חדשות קולנוע וסרטים

מכתב ממא-סאן-ג'יאה: ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
"אם מצאת את המכתב הזה, אנא שלח אותו לארגון זכויות אדם עולמי. אלפי אנשים הנרדפים על ידי המשטר הקומוניסטי בסין, יודו לך ויזכרו אותך לעד", כך, במכתב שמוצאת אישה אמריקאית בקישוט שקנתה, מתחיל הסרט הדוקומנטרי שמספר את סיפור רדיפת זכויות האדם בסין. נמרוד שובל על סרט שחשוב שכל אדם יצפה בו
דברים שקורים בסין מרגישים לנו רחוקים, עם תרבות שונה שקשה לנו להבין ולהתחבר אליה, אולם סרטים מסוימים מצליחים לגשר על הפער הזה. הסרט "מכתב ממא סאן-ג'יאה" הוא סיפור אישי של סיני בשם סון יי המתרגל שיטה רוחנית בשם פאלון גונג שדוגלת באמת, חמלה וסובלנות כערכים מנחים. השיטה נפוצה במהירות ברחבי סין מפה לאוזן. ככל שמספר המתרגלים הלך ועלה, כך החלה ממשלת סין להתייחס לפאלון גונג כאיום. היא הכריזה על השיטה כבלתי חוקית, בטענה שמדובר בארגון פוליטי המתנגד למפלגה הקומוניסטית של סין וכן אסרה והענישה את מתרגלי השיטה.

סון, גיבור הסרט, העז להפיץ עלונים הקוראים לחופש אמונה בסין. על כך הוא נכלא והוחזק במחנה עבודה בכפייה, שם עבר עינויים ושטיפות מוח, שנקראים "חינוך מחדש" על פי השיטה הקומוניסטית. הדבקות של סון באמונתו למרות כל מה שעבר, מתוארת בסרט כראויה להערכה ויש לה השלכות עצומות גם על חיי המשפחה שלו. קשה לתפוס את זה שהאירועים המוזכרים בסרט לא התרחשו בעבר הרחוק אלא בשנות האלפיים.

[*]

סיפורו של סון מקבל עניין בינלאומי כשאישה מארה"ב פתחה אריזת מתנה עם קישוט מתוצרת סין שקנתה לילדיה, ומתוכה נפל מכתב הכתוב באנגלית ובסינית שכולו זעקה לעזרה. סון הוא ששלח את המכתב כשהיה אסיר במחנה העבודה בכפייה 'מא סאן-ג'יאה', שם עוצבו ונארזו הקישוטים על ידי האסירים. את המכתב פתח במילים: "אדוני, אם רכשת במקרה את המוצר הזה, בבקשה שלח את המכתב הזה לארגון זכויות אדם עולמי. אלפי אנשים כאן, הנמצאים תחת הרדיפה של המשטר הקומוניסטי בסין, יודו לך ויזכרו אותך לעד".במאי הסרט הקנדי ליאון לי היה מנוע מלנסוע לסין בגלל סרטיו הקודמים, שהיו ביקורתיים כלפי המדינה, אך הוא שיתף פעולה בסתר עם סון ועזר לו לקנות ציוד צילום שאיתו סון הקליט ותיעד את חוויותיו ואת המשך הרדיפה שלו על ידי הרשויות. באמצעים מחתרתיים ותוך סכנת חיים, צילם סון את המחנה, וכאשר לא יכול היה לצלם, הוא שחזר את הזוועות והעינויים שעבר באמצעות ציורים.



זהו סרט המספר סיפור חשוב והוא עוצמתי בזכות המיקוד שלו. הבמאי ליאון משתמש גם בראיונות עם אשתו של סון ועם שני שומרים לשעבר ממחנה העבודה המשלימים את הדיווחים של סון. הוא לא בוחר להציג נתונים סטטיסטיים או מבקש להחרים סחורות מתוצרת סין. במקום זאת, מציגים דרך סיפור הסובב סביב אדם אחד – זוועה המתרחשת בקנה מידה גדול הרבה יותר ומשפיעה על רבים.

הסרט לא מציג היסטוריה מקיפה של הממשל הסיני, אלא דיוקן אינטימי של סבל של משפחה אחת שמדוכאת ונרדפת על ידי הממשלה. העדות של אשתו הדומעת על ההפרדה ביניהם מחלחלת לראש ומאפשרת לצופים בסרט התעודה להתחבר ולהתרגש מהנושא בממד הרגשי. ההנפשות בסרט הן פחות מוצלחות מבחינה טכנית, אך ליווי הקריינות של סון מחזק אותן מאוד.

ההבדל בין התרבויות, הסינית והאמריקאית, מודגש במפגש של סון עם האישה שפתחה את המכתב. הוא ממתין למעמד של פליט, תהליך שיכול להימשך שנתיים ויותר, בעוד היא חופשיה לנוע בעולם כאשר תחפוץ. זה סרט חשוב שכל אדם צריך לצפות בו, ללא קשר למיקומו על המפה.

הסרט "מכתב ממא-סאן-ג'יאה" הוצג בסינמטקים ברחבי הארץ ויוצג בהמשך השנה בסינמטק תל אביב.
נמרוד שובל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
אין מאמרים מחודש אוגוסט
 
חיפוש בארכיון 2019
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט