חדשות טלוויזיה / סדרות

סדרה מהעבר: 20 שנה ל"סקראבס"

מדור Seret רטרו
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
היא הייתה קורעת מצחוק, נועזת, לא פוליטיקלי קורקט, מטורללת, עם קטעי חלומות והזיות וגם מרגשת ומלאה ברגעים אנושיים - יבגני גרינברג חוזר לסדרה הקומית "סקראבס" שעלתה השבוע לפני 20 שנה ובודק איך הפכה ללהיט ענקי בקרב צופים ומבקרים כאחד, מה התרחש מאחורי הקלעים שלה ומה קרה לכוכבים וליוצר שלה לאחר מכן
השבוע לפני 20 שנה שודר הפרק הראשון של "סקראבס", סדרה קומית לא קונבנציונאלית שבשקט בשקט שברה מוסכמות וחילחלה לתודעה הקולקטיבית בתור אחת הסדרות המצחיקות והמפתיעות על המסך, בזכות כתיבה שנונה, הומור פרוע, צוות שחקנים מגוון ומנצח ואלמנטים דרמטיים. למרות היותה קומדיה בהגדרה, "סקראבס" מעולם לא התעלמה מהיותה גם סדרת בית חולים. בעודה מסיחה את ערנות הצופים על ידי הומור מפתיע, היא הלמה בחושיהם האחרים עם רגעים אנושיים שיכולים לקרות רק בבית חולים.

יוצר הסדרה ביל לורנס ("ספין סיטי", "טד לאסו") פעל מתוך מחשבה שהסדרה לא תמשיך מעבר לעונה אחת, בין השאר בגלל עמדותיו של נשיא NBC לגבי קומדיות מצלמה יחידה, שטען שאינן יכולות להיות מצחיקות. לכן לורנס דחף לתוך העונה הזאת כל טרלול אפשרי ללא חשבון מול המפיקים ונלחם איתם על כל פרט קטן שניסו לשנות. הרעיון המקורי של לורנס היה ליצור מעין גרסת לייב אקשן של "משפחת סימפסון". בסופו של דבר הנשיא ההוא התחלף, השגעונות של לורנס שרדו והסדרה פרחה. אפילו היום, בעידן נטפליקס ו-HBO, קשה להאמין שמחזות כל כך נועזים, חלקם לא פוליטיקלי קורקט בעליל, עברו מסך בפריים טיים של רשת אמריקאית גדולה לפני 20 שנה.

כפי שגילה מאוחר יותר, לורנס גם "התעסק" עם תוצאות האודישנים הסופיים, כאשר כתב טקסטים מצחיקים יותר לשחקנים שאותם העדיף ללהק. הצוות שרץ במשך כל הסדרה הורכב משחקנים בעלי דרגות ותק שונות. דונלד פייזון (ד"ר כריס טורק) התפרסם כמה שנים לפני כן הודות ללהיט הנעורים "קלולס" והדרמה "לזכור את הטיטאנים", שרה צ'וק (ד"ר אליוט ריד) היתה בקי המחליפה בסדרה "רוזאן", ג'ון סי. מקגינלי (ד"ר קוקס) היה השחקן המפורסם ביותר על הסט הודות לתפקידיו ב"פלאטון" ו"וול סטריט" של אוליבר סטון. מה שבטוח, מעתה ואילך כל השחקנים האלה ייזכרו לנצח בתור "ההם מסקראבס".

[*]

לעומתם, זאק בראף (ג'יי. די., הדמות הראשית בסדרה) לא היה מוכר כלל. באותה תקופה בראף הופיע בסרטים עצמאיים ומילצר במסעדה צרפתית-אסיאתית הסמוכה לבית קולנוע שהיה מקרין את אותם הסרטים, כך שחלק מלקוחותיו היו מזהים אותו מסרט שזה עתה ראו, רגע לפני שהיו מזמינים ממנו אוכל. השחקן הצעיר התפטר מהמסעדה ברגע שקיבל את ההודעה שהתקבל לפיילוט של "סקראבס" ומאותו רגע לא הסתכל לאחור.

לאורך כל שנות קיומה, הסדרה הילכה בהצלחה על החבל הדק שבין קומדיה קורעת מצחוק לאלמנט הדרמטי המתבקש מסדרת בית חולים, מבלי שההומור הפך לשחור מדי אפילו לרגע אחד. השילוב הבלתי אפשרי הזה הוא מה שהפך את "סקראבס" למיוחדת והוכיח שליוצר שלה יש לא רק המון רוח שטות, אלא גם רמות גבוהות של רגישות וחוש דרמטי. לא פעם הדמעות של הצופים התחלפו מדמעות של צחוק לדמעות של עצב ובחזרה, בתוך טווח זמן של פרק אחד - 20 דקות בלבד. המעברים האלה מקומדיה פרועה לרגעים אנושיים נוגעים ללב הגיעו באגביות מוחלטת ובזכות זה האפקט הדרמטי שלהם היה יעיל פי כמה. עלילת הסדרה מסופרת בגוף ראשון מנקודת מבטו של רופא צעיר ורגיש בשם ג'ון דוריאן, או בקיצור ג'יי די, המתחיל לעבוד בתור מתמחה בבית חולים לימודי. לג'יי די יש נטייה לחלומות מוחשיים מאוד בהקיץ שתופסים חלק ניכר מכל פרק והפכו לסימן היכר של הסדרה. באותה תוכנית התמחות נמצאים בין השאר גם חברו הטוב ביותר של ג'יי די, המנתח כריס טורק, ורופאה נוירוטית ומושא אהבתו בשם אליוט ריד. יחד הם עוברים תהליך אישי ולומדים לא רק להיות רופאים טובים יותר אלא גם בני אדם. המורה המקצועי והרוחני של כולם, גם אם אינו נראה כזה בהתחלה, הוא ד"ר פרי קוקס בגילומו של ג'ון סי מקגינלי. הרופא הדומיננטי בעל המבט החודרני והנפש העדינה שמדבר במונולוגים ארוכים הוא הכוכב הבלתי מעורער והדמות המורכבת ביותר של הסדרה.



יום שגרתי בבית החולים מלא בחיכוכים, בין אם זה בין אחיות לרופאים, בין הרופאים למנהל, ד"ר קלסו (קן ג'נקינס) בנושאי תקציב וביטוח רפואי, או בין ג'יי די לשרת הבריון (ניל פלין) שסימן אותו כמושא להצקות מהיום הראשון. הדמות של השרת במקור הייתה אמורה להיות רק פרי דמיונו של ג'יי די, אבל היתה כל כך מצחיקה בזכות יכולות האלתור של פלין שהוחלט להמשיך איתו לעונות הבאות. לא פעם בסצנות של השרת בתסריט שהוגש לשחקנים היה כתוב בפשטות: "כאן ניל אומר משהו מצחיק".

המוזיקה המלווה את הפרקים היוותה מרכיב משמעותי של הסדרה. קטעים מוזיקליים תואמים הושתלו במכוון במקומות אסטרטגיים בתוך הפרק כדי לכוון את הצופה ולהבנות אצלו את קו העלילה לפי המוזיקה. כמו כן, כל פרק הסתיים במונטאז' מסכם של כל הנושאים וקווי העלילה בפרק, כשהוא מלווה בקטע של שיר. קטעים אלה נבחרו בקפידה על ידי הצוות והשחקנים, בהובלת בראף ואשתו של לורנס, כריסטה מילר ("קוגר טאון", "דרו קרי"), שגילמה את ג'ורדן בסדרה וממשיכה בתפקיד יועצת מוזיקלית גם ב"טד לאסו". השירים בציוות עם מונטאז' הסיום לא רק העצימו את חוויית הצפייה, אלא גם הפכו לפופולריים בזכות הסדרה וחלק מהם אף תרמו להזנקת קריירות שלמות של זמרים.

"סקראבס" הפכה ללהיט ענק בקרב הצופים והמבקרים כאחד. לאורך 9 העונות שלה, הסדרה קיבלה 17 מועמדויות לפרס האמי, כולל לסדרה הקומית הטובה ביותר ושחקן ראשי טוב ביותר לזאק בראף, שקיבל גם שלוש מועמדויות לגלובוס הזהב. למרבה ההפתעה, היא גם קיבלה לא פעם את הכרת הרופאים במשאלים שונים בתור הסדרה הרפואית המציאותית ביותר. זה אולי פחות מפתיע עבור ביל לורנס, שהעסיק בתור יועץ לענייני רפואה על הסט את החבר שלו שעליו מבוססת הדמות של ג'יי די.
הסדרה משכה אליה המוני שחקני אורח. חלקם נשארו למספר פרקים, כמו הת'ר גראהם, סקוט פולי, קורטני קוקס, טרה ריד, מייקל ג'יי פוקס, מנדי מור, איימי סמארט, אליזבת בנקס ועזיז אנסארי באחד מתפקידיו הראשונים. בין האורחים האחרים ניתן למצוא את ריאן ריינולדס, קולין פארל, ג'וליאנה מרגוליס, דיק ואן דייק, בילי די ויליאמס, קרי ראסל, ג'ון ריטר, הת'ר לוקליר, מתיו פרי וג'ייסון בייטמן. אבל האורח שהתעלה מעל כולם ושבר שיאים של אהבת הצופים היה ברנדן פרייזר, שהופיע בשלושה פרקים במצטבר, כשהאחרון בהם נחשב על ידי רבים לפרק הטוב ביותר בסדרה כולה.



איפה הם היום? הקריירה של יוצר הסדרה ביל לורנס ידעה עליות וירידות, כשההצלחה הגדולה יחסית שלו ב-20 השנים האלה הייתה "קוגר טאון". אבל ממש לפני מספר ימים לורנס עמד על הבמה הגדולה של טקס האמי ונשא את נאום הזכייה על "טד לאסו" שלו שניצחה בגדול ושברה את שיא המועמדויות לשנה אחת עבור סדרה חדשה. חדי העין יכלו להבחין בזאק בראף עולה לבמה יחד עם צוות הסדרה, זאת מכיוון שהוא ביים את הפרק השני וגם קיבל על כך מועמדות בקטגוריית בימוי. בראף התחיל לטפח את קריירת הבימוי שלו עוד בתקופתו ב"סקראבס" כשביים מספר פרקים וגם את הסרט "גארדן סטייט", עליו זכה דווקא בגראמי על הרכבת הפסקול. בחייו האישיים הוא נמצא בזוגיות עם השחקנית הצעירה והמוכשרת פלורנס פיו ("נשים קטנות", "מידסומר"), אותה ביים בסרט קצר. בקרוב יעלה בארץ הסרט החדש בכיכובו "המערב הקרוע" עם רוברט דה נירו ומורגן פרימן, וניתן יהיה לראות אותו בגרסה מחודשת ל"12 במחיר 1" לצד גבריאל יוניון.

חברי הצוות האחרים חווים לאחרונה תחיה מחודשת בקריירה הטלויזיונית שלהם. הבולטת ביניהם היא שרה צ'וק שמככבת בסדרת הלהיט של נטפליקס "פיירפליי ליין" לצד קתרין הייגל. את ג'ון סי מקגינלי אי אפשר לפספס במספר פרקים בעונה האחרונה של "ברוקלין 99". דונלד פייזון יככב בגרסת לייב אקשן של "בנות הפאוור פאף" ובסדרה חדשה ביקום "מלחמת הכוכבים".

זאק ודונלד, חברים הכי טובים גם בחיים האמיתיים, התחילו עם פרוץ מגיפת הקורונה פודקאסט בשם "רופאים מזויפים, חברים אמיתיים", שמטרתו צפייה חוזרת בסדרה ודיון דרך זום בפרק אחד של "סקראבס" בכל פעם. את שיר הנושא לפודקאסט הלחין צ'ארלי פות'. לצמד מצטרפים לעתים כוכבי סדרה אחרים וגם ביל לורנס שתמיד גונב את ההצגה. ההאזנה כיפית כמעט כמו הצפייה בסדרה עצמה, עם המון צחוקים, שטויות וסיפורים מאחורי הקלעים, ומוכיחה שוב ש"סקראבס" לא איבדה מהקסם שלה גם אחרי 20 שנה.

יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2021
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט