חדשות טלוויזיה / סדרות

"נוכל הטינדר": ביקורת סרט נטפליקס

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא סיגל לעצמו זהות בדויה של בן של מיליארדר, לקח נשים לטיסות במטוס פרטי ובמלונות פאר ואז החל לבקש מהן כספים באמתלות שונות עד שנקלעו לחובות ענק. סיפורו של שמעון חיות, המכונה נוכל הטינדר, מגיע לנטפליקס בסרט דוקומנטרי מרתק ורגיש שגם מעלה את השאלה אם עצם העיסוק בדמות הנוכל הופך לאקט לא מוסרי שמאדיר את מעשיו
"נוכל הטינדר" (The Tinder Swindler), הסרט הדוקומנטרי שעלה בנטפליקס בשבוע האחרון, יצר לא מעט כותרות שלחלוטין מצדיקות את הבאזז שסביבו. עם המון שאלות שמתלוות לצפייה בסרט, על דבר אחד אפשר לענות בביטחון מקומם ומרגיז - סיפור האגדה של נוכל הטינדר נגמר לצערנו באושר (ולפי מה שזה נראה- גם בעושר) עד עצם היום הזה.

סיפורו של נוכל הטינדר מתחיל כסיפור אגדה של ממש. עדותה של סיסיליה, אחת מקורבנותיו של הנוכל הישראלי אשר לבש על עצמו זהות העונה לשם סיימון לבייב, החלום אותו היא חולקת עם רווקות ורווקים רבים מסביב לעולם על אהבת אמת ואזכורה בפתיחת הסרט את אחת האגדות המוכרות והאהובות של דיסני - "היפה והחיה", מהווים מעין נקודת פתיחה מושלמת לקראת סיפור האגדות המופרך שנחת עליה כרעם ביום בהיר ושינה לחלוטין את חייה - היום בו פגשה את אותו סיימון שהפך את סיפור האגדה הרומנטי לו ייחלה, לסרט אימה של ממש.

[*]

הסרט מתאר את הפרשה שהסעירה את אירופה אי שם בשנת 2019, עם לכידתו של שמעון יהודה חיות הישראלי, האדם שלכאורה ניהל הונאות ענק בסדר גודל של עשרות מיליוני דולרים אותם הצליח לעקוץ בשיטתיות מנשים שונות ברחבי אירופה שהכיר באפליקציית ההיכרות 'טינדר'. לאורך הסרט אנו נחשפים לחוויותיהן של כמה מקורבנותיו של הנוכל, הטוות לנו דרך עדויותיהן את שיטת הפעולה המדוקדקת שאיפשרה לשמעון יהודה חיות, שסיגל לעצמו מספר זהויות מזויפות שהבולטת ביניהן במסגרת הנרטיב המוצג בסרט היא זו של סיימון לבייב, בנו של המיליארדר לב לבייב.

את הסרט ניתן לחלק לשלושה חלקים, כשכל אחד מהם מתאר אבן דרך משמעותית בתהליך החשיפה של שיטתו וזהותו האמיתית של לבייב, ומסתכם בתפיסתו במסגרת מבצע ששילב בין האינטרפול לכוחות ישראליים. למרות הבחירה בשפה סגנונית פשוטה ולא מקורית לכל אורכו של הסרט (המרגיש קצת כמו גרסה ארוכה ואסתטית קצת יותר של התכנית ''המתחזים'' עם חיים אתגר), הדרך בה מציגות קורבנותיו של לבייב את מערכות היחסים הקסומות אותן חוו בתחילת הסרט סוחפת אותך להמשיך ולצפות בו, ומשרה מתח וציפייה לקראת התנפצותו של סיפור האהבה וההתדרדרות המהירה, שהובילה להלוואות ובסופו של דבר לחובות ענק אותם הקורבנות עדיין מתקשות לכסות. כשסיפור האהבה הרומנטית והעדויות אודותיה מצד קורבנותיו של לבייב מסתיים, מתחיל חלק חדש, מסקרן אפילו יותר, הנובע מתוך הרצון לצדק של הקורבנות (ואולי אפילו נקמה). חלק זה מתחיל בפנייתה של סיסליה אל צוות מטעם עיתון VG הנורווגי, שמתגייס לצידה למטרה שהציבה לעצמה: לחשוף את סיפורו וזהותו של לבייב. כך, הופך הסרט למותחן מרתק שמציג בפנינו עבודה עיתונאית הכוללת מארבים, האזנות, מרדפים, ואפילו ביקור קצר כאן בישראל.



אם שני החלקים הראשונים לא הרגישו מספיק מופרכים, אתם יכולים להיות בטוחים שהחלק האחרון של הסרט יספק לכם את התחושה הזו. עם אירועים שלא מביישים אף סרט עלילתי הוליוודי, ועם תיאורה של איילין, חברתו האחרונה של לבייב, את התוכנית שרקמה במטרה להחזיר לעצמה את הכסף שנלקח ממנה במרמה ולהסגיר אותו לרשויות.

על הסרט אחראית הבמאית והמפיקה פליסיטי מוריס, ובדומה לסדרה הדוקומנטרית הקודמת שבה לקחה חלק - "אל תתעסקו עם החתולים", גם כאן יש נקודה רלוונטית וחשובה שעולה לדיון במסגרת הצפייה בסרט. זוהי סוגיית העיסוק ותשומת הלב הרבה המוענקת לדמויות כמו נוכל הטינדר במסגרת מדיום פופולרי בעל חשיפה כה גדולה כמו נטפליקס, והאם התעסקות זו הופכת בעצם לאקט לא מוסרי.

מצד אחד, אנו צופם בחמלה רבה ורגישות בסיפורן של הבנות, ומאחלים למעצרו של האדם שביצע את המעשים הבאמת מזעזעים שהובילו להרס של כמעט חיים שלמים. מהצד השני, הדרך בה מתארים את דמותו, ההילה שיוצרים סביבו כאדם מסוכן ומאיים והבנייתו כדמות מתוחכמת - מעניקים ללבייב את תשומת הלב וההאדרה שנגדה יש לצאת כחברה שרוצה להוקיע מתוכה אנשים כמותו. פרדוקס זה הופך ליותר ויותר ברור לקראת סוף הסרט כשתחושת הצדק המינורית שאותה אנו מקבלים עם מעצרו של לבייב, נמהלת בכותרות הסיום שבהן מתבהר לנו שמנת חלקו של לבייב הסתכמה בתקופת מאסר בת חמישה חודשים בלבד והעובדה שהוא חי את חייו בנוחות בזמן שהנשים אותן רימה עוד תקועות עם החובות כספיים עד היום.

הסרט "נוכל הטינדר" משודר בנטפליקס. לביקורות סרטים נוספות >> לחצו כאן
מישל צ'יקו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2022
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט