חדשות טלוויזיה / סדרות

"שטיסל": ביקורת עונה שלישית

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בעונתה השלישית המשיכה "שטיסל", הסדרה המצליחה על משפחה חרדית בירושלים, לעשות את מה שהיא עושה הכי טוב: הפיכת סיפור משפחתי קהילתי ומקומי למשל אוניברסלי על אהבה, משפחה, אמנות ויצירה. יעל מאורר בביקורת על עונה משובחת של כאבי לב קטנים ושמחות גדולות
בעונתה השלישית המשיכה "שטיסל", הסדרה המצליחה על משפחה חרדית בירושלים, לעשות את מה שהיא עושה הכי טוב: הפיכת סיפור משפחתי קהילתי ומקומי למשל אוניברסלי על אהבה, משפחה, אמנות ויצירה. בדמותו של עקיבא, צייר ורומנטיקן, מחדדת "שטיסל" את העיסוק בנושא האמנות והאמנים כחריגים בחברה החרדית, אך גם כאלה שמייצגים את הלב הפועם שלה. בעונה הזאת יש חזרה גם לנושא המוזיקה שכיכב גם בעונות הקודמות. המוזיקה, כמו הציור, יכולה לחרוג מגבולות הקהילה החרדית, אך היא גם חלק ממנה. כך למשל, המוזיקה הקלאסית משחקת תפקיד בקירוב לבבות, ושירתו של אלתרמן היא "לשד החיים".

הסדרה, שלקחה הפסקה של לא פחות משש שנים בין העונה השנייה לנוכחית, ממשיכה לעקוב אחרי תהפוכות הגורל של משפחת שטיסל שבמרכזה האב שולם (דב גליקמן) והבן עקיבא (מיכאל אלוני), שממשיכים את מערכת היחסים הקרובה שלהם, הרצופה תקלות דרמטיות וקומיות אך מלאת אהבה. האב והבן חולקים אובדן ומנסים לבנות את עצמם מחדש, וסיפור ההתבגרות של שניהם עומד במרכז הסדרה. עקיבא מגדיר את עצמו כ"סדוק", ו"שטיסל" שואלת כיצד מתמודדים האנשים ה"סדוקים" בחברה שמרנית וסגורה? בעונתה השלישית נוגעת הסדרה שוב ברגישות בנושא מחלת נפש והתמודדות אתה. האם יוכל עקיבא להתמודד שוב עם המציאות הכואבת הזו?

[*]

סיפורם של גיטי (נטע ריסקין) וליפא (זהר שטראוס), העומדים בפני המשימה של מציאת כלה לבנם הלמדן יוסל'ה (גל הוד פישל) מאתגר שוב את נישואי השידוכים בחברה החרדית. גם בסיפור על חברתה של גיטי, שבעלה נוטש אותה, מוצגת אפשרות אחרת עבור גיטי: מה היה קורה לה לו היא הייתה נוהגת כמו חברתה כאשר ליפא נטש אותה? העיסוק בנושא הכפילות, ההחלפה, והבחירה מרכזי: לפני הדמויות מוצגות דרכים שונות, לעיתים דרך סיפור של דמות אחרת המהווה מראה לסיפור שלהן, לפעמים דרך "קומדיה של טעויות" בה הם פוגשים את האדם הלא נכון שאולי הוא דווקא הנכון עבורם. גם מוטיב התמורה מופיע בכמה קווי עלילה, כשבכל פעם נשאלת השאלה: איזה מחיר, כלכלי ונפשי, מוכנות הדמויות לשלם עבור מה שהן רוצות או חושבות שהן רוצות. התשובות לא תמיד ברורות. "שטיסל" מעמידה במוקד את ההתלבטות והשאלה.

בעונה הזו, מרחיבה "שטיסל" את הדיון במעמדן של הנשים בחברה החרדית ומציגה מודלים שונים של העצמה נשית. הנשים ב"שטיסל" הן חזקות ועומדות על דעתן. הן מנהלות את העניינים בעוד הגברים מוצגים לרוב כאבודים בים סוער: עקיבא הרומנטיקן והאמן, שולם האימפולסיבי המחפש מזור לבדידותו אך לא יודע איך ליצור קשר עם נשים חדשות בחייו, ליפא בעל הדמיונות שתמיד חולם על אקזיט" ונמשך לעולם החילוני, וצבי אריה המנסה לשמור על מעמדו כ"מלך" הבית מול אישה דומיננטית. בסיפורם של רוחמי (שירה האס, שמאז "שטיסל" זכתה להצלחה בינלאומית בגילום אישה חרדית אחרת בסדרה "המורדת") , בתם של ליפא וגיטי, שנישאה בגיל צעיר לחנינא (יואב רוטמן), בחור ישיבה אדוק במיוחד, נוגעת "שטיסל" בנושא רגיש: הקשיים להביא ילדים לעולם. מה חשוב יותר? ההלכה או האושר הזוגי והאישי? דמותה של רוחמי שהייתה בעונות הקודמות דוגמה לנחישות וחוט שדרה מוסרי, עוברת כאן משבר קשה. האם הסתרה וסודות הן הדרך לפתרון בעיות? "שטיסל" מראה את המחיר הכבד של ההסתרה וההשתקה: גיטי עסוקה בהסתרת המשבר המשפחתי מהעבר שמעיב על סיכויי השידוכים של ילדיה, רוחמי מסתירה את האמת מחנינא, ליפא לא מספר את כל האמת לגיטי, וגם עקיבא מסתיר סודות משלו. העונה רצופה סודות ושקרים מסוגים שונים, שהם גם טקטיקות הישרדות.



העונה השלישית מתכתבת גם עם סיפורים המוכרים לקהל החרדי שצופה בה באדיקות פרי עטו של הסופר חיים ולדר. שמו מוזכר על ידי השדכנית מנוחה (חנה לסלאו), המתייחסת לקומדיית הטעויות בשידוך של יוס'לה כדבר שיכול לקרות רק בסיפוריו של ולדר. אותה התייחסות מטא טקסטואלית בולטת גם בקו העלילה של צילומי סדרה על חרדים שליפא נקלע לתוכה. בכך מתייחסת "שטיסל" באופן הומוריסטי לשאלת האותנטיות: כיצד מייצגים חברה חרדית על ידי שחקנים חילוניים עם "זקן מודבק"? כאשר שמים את הביקורת הזאת בפי שחקן חילוני המגלם דמות חרדית בהצלחה לא מועטה, האירוניה ברורה. "שטיסל" מצליחה לייצג בנאמנות עולם חרדי בגילומם של שחקנים ושחקניות מוכרים שאינם חרדים. הצופה צריך להשלים את השהיית אי האמונה שלו: עליו להאמין שהשחקן המוכר והאהוב עליו הוא אכן הדמות שהוא רואה על המסך. המשחק המצוין המגובה בתסריט חכם ורב רבדים, משכנעים גם את הספקן בצופים.

בעונתה השלישית ממשיכה "שטיסל" לפתח את הנושאים שעסקה בהן בעונות הקודמות ובהעמקת ההכרות עם הדמויות האהובות והפגומות שלה. היא מצליחה לשלב סיפור ריאליסטי על חיים שרובנו לא מכירים לעומקם, עם אמירה אוניברסלית על טבע האדם, החיפוש אחר אהבה וקבלה, והקושי בחיים בקהילה. "שטיסל" מטפלת בכאבי הלב והנפש של גיבוריה בחן ובחוכמה. נחכה לעוד עונות של כאבי לב קטנים ושמחות גדולות.

הסדרה "שטיסל" זמינה בלעדית ב-yes VOD. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2021
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט