|
||||||||||||||||||
נדמה שאין כותבים שיותר עיצבו והשפיעו על התרבות המערבית כמו יצירותיו של וויליאם שייקספיר. הטרגדיות, הקומדיות והסאטירות שיצר המחזאי האנגלי בראשית המאה ה-17 ממשיכות להדהד ביצירות בשלל תחומי האמנות מאז ועד היום. מ"רומיאו ויוליה" שהפכו ל-"טוני ומריה" ב"סיפור הפרברים" ועד "ריצ'ארד הרביעי" שהפך ל"איידהו שלי". אחת מיצירותיו, "מקבת'", סיפורו הטראגי של גנרל סקוטי צמא לכוח שהופך למלך צמא לדם, שימשה אף היא כר פורייה ליצירה ליוצרים בצמתי חיים גורליים: אורסון וולס חידש את המחזה לקולנוע ב-1948; קן יוז ניצל את מצבה המעורער של בריטניה לאחר מלחמת העולם השנייה בשביל להעביר את סיפורו של מקבת' לעולם הפשע המודרני ב-"ג'ו מקבת'" (1955); אקירה קורסאווה העביר את המחזה למיקום יפני ב"כס הדמים" (1957); ואילו גרסתו של רומן פולנסקי מ-1971 סייעה לו להתמודד עם רצח אשתו, שרון טייט. לרשימה הארוכה הזו נכנס – ג'ואל כהן, חצי מהאחים כהן, שראו לראשונה בחייהם פרידה מקצועית – בעוד איתן הודיע כי ייקח את הזמן להתמקד יותר בבימוי לתיאטרון ובכתיבת ספרים, ג'ואל החליט להמשיך ולביים סרטים, והתוצאה היא הסרט "הטרגדיה של מקבת'", שמגיע אלינו להקרנות בודדות בקולנוע "לב" לפני שהוא עובר לשירות הסטרימינג "אפל TV+". האם אותו צומת חיים בו עומד ג'ואל כהן לראשונה בחייו השפיעה על העיבוד הנוסף של מקבת'? התשובה חיובית.
כדי לתקצר מחזה בן מאות שנים, "הטרגדיה של מקבת'" מציג את סיפורו של הגנרל הסקוטי מקבת' (דנזל וושינגטון), שחוזר משדה הקרב עם שותפו בנקו (ברטי קארבל) לאחר ניצחון מפואר ופוגש בשלוש מכשפות מטרידות למראה (קת'רין האנטר). אלו מכריזות בפניו כי בקרוב ימלוך על המדינה, ואילו מקבת' מזלזל בקביעותיהן. אך כשהמלך דאנקן (ברנדן גליסון) מקדם את מקבת' לתפקיד ראש שבט קודור, הגנרל מבין שדברים אינם כפי שנראים, ובשכנועה המאסיבי של אשתו, ליידי מקבת', (פרנסס מקדורמנד, רעייתו של ג'ואל כהן במציאות ומפיקת הסרט) מחליטים השניים כי כדי להגיע לכס הנכסף אל להם לבחול בשום אמצעי.
ההישג הגדול ביותר של כהן בעיבוד זה הוא בראש ובראשונה ייצוג התמות הבסיסיות של המחזה בצורה הוויזואלית המרהיבה, הקודרת והמשכנעת ביותר. אצל כהן, טירתו של מקבת' הופכת לסיוט היישר מסרטי האקספרסיוניזם הגרמני של שנות ה-20 – קרה, חשוכה כמעט לחלוטין (עם צוהרים קטנים החוצה), מורכבת מצורות גאומטריות ישרות, ארוכה, צרה ומטרידה. כך, כפי שאותם סרטים גרמניים ניסו לייצג את הנפש השסועה אך המוסתרת של העם לאחר מלחמת העולם הראשונה, כך גם עיצוב התפאורה הלא פחות ממדהים (בניהולו של סטפן דשאנט) הופך את המתרחש בליבו של מקבת', בעודו מנסה לשדר תדמית של כל-יכול, למעורער יותר ויותר. הוסיפו לכך את הבחירה בפורמט התצוגה 4:3 (המצמצם את התמונה) והצילום בשחור-לבן של ברונו דלבונל (שכבר צילם לאחים כמה סרטים, כולל "בתוך לואין דיוויס" ו"הבלדה על באסטר סקראגס"), ו-"הטרגדיה של מקבת'" הופכת לעירוב של השפעות, מ"הקבינט של ד"ר קליגרי" ועד "החותם השביעי" ו"האדם השלישי".
אך "מקבת'" של כהן הוא הרבה יותר מסך כל השפעותיו – הוא עדיין, לא פחות, סרט של האחים כהן. הדיאלוג, למרות שמירתו לרוב כפי שהופיע במקור (עניין שיכול להסיח את דעתם של חלק מהצופים), מרגיש חד, מלא הומור שחור ואמיתי למצב הדמויות באותו הרגע. לכן, כשנדמה שמקדורמנד שוברת דמות כשהיא גוערת בבעלה 'הפחדן', אין זה מפריע לקצב הסרט – אלא תורם לתחושת האותנטיות והאימה שבאוויר. בצורה זו, כהן רוקם עיבוד שמזכיר הרבה יותר מותחן פסיכולוגי מאשר הצגת תיאטרון פומפוזית.
עם זאת, סרטו של כהן לא היה עובד לולא שתי הופעות המפתח בסרט – זו של וושינגטון וזו של מקדורמנד. וושינגטון מגלם את מקבת' כאדם שעייף משפיכות הדמים עוד בראשית הסרט, אך שנכנע לבסוף לרגשותיו הפרנואידים ולחוסר הביטחון שמבעבע בו, כדי להפוך למלך צמא הדם, שלא רואה את גורלו המר מתקרב אליו. מקדורמנד, לעומת זאת, מתנהלת כאילו תפקיד זה "תפור עליה". אם היא נדמית לראשונה כמפקדת צבא שרק מעוניינת להשיב כוח לידיה, השחקנית במהרה מוכיחה כי היא איננה "האשמה היחידה", ומציירת את דמותה כאדם שחטאיו אופפים אותו כל כך עד שהוא רק מעוניין בשקט נפשי, שלעולם לא יבוא.
בעוד שתי הופעות אלו טורפות את המסך, גם שחקני המשנה מוצלחים – קורי הוקינס ("שכונה על הגובה") כמקדאף אכול האשמה והנקמה ; ברנדן גליסון בהופעה קצרה ומרשימה וקתרין האנטר, שחקנית תיאטרון בריטית ותיקה ושם אנונימי למרבית האנשים, שבתפקידה המשולש מביאה תחושות פחד גבוהות לסיפור שכבר מתרחש באפלה מתמדת. "הטרגדיה של מקבת'" אינו עוד עיבוד לשייקספיר, כפי שכל סרט של האחים כהן אינו עוד סרט מז'אנר מסוים. גם כשהוא לבדו בפעם הראשונה, ג'ואל כהן יוצר חוויה אחרת ומטלטלת מכל מה שציפיתם.
|
||||||||||||||||||
פרטים נוספים על: דנזל וושינגטון | פרנסס מקדורמנד |
שלח תגובה ודירוג לסרט |
|
|||
הטרגדיה של מקבת - ביקורת גולשים / תגובות | |||
1 (מתוך 10)
ציון:
40
גיל:
עומר
שם:
09/12/2022 21:00:06
תאריך:
הסרט עשוי יותר כמו הצגה בתיאטרון. חבל שלא עשו עיבוד מודרני שקל יותר יהיה להתחבר אליו. פרשתי באמצע.
7 (מתוך 10)
ציון:
48
גיל:
איציק גור
שם:
24/01/2022 21:30:04
תאריך:
בהחלט לא סרט טיפוסי של האחים כהן, ובכלל מרגיש כמו הצגה מצולמת. שמירת הטקסט המקורי והמליצי של שייקספיר הרגישה לי לא טבעית ומרוחקת. עיבוד חופשי למחזה יכול היה להיות יותר מעניין ועם יותר מעורבות רגשית.
הוסף ביקורת/תגובה/המלצה |
Microsoft VBScript runtime
error '800a01a8'Object required
/nana10/moviereviews.asp, line 466