חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר - 40 שנה ל"מופע הקולנוע של רוקי"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הגיע שוב הזמן הזה, זמן לנעול את העקבים להדק את המחוכים ולהצטייד בערימות של אורז כי המופע הכי מטורף על המסך מגיע העירה ולעזאזל ג'אנט - הוא חוגג ארבעים. "מופע הקולנוע של רוקי", האמא והאבא של כל סרטי הפולחן, כבר לא ילד ועדיין מצליח להביא אנשים אל האולמות.

עבור כל בתולי רוקי שביניכם הנה תקציר העלילה: זוג צעירים מחליטים להתארס ונוסעים לבקר את האיש שבזכותו נפגשו אך נתקעים באמצע שום מקום בגלל תקר בגלגל. הם יוצאים לחפש עזרה בטירה סמוכה שם מחכים להם דוקטור פרנק נ' פורטר, בליפסטיק וגרביונים, עם להקת מעריציו ושני משרתים מכוכב טרנסילבניה הטרנסקסואלית. הם מקבלים בלית ברירה את הזמנתו להישאר ולחזות בלידה של יצירתו האחרונה. שאר הלילה עובר בתערובת של אימה, תשוקה, פיתוי וארוחת ערב אחת. נשמע משונה? מבולבלים? זה חלק מהקסם.

"מופע האימים של רוקי" נכתב ע"י השחקן הבריטי ריצ'ארד אובראיין בתור דרך להעסיק את עצמו כשהיה מובטל. המחזה המקורי הועלה על במות לונדון בשנת 1973. הוא בוים ע"י ג'ים שרמן יחד עם אובראיין עצמו, ריצ'ארד הארטלי המנהל המוסיקלי ומעצבת התלבושות סו בליין. החבורה היוותה את הצוות היצירתי גם בהמשך בעבודה על הסרט, שזכה לשם "מופע הקולנוע של רוקי" שנתיים מאוחר יותר.

[*]

הגרסה הקולנועית כללה מספר הופעות של שחקני המחזה ביניהם טים קארי כדוקטור פרנק נ' פורטר, ריצ'ארד אובראיין כמשרת ריף ראף, פטרישיה קווין כמג'נטה - עובדת משק בית, נל קמפבל בתפקיד קולומביה - המעריצה, הזמר מיטלוף כאדי - שליח לשעבר וג'ונתן אדמס כד"ר אוורט סקוט -מדען. לתפקיד הקרימינולוג לוהק צ'ארלס גריי ויחד השלימו את הצוות סוזן סרנדון, בארי בוסטוויק ופיטר הינווד כג'אנט - הגיבורה, בראד - הגיבור ורוקי - היצירה.

בתור שילוב של סרטי מדע בדיוני ואימה סוג ב' עם מחזמר רוקנרול הייתם מצפים ש"מופע הקולנוע של רוקי" יהפוך לאחד משני דברים - להיט ענק או כישלון מוחלט. במציאות הוא היה שניהם, כישלון קודם. למרבית ההקרנות המקוריות הגיע קהל מצומצם, עד שהוחלט על הפסקתן חודשים ספורים לאחר יציאת הסרט בשנת 1975. על אף קומץ מבקרים ששיבחו את הסרט על ניסיונו השנון לייצר פרודיה, הרוב לא התלהב ולא הזיל דמעות מיותרות על הורדתו מהמסכים. אפילו שלוש שנים לאחר יציאתו היו ביקורות שטענו שמדובר בסרט "חסר טעם, חסר עלילה וחסר פואנטה". לעומתם אנשי הכספים באולפני "פוקס" בכו ועוד איך. לאחר השקעה של מעל מיליון דולר בהפקה הוחלט לנסות לבנות קהל מעריצים בהצגת חצות על מנת להגדיל את הרווחים. זה עבד. בין סרטים כמו "ליל המתים החיים", "פינק פלמינגוס" ו"פריקס" ובמיוחד בקולנוע ווייברלי בניו יורק מצא "מופע הקולנוע של רוקי" את מקומו וקנה לעצמו עדת מעריצים נאמנה. שעת חצות מעניקה שחרור מסטיגמות ושיפוטיות לקהל. מי שנמצאים בקולנוע בשעות האלה מגיעים לראות סרטים שלאור יום לא הייתם רוצים להיראות נכנסים אליהם ואם תגיעו במחוך וצעיף נוצות כנראה שלא תהיו לבד. וכך תחת מעטה של חושך הרבה יותר פשוט ללכת לראות סרט המתעסק בזהות מינית ומגדרית, רצח, גילוי עריות וגם קניבליזם (זוכרים את ארוחת הערב ההיא).



בשנות ה-30 נבעה האימה בסרטים מהחיה שבאדם, ממפלצות. בשנות ה-50 היו אלה סיוטי מדע בדיוני וחייזרים. בשנות ה-70, בעקבות המהפכה שהתחילה עשור קודם, החופש המיני היה מפחיד לא פחות עבור חלק נכבד באוכלוסייה. "מופע הקולנוע של רוקי" משלב את כולם באריזה טרנסווסטית מתוקה של מדען חייזר מטורף שמצליח בקלות להשכיב הן את הגיבורה והן את הגיבור. עם זאת מיותר לציין שמדובר בפרודיה קומית עמוסה בהתייחסויות לסרטים כמו "הקבינט של ד"ר קליגרי", "כלתו של פרנקנשטיין" ו"טרזן איש הקופים" וזו רשימה חלקית מאוד. אפשר לספור מעל לעשרה רפרנסים רק בשיר הפתיחה. במקור אף הייתה הכוונה לצלם את עשרים הדקות הראשונות בסרט בשחור לבן ולעבור לצבע לצלילי השיר "Time Warp" כמחווה ל"קוסם מארץ עוץ".

באווירה שכזו אין פלא שהקהל חש חופשי להשתתף. הפעם הראשונה התרחשה כשצופה צעק אל עבר ג'אנט הצועדת בגשם על המסך "תקני מטרייה כלבה קמצנית". מכאן הדרך הייתה קצרה אל ויכוחים עם הדמויות, ריקודים במעברים, מטחי אורז בסצנת החתונה ומים בסערה, אפילו אופנוע נוסע באולם הפך לעניין שבנורמה. ואם כבר כשיש גשם הקהל נרטב אז למה שהד"ר ושלל פמלייתו לא יהיו אמיתיים? כך נולדו ההופעות החיות, אנשים המשחקים את הסרט תוך כדי שהוא מוקרן על המסך. מכאן הדרך למעמד של פולחן כבר הייתה ברורה.

כוכבי הסרט ובראשם טים קארי המופלא הפכו גם הם לאייקון. מי שהחזיק בתפקיד ד"ר פרנק נ' פורטר במחזה המקורי בלונדון ואחריו בברודווי יצא לקריירה ענפה ומשגשגת בתיאטרון בטלוויזיה בקולנוע ובדיבוב עם תפקידים ב"טרווסטיס", "אגדה" של רידלי סקוט ו"ספאמלוט". במקביל טיפח קארי גם קריירה מוסיקלית הכוללת מספר אלבומים.

סוזן סרנדון הפכה לכוכבת גדולה עם תפקידים ב"תלמה ולואיז", "אמא חורגת" ופרס אוסקר על הסרט "גבר מת מהלך" כמו גם הופעות אורח בסדרות טלוויזיה כמו "חברים". הגיבור שלצידה, בארי בוסטוויק, המשיך לתפקידים נוספים בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה בסדרות כמו "ספין סיטי" ו"קוגר טאון". את תפקידיהם כג'אנט ובראד גילמו שחקנים אחרים בסרט ההמשך לרוקי "Shock Treatment" בבימויו וכיכובו של ריצ'רד אובראיין לצידם של פטרישיה קווין, נל קמפבל וצ'ארלס גריי.
אובראיין עצמו המשיך לתפקידים בטלוויזיה ובקולנוע בסרטים כמו "פלאש גורדון" ו"עיר אפלה". כיום הוא ממשיך להעלות את המחזמר "מופע האימים של רוקי" עם צוותים חדשים. פטרישיה קווין כיכבה בטלוויזיה ובקולנוע ב"אני קלאודיוס" ו"משמעות החיים של מונטי פייתון". היא מתארחת לעיתים בהופעות חיות של "מופע הקולנוע של רוקי". נל קמפבל היא זמרת ושחקנית שהוציאה אלבומים והופיעה בסרטים כמו "החומה" של פינק פלויד ומחזות כמו "Nine".

[*]

צ'ארלס גריי נהנה מקריירת משחק משגשגת עוד משנות החמישים עם תפקידים מגוונים ומספר הופעות בסרטי ג'יימס בונד כולל "אתה חי רק פעמיים" ו"יהלומים הם לנצח". הוא מת בשנת 2000 בגיל 71. ג'ונתן אדאמס מת אף הוא בשנת 2005, לאחר שגילם דמויות רבות בקולנוע בתיאטרון ובטלוויזיה כמו אדם הרועה במיני סידרה "ישו מנצרת". פיטר היינווד שנבחר לתפקיד רוקי בגלל מראהו היה דוגמן לשעבר, הוא לא הוציא הגה בסרט ושירתו דובבה לאחר מכן ע"י הזמר טרוור וויט. הוא פרש מהמשחק כעבור זמן קצר וכיום הוא סוחר עתיקות בלונדון. מיטלוף שנבחר בשל קולו, המשיך לקריירת שירה ומשחק מוצלחת עם אלבומים כמו ""Bat out of Hell" ותפקידים ב"עולמו של ווין" ו"מועדון קרב".

נכון להיום "מופע הקולנוע של רוקי" הוא הסרט בעל זמן ההרצה הארוך בהיסטוריה. הוא עלה לתודעה המרכזית בשנת 1980 כשדמויות בסרט "תהילה" השתתפו בהקרנה. מאז זכה רוקי להתייחסויות מרובות בקולנוע בסרטים כמו "מת על המתים" ובטלוויזיה בסדרות כמו "המופע של דרו קארי" ו"גלי". גם ההקרנות בהשתתפות קהל התפשטו וכיום סרטים כמו "ריפו! אופרה תורשתית", "חנות קטנה ומטריפה" ו"הדוויג והשארית העצבנית" מארחים הופעות חיות ושירה בציבור עם הדמויות.

לישראל הגיע רוקי בשנת 1979 ולאחר הפסקה של שנים הוחזרו ההקרנות הקבועות לפני כעשרים שנה בקולנוע "כוכב" ברמת השרון וסינמטק חיפה, חלקן נפסקו בינתיים בשל קהל מידלדל. למרות זאת עדיין יש כמה אנסמבלים הפועלים בארץ וגם מועדון מעריצים בשם "טרנסילבניה". לאירוע עצמו יש כבר טקס שלם, מה לומר, מתי לומר ומה לזרוק. עדיף לבוא מוכנים ומצוידים. למתעניינים מביניכם אזהרה הוגנת, אם זו הפעם הראשונה שלכם תתכוננו להתלכלך - אף בתול רוקי לא יוצא מהאולם נקי!

אז "מופע הקולנוע של רוקי" כבר לא כישלון אבל גם לא ממש סרט כמו שהוא תופעה חברתית, לכן לשפוט אותו במובנים של טוב או רע זה פספוס של המטרה. האם יש לרוקי פגמים? כן. האם לאנשים שהולכים לצפות בו שוב ושוב אכפת? לא. אלו המשתתפים בהקרנות באים ליהנות מהחוויה עם אחרים, לצחוק, לשיר, לרקוד ועל הדרך לאמלל את חייו של צוות הניקיון התורן.



היום ב-21:30 (1.10) תתקיים הקרנה מיוחדת של הסרט בסינמטק ת"א בהשתתפות שחקנים והקהל
הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט