חדשות קולנוע וסרטים

seret מהעבר: 20 שנה למופע של טרומן

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא הגיע רגע לפני מבול הריאליטי וחזה במובן מסוים את העתיד הטלוויזיוני, הביא לג'ים קארי את פרס גלובוס הזהב והזניק את הקריירות של הכוכבים שלו - 20 שנה אחרי חזר הכתב נמרוד שובל לסרט הפולחן "המופע של טרומן" ובדק מה הפך אותו לסרט כה משפיע ומשמעותי
היום לפני עשרים שנה, 5 ביוני 1998, עלה לאקרנים "המופע של טרומן", אחד הסרטים המדוברים ביותר בשנות התשעים, בבימויו של פיטר וויר ובכיכובו של ג'ים קארי, אשר זכה בפרס גלובוס הזהב על תפקידו. הסרט זכה גם בפרס גלובוס הזהב עבור הפסקול המקורי.

הסרט, אשר צולם רובו על חופי פלורידה, מציג את טרומן, אמריקאי בן 30 עם אישה חייכנית, שכנים אדיבים ומשרה פקידותית, שאינו יודע שכל מה שהוא מכיר סביבו זה בעצם תפאורה בתכנית טלוויזיה שהוא גיבורה הראשי. העלילה מבוססת על פרק מסדרה ששודרה בשנות ה-60 בשם "אזור הדמדומים". הסדרה התמקדה בעלילות בתחומי הפנטזיה, המדע הבדיוני או האימה, כשבסוף כל פרק חיכתה בדרך כלל הפתעה. בסוף הפרק עליו מבוסס הסרט, אדם מגלה שחייו מצולמים לסדרה בלי ידיעתו.

ברגע קריטי בסרט, כאשר במאי הסדרה כריסטוף חושף את עצמו לפני טרומן, הוא מספר לו על כך שהוא מלווה אותו מאז היותו תינוק ועמו כל העולם המלווה את התפתחותו בהרבה אהבה והזדהות. הוא מנסה לשכנע אותו להישאר - "העולם האמיתי הוא המקום החולה. שם בחוץ אין אמת יותר מאשר בעולם שיצרתי עבורך". השאלה הגדולה העולה בסרט היא - האם עולם מזויף וחביב עדיף על פני עולם אמיתי וכואב? נראה כי ניסיונו של האדם המודרני לשחק את אלוהים ולשלוט בטבע יכול לעיתים להגיע למקומות מוגזמים ובעייתיים מבחינה מוסרית.

[*]

אד האריס המגלים את כריסטוף וקארי למעשה לא נפגשו או שמעו אחד את השני כלל על סט הצילומים. זאת משום שקארי סיים את הצילומים לפני האריס, שהובא כמחליף של דניס הופר. הופר פוטר מהתפקיד לאחר שהמפיק, סקוט רודין, שלא חיבב אותו שכנע את וויר הבמאי, שהוא לא מתאים. וויר השתעשע עם הרעיון לשחק בעצמו את כריסטוף, אך בחר בסופו של דבר בהאריס.

סמוך לעליית הסרט לאקרנים, נולדה תכנית ריאליטי הולנדית בשם "כלוב הזהב", בה המשתתפים התגוררו בווילה והתמודדו עם אתגרים שבועיים. התכנית זכתה להצלחה רבה וגם לביקורת נוקשה עקב העירום המוצג בה והבריונות בין המשתתפים בה. תכנית זאת הייתה למעשה התוכנית המקדימה לתכנית "האח הגדול" שהחלה לשדר גם בישראל בשנת 2008.

ביקורות רבות הועלו כנגד התכנית והשוו אותה לבית כלא שאין בו פרטיות. עצם הופעת תכניות הריאליטי הרבות לאחר הסרט, מחזקת את הטענה כי העולם לא למד את הלקח העולה ממנו – למפיקים אין בעיה לשדר תוכן בעייתי מבחינה מוסרית כדי לייצר הכנסות, והקהל מצדו נהנה מתוכן מציצני. בשנת 2003 שודרה תכנית הריאליטי הישראלית "המופע של סטיב", שנוצרה בהשראת הסרט. בתכנית שכנעו את סטיב כי הוא התקבל כשחקן ראשי בטלנובלה בה הבלגן חוגג מאחורי הקלעים, כשכולם מסביבו מותחים אותו ומקבלים הנחיות מיגאל שילון. במתיחה השתתפו בין היתר גילה אלמגור, מורן אייזנשטיין ואילנה אביטל.

לאחר הסרט אובחנו מקרים של חולים פסיכיאטריים שהאמינו כי הם חיים בתוך תכנית ריאליטי מבוימת, שבה הסובבים אותם הם שחקנים הפועלים לפי תסריט. חלקם פיתחו מחשבת שווא זו בעקבות הסרט. חוקרי התופעה כינו אותה בשם "תסמונת המופע של טרומן". התסמונת אינה מוכרת באופן רשמי, מאחר שהיא לא רשומה ב-DSM - ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי.

שנה לאחר הסרט, עלה לאקרנים הסרט "איש על הירח", בו מגלם קארי את דמותו של אנדי קאופמן, אמן במה שהוליך את הקהל שולל ויצר מופע שהיה יוצא דופן באותה תקופה. גם על תפקידו בסרט זה זכה בפרס גלובוס הזהב ובכך זכה בפרס זה פעמיים ברצף. בעבודה על הסרט "איש על הירח", קארי נכנס לחלוטין לדמות והסתובב על הסט בתור אנדי, גם כשלא היה מצולם. ייתכן שזה אחד הגורמים לערעור התפיסה העצמית של קארי, שטען שהכניסה לדמויות האלה הובילה אותו למחשבה שהוא עצמו דמות שהיקום משחק בה, מה שמזכיר מאוד את דמותו טרומן. שנה לאחר מכן שיחק דמות עם פיצול אישיות בסרט "אני, עצמי ואיירין" ובהמשך דמויות נוספות בהן הוא מאבד את הזיכרון ואישיותו עומדת למבחן.

[*]

לורה ליני, שרק שנתיים קודם שיחקה לצד ריצ'רד גיר ב"פחד ראשוני", זכתה לגלם בסרט זה את אשתו של טרומן לצד כוכבים גדולים ושנתיים לאחר מכן כבר הייתה מועמדת לפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט "מישהו לסמוך עליו". אין ספק כי תפקידה בסרט היה אחד מאבני הדרך בנסיקתה. לאחרונה השתתפה בעונה הראשונה בסדרה "אוזרק" של נטפליקס, כאשתו של גיבור הסדרה.

אד האריס, ששיחק את במאי ויוצר "המופע", היה מועמד לפרס האוסקר על תפקידו בסרט ולאחרונה השתתף בסרט "הסערה" בתפקיד שר החוץ של ארה"ב ובסדרה "ווסטוורלד". פיטר וויר, הבמאי האמיתי, זכה בפרס באפט"א הבריטי על בימוי הסרט ומאז ביים רק שני סרטים, אותם גם כתב והפיק: "אדון ומפקד: הצד הרחוק של העולם" (2003), עליו גם זכה ב-באפט"א ו"הדרך חזרה" (2010).

בעקבות הסרט נוצר סרט דוקומנטרי בדיוני בן כעשרים דקות העוקב אחר הפקת המופע באולפנים, כולל ראיונות עם השחקנים, הצגת המצלמות הנסתרות, ונותן זווית הסתכלות שונה ומצחיקה על הסרט. לדוגמה, אשתו של טרומן מגיבה על התמונה השערורייתית מהחתונה בה היא נראית כשהיא משלבת את האצבעות וטוענת שזה היה ל"מזל". הגיע הרגע בו אני חוזר לעולם שאני מקווה שהוא העולם האמיתי, ובמקרה שלא אראה אתכם אפרד כמו ב"מופע של טרומן": "צהריים טובים, ערב טוב ולילה טוב".

נמרוד שובל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2018
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט