חדשות טלוויזיה / סדרות

"הכתר": ביקורת עונה רביעית

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
העונה הרביעית של "הכתר" עימתה את המלכה אליזבת עם שתי נשים המאתגרות את התפיסה השמרנית של בית המלוכה - הנסיכה דיאנה וראש הממשלה מרגרט תאצ'ר. יעל מאורר בביקורת על העונה הטובה ביותר של "הכתר", זאת בזכות העיסוק המורכב והרגיש שלה ביחסים הסבוכים בין בני משפחה, בזוגיות ובמונח החמקמק כל כך, אהבה
"כבני מלוכה, ככל שנמעיט לעשות, כן ייטב" - זהו המוטו של המלכה אליזבת, החוזר בעונה הרביעית של "הכתר", סדרת הדגל של נטפליקס על בית המלוכה הבריטי. במהלך העונה, המתמקדת בדמויות הנשים החזקות והמשפיעות בשנות השמונים והתשעים, מתגלה למלכה שלפעמים לא לעשות דבר אינו אופציה. המלכה עוברת שינוי בתפיסתה את עצמה ואת מהות התפקיד המלכותי, כשהיא מעומתת מול שתי נשים המאתגרות את התפיסה השמרנית והקופאת על שמריה של בית המלוכה: דיאנה ספנסר (אמה קורין), הנסיכה מווילס, ומרגרט תאצ'ר (ג'יליאן אנדרסון), האישה הראשונה שנבחרה לראש ממשלה בבריטניה - שתי נשים השונות כל כך ממנה, כל אחת בדרכה. בעוד "אשת הברזל" מרגרט תאצ'ר מעמידה במבחן את תפיסתה של אליזבת לגבי מהות האומה הבריטית ויחסה לאזרחיה, הרי דיאנה מציבה בפניה אתגר אישי לא פשוט גם היא.

העונה עוררה סקרנות רבה בעיקר בגלל עיסוקה בדמותה של הנסיכה דיאנה שהפכה לאייקון תרבותי. הצגתה של דיאנה כקורבן לאכזריות המובנית של בית המלוכה עוררה זעם והביאה לדרישה מטעם בית המלוכה להבהיר שמדובר ביצירה בדיונית ולא ב"אמת היסטורית". אך כפי שאומר יוצר הסדרה, פיטר מורגן, הסדרה היא מעשה דמיון יצירתי, הנעה כל הזמן בין המחקר על העובדות ההיסטוריות ליצירת הדרמה הטלוויזיונית. הדבר בולט כבר בפרק הראשון בו מתוארת פגישתם הראשונה של צ'רלס ודיאנה. בגרסת הסדרה, המפגש ביניהם הוא יוזמה של דיאנה. צ'רלס מגיע לפגוש את אחותה הבכורה, שרה, אבל דיאנה, שרוצה מאד לפגוש את הנסיך, מתגנבת לפגישה. היא מופיעה בפני צ'רלס לבושה בתחפושת מהמחזה השייקספירי "חלום ליל קיץ". כך דיאנה היא דמות חידתית וקסומה. דיאנה, כפי ששמה מעיד, היא אלת הצייד המיתולוגית, והיא "צדה" את צ'רלס, שאינו שש להינשא לה, אך הדבר נכפה עליו על ידי משפחתו.

[*]

מוטיב הציד מרכזי בעונה ונמשך בפרק השני בו עסוקים בני משפחת המלוכה בציד של אייל מלכותי שנורה על ידי תייר יפני ונכנס לשטחם. האייל מתגלה לבסוף על ידי דיאנה, ונקשר באופן ברור לצ'רלס, ה"אייל המלכותי" שמרגיש שפושטים את עורו, ותולים את ראשו, כפי שהוא מספר לאהובתו הנשואה, קמילה פרקר בולס. דיאנה היא בעת ובעונה אחת ה"ציידת" אך גם הקורבן. מתחילת הקשר בינה לבין צ'רלס ומשפחתו היא מועמדת במבחנים רבים ומקבלת יחס קר ואפילו אכזרי. הרצון העז שלה באהבה ובקבלה מתנגש בקרירות המשפחתית האופיינית. הדבר בולט במיוחד בסצנה קורעת לב בפרק השישי, בו מנסה דיאנה לקבל חום ואהבה מהמלכה אליזבת אחרי שצ'רלס, המאוים מאהבת הקהל אליה לאחר ביקור באוסטרליה, מתנכר לה. המלכה אינה מסוגלת להשיב חיבוק לדיאנה, הקוראת לה "אימא". כפי שמראה העונה הזאת, לאליזבת קשה מאד להיות אימא נוכחת ואוהבת גם לילדיה שלה והיא מתחבטת בנושא בפרק הרביעי בסדרה בו היא מנסה להבין מי מילדיה הוא המועדף עליה. נושא האימהות שזור לאורך כל העונה בה מוצגים מודלים שונים של אימהות: מרגרט תאצ'ר, האם המעדיפה בבירור את בנה הבכור על בתה שהיא תופסת כ"חלשה". דיאנה, האם האוהבת, המסורה והמחבקת, ואליזבת עצמה, העוברת בעונה הזאת מסע לגילוי עצמי. כאשר אליזבת מתוודה על כך שהיא אינה בטוחה שהייתה אימא טובה, אומרת לה אימה, המלכה האם, שאין לה מה לדאוג, היא הרי "אם האומה".



דמותה של תאצ'ר בגילומה הכמעט קריקטורי של ג'יליאן אנדרסון, אמנם מקבלת בעונה זאת טיפול לא מחמיא במיוחד, אך גם לא כה חד צדדי. יחסיה עם בעלה, למשל, מוצגים כמודל לנישואים מוצלחים שבהם הבעל אינו מאוים מאשתו המצליחה. הוא תומך בה ללא סייג בעניינים משפחתיים ופוליטיים כאחד. הסדרה גם מראה את הדמיון בין שתי הנשים. שתיהן נאלצות לעמוד מול גברים דעתניים ומבוגרים מהן שרוצים להקטין ולמשטר אותן.

זאת העונה הטובה ביותר של "הכתר" בעיקר בגלל העיסוק המורכב והרגיש שלה ביחסים הסבוכים בין בני משפחה, בזוגיות ובמונח החמקמק כל כך, אהבה. בין אם זאת אהבה בין בני זוג, בין הורים לילדים, בין אחים ואחיות, או אהבת האומה הבריטית. בעונה הזאת נפתח פתח להזדהות גדולה יותר עם הדמויות המתחבטות בסוגיות מוכרות: יריבות בין אחים, יחסים בין בני זוג , והניווט המאתגר בין חיי משפחה לקריירה. הפרק השביעי, "עקרון הירושה", למשל, מעלה שאלות נוקבות על ערך המשפחה ועל עצם הלגיטימיות של בית המלוכה. בעונה הזאת עולה הנושא הזה יותר מפעם אחת, והתשובה אינה חד משמעית.

המוקד הרגשי של העונה היא הנסיכה דיאנה ובעונה הזאת יש ל"כתר" יותר לב ונשמה מאשר בעונות הקודמות. היא חשופה יותר רגשית, ולא חוששת לעסוק בסוגיות קשות לעיכול. העונה הזאת גם עשירה באירוניה הנובעת מהפער בין האופן בו תופסים בני המלוכה את עצמם לדרך בה הם נתפסים על ידי הצופה. כך למשל באי היכולת של המלכה אליזבת להבין מצבים רגשיים, ואי ההבנות הנובעות מכך. בעיניה, לעזוב ילדים פעוטים לחמישה חודשים הוא דבר מובן מאליו והיא אינה מצליחה להבין מה הנזק המתמשך שגרמה לילדיה. הנזק רב השנים הזה הוא אחד מהנושאים המרכזיים של העונה, והוא מתבטא במערכות היחסים של הדמויות עם בני זוגם, ועם עצמם.

הסדרה "הכתר" זמינה לצפייה בנטפליקס. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
תגובותהוסף תגובה
3ביקורת מעמיקה ומעניינת לקריאה. תודה דפמה (50) | 13/12/2020 19:58:48
2ביקורת מעניינת ביותר , עושה חשק לצפות שוב בעונה הרביעית שרון () | 13/12/2020 18:51:36
1אכן עונה מצויינת ומרגשת ואף מכילת סקופים וגילויים הסטוריים על משפחת המלכה ובנות דודותיה. נהניתי לקרוא ולהזכר. ערן אליאב (63) | 13/12/2020 15:41:20
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית ג'יליאן אנדרסון
 
חיפוש בארכיון 2020
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Home 20231ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction3מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט