חדשות קולנוע וסרטים

קולנוע בצל הקורונה: מתי נוכל לחזור לבתי הקולנוע בישראל?

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
המדינה חוזרת אט אט לשגרה, אך עולם הקולנוע הוא מהאחרונים שצפויים להיפתח, כשלפי מתווה משרד הבריאות בתי הקולנוע צפויים להיפתח רק באמצע יוני. אך האם כבר אז נוכל לצפות בסרטים בקולנוע? לפי בכירים בענף המחסור בסרטים הוליוודיים שנדחו בשל המשבר, מגבלות שיוטלו על הרשתות השונות, בעיות ביטוח, חשש של קהל מבוגר לחזור לאולמות ועוד עלולים לפגוע במועד הפתיחה ולעכב אותנו עמוק לתוך הקיץ. האם סרטים יעברו להיות מופצים במקביל ב-VOD, האם דרייב אין יכול להוות תחליף רלוונטי ומה עתיד פסטיבלי הקולנוע? • פרויקט מיוחד
מגפת הקורונה ששיתקה את ישראל הולכת ודועכת. אנו חוזרים לבקר את חברינו ובני משפחתנו, מטיילים ברחובות, נכנסים לחנויות ונדמה כי החזרה לשגרה נמצאת ממש מעבר לפינה. אולם מי שנותר משותק הוא עולם התרבות והקולנוע, שהיה מהראשונים שנסגרו בעקבות הקורונה, ולפי המתווה של משרד הבריאות יהיה מהאחרונים להיפתח בחזרה - רק ב-14 ביוני, הרבה אחרי פתיחת הקניונים, חדרי הכושר, הפארקים ואפילו המסעדות. אבל האם אמצע יוני הוא באמת תאריך ריאלי בו נוכל לחזור לצפות בסרטים או שישנן מהמורות נוספות בדרך? בכתבה זו שוחחתי עם גורמים רבים בענף הקולנוע שמספקים תמונת מצב עגומה למדי לגבי העתיד לבוא בחודשים הקרובים, אך גם אופטימיות זהירה לגבי העתיד להתרחש לאחר מכן.

המכשול המרכזי שעומד בפני הרשתות הגדולות הוא מחסור בסרטים הוליוודיים להקרנה. המגפה פגעה בארה"ב בצורה הקשה ביותר במדינות רווחיות וחשובות לתעשיית הקולנוע כמו קליפורניה וניו יורק ולכן עד שהן לא יתאוששו ולא ייצאו בהן סרטים, גם במידה ומדינות אחרות בעולם יתאוששו ויוכלו לחזור להפעיל את בתי הקולנוע, לא יהיה להן מה להקרין. "נוצר סוג של מעגל שמצד אחד בתי הקולנוע סגורים כי אין להם מה להקרין ומצד שני אולפנים לא מוציאים את הסרטים כי בתי הקולנוע סגורים", מסבירה בכירה בענף. "אי אפשר להפעיל בתי קולנוע בלי קולנוע. יש כמויות גדולות של סרטים שנדחו", מדגיש גורם נוסף בענף. ואכן, שורה של שוברי קופות של האולפנים ההוליוודיים הגדולים שהיו אמורים לצאת בחודשים הקרובים נדחו בעקבות המשבר. זה החל בסרט החדש בפרנצ'ייז ג'יימס בונד - "לא זמן למות" – שהיה אמור לצאת בחודש אפריל ונדחה לנובמבר, ובעקבותיו סרטים רבים נדחו לקיץ או לשנה הבאה, בהם "מהיר ועצבני 9", "מולאן", "פיטר ראביט 2", "האלמנה השחורה" ועוד רבים.

[*]

נכון לעכשיו ההערכות בענף הוא שגם אם יאושר לפתוח בתי קולנוע באמצע יוני, בתי הקולנוע בישראל לא ייפתחו לפני תחילת יולי, בהתאם לחזרה של הקולנוע האמריקאי לשגרה. גם כשהקולנוע האמריקאי יחזור ייקח זמן מסוים על מנת להפיץ את הסרט, לתרגם אותו, להעביר צנזורה, ליצור קמפיין פרסומי וכן הלאה. לכן תחילה בתי הקולנוע בארץ יקרינו סרטים שהופצו רגע לפני המשבר, מרתונים של קלאסיקות ובכורות של סרטים ישראליים ובהמשך יחזרו ויקרינו את שוברי הקופות הגדולים, כשהעיניים נשואות לסרטו החדש של כריסטופר נולאן "Tenet" שאמור לצאת באמצע יולי.

אם נביט מזרחה לכיוון סין, נראה כי שם בתי הקולנוע נסגרו בינואר ויחזרו לפעול במאי. אולם בשל הסגירה המוקדמת, לסינים ישנו סטוק בן חודשיים של סרטים מהזמן בו יתר העולם היה פתוח, לצד תעשייה מקומית משגשגת, ולכן החזרה לשגרה קולנועית תהיה פשוטה ומהירה יותר. בישראל לעומת זאת התמונה היא שונה. "הסרטים הישראליים לא מחזיקים קולנוע לבד", מסביר בכיר בענף. בשל כך, רשתות גדולות כמו יס פלאנט, רב חן וסינמה סיטי לא יכולות לפתוח בתי קולנוע תוך התבססות בלעדית על תוצר ישראלי שטרם הופץ או נדחה בשל המגפה או על סרטים שאינם חדשים. לעומתם הסינמטקים השונים ורשת כמו לב המבוססים על סרטי איכות, סרטים עצמאיים, קולנוע אירופאי וקלאסיקות, פחות תלויים בקולנוע ההוליוודי ובעיה זו אינה עומדת לפתחם. עם זאת עבורם נשאלת השאלה האם האוכלוסייה המבוגרת שנמצאת בסיכון הגבוה ביותר להיפגע משמעותית מהקורונה תמהר לחזור ולצרוך בידור? "אני מאמינה שהקהל המבוגר אוהב, צורך וצמא לתרבות וליציאה מהבית, אך ייתכן שנצטרך לבצע אדפטציות עבורו כמו הקרנה בקבוצות קטנות לקהל מבוגר בלבד", מציינת רונית גלעד מבעלי סרטי נחשון המתמקדים בהפצה של סרטי איכות. גורם אחר בענף סבור כי חזרת המבוגרים לקולנוע תלויה בחזרתו של הקהל הצעיר: "קהל מושך קהל. אם יבואו יותר צעירים, אז יבואו גם ההורים שלהם. זו ביצה ותרנגולת", הוא מסביר.

בעיה נוספת העומדת לפתח הרשתות השונות היא סוגיית המגבלות שיושתו עליהן. טרם סגירת בתי הקולנוע הן נדרשו לעמוד במספר מגבלות בשל התפרצות המגפה כמו הגבלה של כמות האנשים באולם, התאמת מועדי ההקרנה במרווחים אשר ימנעו מצב של התקהלות בחללים הציבוריים, הקצאת מקומות הישיבה באולם בצורה מרווחת יותר, חיטוי האולמות מדי הקרנה ומתן נוזל לחיטוי הידיים בכניסות וביציאות מהאולמות. בצ'כיה הגדילו לעשות כשאסרו כליל על מכירת מזון באולמות הקולנוע עם פתיחתם המחודשת.

[*]

בסוגיית ההגבלות רשתות הקולנוע השונות בישראל חלוקות. יש גורמים המציינים כי נטייתם היא לא לפתוח במצב של מגבלות בשל הפגיעה המשמעותית בהכנסות ובחוויית הצפייה של הצופים. אחרים קובעים כי הם יכולים גם לפתוח מהיום למחר בהתאם למגבלות, אולם עדיין בעיית היצע הסרטים תוצרת הוליווד תקשה על הפעלת בתי הקולנוע. מגבלה מטרידה נוספת שאין לה מענה נכון להיום היא סוגיית הביטוח, כאשר עד כה אין חברת ביטוח שמבטחת כנגד קורונה. "אם יהיה חולה באולם והצוות יושבת לשבועיים, מי יפעיל את הסרטים? מי יגיע להקרנות אחרי ששמע בתקשורת שהיה חולה קורונה באולם?", שואל גורם בתעשייה.

סוגיה נוספת שרובצת לפתחם של ראשי עולם הקולנוע היא מודל התפוצה של הסרטים. בארה"ב השיטה של חלונות הצפייה קובעת כי יהיה פער בן 90 יום בין הפצת סרט בבתי הקולנוע להפצתו ב-VOD. בשל משבר הקורונה, אולפני יוניברסל החליטו לשחרר בלון ניסוי לאוויר עם הפצת סרט ההמשך ללהיט "טרולים" ישירות לשירותי ה-VOD בארה"ב. הניסוי היה להצלחה גדולה עם הכנסות של מעל 100 מיליון דולר ומנכ"ל יוניברסל הפתיע כשהכריז כי "ברגע שבתי הקולנוע ייפתחו, בכוונתנו להפיץ סרטים בשני הערוצים במקביל". התגובה לא איחרה לבוא ורשת בתי הקולנוע הגדולה בארה"ב AMC הודיעה כי לא תקרין את סרטי האולפנים בבתי הקולנוע ברחבי העולם עד שלא יחזרו בהם. בארץ הסרט הישראלי "מאמי" של קרן ידעיה עבר כמעט ישירות ל-VOD לאחר שעלה 3 ימים בלבד טרם סגירת בתי הקולנוע ועל מנת שלא לאבד את הקמפיין הפרסומי שליווה אותו ובו הושקע כסף רב.
מודל הפצה זה, שנטפליקס העמידה למבחן עוד טרם לכן עם שחרור סרטים של הבמאים והכוכבים הגדולים ישירות לשרתיה, יעמוד ביתר שאת למבחן לאחר הקורונה. "מה שיוכרע בארה"ב, יקרה בסופו של דבר בכל מקום בעולם. אם יוניברסל יעשו את זה, הם יצטרכו להתמודד עם תגובת רשתות בתי הקולנוע בכל העולם", מסבירה בכירה בענף. מפורום פילם, מחברות ההפצה הגדולה בישראל, נמסר כי "בישראל, כמו בעולם, הרוב המכריע של הסרטים נדחה ולא עובר ל- "VOD. גם רונית גלעד מסרטי נחשון מציינת כי "אני קונה סרט כדי שקהל יראה אותו על מסך גדול. צפייה בסרט בבית הקולנוע היא חוויה אחרת ובעלת ערך מוסף. אין כרגע סרט שלא אוציא לקולנוע".

אחד מחלונות הראווה האיכותיים של הענף, פסטיבלי הקולנוע, נפגעו משמעותית אף הם מהמשבר. פסטיבל ענק כמו קאן נדחה ממאי לתחילת יולי ופסטיבלים אחרים כמו טרייבקה עברו למתכונת דיגיטלית, בעוד פסטיבלים גדולים עתידיים כמו ונציה וברלין אמורים להתקיים במועדם המקורי. גם בארץ פסטיבל דוקאביב, פסטיבל הקולנוע בירושלים והפסטיבל לקולנוע גאה נדחו, בעוד נכון לעתה פסטיבלי חיפה ופסטיבל הקולנוע בערבה יתקיימו במועדם. כחלק מההתמודדות עם איסור ההתקהלות עברו פסטיבלים רבים למתכונת דיגיטלית כמו פסטיבל טרייבקה שהתקיים בסוף אפריל, הפסטיבל החדש "A Global Film Festival" שיכלול שיתוף פעולה של 20 פסטיבלי הקולנוע המובילים בעולם, כולל פסטיבל ירושלים, ואפילו "דוקוסטרים" בישראל מבית דוקאביב שיאפשר לקהל לצפות בעשרות בכורות של סרטי דוקו. "אמנם מדובר בפתרון זמני מוצלח ויעיל, אבל אם יש משהו שהבידוד החברתי בימי הקורונה המחיש, הוא החשיבות של קיום אירועי תרבות המייצרים מפגש בין צופים, יוצרים ויצירותיהם. מבחינתנו תוכן מקוון לא יכול להוות תחליף לפסטיבל ממשי", מסבירה בכירה בעולם הפסטיבלים הישראלי.

אופציה נוספת שנשקלה בימי הקורונה כמודל צפייה בטוח של הקהל הרחב במקרה של התפרצות מחודשת, היא בניית דרייב אין בו יצפו הצופים בסרטים מרכבם הפרטי. הדרייב אין האחרון בישראל נסגר בשנת 2000 ומשקיעים שונים בודקים היתכנות לבניית מתחם חדש בארץ. "זה כרוך בלוגיסטיקה מורכבת ובהשקעות גדולות - במערכת סאונד, אזניות, כמות מכוניות שיכולה להיות באותו מקום, בניית רמפות לצפייה נוחה", מסבירה בכירה בענף. גם אם דרייב אין מסוג זה ייפתח בהצלחה, לא מדובר בפיתרון לטווח הקרוב.

[*]

למרות החששות הרבים והמגבלות שצוינו בכתבה, צריך לזכור כי הקולנוע שרד משברים גדולים בעבר. עוד מימי כניסת הטלוויזיה ועד כניסת נטפליקס, התנבאו על מפלתו והוא תמיד קם כעוף החול והחזיר את הצופים לנהור בהמוניהם אל המסכים, תוך שמירה על היותו מקום הבילוי הפופולרי והזול ביותר. "החוויה של הקולנוע תחזור. אנשים יבואו לראות סרטים. החודשים הקרובים אולי לא יהיו מאופיינים באולמות מפוצצים, אבל בסופו של דבר נשרוד גם את הקורונה. החדשות הטובות היא שיותר שוברי קופות יצטברו לזמן קצר יותר ולאנשים יהיה בהמשך כמה חודשים של קולנוע מטורף", אומר גורם בכיר בסינמה סיטי.

האם הקורונה תגרום לכם להפחית את הרגלי הצפייה בקולנוע לאחר חזרה לשגרה? אמנע לחלוטין מצפייה בקולנוע אפחית את כמות הפעמים אמשיך לצפות כרגיל
שלח/י
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
אין מאמרים מחודש מאי
 
חיפוש בארכיון 2020
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט