חדשות קולנוע וסרטים

"המתווה חייב להשתנות": מדוע רשתות הקולנוע לא ממהרות להיפתח מחדש?

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בזמן שעולם התרבות נפתח מחדש, רשתות הקולנוע הגדולות נותרות ריקות. מתווה 'התו הירוק' שמונע כניסה מקהל צעיר, האיסור על מכירת מזון, המחסור בשוברי קופות מארה"ב והחשש מסגירה מחודשת - גורמים לרשתות הגדולות לא לפתוח את שעריהן, בעוד הסינמטקים נפתחים בזה אחר זה. "הכרטיסים לבדם לא רווחיים. כל עוד יש חשש מסגירה נוספת לא נפתח", מסבירה בכירה בענף
כמעט שנה עברה מאז נסגרו בתי הקולנוע בישראל. מאז עברנו ארבעה סגרים, ענפים שונים נפתחו ונסגרו שוב ושוב, עולם התרבות מתחיל לחזור עם הפתיחה המחודשת של המשק שחלה החודש, אך בתי הקולנוע עדיין נותרים שוממים. פרט לעשרה ימים בלבד בהם נפתחו הסינמטקים השונים לאחר הסגר הראשון, לא הייתה לצופה הישראלי אפשרות לראות סרט על מסך גדול בשנה החולפת. אז מה גורם לרשתות הקולנוע לא למהר לפתוח את שעריהם מחדש והיכן כן ניתן לראות סרטים כבר כעת?

בעוד הסינמטקים כבר נפתחים בימים אלו, הרשתות הגדולות - יס פלאנט, סינמה סיטי והוט סינמה - לא צפויות להיפתח בזמן הקרוב (ברשת לב לעומתן הודיעו כי על אף שאינם יכולים לחזור לשגרה מלאה, הם יחלו לחמם מנועים עם הצגת מכירת כרטיסים לשני סרטים ביום חמישי הקרוב לבעלי תו ירוק). בעיה מרכזית עבור הרשתות הגדולות היא מתווה 'התו הירוק' שמאפשר כניסה לקהל מחוסנים ומחלימים בלבד, ומותיר מאחור את קהל בני ה-16 ומטה עליו בונים המפיצים.

ללא חתך גילאים זה אין למעשה היתכנות כלכלית לפתיחת הרשתות הגדולות. "בתי הקולנוע לא יכולים לאפשר רק לאוכלוסיית המתחסנים והמחלימים להיכנס כי הם בנויים על קהל צעיר, בטח בתקופה כמו פסח בה אנשים לא יצאו למה שהוא לא בילוי משפחתי", מציינת בכירה באחת הרשתות המובילות. פתרון אפשרי הוא כניסה באמצעות בדיקת קורונה מהירה במקום או בדיקה תקפה מ-48 שעות אחרונות, נושא אותו מנסים לקדם מול משרד הבריאות ויאפשר כניסת ילדים לצד כניסת קהל שלא התחסן מסיבות אחרות.

בעיה לא פחות חמורה היא עניין מכירת המזון. כידוע, רשתות הקולנוע מרוויחות את מרבית כספן לא ממכירת כרטיסים, אלא ממכירת חטיפים ושתייה בדוכני המזון, בדגש כמובן על פופקורן. מתווה 'התו הירוק' לא מאפשר נכון לעכשיו למכור מזון מחשש להתקהלות בתורים. "הכרטיסים הם הפסדיים. בלי מכירות של מזון אנו לא יכולים לפתוח. המתווה חייב להשתנות", מסבירה הבכירה בענף.

[*]

גורם בעייתי נוסף הוא היצע הסרטים. אמנם יצאו בשנה האחרונה לא מעט סרטים בסדר גודל בינוני בארה"ב, בנוסף לסרטים שיצאו ברחבי העולם ולעשרות סרטים ישראליים שמחכים להפצה. אולם המודל של הרשתות הגדולות בנוי על שוברי קופות. וכאלה, פרט ל"וונדר וומן 1984", "טנט" ו"מולאן", אין ממש. רוב הסרטים הגדולים כמו סרט בונד החדש "לא זמן למות", "האלמנה השחורה", "מהיר ועצבני 9" ועוד רבים נדחו בשל התפרצות המגפה בארה"ב וטרם ידוע מתי יהיו זמינים. "אנו לא יכולים לפתוח ואז לגלות שייקח עוד חודשים עד שיגיע הבלוקבאסטר הבא. צריך לראות שארה"ב מתקרבת לפתיחה. אנו צריכים לראות את זה באופק של לא מעבר לחודש מהפתיחה שלנו", מסביר גורם בענף. וכמובן יש גם את החשש מסגר נוסף. לאחר שעסקים רבים נפתחו ונסגרו פעם אחר פעם בשנה החולפת, חוששים בענף כי החזרת העובדים מחל"ת, פתיחה מחודשת של בתי הקולנוע ואז כניסה לסגר נוסף תביא למכה כלכלית ממנה יהיה קשה להתאושש. "האופרציה של לפתוח רשת בתי קולנוע היא מאוד מסובכת ויקרה. היא דורשת את החזרת כל העובדים, השמשת מערכות, השקעות אדירות. זה לא משהו שניתן לעשות ואז שוב לסגור. אנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו. כל עוד יש איזשהו חשש מסגירה נוספת בהמשך לא נפתח", מציין בכיר באחת הרשתות.

תמונת מצב אופטימית יותר ניתן לראות בעולם הסינמטקים. בניגוד לרשתות הגדולות, הסינמטקים מציגים סרטי איכות מרחבי העולם, לא תלויים בהיצע של שוברי קופות, פונים לקהל בוגר יותר, לא מוכרים מזון ואינם מונעים מרווח גרידא. סינמטק חולון היה הראשון להיפתח ביום ראשון שעבר, סינמטק חיפה חזר ביום חמישי עם הקרנת טרום בכורה של הסרט הבריטי "לא ממושמעות", סינמטק ירושלים חזר לפעילות ביום שני שעבר עם הסרט הדני המדובר "עוד סיבוב" בהקרנת טרום בכורה, הקרנות טרום בכורה של סרטים חדשים, קלאסיקות קולנועיות, קולנוע ישראלי חדש עלילתי ותיעודי, אירועי קונצ'רטו לקולנוע המשלבים קולנוע ומוזיקה חיה. היום בערב (שני) ייפתח סינמטק תל אביב עם הקרנות מיוחדות ליום האישה של סרטה החדש של קרן בן רפאל "סוף האהבה" וסרטה של סמדר זמיר "על כיסא הבמאי יושבת אישה".

[*]

הכניסה לסינמטקים תהיה לפי כללי התו הירוק ותתאפשר בהצגת תעודת מחלים או מתחסן יחד עם תעודה מזהה. הזמנת הכרטיסים תיעשה מראש עם שמירה של מרווח של כיסא בין קבוצת רוכשים אחת לאחרת ושמירה על תפוסה מקסימלית של 75 אחוזים ועד 300 איש. השהייה במתחם תיעשה תוך שמירה על חבישת מסכה לאורך כל ההקרנה והקפדה על כללי הריחוק, כאשר האולמות יעברו חיטוי וניקוי באופן מוגבר.

"אנחנו לא ארגון למטרות רווח ויש לנו את היכולת לחזור גם כשאנו לא מוכרים פופקורן", מסבירה סמדר ברכה, מנהלת השיווק של סינמטק ת"א. הסינמטק יתחיל עם שני אולמות בלבד שמשלבים בין קולנוע קלאסי, דוקומנטרי, סרטי נשים וטרום בכורות. המצב בעייתי יותר כשמדובר בהפצות של סרטים ישראלים. "המפיצים עדיין לא קלטו עד כמה המצב חמור כי הם עדיין דוגרים על סרטים ישנים", מסביר פיני שץ המנהל האמנותי של הסינמטק. "יש 50 סרטים ישראליים בקנה והם צריכים להבין שיהיו פשרות בדרך ושלא כולם יהיו להיטים. דרשנו להוריד את מינימום ההקרנות כדי שהסרטים יוכלו לקבל הפצה ולא לחכות שנים רבות".
פתרון אפשרי להפצת סרטים אלו הוא מודל היברידי של הפצה בסינמטק לצד הפצה מקוונת. "הפצה כזו נותנת מרחב תמרון להכניס מסה יותר גדולה של סרטים ואולי פתרון עתידי לסרטים שאין להם מספיק מקום באולמות", מסביר שץ. המתכונת המקוונת אפשרה גם לפסטיבלי הקולנוע להמשיך להתקיים בתקופת הקורונה וייתכן כי גם הם יעברו למודל שמשלב בין הקרנות באולם הקולנוע להקרנות אונליין שמאפשרות גם חשיפה לקהל רחב יותר.

נכון לעכשיו רבים מהפסטיבלים הגדולים של השנה בסינמטק תל אביב נדחו והכוונה לקיים אותם ככל שיתאפשר. פסטיבל דוקאביב יתקיים בחודש יולי, הפסטיבל הגאה עבר לחודש נובמבר וככל הנראה גם פסטיבל סרטי הסטודנטים יידחה מיוני לתאריך מאוחר יותר. למרות הכל החשש עדיין קיים גם בעולם הסינמטקים. "כמובן שיש חשש מסגירה מחודשת. אנחנו לא יודעים מה תהיה ההיענות של הקהל, האם יהיו מוטציות חדשות, האם יהיה עוד סגר? מאוד קשה להתנהל ככה. אנחנו באמת מנסים להיות גמישים, אבל אי הוודאות קשה מאוד", מציינת סמדר ברכה.

רוצים שעולם הקולנוע יחזור במהרה? חתמו על העצומה להחזרתם של בתי הקולנוע בהקדם: חתמו כאן
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט