חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 10 שנים ל"חיי פיי"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא הועמד ל-11 פרסי אוסקר, גרף מעל 600 מיליון דולר בקופות, עשה שימוש באפקטים ויזואליים פורצי דרך והתבסס על ספר רב מכר וזוכה פרסים. נמרוד שובל חזר לסרטו של אנג לי "חיי פיי" שיצא השבוע לפני עשור ובדק מה גרם לו להפוך לחביב הקהל והמבקרים כאחד ועד כמה הוא עדיין עובד כיום
השבוע לפני עשור יצא לאקרנים סרט ההרפתקאות הקסום "חיי פיי" משנת 2012, שבוים ע"י אנג לי ומבוסס על ספר רב מכר בדיוני בעל אותו שם של הסופר הקנדי יאן מרטל. הרומן יצא לאור בשנת 2001 וזכה בפרס "בוקר" הבריטי, אחד הפרסים היוקרתיים בעולם הספרות. לצורך כתיבת הספר בילה מרטל חצי שנה בהודו, במהלכה ביקר במקדשים, מסגדים, כנסיות וגני חיות.

הסרט מגולל את סיפורו של נער בן 16 בשם פיסין מוליטר "פיי" פאטל, ששרד טביעת ספינה שבה משפחתו נהרגה. פיי ניצל בעזרת ספינת הצלה, שהייתה חלק מציוד הספינה, בה הוא שט באוקיינוס השקט ביחד עם טיגריס ששרד אף הוא ומשתדל לשרוד. קיימים הבדלים רבים בין הספר לסרט, אחד הבולטים הוא חוסר האמון והזהירות של פיי מהטיגריס שנשמר לאורך הסרט, לעומת גרסת הספר בה פיי מאלף את חיית הפרא בשיטות שלמד מגן החיות של משפחתו ושולט בה ללא חשש.

הבמאים המוכשרים מ. נייט שאמלאן ("החוש השישי"), אלפונסו קוארון ("רומא") וז'אן-פייר ז'נה ("אמלי") נבחנו לתפקיד הבמאי, אך כל אחד מהם פרש מהפרויקט טרם סיומו. לבסוף אנג לי נבחר לביים את הסרט לאחר שנודע בבימוי סרטי איכות כמו "הר ברוקבק"," על תבונה ורגישות" וכמובן שובר הקופות הענק "נמר, דרקון" זוכה האוסקר הזר.

[*]

למרות היותו השחקן הראשי בסרט, סוראג' שארמה שהיה חסר ניסיון במשחק לא באמת התכוון להמתין שעות בתור לאודישן לתפקיד. הוא הגיע לאודישן כדי לתמוך באחיו, רק משום שאחיו הבטיח שיקנה לו כריך "סאבוויי" לאחר מכן. בסופו של דבר הוא קיבל את התפקיד לאחר שביקשו ממנו להציג את עצמו ולערוך אודישן. הליהוק המקרי הזה השתלם, שכן שארמה המשיך לפתח קריירת משחק והופיע בין היתר בסדרה "הומלנד", בסרט "מז"ל טוב 2", ובשנת 2022 שיחק בתפקיד הראשי בסרט הקומדיה "בקרוב אצלכם" שמשודר בנטפליקס.

במקור הוכרז שטובי מגווייר ("ספיידרמן") ילוהק לתפקיד פיי המבוגר, אבל הבמאי אנג לי שינה את דעתו מכיוון שהוא חשש שהנוכחות של מגווייר תהיה מזוהה מדי ובכך תסיח את הדעת באופן שאינו רצוי עבור הסרט. מי שלוהק בסופו של דבר לתפקיד הוא אירפאן קאן ("נער החידות ממומביי"). עבור ז'ראר דפארדיה, שגילם את תפקיד הטבח בסרט, היה זה בסך הכל רק אחד מ-7 סרטים בהם כיכב בשנה בה הסרט יצא לאקרנים. השחקנית טאבו (טבאוסום פטימה האשמי), מהמוערכות בתעשיית הקולנוע בבוליווד, התפרסמה גם מחוץ לגבולות הודו בזכות התפקיד שלה בסרט כאמו של פיי. בעוד שהסיפור לעיתים נראה מופרך, הוא מבוסס בחלקו על אירועים דומים שהתרחשו בעבר: אנג לי למעשה שכר יועץ ימי בשם סטיבן קלהאן, אשר שרד במשך 76 ימים באוקיינוס האטלנטי על סירת הצלה מתנפחת לאחר שסירתו טבעה, כדי להתייעץ איתו ביצירת הסרט. האפקטים החזותיים בסרט היו פורצי דרך ומציאותיים ביותר בזמנו. קשה היה להבחין באלו מהסצנות השתמשו בטיגריס אמיתי ובאלו ב-CGI (תמונות ביצירת מחשב). למעשה, בשום שלב לא היה נמר אמיתי בסירה עם שארמה. הטיגריס האמיתי מופיע בכמה סצנות של שחייה, בהן השגיחו עליו מטפלים מקצועיים.



הסרט הועמד ל-11 קטגוריות בטקס האוסקר וקטף 4 פרסים, ביניהם את פרס הבמאי הטוב ביותר. זו הייתה הפעם הראשונה מזה 7 שנים שסרט קיבל את פרס הבמאי הטוב ביותר מבלי לזכות גם בפרס הסרט הטוב ביותר (באופן מעניין, הסרט האחרון שעשה זאת עד אז היה "הר ברוקבק" שגם אותו ביים אנג לי). הסרט זכה גם בפרס גלובוס הזהב לפסקול המקורי הטוב ביותר, לביקורות אוהדות ולהצלחה כלכלית מרשימה – 609 מיליון דולר הכנסות, מול תקציב של 120 מיליון דולר.

לאחר הסרט, אנג לי ביים והפיק את הסרט "מצדיעים לך, בילי לין!", שיצא ב-2016, המבוסס על ספר באותו השם. בתפקיד הראשי של הסרט שיחק ג'ו אלווין, שבדומה לסוראג' שארמה היה ללא ניסיון קודם בקולנוע או בטלוויזיה. הבמאי המשיך להפגין חיבה לטכנולוגיה חדשנית – הסרט צולם במהירות של 120 פריימים לשנייה והיה הסרט העלילתי הארוך הראשון שצולם בטכנולוגיה זו. הסרט קיבל ביקורות שליליות בגין השימוש בטכנולוגיה הזו, נחל כישלון בקופות ולא כיסה את ההוצאות בגינו. בשנת 2019 אנג לי ביים את הסרט "איש מזל תאומים" בכיכובו של ויל סמית', שגם הוא צולם במהירות של 120 פריימים לשנייה. הסרט קיבל בעיקר ביקורות שליליות מהמבקרים על התסריט שלו, אם כי קטעי הפעולה זכו לשבחים מקהל הצופים.

גם כיום הצפייה בסרט היא מיוחדת ומהנה גם היום משום שההיבטים המרכזיים שלו הם אוניברסליים ולא תלויים בזמן או במקום. אחד מהם זה אף פעם לא לוותר ולאחוז תמיד בתקווה לעתיד טוב יותר, כפי שפיי המשיך להילחם למרות כל הקשיים. היבט אחר זה הלקח שחקר של דתות והתנסות בהן עשוי להיות אמצעי להבנת העצמי והעולם, והוא בדיוק ההיפך מאמונה עיוורת וחד משמעית של האינדיבידואל באמת אחת. אביו של פיי צחק על המאמצים שלו לחקור דתות, אך המודעות הזו של פיי העניקה לו שלווה וחוסן נפשי להתמודד עם מצבי משבר במהלך המסע שלו. בשנים האחרונות הספר והסרט "חיי פיי" עובדו גם למחזה לונדוני, בהפקה מושקעת בה בובנאים מפעילים את החיות. המחזה המוצלח מתוכנן לעלות בברודוויי במרץ 2023.

לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
נמרוד שובל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט