חדשות טלוויזיה / סדרות

"עקורים": ביקורת סדרה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
איבון סטרהובסקי ("סיפורה של שפחה") מככבת בסדרה החדשה של נטפליקס כאישה שמגיעה למתקן מאסר באוסטרליה לצד פליטים ממדינות עולם שלישי ומגלה את היחס הקשה לו זוכים המהגרים. יבגני גרינברג בביקורת על מיני סדרה אפקטיבית ומעוררת מחשבה, אך שלא מצליחה לשמור על עניין לכל אורכה
הסדרה בת 6 הפרקים "עקורים" (Stateless) בהפקת השחקנית קייט בלאנשט מבוססת על מקרה אמיתי מתחילת המאה, בו אזרחית אוסטרלית נקלעה למתקן מאסר מקומי לשוהים בלתי חוקיים והפכה שם ללא ידיעתה ל"סוס טרויאני" של ארגוני זכויות אדם. המקרה הכה גלים בתקשורת ובדעת הקהל וחשף במידה מסוימת את המתרחש בתוך מתקנים אלה.

סופי (איבון סטרהובסקי, "סיפורה של שפחה") היא בת למשפחת מהגרים גרמנים, בחורה לא מאוזנת בנפשה שמחפשת את עצמה ומצטרפת לכת שמקדמת העצמה אישית. בפועל, מנהיגי הכת הם זוג מנוולים נצלנים (דומיניק ווסט, "הסמויה" וקייט בלאנשט) שגורמים יותר נזק מתועלת. אחרי טיפולם המסור סופי מנתקת קשר עם המשפחה שלה ובסופו של דבר מידרדרת למצב נפשי רעוע שמביא אותה למתקן מאסר יחד עם פליטים ממדינות עולם שלישי.

למרבה הפלא, אוסטרליה, שאזרחיה תמיד מוצגים כאנשים הנחמדים ביותר בעולם, היא מדינה עם מדיניות הגירה נוקשה, בדיוק כמו רוב המדינות המערביות. בעלי התפקידים שאמונים על אכיפת חוקים אלה לוקחים את עבודתם ברצינות רבה. קלייר (אשר קדי, "וולברין") היא פקידה במחלקת ההגירה שמתמנה בניגוד לרצונה לתפקיד מנהלת מתקן המאסר, אבל נחושה להצליח בו, אפילו על גבם של האסירים. ככל שהזמן עובר ובהשפעת ידידה העיתונאי, מחלחל בה הספק לגבי המהות האמיתית של עבודתה.

[*]

הסדרה שמה דגש מיוחד על אכזריות נשית. בנוסף לקלייר, הבוסית שלה ומנהיגת הכת, בולטת לרעה הסוהרת הוותיקה במתקן. הדמות שלה לא מפגינה טיפת רחמים ולא זזה במילימטר לשום כיוון לאורך כל הסדרה. באחת הסצינות שני סוהרים מהוססים מחזיקים אסיר בזמן שהיא מכה אותו באכזריות והנאה. מי שעושה את הדרך ההפוכה מקלייר הוא קם (ג'אי קורטני, "מפוצלים"), בחור פשוט ואב לשלושה ילדים שמתחיל לעבוד כסוהר במתקן והופך בהדרגה למפלצת. למרות השכר הנכבד, הלחצים בעבודה גובים ממנו את המחיר האנושי, כשהוא נקרע בין מילוי תפקידו לניסיון לעזור לאסירים ואחותו פעילת זכויות האדם. האסירים במתקן מיוצגים בעיקר על ידי אמיר, אב למשפחה שבורחת מאפגניסטן בחיפוש מקלט באוסטרליה. אמיר הוא הדמות שזוכה לטיפול העלילתי הנרחב ביותר, בזמן שהנרטיב של השוהים האחרים, שמגולמים על ידי אסירי עבר אמיתיים, מסתכם בעיקר בהמתנה לוויזה שלא בטוח שתגיע. צוות השחקנים מצוין ועושה עבודה טובה, כאשר הבולטת בפער היא איבון סטרהובסקי. כמו ב"סיפורה של שפחה", שם סרינה בגילומה היא הדמות הכי מורכבת ומעניינת, גם כאן היא הדמות המסקרנת ביותר ללא תחרות. השחקנית האוסטרלית, שהיא עצמה בת למהגרים פולנים, עשתה הסבה מתפקידים קלילים יחסית ב"צ'אק", "דקסטר" ו-"24" לדרמה ונראה שזה היה מהלך משתלם לכולנו. רק בפרק הראשון לבדו עוברת הדמות של סופי תלאות שדמויות אחרות לא עוברות בסדרות שלמות.



למרות הניסיון להציג את עלילת הסדרה כהצטלבות של כמה סיפורים ודמויות שונות, המיקוד העיקרי הוא על הדמות של סופי. קווי העלילה הנלווים, שלעומת דמותה של סופי כולם פרי המצאת התסריטאים, לא זוכים לטיפול יסודי כמוה. במקום זה, יש עליהם העמסה של אירועים דרמטיים שנותנים לסדרה את מנת האקשן אבל פוגעים באמינותה. כל אירוע כזה מנופח למימדים מוגזמים. הטרנספורמציה של קם והמעשה האחרון שדוחף אותו מעבר לקצה מוצגים כמו הצטרפות ל"צד האפל" לכל הפחות. יש אפילו ניסיון בריחה מאורגן.

למרות הבעיות של "עקורים", כמו נטיה לדרמטיזציה והזנחה עלילתית של חלק מהדמויות, זוהי סדרה אפקטיבית ומעוררת מחשבה שמכילה סצינות קשות לצפייה. על אף הניסיונות לייצר אקשן ודרמה באמצעות מהלכים עלילתיים בנוסח הוליוודי, הסדרה לא מעוררת עניין רב לכל אורכה וייתכן שניתן היה להגיע לתוצר תמציתי יותר בפחות מ-6 פרקים.

הסדרה "עקורים" משודרת בנטפליקס. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט