חדשות טלוויזיה / סדרות

מי מתגורר בבית היל: ביקורת עונה ראשונה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
דרמת האימה של הבמאי מייק פלאנגן ("המשחקים של ג'ראלד") זכתה לביקורות מצוינות ולאהדת הקהל מאז שעלתה עונתה הראשונה בנטפליקס. כתב האתר נמרוד שובל מסביר מה הפך אותה להרבה יותר מעוד סדרת אימה עם הקפצות זולות
בתים רדופים מסמלים לצופה שלמרות שבתי מגורים אמורים להיות מקום מבטחים - הדבר אינו כך בהכרח. עם חבטות בלתי מוסברות באמצע הלילה, קולות מסתוריים והודעות משורבטות על הקיר, בית היל הוא פחות בית ויותר ערפל של חרדה ואימה שמשבש את המצב הפיזיולוגי והנפשי.

הסדרה מבוססת על ספר אימה גותי משנת 1959 של הסופרת שירלי ג'קסון. לספר נעשו שני עיבודים קולנועיים – הראשון הוא סרט בריטי משנת 1963 שביים רוברט וייז ("סיפור הפרברים") ששמר על נאמנות למקור והפך לסרט פולחן, והעיבוד השני, שנקרא "בית האימה", יצא ב-1999 ובוים על ידי יאן דה בונט ('ספיד') שלא נצמד לעלילה המקורית ונקטל על ידי המבקרים.

על העיבוד הנוכחי אחראי במאי סרטי האימה מייק פלאנגן, שרק לפני שנה ביים עבור נטפליקס את העיבוד המצוין לספר אימה אחר של סטיבן קינג – "המשחקים של ג'ראלד". בתוצר הסופי, שפלאנגן גם כתב את התסריט שלו, לא נותר כמעט דבר מהספר המקורי מלבד פסקת הפתיחה, אשר מצוטטת בפתיחת הסדרה ובסיומה, וכן חלק משמות הדמויות.

[*]

סטיבן (מיקייל הוסמן כמבוגר, פקסטון סינגלטון כילד) הוא סופר מצליח, שלמרות שהוא היחיד מבני המשפחה שלא התמודד באופן ישיר עם האימה בבית, הפך את הילדות הרדופה של משפחתו לרב-מכר בו מסתבר שרוחות הרפאים של בית היל הן אינן היחידות המתעללות בקורבנות. למרות המסלול הצפוי של הסיפור פלאנגן מציג שני צירי זמן המוצגים לסירוגין כשהם מבצעים בלט אלגנטי דרך העלילה, כשהצופים בבית מתנודדים קדימה ואחורה, והאירועים בזמנים השונים מתחילים להשפיע זה על זה, בחוסר ליניאריות אופנתי. מדובר במלאכת מחשבת תסריטאית משובחת.

עשר שעות צפייה אמורות להרגיש כמו פרויקט מסובך, אבל לא כך הוא. פלאנגן מספר את הסיפור בקצב מתמשך ומלנכולי, כאילו הזמן עובד אחרת כשאתה נכנס דרך הדלתות של בית היל, מקום שבו הכל נעשה שקט והצבעים נשטפים ממנו החוצה. לא רק שהפרקים משפיעים על קצב פעימות הלב - הם גם מקסימים ויזואלית, בזכות הצילום של מייקל פימונרי. התפאורה שומרת על עכשוויות ועדיין דואגת לשרבב אלמנטים עתיקים לקצות הפריים. בית היל הוא מפלצת ארכיטקטונית ללא איזון או סימטריה בבנייתו, חללי הפנים שלו עמומים וחסרי חיים, כאילו גם הערפל החיצוני שמקיף אותו חלחל פנימה. הפרק השישי הוא נפלא לא רק מבחינת הריגוש שבו, אלא גם מבחינה טכנית - שימוש דל מאוד בקאטים הופך את ההצגה המדויקת של השחקנים למחזה מותח בזמן אמת. פלאנגן מבין באופן מושלם את הכמיהה של הצופים לגלגל עיניים בחוסר אמון כלפי המתרחש, ובמקביל הוא מבין את הרצון שלהם לפחד ממנו. פרצופי רפאים אורבים בין הצללים של האחוזה הגותית המתפוררת בפרקים השונים, כך שעבור הצופים, כל פתח דלת או לוח זכוכית נראים כמרמזים על דברים שאינם שם. משחק מכוון בסאונד גורם לצופה להתכונן לקפיצות מפחידות, אך הן לא מגיעות היכן שהוא מצפה להן אלא דווקא בקטעים שונים וללא הכנה מראש.



הסדרה מציגה דיוקן עדין ואינטימי של טראומה משפחתית. נל (ויקטוריה פדרטי) מבקשת עזרה, וכאשר אף אחד לא מגיב, היא הולכת לבית היל, המקום בו היא חוותה את הטראומה שלה. שם היא מתקבלת על ידי התגשמויות, אשר מספרות לה את כל מה שהיא השתוקקה לשמוע. בפסיפס המטריד והמרגש שבסדרה, הטראומה לא תמיד מתבטאת יפה. הדמויות עושות דברים בלתי נסלחים, אבל הצופים יכולים להזדהות איתן, כי הם מודעים לרגעים הנואשים ולפחדים העמוקים שלהן. הצופה משווע למעט קתרזיס ורוצה שהן ימצאו רגע של שלווה, גם אם זה לא יפתור את כל בעיותיהן. יהיה מעניין לראות אם בעונה השנייה ניחשף לדיירים חדשים עם סיפורים חדשים משלהם.

קאסט השחקנים כולל את קרלה גוג'ינו הנפלאה כאוליביה, אם אשר מאבדת את שפיות דעתה. נראה כי הושקעה מחשבה רבה בליהוק, מכיוון שניכר דמיון פיזי רב בין האחיות הבוגרות לאם, מה שיכול אף לבלבל. השחקנים, גם הילדים, משכנעים ברוב הסצנות.

"מי מתגורר בבית היל" היא עוגת שכבות של סיפור אימה מותח ומרגש שנאפה באופן יוצא מן הכלל, ובדומה לעבר המשפחתי המוצג בה, קשה להתנתק ממנה גם כשמכבים את המסך, והיא מהווה סיבה חדשה לוודא שהדלתות בבית נעולות.
נמרוד שובל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש נובמבר
 
חיפוש בארכיון 2018
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט