חדשות טלוויזיה / סדרות

"אופוריה": ביקורת פרק הפתיחה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הדרמה החדשה והמדוברת של HBO, המבוססת על סדרת המקור פורצת הדרך של HOT, עולה היום לשידור ומציגה את חייהם של בני נוער שנולדו בצל אסון התאומים ומעבירים את הזמן בשימוש תכוף בסמים וסקס מזדמן. הכתב יבגני גרינברג על פרק הפתיחה של הסדרה הפרובוקטיבית
"הנוער של היום הוא לא מה שהיה בתקופה שלנו" – אני מניח שהמשפט הזה חוזר על עצמו בכל דור. שמעתי אותו מסבים שלי, מההורים שלי ואמרתי אותו בעצמי, עם ההבדל הקטן שבכל פעם הוא דיבר על אנשים שונים ודור שונה. זה גם המשפט שעומד בבסיס סדרה חדשה, המבוססת על סדרה ישראלית באותו שם של HOT, שעלתה השבוע ב-HBO.

כמו תמיד בסדרות של HBO, אפשר לצפות להרבה תוכן שערורייתי, סקס, עירום ואלימות, והפרק הראשון מספק אותם בשפע ובקנה מידה גדול. אחרי הכל, בואו נודה – הנוער האמריקאי הרבה יותר מתוסבך משלנו. "אופוריה" מתארת עולם שנוצר כתוצאה מהמפץ הגדול שהיה פיגוע התאומים ב-2001. ילדים שנולדו באותה תקופה הם הנוער של היום, הדור הבא של ארה"ב. גם אם לא הושפעו ישירות מהאירוע ואין להם שום זכרון ממנו, התודעה הקולקטיבית שלהם מכתיבה להם את המחשבה שהם חיים בעולם פחות טוב מזה של ההורים שלהם.

[*]

כמו שגיבורת הסדרה, רו (זנדאיה), מספרת, היא הייתה לגמרי מאושרת ברחם של אמה, עד שהוא התחיל לסגור עליה ולדחוק אותה החוצה, היישר לתוך חדר עם טלוויזיה ששידרה שוב ושוב את המטוסים מתרסקים לתוך הבניינים. זהו עולם שבו כל נער ונערה מרגישים מיוחדים בזכות הטראומה המולדת הזו שלהם, אבל למעשה כל בני גילם הם בדיוק כמוהם.

כדי לברוח מהכאב של הקיום שלהם, הם פונים מגיל צעיר לסמים, סקס ואלימות. בו זמנית, הם מתוארים כהרבה יותר חכמים ומחושבים מההורים שלהם. בשבילם מכוני גמילה, שהאמריקאים של הדור שלנו כל כך מכורים אליהם, הם רק משוכה בדרך חזרה לחיים של סמים. במידה ונתפסו שוב, האינטרנט מספק להם מספר שיטות לרמות בבדיקת סמים. בתולים מהווים עבורם מקור לבושה, נערים ונערות כאחד, ויש להיפטר מהם בהקדם. בסתירה לטענות שהסדרה מעלה, בצוות השחקנים ניתן למצוא דווקא כמה מהילדים הטובים של הוליווד: זנדאיה ("ספיידרמן", "האמן הגדול מכולם") הבוגרת של דיסני בתפקיד הראשי, סידני סוויני ("סיפורה של שפחה") ומוד אפטאו, הבת של הבמאי ג'אד אפטאו והשחקנית לזלי מאן. מצטרפת אליהם פעילת זכויות אדם טרנסג'נדרית, האנטר שייפר, בתפקיד הראשון שלה כשחקנית. בחזית המבוגרים אפשר למצוא את הקומיקאית ניקה קינג, אלנה אובך ("קוקו", "לא רק בלונדינית") ואריק דיין ("האנטומיה של גריי").



הפרק הראשון מתמקד ברו והבחורה החדשה בעיר, ג'ולז (שייפר), ובינתיים נראה שהחיבור בין השתיים הולך להכות גלים בהמשך הסדרה. דמות נוספת שמסתמנת כמורכבת היא של הבריון השכונתי נייט (ג'ייקוב אלורדי). בכל שאר קווי העלילה והדמויות הפרק נוגע ברפרוף לצורך האקספוזיציה והם כנראה יפותחו בהמשך. ואולי לא הכל כל כך נורא כמו שהסדרה מנסה לגרום לנו להאמין. בראש ובראשונה, קצת קשה לי עם יצירות שמנסות לזעזע בכוונה, בין אם זה על מנת להעביר נקודה או לצורך שערורייה שתביא יותר רייטינג.

הסדרה אכן עוררה הדים והתנגדויות מיד לאחר צאת הפרק. לא הייתי אומר שקל לזעזע אותי ואני יכול להאמין ש-99 אחוז מהדברים המתוארים בפרק יכולים לקרות בחיים האמיתיים, אבל סוחר סמים בן 8 שבקיא לפרטי פרטים בהרכב הכימי של כל אחד ואחד מהמוצרים שלו זו כבר מתיחת חוט מוגזמת מדי. לכן, לא אגיד על הסדרה שהיא נטולת פשרות או אומרת את האמת בפנים, רק בגלל שהיא זורקת עלי דימויים גרפיים וסיטואציות מחרידות.

לצד דמויות אגוצנטריות ומרושעות, הסדרה עצמה מציגה בין בני הנוער דמויות שהן חיוביות בעלות ערכי מוסר בסיסיים או לכל הפחות, מחפשות את עצמן, מה שאומר שלא הכל אבוד. אם הסדרה תתמקד בתקווה הזו ולא תשקע ברחמים העצמיים על הדור שהולך לאבדון, יש לה סיכוי לעתיד מזהיר, בדיוק כמו לנוער שלנו, סליחה, של ארה"ב.

הסדרה "אופוריה" משודרת בימי שני בשידור ישיר ב-HOT HBO, ב-NEXT TV וב-HOT VOD וגם ב-yes וב-STING TV. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ אופוריה (עמוד סדרה)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט