חדשות טלוויזיה / סדרות

"פרויד": ביקורת סדרה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא אבי הפסיכואנליזה, חוקר החלומות, האיד והתת מודע המוכר ביותר ובעל השפעה עצומה על עולם הפסיכולוגיה והמדע. לפי הסדרה הבדיונית שעלתה בנטפליקס זיגמונד פרויד היה גם חוקר רציחות מסתוריות ועקובות מדם. מיכל ליבר רונן על סדרה המשכתבת את ההיסטוריה למותחן רווי בסקס וסמים במעטפת פסיכולוגית
החודש ימלאו לזיגיסמונד שלמה פרויד, שמוכר בשמו ד"ר זיגמונד פרויד, 164 אביבים להולדתו. פרויד כידוע הוא אחד ההוגים החשובים והמשפיעים במאה העשרים. הוא אבי תורת הפסיכואנליזה, אסכולה שעוסקת במבנה אישיותו של האדם, התפתחותה התקינה והפגומה וצורות הריפוי שלה. פרויד פיתח את שיטת הטיפול שנפוצה עד היום, בה נעשות שיחות קבועות בין מטפל ומטופל שלטענתו גורמות לשחרור רגשי גדול אצל המטופל. הוא האמין כי "אדם לא צריך לשאוף להעלים את תסביכיו, אלא ללמוד לחיות איתם. הם הכוח המניע אותו בעולם". הוא ידוע מאוד בעקבות מחקריו אודות הלא מודע וחקר החלומות. פרויד גרס כי בנפש ישנם שלושה אזורי תודעה: הלא מודע, התת מודע והמודע. הוא טען כי רצונותיו המיניים הסמויים של האדם מודחקים אל הלא מודע והם בעיקר באים לידי ביטוי בחלומותיו. הוא ראה בחלום כסיפוקה של התשוקה ובפירוש החלומות כאמצעי להבנת הלא מודע.

חייו האישיים של פרויד לעומת זאת, לא היו תוססים כמו מחקריו. הוא נישא לאהובת נעוריו מרתה והיה נשוי לה עד סוף ימיו. הם הביאו לעולם שישה ילדים שהמפורסמת שבהן, אנה, הייתה ממייסדות פסיכולוגיית האגו. עם זאת תקופת אירוסיו למרתה הייתה ארוכה מאוד (ארבע שנים) ונפרדת. במהלכה הם חיו במקומות אחרים עד שנישאו והתאחדו. במהלך תקופה זו פרויד התחיל לבסס את מחקריו ובנקודת זמן זו מתחילה העונה הראשונה של הסדרה "פרויד" (בת 8 פרקים) מבית היוצר של נטפליקס. אך מעבר לפרטים דלים ביותר אודות הפסיכו-אנליסט המפורסם, השאר הוא תסריט בדיוני, אפל שמכיל פשעים אלימים ובחלקם קשים לצפייה. לחובבי ההיסטוריה שבינינו, הפער בין התוכן המוצג בסדרה לאירועים האמיתיים מחייו של פרויד הוא גדול. ובמילים אחרות, ישנו קשר קלוש למדי בין מה שקרה במציאות למתואר בסדרה.

[*]

"פרויד" לוקחת את הצופים לווינה של שנת 1886 בה אנו מתוודעים לפרויד הצעיר. בחור נאה, כריזמטי, ואמביציוזי, שנוטה להשתמש רבות בקוקאין ולעשן סיגרים. פרויד הוגה רעיונות מהפכנים אודות הלא-מודע ושימוש בהיפנוזה אך מוריו מסתייגים מדבריו. בפרק הראשון של הסדרה הצופים עדים לנחישותו באמצעות בקשתו מעוזרת הבית שלו לשקר בפרזנטציה להוגי הממסד הרפואי. חוסר ההסכמה אודות שיטות טיפולו גורמים לחוסר הערכתו בממסד הרפואי ולסיכון אירוסיו לאהובתו, מרתה. בצר לו, הוא יוצא למפגשים ליליים רוויי אלכוהול עם חברו הסופר והמחזאי ארתור שניצלר. באחד המפגשים הוא מתוודע ונקשר למדיום יפהפייה בשם פלור סלומה, שלה יכולת לתקשר עם מתים. לאחר שקצין המשטרה, אלפרד קיס מבקש את עזרתו של פרויד בפתרון סדרת רציחות מסתוריות ועקובות מדם, פרויד נעזר בפלור ושלושתם יחד מנסים לפענח את הלא מודע ולהבין את הקשר בין הרוצחים השונים, שעושים רושם כנורמטיביים לחלוטין. ויחד הם מגלים שרב הנסתר על הגלוי.



על מלאכת כתיבת התסריט מופקדים בנג'מין הסלר, סטפן ברונר ומרווין קרן (סדרת הפשע "ארבעה רחובות") שגם מביים. למרות הקצב היחסית איטי, העלילה ברובה קולחת ושומרת על מתח וסקרנות ואף חשש מהצפוי בפרק הבא. ניתן לראות בקו העלילתי של הכותבים כשילוב של סרטי "שרלוק הולמס", "מגרש השדים" ואף מהסדרה "טווין פיקס". פרויד מדומה לסוג של שרלוק בעל הגיגים פסיכולוגיים שמתחקה אחר רוצחים, כשברקע נעשים טקסי סיאנס וטקסים פגניים. ניתן היה לרסן את רמת העל טבעי שבעלילה, שהוא מופרך ומוקצן למדי. גם השימוש שנעשה בעירום פרונטלי בפרקים המאוחרים יותר מוגזם ולא תורם לקידום העלילה. לעומת זאת, סמטאות הרחובות החשוכים ואפלוליים בווינה יחד עם כרכרות הסוסים ומבנה הבניינים הישנים מרשימים מאוד ותורמים להעברת רוח התקופה.

גם ליהוק השחקנים טוב מאוד. בולטים במיוחד שלושת השחקנים הראשיים: גאורג פרידריך האוסטרי ("עכבר פראי") שמגלם את קצין המשטרה המיוסר קיס ומצליח להעביר את רבדי דמותו המורכבת. השחקנית הצרפתייה אלה ראמפף ("טייגר גירל") שמגלמת את פלור סלומה מרגשת וכובשת את המסך הקטן. לנעליו הגדולות של פרויד נכנס השחקן האוסטרי רוברט פינסטר ("קריג") שיוצר פרויד כריזמטי, נחוש, יצרי ומסתורי. למרות ש"פרויד" רחוקה מהמציאות ההיסטורית, הליהוק המרענן והמבטיח יחד עם המתח והסקרנות שהסדרה מעלה, בהחלט הופכים אותה לשווה לצפייה.

הסדרה "פרויד" משודרת בנטפליקס. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
מיכל ליבר רונן - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט