חדשות קולנוע וסרטים

באטמן מתחיל - ביקורת טלוויזיה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: ג'יימס ליר

סרטו הראשון של באטמן (גרסת טים ברטון) זכור לי כאחת מחוויות הצפייה המפחידות והמצחיקות שראיתי. בדיעבד, השילוב הקטלני של הבמאי טים ברטון ("סליפי הולו", "צ'ארלי ומפעל השוקולדה"") והמשחק של ג'ק ניקולסון בתור הג'וקר, חיפו על המשחק הלא מבריק של מייקל קיטון (ששיחק את בטמן) וקים בסינג'ר ששיחקה לצידו.

בסרטים הבאים בסדרה שחקנים כמו מישל פייפר, דני דה ויטו, ג'ורג קלוני , ניקול קידמן, ג'ים קארי, ואפילו ארנולד שוורצנגר ניסו לשחזר ללא הצלחה את הרושם שהותיר הסרט הראשון. ברטון, שביים את שני הסרטים הראשונים בסדרה, אינו במאי שאפשר להיכנס לנעליו בקלות. אופיו המיוחד מתבטא באופן מובהק בסרטיו, כמו ציור של אמן מפורסם שלא נתקשה לזהות את שייכותו, גם אם לא יאמרו לנו את שמו.

[*]

ניכר לראות שברטון לא היה בנוי להמשכונים וכבר בסרט השני אנחנו מרגישים במעין ד ז'ה - וו קטן. את ברטון החליף ג'ואל שומכר שביים בצורה יעילה ולא מעניינת את שני הסרטים הבאים בסדרה. הסרט הרביעי " באטמן ורובין" יצא ב-1997 וכשל יחסית בקופות לשאר סרטי הסדרה.

העובדה שתוך חמש שנים הוחלף תפקידו של ברוס ווין/באטמן שלוש פעמים (קיטון, ואל קילמר ובחלק הרביעי ג'ורג' קלוני) לא עזרה. בעקבות האכזבה, איש העטלף הוחזר למערתו באולפני חברת האחים וורנר ולא נראה כי יימצא את דרכו החוצה בקרוב.

[*]

8 שנים עברו ובנתיים "ספיידרמן" (של חברת סוני) ו "אקס מן" (של אולפני פוקס) הפכו לשוברי קופות בעולם.

שני הלהיטים הללו התבססו על דמויות מוכרות ואהובות מחוברות הקומיקס שמוציאה חברת 'מרוול', אולפני וורנר, שבבלותם חברת הקומיקס המתחרה, DC, החליטו שגם להם מגיע לקבל נתח מהעוגה שעליה חוגגים אולפני סוני ופוקס.

[*]

אחרי כמה ניסיונות כושלים בטלוויזיה להחיות את עולמו של באטמן (BIRDS OF PRAY בטלוויזיה ו'אישה חתול' בקולנוע, כולן דמויות שהוצגו לראשונה בחוברות הקומיקס של באטמן) החליטו לעשות לבאטמן החייאה, ולספר את סיפורו מחדש.

לתפקיד הכתיבה והבימוי נשכר כריסטופר נולן המוערך ("ממנטו", "אינסומניה" - בתמונה למטה ליד המצלמה) שהוא סוג של טים ברטון חדש, רק צעיר ואפל יותר.

[*]

נולן הידוע באופנתיות לעשות סרטים על תת ההכרה של האדם, הוא האיש הנכון לביים סרט על באטמן במאה הנוכחית, בה הפחד הקיומי נמצא בשיא תודעתנו. התוצאה היא כשמה "באטמן מתחיל". תשכחו כל מה שידעתם על באטמן מקומיקס או מסדרת הסרטים שהוקרנה בשנות ה 90, באטמן החדש הוא דמות אפלה ומעניינת שלא מסתמכת רק על אפקטים מפוצצים אלא גם על השורשים הפסיכולוגיים העמוקים שאפיינו את הקומיקס המקורי.

נולאן יוצר בסרטו דמות קודרת מלאה קונפליקטים פנימיים. במחצית השעה הראשונה של הסרט אנחנו מתוודעים לרקע שהינו מרכיב חשוב להפיכתו של ברוס וויין לבאטמן. כמו פסיכולוג טוב, נולן חוזר לילדותו של ברוס כדי שנבין את הרקע להשתלשלות האירועים.

[*]

התוצאה הינה מרתקת, כיוון שסוף סוף יש סיבות הגיוניות מדוע בן עשירים מחליט לעטות עליו חליפה שחורה ולהציל את העולם. בנוסף, גוטהם סיטי של שנות ה -2000 מצטיירת כעיר בעלת תשתית רקובה. מערכת המשפט היא כלי משחק בידי העולם התחתון והדמויות הציבוריות חסרות השפעה. נראה שהעיר הזאת זקוקה נואשות למושיע.

לסרט לוהקו בהתאמה צוות שחקנים משובח המשתלב עם האפלוליות השזורה בסרט. את תפקיד באטמן מגלם בכעס ובכבוד השחקן כריסטיאן בייל ("אמריקן פסיכו", "המכונאי") שצבר ברזומה שלו תפקידי אופי כולל ירידה של 30 קילו לסרט העצמאי "המכונאי".

[*]

לצד בייל משחק ליאם ניסן ("קינסי", "רשימת שינדלר") בתור דוקארד,הגורו עם אידיאל הטרור שלא היה מבייש את ארגון 'אל קעידה'. את המשרת הנאמן, אלפרד, מגלם מייקל קיין הותיק ("האמריקאי השקט", "אלפי"), גארי אולדמן ("דרקולה" ) הוא גורדון, השוטר המבולבל. טום ווילקנסון ("בחדר המיטות ") הוא המאפיונר מהאסכולה הישנה וקיליאן מרפי ("28 יום אחר כך ") בתפקיד קטן וקריקטורי של דוקטור קריין, הפסיכיאטר המטורלל.

היחידה שאפשר להפיל עליה מטר ביקורות אך נחוס עליה בגלל טיבו של הסרט היא מיס קייטי קרוז (סליחה! הולמס...) המגלמת את חברת הילדות רייצ'ל ההופכת להיות עורכת הדין המנסה להגן על גוטהם סיטי.

"באטמן מתחיל" הוא סרט ז'אנר משובח. יש לו את הנוסחה המנצחת של צילומים מרהיבים, אפקטים מפעימים ובעיקר הפחדה פסיכולוגית שתרתק אתכם במשך שעתיים לכורסא.

"באטמן מתחיל" משודר הערב, שישי ה- 13 באוקטובר, בערוץ yes4 בשעה 22.00
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2006
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט