חדשות קולנוע וסרטים

יואן מקגרגור בן 50: הסרטים הגדולים של השחקן

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
יואן מקגרגור חוגג היום את יום הולדתו החמישים. מקגרגור נחשב שחקן איכות בעל בחירת תפקידים ייחודית ומגוונת בקולנוע, טלוויזיה ובתאטרון. הוא היה מועמד לפרסים שונים, ביניהם פרסי גלובוס הזהב על תפקידים בסרטים ובסדרת טלוויזיה. לכבוד יום הולדתו, מיכל ליבר רונן בחרה את חמשת התפקידים הטובים ביותר של השחקן – מתפקיד הפריצה ב"טריינספוטינג", דרך תפקידו כאובי ואן קנובי בסרטי "מלחמת הכוכבים" ועד לתפקידו ב"ציפורי הטרף"
טריינספוטינג (1996)

1994 היא השנה החשובה בקריירה של יואן מקגרגור. בשנה זו החל שיתוף הפעולה הראשון שלו עם הבמאי דני בויל. ראשית היה זה הסרט "חברים לרצח". שנתיים לאחר מכן בסרט "טריינספוטינג" בתפקיד המשמעותי ביותר בקריירה שלו וב-1996 בסרט הרומנטי "חיים לא רגילים" לצד קמרון דיאז. "טריינספוטינג" מבוסס על ספרו של אירווין וולש, ונחשב לאחד הסרטים הבריטים הטובים אי פעם ואף היה מועמד לפרס האוסקר על התסריט המעובד הטוב ביותר. עלילת הסרט מציגה את סיפורו של מארק רנטון (מקגרגור), בחור צעיר שאינו מעונין בעבודה קבועה ובחיי משפחה מפני שהוא מאמין כי צורת חיים זו תשעבד אותו ותגרום לחיים מונוטוניים שיובילו למוות מדכדך. לכן מארק מתמכר להרואין, בו הוא רואה כחומר חיוני לחיים ססגוניים ומרהיבים. הסם גורר את מארק וארבעת חבריו להרפתקאות מטורפות שכוללות הזיות, גניבות, שוד, עסקאות סמים, מפגשים עם המשטרה והכלא, איידס, מוות ועוד שלל הסתבכויות.

זהו הסרט שחשף את יכולות המשחק של מקגרגור שכללו ירידה דראסטית במשקל על מנת לשוות לו מראה של מסומם. זהו התפקיד שהיווה את הפריצה הגדולה לקריירה שלו ולקריירה של הבמאי המוערך דני בויל שמפליא לביים עם עריכה מהירה, זוויות צילום לא שגרתיות וקצב מטורף. גם שאר השחקנים היו מצוינים. בלטו רוברט קרלייל ("ללכת עד הסוף") שמגלם את בגבי הפושע האלים והאלכוהוליסט בצורה אמינה מאוד וג'וני לי מילר כסרסור וסוחר סמים כריזמטי. השילוב של עלילה תוססת ובעלת קצב מהיר, משחק מעולה ופסקול מגוון שמכיל שירי רוק, פופ ומוזיקה אלקטרונית הפכו את הסרט לחוויה שנחקקה בתודעה של רבים. מעבר לכך, הסרט מעלה תהיות לגבי מהות החיים, איכותם והרצון לחיות את החיים במלואם. מצד אחד המחויבות ליציבות, לחיי משפחה ולעבודה במשרה מלאה לעומת חיים תוססים והרפתקנים אך גם בעלי סיכון.

[*]

מלחמת הכוכבים (1999 - 2005)

אין ספק שתפקידו של מקגרגור כאובי ואן קנובי בסדרת הסרטים שוברי הקופות, "מלחמת הכוכבים" (1,2,3) לצדם של היידן כריסטיאנסן ונטלי פורטמן הוא אחד התפקידים עימם הוא הכי מזוהה. בסרטים הראשונים כרונולוגית (והמושמצים למדי) בפרנצ'ייז אנאקין נמצא על ידי שני אבירי ג'דיי, שאחד מהם הוא אובי ואן קנובי (יואן מקגרגור) בכוכב אחר. ואן קנובי הוא בחור מרשים, חכם וחזק מאוד. לאחר שאנאקין הוכיח יכולות טיסה מיוחדות, הוחלט כי אובי ואן קנובי יהיה מדריכו.

עם השנים רחש לו אנאקין אהבה רבה כאל אב, אך בו זמנית אנאקין חושד שמא ואן קנובי מקנא ביכולותיו ובכוחו ולכן מעכב אותו. לאחר שאנאקין מתאהב ומתחתן מאחורי גבו של ואן קנובי עם פדמה (נטלי פורטמן), מה שנאסר על אבירי הג'דיי לעשות, משם הדרך לכוחות האופל קצרה. בתפקידו כאובי ואן קנובי הוכיח יואן כי מעבר להיותו שחקן דרמטי, הוא גם מסוגל להילחם באופן מרשים. אין ספק כי תפקיד זה נחרט בתודעה ובקרוב נצפה בסיפורה של דמות מסקרנת זו בסרט חדש.

מולן רוז' (2001)

ב-2001 הפתיע מקגרגור והוכיח כי הוא גם מסוגל לשיר ולרקוד ולעשות מחזמר, ז'אנר שלא היה כה דומיננטי בהוליווד באותן שנים. "מולן רוז'", סרט מוזיקלי רומנטי בבימויו של באז לורמן (”גטסבי הגדול") שגרם לסחף הוליוודי בהפקות סרטים מוזיקליים. הסרט מגולל את סיפורו של כריסטיאן, מחזאי מתחיל (יואן מקגרגור) שמתאהב בסאטין (ניקול קידמן), זמרת- רקדנית שחולמת להיות שחקנית. בעקבות חוסר הבנה, סאטין חושבת שכריסטיאן דוכס ומנסה לפתותו, אך כשהוא שר לה – היא מתאהבת בו.

הם מעלים יחד הצגה ולאורך הסרט הם מנסים להתגבר על כל המכשולים כדי להיות יחד עד הסוף המר. בסרט זה מקגרגור בהופעה סוחפת ומרשימה שמראה כי מעבר להיותו שחקן איכותי, הוא גם בעלת יכולות ווקאליות טובות במיוחד עם הביצוע המעולה ל"השיר שלך" של אלטוו ג'ון. על סרט זה היה מועמד מקגרגור לפרס גלובוס הזהב אך הפסיד אותו לג'ין הקמן. בנוסף סרט זה הוכיח את הכריזמה של מקגרגור והראה את הצד הרומנטי שהיה חבוי בו.



חוש מושלם

מה נותר מאיתנו כבני אדם ללא החושים? כיצד אנו כאנושות מצליחים להסתגל לחיים ללא חושים בסיסיים שמהווים חלק מהקיום שלנו? סרטו של דיוויד מקנזי נוגע בשאלות הקיומיות האלו דרך סיפור על זוג שמתאהב בעולם שמגפה מסתורית תקפה אותו כשהקשר ביניהם משקף במיקרוקוסמוס את שעובר על הכלל. המגיפה גורמת לבני האדם לאבד את החושים בזה אחר זה – תחילה חוש הריח, אחר כך הטעם וכך הלאה. בני הזוג במרכז העלילה הם שף (יואן מקגרגור) ומדענית במרכז לחקר מחלות (אווה גרין).

השניים מתאהבים על רקע האפוקליפסה החושית ומראים כיצד בני האדם מצליחים להסתגל גם למצבים הקשים ביותר כשיש להם האחד את השני. זהו משל מדע בדיוני יפהפה, עצוב ואנושי, שיגרום לכם להעריך את מה שיש לכם מחדש והפך לרלוונטי מתמיד לאחר מגפת הקורונה שגרמה לנו באחת לעצור את החיים ולתהות מה באמת חשוב בהם. הסרט הנהדר הזה לא הוקרן בזמנו בארץ, אבל הוא זמין לצפייה ב-yes ומהווה אופציה מושלמת לאנשים המחפשים לראות סרט רומנטי ומאתגר, עדין ומרגש עם מקגרגור האחד מתפקידיו הרגישים והרומנטיים ביותר כשף שנאלץ להמשיך במקצועו ללא החושים המרכזיים ביותר לתפקיד.

ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת (2020)

לא ברור אם זה משבר לקראת גיל חמישים להוכיח שהוא יכול לגלם גם תפקידים מרושעים, או שמא חייו האישיים שהתהפכו ב-2017 עקב הרומן עם הפרטנרית שלו ב"פארגו", מרי אליזבת' וינסטד, או שילוב של הכל. אך ב-2020 הוא מנפץ את תדמית הבחור הטוב אותה טיפח עם השנים בסרט "ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת". מדובר בסרט מתח-קומי פמיניסטי של גיבורות על המבוסס על הקומיקס, ומתמקד בדמותה של הארלי קווין מסדרת "יחידת המתאבדים". תסריט הסרט נכתב על ידי כריסטינה הודסון, בוים על ידי קאת'י יאן ובכיכובה של מרגו רובי (שגם מפיקה אותו) – במילים אחרות, כוח נשי.

הסרט נותן לצופים רקע על הארלי קווין ועל מצבה העכשווי – מדוכדכת מפרידתה מהג'וקר. ברגע של גילופין, הארלי מצליחה להסתבך עם הגנגסטר רומן סיוניס (יואן מקגרגור) כשהיא פוגעת בנהגו וגם עם המשטרה לאחר פיצוץ מפעל כימיקלים. מכאן הדרך למטה היא מהירה מאוד כי רומן רוצה במותה. הארלי זקוקה לעזרה ולמזלה היא מתחברת עם כוח נשי חזק ונאמן ויחד הן מתגברות על כל המשוכות ומראות כי נשים יודעות להילחם לא פחות טובות מגברים. מדובר בסרט משעשע עם קו עלילתי ברור ומעניין. הבימוי הקצבי של יאן, שעושה שימוש בפלאשבקים לאחור וקדימה בזמן שומר על קצב אחיד. מרגו רובי נהדרת כהארלי קווין ומוכיחה שוב את כשרונה. יואן מקגרגור מגלם בהצלחה תפקיד משני מרושע ואפלולי שלא יצא לו לגלם עד כה.

מיכל ליבר רונן - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש מרץ
 
חיפוש בארכיון 2021
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט