חדשות קולנוע וסרטים

הבמאי שהגיע משכונת רומא לאוסקר: הקולנוע של אלפונסו קוארון

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סרטו החדש של הבמאי המקסיקני אלפונסו קוארון, שיצא בסוף השבוע במקביל בבתי הקולנוע ובנטפליקס, זוכה לתשבחות כיצירת מופת ומוזכר כמועמד מוביל לזכייה באוסקר. הכתב מתן יניב חזר לתחילת דרכו של הבמאי מילדותו בשכונת העוני רומא, דרך יצירת סרטיו הראשונים ועד להצלחות עם "ואת אמא שלך גם", "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן", "הילדים של מחר" ו"כוח משיכה"
ישנם שלושה במאים ממוצא מקסיקני שהצליחו בענק ברחבי העולם, הם ידועים בשם שלושת האמיגוס. השלושה נהפכו לשם כה חם בתעשייה ההוליוודית שנראה כי כמעט כל שנה אחד מהם זוכה באוסקר. אלחנדרו גונזאלס איניאריטו ("בירדמן") גיירמו דל טורו ("צורת המים") ולדעת רבים המוכשר מביניהם - אלפונסו קוארון. הבן אדם מביים את סרטיו וגם מפיק, כותב, עורך ולעיתים גם מחולל איתם מהפכות, כפי שעשה בטקס האוסקר כאשר היה למקסיקני הראשון שזוכה בפרס בשנת 2013 (על עבודתו ב"כוח משיכה").

אין בית ספר לקולנוע שמכבד את עצמו ולא הראה פעם אחת לפחות את שוט המכונית ב"הילדים של מחר" ובו זמנית אין ילד שלא הכתיר את "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן" בתור הסרט האהוב עליו בסדרה. אבל זה לא היה כך תמיד. קוארון הגיע ממחוזותיה הנשכחים של שכונת רומא ונאלץ לעבור משברים כלכליים שאילצו אותו לקחת עבודות שלא רצה. משפחה שכמעט אילצה אותו לוותר על החלום ותסריט ראשון שאף אחד לא רצה להפיק. בשביל לראות את הדרך שעשה קוארון עד לחלל ולאוסקר, בואו נדבר על תחילת דרכו של הבמאי.

אלפונסו נולד במקסיקו סיטי ב-28 לנובמבר 1961. כשהיה ילד, עבד אביו, אלפרדו קוארון, בתור פיזיקאי גרעיני שעבד עבור האו"ם. אלפונסו ממש לא אהב את עבודתו של אביו וזה החל את התנגדותו ארוכת השנים לפצצות גרעיניות, מה שהתבטא בסרט הנהדר "הילדים של מחר". אלפרדו לא היה מבלה זמן רב בביתו ועיסוקו העיקרי היה להוציא את משפחתו מהבור שבו חיו, בור שנקרא שכונת 'רומא'.

[*]

השכונה רומא כפי שנראית בסרטו החדש של קוארון

"רומא היא מקום מפלט להרבה אנשים שאין להם כל כך הרבה מה להציע ברחובות המוכרים של מקסיקו סיטי", מספר קוארון הבוגר. "לאמי היה מאוד קשה לחיות שם ולטפח בעצמה שלושה בנים. אז לרוב היינו רוקדים עם הקולנוע ההוליוודי הקלאסי שהיה מוקרן בבית קולנוע הקרוב. מה שעזר עוד יותר לאמי הוא שאחרי הסרט היינו יושבים עם מה שהיינו קוראים לו 'מועדוני קולנוע' ומדברים על הסרט ועל המשמעות שלו".

קוארון מתכוון לשני אחיו - קרלוס ואלפרדו הבן. אלפרדו הבן הלך בכיוון המדע ונהפך לביולוג בעוד שקרלוס ואלפונסו פנו לתחומים אמנותיים יותר. השניים למדו ביחד באוניברסיטה הלאומית האוטונומית של מקסיקו, אוניברסיטה שידועה בעיקר בתחומיה האמנותיים ובהיותה האוניברסיטה של ציירים כמו דייגו ריברה ודויד אלפרו סיקייריוס. אלפונסו למד פילוסופיה וקולנוע, כאשר זה היה ברור שיבחר את התחום השני.

באותה התקופה, אלפונסו פגש את הצלם היהודי עמנואל לובצקי. לובצקי נהפך לאחד האנשים שהכי השפיעו על הקולנוע של קוארון ובעיקר השריש בבמאי את יתרונותיו של ה'וואן-שוט' (טייק ארוך וללא חיתוכים שמצולם בזמן אמת) שלפעמים עולה על 5 וגם על 10 דקות. "הכרנו כשהיינו בני 15-16 באחד ממועדוני הקולנוע. התחברנו באמת באוניברסיטה. הוא התחיל בתור העוזר צלם שלי אבל בזמן התהליך אני הבנתי שהוא צלם הרבה יותר טוב ממני".

[*]

עמנואל לובצקי על הסט של "האיש שנולד מחדש" קוארון מחליט שהוא צריך לעבור לכס הבמאי ולקחת את לובצקי בתור הצלם הקבוע שלו. הוא נעזר באחיו קרלוס בכתיבת סרטו הראשון -"הנקמה היא שלי", סרט בן 23 דקות ששימש בתור הסרט גמר שלו באוניברסיטה. אולם התכניות השתנו כשבגיל 21 נהפך קוארון לאבא כשחברתו באותו זמן הרתה. עם הפיכתו לאבא, קוארון נאלץ לדחות את עבודתו כבמאי לטובת עבודות שיחזיקו את משפחתו החדשה. בשנות ה-80 הוא עבד בעיקר בטלוויזיה המקסיקנית בתור טכנאי ואחר כך בתור במאי, אבל את עבודתו הראשונה בקולנוע עשה בתור עוזר במאי בסרט העצמאי "La Vispera". "חשבתי לוותר על בימוי בסופו של דבר", מספר הבמאי. "כבר לא הייתי ילד, הייתה לי משפחה ואחריות. לא ידעתי איך אני יכול להיכנס עכשיו לעשיית סרטים".

יחד עם זאת היכרותו עם המפיקים הגדולים של מקסיקו גרמה לו להציג בפניהם תסריט שכתב. קומדיית סקס שמספרת את סיפורו של תומאס, איש עסקים רודף שמלות שנדבק באיידס. בעוד שהוא נופל לדיכאון, תומאס מתאהב באישה דיכאונית כמוהו. הסרט נדחה ע"י רוב המפיקים, אך קוטנו של הסרט הרשה לקוארון לממן את הסרט ביחד עם חבריו. בשנת 1991 יצא סרטו הראשון באורך מלא כבמאי- "Solo con tu pareja" (בתרגום עברי: רק עם בן זוגך). הסרט היה להיט במקסיקו ומחוצה לה, הביקורות שיבחו את קוארון על סגנונו הייחודי ואת לובצקי הצעיר על תנועת המצלמה פורצת הדרך שלו. השניים טסו מעבר לים כדי לעבוד על סרטו השני של הבמאי. "זה קצת הבהיל אותי שציפו ממני לעשות עוד סרט קומדיה או עוד סרט דרמה ובכלל רציתי לעשות משהו שונה", מספר קוארון.

בשנת 1995 יצא הסרט האחרון שמישהו חשב שקוארון יעשה. "הנסיכה הקטנה", עיבודו של הבמאי לספר הילדים של פרנסס הודג'סון ברנט. גרסה אפלה ומאוד שונה מהספר שלו כבר יצאו חמישה עיבודים קולנועיים לפניו. הסרט כשל בקופות ובקושי החזיר את ה-17 מיליון דולר שהושקעו בו, קוארון יכול היה להתנחם בכך שזכה למועמדותו הראשונה לפרס האוסקר על העיצוב האמנותי לסרט. בשנת 2001, קוארון חזר למקסיקו כדי לביים את אחד הסרטים האהובים ביותר שלו- "ואת אימא שלך גם", סרט מסע ארוטי שבו זנח קוארון את כל הטכניקות שבהן השתמש עד כה. "התעייפתי", הסביר הבמאי. "בדיוק עשיתי לפני כן סרט הוליוודי עם איתן הוק ורוברט דה נירו. רציתי לעשות משהו קטן אבל ריאליסטי, משהו בסגנון דוקומנטרי".

[*]

"ואת אימא שלך גם" הוא סיפור התבגרותם של חוליו וטנוץ', שני חברים השייכים למעמד הביניים המקסיקני. הם פוגשים את לואיסה היפה, אשת בן דודו של טנוץ', ומזמינים אותה למסע לעבר חוף ים בשם 'פי גן עדן'. על אף שאין להם מושג איפה חוף הים הרצוי, לואיסה מסכימה לבוא. במהלך המסע, השניים מתבגרים ולומדים ביחד איתה דבר או שניים על החיים, מיניות ואהבה. הסרט זכה ב-33 פרסים מסביב לעולם והפסיד את פרס האוסקר ל"דבר אליה" של אלמודובר בקטגוריית התסריט המקורי הטוב ביותר. רבים מחשיבים את הסרט לראשון שייצג גל של סרטים מצליחים המגיעים ממקסיקו. קוארון החל לקבל עשרות הצעות ונהפך לבמאי המקסיקני המבוקש ביותר בהוליווד.
יום אחד, קיבל קוארון שיחת טלפון מאולפני האחים וורנר כדי לדווח שהם פיטרו את הבמאי כריס קולומבוס מסדרת סרטי "הארי פוטר" ושאלו האם הוא רוצה להחליפו. הבמאי המבוקש בדיוק החל להתעניין בסרט אחר ואמר כי יחשוב על זה. יום למחרת, קוארון סיפר על ההצעה הזו לבמאי גיירמו דל טורו. דל טורו, שבדיוק החל לעבד את הקומיקס "הלבוי" למסך הגדול, קרא לקוארון 'דביל מתנשא' על כך שהוא מסרב לעבוד על סרטים הוליוודיים. קוארון חייך והתקשר בחזרה לאחים וורנר. בפגישה עם ג'יי קיי רולינג, קוארון הבטיח לה דבר אחד - הוא לא יעשה סרט שידידותי במיוחד לילדים. מעריצי הארי פוטר אינם שמחו כשנודע להם שקוארון ייצור סרט אפל יותר משני הסרטים הקודמים, אך רולינג שיבחה את קוארון וציינה שסרטו האחרון, "ואת אימא שלך גם", אהוב עליה במיוחד.

[*]

אלפונסו קוארון, דניאל רדקליף והילדים על הסט של "הארי פוטר והאסיר מאזקבאן"

"הארי פוטר והאסיר מאזקבאן" הוא הסרט היחיד שקוארון לא הפיק, כתב או ערך אך מדובר באחד הסרטים האהובים ביותר בסדרה. הטון של קוארון קבע את עתידה של הסדרה והשפיע רבות גם על סרטי ההמשך. המפיק דיוויד היימן שיבח את קוארון וקרא לו: "נער מתבגר בליבו". קוארון פנה לעבד ספר נוסף, "הילדים של מחר" של פ. ד. ג'יימס. זה ללא ספק הסרט הגדול והמושקע ביותר של הבמאי שמתאר את חזונו של ג'יימס בתור עתיד אפל שבו בני האדם איבדו את היכולת להביא ילדים לעולם. בעקבות הצלחת הסרט, הבמאי גם פתח את חברת סרטי "אספרנטו", שהפיקה בין השאר את "המבוך של פאן" של גיירמו דל טורו וגם את סרטו הבא של הבמאי- "כוח משיכה".

ג'ורג' קלוני וסנדרה בולוק התייצבו בפני הפקת הענק של קוארון. הסרט עקב אחרי שני אסטרונאוטים שמנסים לשרוד אחרי שמעבורת החלל שלהם נפגעה ואיבדה קשר עם כדור הארץ. את הסרט כתב הבמאי ביחד עם בנו הבכור, ג'ונאס. ההפקה של הסרט נתקלה בקשיים ודחיות רבות, בעיקר בשל חוסר החלטיות בליהוק ומאבקן של החברות יוניברסל ווורנר ברוס. הפקת הסרט ארכה 4 וחצי שנים עם תקציב של כ-100 מיליון דולר.

הצילומים התנהלו בבריטניה, בה מתגורר הבמאי מאז שנת 2001. במשך שישה חודשים, בולוק שהתה באולפן במסך ירוק במשך 10 שעות כל יום. קוארון נתן לשחקנית הוראות בימוי באמצעות אזניות. הסרט שבר את הקופות עם הכנסות של מעל 700 מיליון דולר וזכה ב7 פרסי אוסקר. אך ההיסטוריה האמתית שהסרט עשה היא לפתוח עוד יותר לרווחת את הדלת עבור במאי הקולנוע המקסיקני, דור שהראה שזה לא משנה אם המוצא שונה. קוארון הוא דוגמה לכך שגם מרומא אפשר להגיע לחלל.
מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ הילדים של מחר (עמוד סרט)
חץ כוח משיכה (עמוד סרט)
חץ רומא (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט