חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 30 שנה ל"מספריים של אדוארד"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
השבוע לפני שלושה עשורים יצא לאקרנים סרטו הרביעי באורך מלא של הבמאי טים ברטון, שהפך שחקן צעיר בשם ג'וני דפ לכוכב של ממש וזכה לקהל מעריצים אדוק, אלבום מוזיקלי, חוברת קומיקס ואפילו אדפטציה בימתית. מישל צ'יקו חוזרת ל"מספריים של אדוארד", למקורות ההשראה שלו, להשפעה על הקריירה של ברטון ודפ ולאלגוריה החברתית שלקוחה מחוויות התבגרותו של הבמאי
היה היה פעם, בממלכה רחוקה רחוקה- ממלכת קליפורניה, ילד קטן העונה לשם טים ברטון. אותו ילד, שהפך לימים לאחד היוצרים הכי מסוגננים ובולטים בייחודם בנוף הקולנועי הוליוודי, חוגג השבוע שלושה עשורים לאחד הסרטים היותר אישיים, כואבים ואייקונים שלו - "המספרים של אדוארד". הסרט מהווה מעין אדפטציה מודרנית פנטסטית ליצירתה המוכרת של הסופרת מרי שלי "פרנקנשטיין", ומלווה את דמותו של אדוארד (ג'וני דפ), פרי יצירתו של מדען קשיש החי חיי בדידות, אשר לוקה בהתקף לב פתאומי בטרם מספיק להשלים את יצירתו, ומותיר אותו, לרוע המזל, עם ידי מספריים חדות. כשסוכנת קוסמטיקה חביבה, טובת לב ונואשת, נכנסת אל הטירה המבודדת ונתקלת בדמותו של אדוארד, היא מחליטה לקחת אותו יחד איתה אל הציוויליזציה, אשר מתגלה לאורך הסרט כאכזרית יותר מחיי בדידות בטירה אפלה.

הסרט הינו סרטו הרביעי של ברטון באורך מלא, אשר הגיע אחרי הצלחות קולנועיות וקופתיות כמו "ביטלג'וס" ו"באטמן", שהקנו לברטון לא רק מקום בצמרת הבמאים ההוליוודים של אותה התקופה, אלא גם יד חופשית ואומנותית להוציא לאקרנים כמעט כל דבר שירצה ואת מה שמכונה על פיו, כאחת מהיצירות היותר אישיות שלו. הסרט מאופיין באסתטיקה שהפכה לסימן ההכר של ברטון כבמאי ויוצר, ולמרות שהאווירה האפלה הופיעה גם בסרטיו המוקדמים יותר (ובעיקר בסרטי האנימציה שיצר), אין ספק ש"המספריים של אדוארד" ביסס את אופי יצירתו הייחודי והגותי של ברטון בנוף הקולנועי שמלווה אותו לאורך כל שנות הקריירה הקולנועית שלו מאז ושבשנים האחרונות כמעט והפך כבר לפרודיה על סרטיו המוקדמים.

[*]

הסרט מהווה מעין מחווה ליצירות אותן העריץ ברטון בילדותו, כשהוא שואב השראה מאגדות וסיפורים גותיים ופנטסטיים כמו "פרנקנשטיין", "הגיבן מנוטרדאם", "פנטום האופרה", "היפה והחיה" וכמובן "פינוקיו", מהסגנון הקולנועי האפל המזוהה עם האקספרסיוניזם הגרמני ומסרטיו המוקדמים של אחד השחקנים האהובים והמוערכים ביותר על ידי ברטון - שחקן סרטי האימה וינסנט פרייס, לו הקדיש ברטון תפקיד מיוחד (שבצער רב קוצץ עקב מחלת הפרקינסון של השחקן) שנכתב עבורו, בתור יוצרו הקשיש של אדוארד. דמותו של פרייס מלווה את ברטון לאורך יצירותיו במהלך השנים, כשהמחווה המוכרת ביותר היא הקדשת סרט קצר שיצר הבמאי בתחילת דרכו אשר נקרא "וינסנט", ומתאר את מעלליו של ילד קטן החושק לגדול ולהפוך לוינסנט פרייס. הסגנון הגותי והפנטסטי בולט בסרט לא רק מבחינה אסתטית-ויזואלית אלא גם מהבחינה העלילתית-סיפורית. הסרט, אשר מתחיל בדמותה של זקנה חביבה בליל חורפי מושלג, המספרת סיפור לנכדתה הקטנה, והדמיון של הסרט עם סיפורי אגדות מוכרים יוצרים את הרושם כי הוא מציע אגדת ילדים חביבה ותמימה עם ספין גותי אפל. רושם זה מתברר כמוטעה, כשמתחתיו בנויה אלגוריה חברתית נוקבת המציגה באופן ביקורתי את אכזריותה של החברה הפרברית-אמריקאית ה"נורמלית" כלפי הזר והשונה ממנה. על פי עדויות של ברטון עצמו, הסרט מהווה רפלקציה מסויימת על חוויות התבגרותו כנער שונה ומבודד חברתית שלא מצא את מקומו באותם פרברים אמריקאים בהם גדל. מוטיבים אלו של תלישות, זרות ולעיתים ביקורת חברתית המשתמעת מכך מלווים את ברטון הלאה באופנים שונים ביצירותיו.



הסרט מהווה נקודה משמעותית לא רק בקריירה הקולנועית של ברטון, שהגדיר את הסרט כאהוב עליו ביותר, אלא גם את תחילת הקשר המופלא בין הבמאי למי שהפך עם השנים ל''שחקן הבית'' שלו- ג'וני דפ. הסרט הוא שיתוף הפעולה הראשון בין השניים, ולמרות השמות הגדולים שנלקחו בחשבון לגילום תפקידו של אדוארד- בין היתר טום הנקס, טום קרוז, גארי אולדמן וג'ים קארי, היה דווקא דפ הצעיר, הנלהב וחסר הניסיון אשר משך את עינו של ברטון.

הסרט עצמו אשר התחיל את דרכו כציור אותו צייר ברטון בנעוריו של אדם רזה עם ידי מספריים, התפתח לכדי סיפור קצר (שנכתב על ידי קרוליין תומפסון), והפך לסרט עטור שבחים, מעריצים והכנסות (86 מיליון דולר מול תקציב של 20 מיליון), היווה עם השנים מקור להשראה לא רק עבור שיתופי הפעולה העתידיים והרבים בין ברטון ומי שהפך לשותפו המוזיקלי- דני אלפמן, אלא גם עבור יוצרים ומוזיקאים רבים אשר הפכו את סיפורו הנוגע של אדוארד וידי המספריים שלו לאלבום מוזיקלי, חוברת קומיקס ואפילו לאדפטציה לבימת התיאטרון באנגליה.
מישל צ'יקו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2020
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט