אישה אגדה תיאטרון היידיש - סיפור אהבה ביקורת סרט

Woman Legend Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "אישה אגדה תיאטרון היידיש - סיפור אהבה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Woman Legend
משחק ציפורה שפיזמן במאי/ת דן קציר  
תיעודי
ביקורת סרט לאישה אגדה תיאטרון היידיש - סיפור אהבה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
""
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע25.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די50.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות25.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
נכנסתי לסרטו הדוקומנטארי החדש של היוצר דן קציר עייף אחרי עוד יום עבודה מפרך, אבל בערך אחרי שתי דקות הצליח הסרט להעיר אותי ומצאתי עצמי מרותק מול איזו גברת מבוגרת מלאת חן המנסה יחד עם כמה חברים לנהל בניו יורק המושלגת את קרב המאסף של התיאטרון היידי.לרוב הישראלים היידיש היא עוד זיכרון נשכח לגלות ולימים שבמקום מדינה היו לאבותינו ערי גטאות בארצות רחוקות. במקרה של האישה המופלאה ציפורה שייזמן היידיש הוא כל תכליתה בחייה במיוחד בערוב ימיה. הסרט מתאר ברגש ובחן את מאבקה של ציפורה על המשך קיומו של התיאטרון היידי האחרון בניו יורק, מאבק שמסמל בעצם את מאבקו של עולם הולך ונעלם (התרבות ושפת היידיש במקרה זה) בגלגלי הקדמה המאיימים להכחידה.
קציר שהתוודע לציפורה במקרה, זיהה את הפוטנציאל האנושי הרב הקיים בסיפור חייה והחליט לתעד אותה לתקופת חג החנוכה לקראת סוף שנת 2000. לא צפיתי בסרטו הקודם של קציר "יצאתי לחפש אהבה תיכף אשוב" אך על סמך "אישה אגדה" ניתן לומר כי הוא עומד במשימה התיעודית שלקח על עצמו בכבוד ומצטרף לשורה ארוכה ומכובדת של יוצרי תעודה ישראלים כתומר היימן ואורנה בן דור.אחד המבחנים ליוצר תיעודי הוא יכולתו לתפוס את המציאות כמו שהיא ולא חלילה להשפיע עליה. קציר, למרות שהוא משתתף באופן פעיל בסרט ושואל את גיבוריו שאלות רבות, מצליח להישאר "מחוץ לתמונה" ונותן לקולות ולמראות לשטוף אותנו הצופים בטבעיות ובאלגנטיות. הסצנה שבה מספרת ציפורה על בעלה שנפטר ומזווית עינה מתגלגלת לה דמעה במורד הלחי היא רגע קולנועי קסום ומרגש שרק בשבילו שווה ללכת ולראות את הסרט מחמם הלב הזה. גם המפגש עם נשיא ארגון שחקני היידיש - שלא זוכר את שמו של הנשיא קנדי - הוא פנינה קולנועית של ממש.
פס הקול - שלפעמים נשמע וודי אלני ג'אזי אופייני ולפעמים קורע לב בצלילי ניגון יידיש עתיק - תפור על הסרט ככפפה ליד. קשה להישאר אדיש לציפורה הנאבקת בשלג הכבד בדרך להצגה-כשברקע איזה "אידישא מאמה" מתנגן לו.קציר מחלק את סרטו לשמונה מערכות, ממש כמו שמונת ימי חג החנוכה, החל בעת תצלום הסרט. כל יום שעובר הוא מאבק לחיים ולמוות של אנשי התיאטרון היידי ולפתע סרט תיעודי על כמה אנשים מבוגרים הופך למול עיני הצופה לסרט מתח. האם יצליח התיאטרון היידי לשרוד? האם הזקנה תכריע את ציפורה לפני תום המאבק? האם יש בכלל עתיד בעולמנו הקפיטליסטי והאכזר לעולם הישן ולערכיו?סרט תיעודי טוב הוא סרט המצליח לחשוף למול עינינו את המציאות כמו שהיא. סרט תיעודי טוב מאוד הוא כזה שהמציאות שהוא מתאר נשארת איתנו הרבה אחרי שהמסך עלה והאורות נדלקו. אותי רדף המראה של גיבורת הסרט הנלחמת בעוז בגורלה בלתי נמנע – בשלג, באולם ההצגות ובביתה הצנוע וכל זה בא להגיד שהסרט "אישה אגדה" הוא יצירה ראויה ביותר ואחד הסרטים הטובים ביותר שתמצאו היום בעיר.

ללכת ולראות!
אישה אגדה תיאטרון היידיש - סיפור אהבה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: רחל דומבגיל: 5022/11/2007 15:10:56
10/10אייקון ציון
סרט מרגש עשוי בטעם,מעניין למרות שהוא תעודי מרתק עד סופו. לרגישים שבנינו אף מזיל דמעות.יש בו הכל חוש הומור מתח ודרמה. אני מאוד נהנתי שווה וחשובאולי זה סרט שיגרום בהצלחתו להמשך התרבות ההיידיש. לו יהי......אני עצמי מבית שההוים דיברו אהידייש כדי שלא נבין.....וחבל.
שם: רחל דומבגיל: 5022/11/2007 15:10:21
10/10אייקון ציון
סרט מרגש
שם: תמיגיל: 3616/11/2007 21:02:05
10/10אייקון ציון
סרט מרגש, עשוי בעדינות ורגישות. סרט על אישה מלאת כוחות ושמחת חיים. סרט מלא בעצב ורוך על תרבות נכחדת ועל זקנים צעירים ברוחם. מומלץ בחום, לכל מי שמתגעגע לסבתא שלו.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי תיעודי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט