חדשות טלוויזיה / סדרות

"החטא": ביקורת סדרה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
קצבית, מהירה, כיפית ומלאת שמחת חיים וחדוות נעורים. שוברת לב, מכעיסה ומלאה בביקורת חברתית וממסדית. "החטא", המיני סדרה המצוינת של ראסל טי דיוויס ("הכי גאים שיש", "השנים"), שעוסקת בצעירים גייז המגיעים ללונדון ומגלים את עצמם ומיניותם עד שמגיעה מגפת האיידס ומשנה את חייהם, מצליחה לפרוט על כל טווח הרגשות של הצופים. אל תחמיצו אותה
מגפה מסתורית מגיעה לחלק השני של העולם. היא מתחילה לחסל אנשים בזה אחר זה. בהתחלה מנסים להכחיש את קיומה, לזלזל בה, אך כשהיא מגיעה קרוב לבית ומתחילה להרוג את הקרובים לנו - אנו מבינים שהעולם החופשי שהכרנו השתנה ללא הכר. לא מדובר על הקורונה, אלא על האיידס. אלא שבניגוד לקורונה, כאן העולם לא מיהר להתגייס להילחם בה, ככל הנראה בשל טיב האוכלוסייה שבה היא פוגעת.

ראסל טי דיוויס, שהביא למהפכה של ממש בייצוג להט"בים על המסך הקטן בגרסת המקור הבריטית ל"הכי גאים שיש", מציג במיני סדרה "החטא" כיצד השמרנות הממסדית והתחושה כי עצם היותם של הגיבורים גייז הוא "חטא" מבחינה חברתית – גורמים למגפה להתפשט באין מפריע. שם הסדרה באנגלית "It's a Sin" מרפרר לשירם של Pet shop boys על תחושת החטא והבושה, בה כל דבר שאי פעם עשו או יעשו הוא חטא.

"החטא", המתפרשת על פני 5 פרקים ו-10 שנים, מספרת את סיפורם של צעירים גייז המגיעים מהפרברים ללונדון ומתחילים סוף סוף לצאת לעולם הליברלי יחסית שמתחיל להיווצר לקהילה בשנות ה-80. כל השחקנים הגאים בסדרה מגולמים ע"י שחקנים הומוסקסואלים בעצמם, כאשר בפרק הראשון מגיח להופעת אורח השחקן הגאה הבולט של זמננו – ניל פטריק האריס. הסקס החופשי ותחושת החופש של צעירים שמגלים את עצמם ומיניותם ללא מגבלות משתנים לחלוטין כשמגיעה המגפה החדשה. תחילה זו שמועה רחוקה על גייז בארה"ב, שמועה שקל להכחיש ולהמשיך לחיות את חייך ללא פגע. אך אט אט מתחילים גיבורי הסדרה להיחשף באופן אישי להשלכות הנוראיות של המחלה, שבאותה תקופה הייתה חשוכת מרפא.

[*]

גיבור הסדרה הוא ריצ'י, המגולם על ידי אולי אלכסנדר הכריזמטי בהופעה שובת לב (אולי ידוע כסולן להקת years and years, באופן מקרי גם שם הסדרה המצוינת הקודמת שיצר ראסל טי דיוויס). ריצ'י מגיע ללונדון ממשפחה שמרנית בפרברי אנגליה. הוא פורח מהרגע שמגיע לעיר הגדולה, מגלה את חיי הלילה הסוערים של לונדון, מתחיל ללמוד משחק ומייצר חברות אמיצה עם ג'יל (לידיה וסט, "השנים"), בחורה שחורה וליברלית שהיא הראשונה שמבינה את גודל הסכנה במגפה החדשה. יחד הם עוברים לגור בדירת שותפים ענקית בלונדון יחד עם קולין (קאלום סקוט האוולס), בחור מופנם שכל רצונו להשתלב בחברה בעבודה הגונה ורוסקו (עומרי דאגלס), בן למהגרים מניגריה שבורח ממשפחתו ומנסה למצוא את מקומו בחייו החדשים ואש (נתניאל קרטיס) שהופך ליזיז של ריצ'י.החבורה החדשה יוצרת מעין משפחה אלטרנטיבית במקום המשפחות אותן עזבו. בריטניה של אותה תקופה - תחת הנהגת 'אשת הברזל' מרגרט תאצ'ר - היא מדינה שמרנית, שרבים בה לא מקבלים את בני הקהילה. לונדון היא מעין אי של שפיות עבורם, בו הם יכולים לגלות את עצמם, מיניותם ולסלול את דרכם בחיים (תוך שהם נאלצים להסתיר את נטייתם המינית במקום העבודה). "החטא" מיטיבה לתאר את תחושת הכיף של הנעורים, הגילוי העצמי והאהבה החופשית. אחד מגיבורי הסדרה אומר בפרק הסיום לאמו "מה שלא מבינים זה כמה כיף היה לנו". והיא אכן לא מבינה. ההורים השמרנים לא מסוגלים להבין את העולם החדש בו מפלסים ילדיהם דרך. זה אולי נראה כעבר רחוק אבל הסדרה מתארת אירועים שהתרחשו רק לפני 30-40 שנה וקשה שלא לחשוב על קפיצת הדרך המרשימה שעשתה הקהילה הגאה בעולם המערבי בתקופה זו.



קשה גם שלא לחשוב על ההבדל בין האופן בו מתייחסים לאיידס כיום כמחלה כרונית שניתן לחיות עמה חיים ארוכים ומלאים, לבין אותה תקופה בה הבטיחה מוות ודאי ומייסר. מגפת הקורונה מראה כיצד העולם כולו יכול להתגייס ולמצוא בתוך פחות משנה חיסון שישים סוף למגפה. "החטא" לעומתה מראה כיצד מגפה שפוגעת בחצר האחורית של העולם – הקהילה הגאה ואפריקה- מעוררת תחושות שנעות בין פחד, אדישות והתנערות מוסרית, כאשר חלק מהציבור רואה בכך חטא קדמון שמשלמים חברי הקהילה על נטייתם המינית. עצוב לא פחות הוא שגם חלק מגיבורי הסדרה רואים כך את עצמם, דבר שגורם לדמות מרכזית להמשיך ולפגוע גם באחרים תוך שהיא יודעת שהיא נושאת את הנגיף.

"החטא" שוברת את הלב של הצופים, שמתאהבים בדמויות ובחדוות החיים שלהם, ונאלצים לחזות בחיים צעירים נגדעים באיבם. אבל שלא תטעו, לא מדובר רק במלודרמה סוחטת רגשות. לא סתם הסדרה הפכה ללהיט ענק מאז צאתה ומדורגת במקום ה-62 ברשימות הסדרות הטובות אי פעם באתר IMDB. זו סדרה קצבית, כיפית, מלאת רוח נעורים, מונטאז'ים סוחפים, מוזיקה טובה ותחושת פיל גוד. הווייב האנרגטי והמהנה שלה וההזדהות שהיא יוצרת עם דמויותיה, הם אלו שגם גורמים לה להיות כל כך עוצמתית ככל שהיא מתקדמת לעבר סופה הטראגי. אל תחמיצו אותה, היא תשבור לכם את הלב וגם תזכיר לכם כמה חזק הוא יכול לפעום מלכתחילה.

הסדרה "החטא" משודרת החל במלואה ב-yes LONDON ב- VOD והחל מ-7.3 בשידור שבועי: ימי ראשון, 21:45yes TV DRAMA . לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש מרץ
 
חיפוש בארכיון 2021
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט