חדשות קולנוע וסרטים

"ידעתי שההשוואה תהיה בלתי נמנעת": ראיון עם מחזאי "אפס ביחסי אנוש"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בימים אלו מוצג בתאטרון בית ליסין בהצלחה גדולה המחזמר "אפס ביחסי אנוש" המבוסס על סרטה המצליח של טליה לביא. כותב המחזה הוא אורן יעקובי, מחזאי ותסריטאי וגם בעלה של השחקנית טלי אורן. הכתבת מיכל ליבר רונן ישבה איתו לשיחה על העיבוד של סרט להצגה, על העצמת מסרי ה-ME TOO, על ההחלטה ללהק קאסט שונה מזה של הסרט ועל העבודה עם המעבד המוזיקלי עילי בוטנר
"עשינו את מה שחשבנו לנכון אבל לא הייתה דרך לחזות את הדבר הזה. אבל ככה זה תמיד בתאטרון – אתה משקיע בקאסט הכי טוב, בבמאי הכי טוב, הבאנו את עילי בוטנר להפקה הזאת וכולם נורא מסורים לדבר הזה. זה יצא אפילו יותר טוב ממה שדמיינתי. לא חשבתי שזה יהיה ככה ואני מאוד מרוצה מהתוצאה הסופית, זה אולי נשמע לא צנוע אבל 'עשינו זאת'", מסביר עם חיוך ענק על פניו המחזאי אורן יעקובי.

ואכן יש לו המון סיבות לחייך – המחזמר שכתב, "אפס ביחסי אנוש" שמוצג בתאטרון בית ליסין הוא שלאגר בשמי עולם התאטרון הישראלי. כדי לצפות בהצגה צריך להזמין כרטיסים מספר חודשים מראש. זהו בהחלט הישג, במיוחד לאור העובדה שהוא הוריד את טווח גילאי האנשים שמגיעים לתאטרון. "זה יפה לראות את הקהל. בערב הראשון בתל אביב עמדתי בחוץ עם ציפי (פינס – מנהלת תאטרון בית ליסין) והבחנו שהאנשים שנוהרים פנימה לתאטרון הם אנשים מאוד צעירים, שזה דבר מאוד נדיר לראות בעולם התאטרון. ואמרנו שזה כמו בלונדון שרואים כאלה צעירים – זה דבר מדהים", הוא נזכר עם ניצוץ בעיניו.

אורן יעקובי (45) הוא שם חם מאחורי הקלעים. בעשרים השנים האחרונות הוא הותיר את חותמו בתאטראות השונים ("הבימה", "בית ליסין") ובטלוויזיה ("פלאשבק", "התחנה") וידו נטויה. השם שלו אולי לא מוכר לציבור הרחב, אבל אתם בוודאי מכירים את אשתו בעשרים השנים האחרונות, השחקנית, זמרת וקומיקאית טלי אורן.

[*]

(אורן יעקובי. צילום: יח"צ)

אורן במקור מנתניה ותל אביבי בהווה, בכלל לא חשב על קריירת כתיבה ובער בו הרצון להיות שחקן. לכן לאחר שירותו הצבאי התקבל ולמד בבית הספר למשחק "בית צבי". ההבנה לגבי ייעודו האמיתי הגיעה מספר שנים לאחר שסיים את לימודיו. מכיוון שהתקשה להתניע את קריירת המשחק, החליט לכתוב לעצמו תפקיד ."כתבתי מחזה לשניים שנקרא 'דצמבר', שהיה קצת אוטוביוגרפי עליי ועל החיים שלי. הוא נועד בשבילי ובשביל עוד חברה שסיימה איתי לימודים וגם לא הצליחה לעבוד כשחקנית. את המחזה שלחתי לפסטיבל 'פותחים במה' בבית ליסין. הרם רצו להעלותו אבל עם שחקנים אחרים. בזמנו זה מאוד העליב אותי אבל בדיעבד הכול קרה כמו שצריך לקרות. לוהקו לזה השחקנים מיכל ינאי ויובל סגל. וכשצפיתי ביובל בחזרות ראיתי שהוא משחק יותר טוב מאיך שאני הייתי משחק את זה. עלתה ההבנה שאולי אני לא צריך לשחק בכלל. זה היה כאילו מישהו הסיר מכתפיי את משקל העולם ונשמתי. צלצלתי לסוכנת שלי והודעתי לה שאני פורש ומאותו רגע התעסקתי רק בכתיבה. זו הקלה מאוד גדולה. אני מבין היום כמה זה לא היה בשבילי", הוא נזכר. הסיבה לראיון בינינו היא בשל המחזמר "אפס ביחסי אנוש", אותו כתב יעקובי, המבוסס על סרט הקאלט עטור הפרסים והרווחי משנת 2014 שצפו בו למעלה מ-600 אלף צופים. הסרט שנכתב ובוים על ידי טליה לביא, הביא את סיפורן של שלוש נשים שמשרתות במחנה שיזפון, בדרום הארץ. דפי (נלי תגר) החיילת השבוזה שחולמת לשרת בקרייה, זוהר (דאנה איבגי) חברתה אלופת משחק שולה המוקשים שחולמת על חבר ורמה (שני קליין) קצינת השלישות שחולמת על קריירה צבאית. סיפוריהן של השלוש מופיעים בפרקים נפרדים שמראים את נקודת המבט של כל דמות, אך בד בבד נשזרים זה בזה.

את הרעיון להעלות את הסרט כמחזמר הגה דרמטורג תאטרון בית ליסין, אבישי מילשטיין ויעקובי קיבל פנייה לכתוב את המחזה. את העבודה על המחזמר ביצע אורן יחד עם עידו רוזנברג הבמאי, הפזמונאי וזמר עילי בוטנר והמעבד המוזיקלי. מכיוון שמדובר במחזמר, החליט יעקובי לערוך שינויים מסוימים שיתאימו את הסרט לבמה. "הסרט מורכב משלושה סיפורים נפרדים ועל הבמה אני החלטתי שאני יוצר מזה נרטיב אחד וכחלק מהעובדה שיצרתי נרטיב אחד, גם איחדנו את הדמויות. את איתן שפי אין בסרט ויש בחור אחר שזוהר מתאהבת בו. כדי לעשות אחדות עלילה ורצף אחד הפכתי את שניהם לדמות אחת שבעצם הוא הגבר הדוש האולטימטיבי ולכן היה חשוב להאשים אותו כמעט באופן אקטיבי", הוא מסביר.

[*]

(תמונה מתוך ההצגה "אפס ביחסי אנוש". צילום: רדי רובינשטיין)

יעקובי ערך שינויים במחזה שיתאמו את רוח התקופה הנוכחית של ME TOO. "הסרט היה מאוד חזק ושם זרקור על התופעה בלי לדעת שעוד כמה דקות העולם ישתנה וזה יאמר לזכותה של טליה. אבל כשבאים היום לראות את היצירה הזאת, שנולדה לפני ההתפוצצות, אי אפשר להשאיר את זה ככה. אני כגבר, שעשה את העיבוד, לא יכול להשלים עם הסיטואציה הזאת בלי להעניש את האשם. היה לי חשוב לעמוד בצד הנכון של ההיסטוריה", הוא מסביר.

הסרט המקורי סלל את הדרך המקצועית של הכוכבות הראשיות: נלי תגר, דאנה איבגי ושני קליין. הליהוק של המחזמר כולל את השחקניות משי קלינשטיין, מגי אזרזר, דיאנה גולבי לצד אסף הרץ ורון שחר. "חיפשנו על הבמה תמימות, קלולסיות, משהו פרשי, כובש לב אבל אבוד מאוד. זה היה מאוד ברור שמשי היא הליהוק המתאים", הוא מסביר.

למה לא ללכת על הליהוק המקורי, כמו בהצגה "הסודות" שמבוססת על הסרט של אבי נשר?

"ראשית, זה מחזמר ומצריך שירה מאוד ספציפית. שנית, ידענו שההשוואה היא בלתי נמנעת בין הסרט המופתי של טליה לבין מה שאנחנו עושים. ואז עלתה מחשבה שכדי שזה לא יהיה תהליך של שחזור או העתקה, כדאי להביא קאסט חדש שפשוט יבצע אחרת את התפקידים".

מגי אזרזר הפתיעה עם יכולת ווקאלית טובה.

"גם היא לא ידעה שהיא יכולה לשיר ונורא נלחצה מהקטע של האודישן. היא הייתה כל כך חסרת ביטחון ומפוחדת לפתוח את הפה באודישן אבל ברגע שהיא שרה שתי שורות אמרנו לה שזה ברור שהיא יודעת לשיר".
העבודה של יעקובי עם בוטנר הייתה "חוויה מטורפת. הוא אחד האנשים הכי מוכשרים", הוא משבח. למרות שאין ליעקובי רקע בכתיבת שירים, היה ביניהם דיאלוג פורה. "ידעתי איזה שירים צריך ובאיזה מקומות. חלק מהשירים אני כתבתי ושלחתי לו. והוא הלחין ושינה וישבנו לסדר את זה וחלק כתבנו יחד", הוא מסביר.

המחזמר קרם עור וגידים מהר יחסית, תוך פחות משנה. במהלך אותה תקופה הוא נפגש עם היוצרת המקורית, טליה לביא. "היא הייתה מדהימה לכל אורך התהליך. מצד אחד היא נתנה הערות והסבה את תשומת ליבנו לכל מיני דברים ומצד שני היא גם אמרה: 'זו יצירה שלכם. אני יודעת מה זה כיוצרת לשמוע דעות שונות של אנשים ואני רוצה לשחרר אתכם מהדבר הזה' והיא שחררה לגמרי. זה צעד מאוד נדיר ואדיב", הוא מציין.



למה הסרט זכה לכזו הצלחה לדעתך?

"טליה הצליחה ליצור דמויות כל כך אנושיות שאפשר להזדהות איתן כי כולנו היינו בורג קטן חסר משמעות איפשהו והיא הצליחה לייצר דמויות עם אמירה על החיים שלנו. זה לא שייך לצבא או לישראל, למרות שהוא נורא ישראלי וצבאי, אבל בסוף אנשים מתחברים לסיפור האנושי".

בזמנו דובר להפוך את הסרט לסדרה אמריקאית. אתה חושב שזה יתפוס בחו"ל?

"האמריקאים עושים מה שהם רוצים – הם יעשו אדפטציה שתתאים להם וזה יעבוד אני מקווה".

בנוסף לכתיבה לתאטרון אורן כותב בעיקר סדרות נוער לטלוויזיה יחד עם הפרטנרית הקבועה שלו, שחר סגל וחתום על סדרות מצליחות כמו "פלאשבק" ו"התחנה" . "יש כל מיני ז'אנרים בעולם סדרות הילדים – ושחר ואני מתעסקים בסדרות על החיים. אותנו מעניין לתת לילדים משהו על עצמם, על הקונפליקטים האמתיים שהם עוברים ולא רק על הצלת העולם. בגלל שיש לי ילדים אני מאוד שמח לכתוב תכנים לגילאים האלה", הוא מספר.

הילדים שהוא מדבר עליהם הם שני ילדיו, שלומדים בבית ספר לאמנויות בתל אביב. רומי בת ה-9 שהולכת לכיוון משחק וכבר מככבת במחזמר "רוק בבית הספר" ויונתן בן ה-12 שפונה לכיוון של כתיבה וחושב על תסריטאות ובימוי. "זה קצת מלחיץ, אבל כן. מצד אחד אני רוצה הכי טוב בשבילם ושיהיו מאושרים ויעשו מה שהם רוצים ומצד שני מי כמונו בבית מבינים את העולם הזה, אז זה קצת אמביוולנטי. אבל ניתן להם לבחור את הבחירות שלהם". כעת הוא עובד עם שחר סגל, על סדרה חדשה לנוער וחולם לעבוד עם אשתו, טלי אורן: "זה ברור שזה יקרה. בסדרה 'רביעיית רן' למשל היא הייתה אמורה להיות הבת ואז הפרויקט קצת התעכב והיא נכנסה לפרויקט אחר. היו המון רגעים בחיים שכמעט זה קרה, וזה בסוף יקרה".
מיכל ליבר רונן - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ אפס ביחסי אנוש (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט