חדשות טלוויזיה / סדרות

"המכבסה": ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סרטו החדש של הבמאי סטיבן סודרברג שעלה בנטפליקס עוסק בפרשת מסמכי פנמה המציגה את השיטה הקפיטליסטית על צדדיה הבעייתיים ביותר. מישל צ'יקו כותבת על סרט חשוב וקצבי עם קאסט מרשים (הכולל בין היתר את מריל סטריפ, גארי אולדמן, אנטוניו בנדרס ודיוויד שווימר), אך מסובך ומתיש לעיתים
"המכבסה", סרטו החדש של סטיבן סודרברג ("טראפיק", "אושן 11") שעלה בנטפליקס, מתחיל בסיקוונס מבטיח, שנון ומתוחכם עם גארי אולדמן ואנטוניו בנדרס, הקובע את הטון הכללי של הסרט כשהדבר הבולט הוא - השימוש במילים! המון המון מילים. כל כך הרבה מילים שבקונטקסט לשם הסרט, הוא קצת גורם לך במשך כמעט שעתיים להרגיש שנכנסת למכונת כביסה. מהסוג שמסובב את הבגדים כמו קרוסלה.

"המכבסה" משתמש בחירות אומנותית כדי להציג את פרשת מסמכי פנמה שנחשפה בשנת 2016, וחשפה קשרי שחיתות של אנשים ופוליטיקאים רבים בעלי עמדות מפתח ברמה עולמית אשר רכשו את שירותם של משרד עורכי הדין מוסאק-פונסאקה, אשר התמחה ביצירת חברות ותאגידים המאפשרים לבעליו לפעול בדיסקרטיות ברחבי העולם תוך רישום חברות במקלטי מס שונים. מאחר ופעילות זו במקלטי מס הינה חוקית, הסרט מתאר את העמדה הבעייתית והרופפת של החוק הנוגע להתייחסות למקלטי המס הללו והדרך בה רומס חוק זה את האזרח הקטן.

[*]

הסרט פותח במניפסט קצר של שתי הדמויות מוסאק ופונסקה - המבוססות על האנשים האמיתיים מפרשת תיקי פנמה. השניים מבקשים להציג את סיפור השחיתות שלהם מנקודת מבטם בנסיון להצדיק את דרכי פעולתם תוך שהם מעלים נקודות חברתיות שונות ומציגים טיעונים כמו "יכול להיות שהעולם לא רוצה להינצל". הדרך בה מסופר סיפורם של השניים היא באמצעות קפיצה בין נקודות מבט של דמויות שונות לאורך הסרט. הסרט מציג 3 עמדות שונות של נקודות מבט- נקודת מבטם של עורכי הדין מוסאק ופונסקה הטוענים לחפותם וטוהר מידותיהם מעצם העובדה כי הם אינם פועלים בניגוד לחוק, אלא שפעולותיהם גוררים את לקוחותיהם להתנהגות מסוימת, נקודת מבט של הקורבנות - ובעיקר דמותה של אלן מרטין (מריל סטריפ), קשישה שנפלה קורבן להונאת כספים בעקבות מות בעלה ברשלנות, ונקודת המבט האחרונה הינה של לקוחותיהם של מוסאק ופונסאקה.

את הסרט בחר סודרברג לספר דרך חלוקת הסיפור לפרקים שונים המציגים את פניה הרבות והמגוונות של השחיתות הכלכלית-פוליטית המגיעה עם עסקאות שכאלו ומכתיבה את הדרך בה משוטט הבמאי המיומן בין הסיפורים ונקודות המבט השונות, חוזר לסיפורים מסוימים ונוטש אחרים. כל זאת נעשה בצורה מרשימה ביותר ומדגיש שוב את יכולותיו המרשימות של סודרברג הידוע בפדנטיות ומעורבותו בסרטיו השונים עד לרמת העריכה.

המכבסה" הינו בהחלט סרט מסוגנן המזכיר בקצבו הקליל הקומי לעיתים והקופצני את סרטי "אושן" שגם נוצרו על ידי סודרברג וגם הם עוסקים בהונאה ועוקץ. אולם, בשונה מסרטי "אושן", הרבה יותר קשה לעקוב אחר השתלשלות האירועים המורכבבת והתלושה לעיתים, במיוחד למישהו שהנושא לא מוכר לו כלל. הדיבור מהיר, המושגים מעורפלים, והנימה הצינית מחד והביקורתית מאידך אינם עוזרים כל כך במעקב אחר השתלשלות האירועים. ככלל, הסרט כבר מתחילתו אינו מסתיר את הביקורת האיתנה העומדת במרכזו, כאשר כל סצינה ונקודת מבט שאנו עדים לה כצופים אחרי סצינת הפתיחה נועדה כדי לקדש את האג'נדה האנטי-קפיטליסטית העומדת מאחוריו. בעיקר הסרט הופך פעמים רבות, עם כמה שאני מאמינה בחשיבותו, למתיש מאוד.

אחת מנקודות המבט היותר מגוונות מגולמת בדמותה של אלן מרטין (מריל סטריפ) הקשישה, השוכלת את בעלה במסגרת חופשת שייט של השניים. כאשר השייט נגמר בטביעתו ומותו של בעלה, ותביעת חברת הביטוח שביטחה את השייט הרומנטי - מגלה אלן כי הייתה נתונה להונאה ומחליטה להגיע לשורש העניין ולגורמים המושחתים שאיפשרו זאת. נקודת מבט זו מציגה את הצד ההפוך לצד שהביא בפנינו את הסיפור- הצד של מוסאק ופנסאקה, ומציגה את הצד של הקורבן- האזרח הקטן, ובעצם- הצופה עצמו.

הסרט, לא רק שאינו מנסה להתחבא מאחורי הביקורת הנוקבת או להסוות אותה בדרך בה הוא מספר את הסיפורים השונים, בסופו הוא נוטש כל אמצעי קולנועי שהוצג בפנינו, חושף את העובדה שהיינו עדים לסרט שנבנה ועוצב בצורה מסויימת ואפילו גורם לדמותה של אלן מרטין להשיל מעצמה את סממני הדמות אותה גילמה עד שבסופו של דבר דבריה אינם דבריה של הדמות הבדיונית, אלא דבריה של מריל סטריפ. "המכבסה" מחדד את הביקורת הנחרצת כלפי המוצג בסרט כולו לרמה המעוגנת במציאות תוך סיום בדימוי הכי אמריקאי והכי בוטה שאפשר - פסל החירות האמריקאי!
מישל צ'יקו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1 סאטירה מבולגנת. גם ככה מדובר בנושא מורכב שהיה צריך להנגיש אותו לצופה בצורה פשוטה יותר. תאונה ימית בעקבות שיט מעבורת שגורמת למותם של 21 בני אדם ,פותחת תיבת פנדורה ענקית. "המפלצת" שמתגלית ,היא רשת חובקת עולם של חברות קש, שנועדה להלבין כספים בלתי חוקיים ולהעלים מיסים.לאותה רשת אחראיים שני שותפים שגם מגוללים את הסיפור ומה עומד מאחורי ה"מיזם" שלהם.השחקנים מהשורה הראשונה, אבל זה לא עוזר כשהסרט בינוני. ... anipo (50) | 11/03/2022 09:12:23
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית מריל סטריפ
 
חיפוש בארכיון 2019
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט