא בקלישאות של הז'אנר ובעיקר תת-ז'אנר הפאונד-פוטג' (קטעי וידאו שנמצאו). עם זאת, קטעי הןוידאו ובמיוחד פס הקול שלהם מטרידים את שלוות הצופה זמן רב אחרי כתוביות הסיום. החבילה הכוללת של העלילה, הווידאו, המשחק והסוף המזעזע מסתכמת בסרט קצת צפוי אבל כזה שגורם לסיוטים.



מראות (1972)

מה עוד צריכה אישה בחיים חוץ מבעל אוהב, בית גדול ומפואר ופנאי לכתיבת ספרי פנטזיה לילדים. לפחות על הנייר נראה שקתרין חיה את החיים הטובים. ערב אחד היא מקבלת מספר שיחות טלפון בהן קול של אישה לועג לה ורומז כי בעלה בוגד בה. המתח מוביל אותה להתמוטטות עצבים שבעקבותיה יוצא הזוג לחופשה בביתם בכפר. אך שלוות הכפר לא עוזרת וקתרין סובלת באופן תכוף מחזיונות והזיות של מאהבים מעברה הרודפים אותה, עד שהמציאות והאשליה מתערבבים לבליל אחד גדול שמאיים להוציא אותה מדעתה.

הבמאי הגדול רוברט אלטמן יוצר חוויה סוריאליסטית בה הצופה, כמו הגיבורה, לא ממש מבין מה באמת מתרחש. אווירת החלום רק מתגברת כשאת הסרט מלווה קולה של קתרין המקריאה מתוך ספר פנטזיה. במקרה של הבדיון מחקה מציאות, הספר המדובר הוא אמיתי ונכתב ע"י סוזאנה יורק, השחקנית שמגלמת את קתרין, מה שהופך את הסרט להופעת הבכורה שלה בתור סופרת.



הניצוץ (1980)

ג'ק טורנס (ג'ק ניקולסון) הוא סופר עם עבר בעייתי ומחסום יצירתי, שמחליט לקבל משרה בתור משגיח במלון שעומד שומם בעונת החורף. רק ג'ק, אשתו, בנו דני בעל היכולות הטלפתיות והמלון הריק ורדוף הרוחות באמצע שומקום. החלק עם הרוחות לא נזכר בתיאור התפקיד אך העובדה כי המשגיח הקודם השתגע ורצח את משפחתו דווקא כן. בינתיים דני מתחיל להבין כי משהו בביתם החורפי לא כשורה ומראות ביעותים מתחילים לרדוף אחריו במסדרונות. הזמן חולף והשקט והבידוד לא עוזרים, הכתיבה של ג'ק לא מתקדמת ובעוד שפיותו זולגת ממנו אט אט נשקפת הסכנה כי הוא עצמו יהפוך להיות אחד מאותם הסיוטים השורצים בין קירות המלון.
"הניצוץ" הוא אחד מסרטיו המפורסמים ביותר של הבמאי המפורסם לא פחות, סטנלי קובריק. באופן אירוני, סטיבן קינג שכתב את הספר המקורי מאוד לא אהב את גרסתו של קובריק לסיפור. לטענתו הסרט לא מראה את התהליך העובר על ג'ק בצורה מספקת ועל אף שיש בדבריו מידה של צדק, אי אפשר להכחיש שזה אחד מסרטי האימה האיקוניים בכל הזמנים.

[*]

בלוע הטירוף (1994)

סרט המחווה של הבמאי ג'ון קרפנטר לסופר האימה הדגול ה.פ. לאבקראפט. טרנט (סם ניל), חוקר ביטוח עצמאי, נשכר כדי לאתר את סופר האימה הפופולרי אך מסתורי סאתר קיין. חברת ההוצאה לאור טוענת כי נעלם ושולחת אותו יחד עם העורכת של קיין, לינדה סטיילס (ג'ולי כרמן), למצוא את הסופר ולהחזיר את כתב היד האחרון שלו. לינדה מסבירה כי ספריו של קיין אינן יצירות רגילות ועלולות לגרום לבלבול, איבוד זיכרון ופרנויה בקוראים מסוימים כמו הסוכן של הסופר שהשתגע ורצח את כל משפחתו.

הצמד שם פעמיו אל מדינת ניו המפשייר בה מתרחשים מרבית הספרים, אבל באופן בלתי צפוי מוצאים את עצמם בהוב'ס אנד, העיירה הבדיונית המככבת בכתביו של קיין. העיירה היא העתק מדויק של הספרים ואין בה שום דבר נורמלי החל מקהל אלים ומפלצתי של תושבים ועד עיוותים בזמן ובחלל שמונעים מטרנט המבולבל לעזוב. הברירה היחידה שנותרת היא לאתר את קיין בתקווה שישפוך אור על הסיבה שבגללה כתביו הבדיוניים דוחפים את העולם אל פי השיגעון.



מיזרי (1990)

הסרט השלישי ברשימה שמבוסס על ספר של סטיבן קינג (אחרי "1408" ו"הניצוץ") אבל הוא מתאר בצורה הטובה ביותר את תהליך הכתיבה או לפחות תהליך הכתיבה בגיהנום. פול שלדון (ג'יימס קאן) הוא סופר מצליח החתום על סדרת ספרי "מיזרי" בכיכובה של מיזרי צ'סטיין. לאחר תאונה בשלג שמותירה אותו חסר הכרה הוא מתעורר בביתה של אנני וילקס (קת'י בייטס שזכתה באוסקר על התפקיד), אחות לשעבר והמעריצה מספר אחת שלו.

לאחר שהיא קוראת את הספר האחרון בסדרה ומגלה שהדמות הראשית מתה, מראה האחות החביבה את אופייה האמיתי והפסיכוטי. היא מכריחה אותו לשרוף את כתב היד האחרון שלו ובמקום לכתוב ספר המשך בסדרה בו מיזרי האהובה שלה שבה לחיים. ההשראות העיקריות של קינג בכתיבת הספר היו תחושת כבילה לז'אנר האימה על ידי מעריצים נאמנים מדי מצד אחד וההתמכרות לסמים מהצד השני. את שתיהן מייצגת דמותה של אנני, פסיכופתית שמוכרחה שהדברים ייעשו לטעמה בכל מחיר, לא מוכנה להניח ולהתפשר גם במחיר הרס האדם אותו היא טוענת כי היא מעריצה.

[*]
הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית ג'ק ניקולסון
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Home 20231ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction3מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט