חדשות קולנוע וסרטים

הסיפור האמיתי מאחורי הסרט הישראלי הגרוע אי פעם

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
ארבעים שנה לאחר שיצא לאקרנים, ירד לאחר שבוע, נעלם, והפך לסרט פולחן שעובר מפה לאוזן ולאחת התעלומות המסקרנות בתולדות הקולנוע הישראלי, "המלאך היה שטן" חוזר.

הניסיון הראשון בארץ לעשות סרט מתח-אימה דובר עברית הסתיים בהכתרתו כ"סרט הישראלי הגרוע ביותר בכל הזמנים". הסרט נגנז ובמשך שנים רבות נחשב לאבוד. אלא שלפני כמה חודשים התגלה לחובבי הקולנוע, ששמעו על סרט הקאלט וחלמו לחזות בו, כי הוא שב אל המסכים. בחג פורים תוקרן בסינמטקים בירושלים ובתל אביב גרסת במאי חדשה שלא נראתה מעולם.

מי שיחשוף אותה, ויקדים את ההקרנות בהרצאה על הסיפור המשעשע והבלתי נתפס של הפקת הסרט מאז ועד היום, הוא העיתונאי וחוקר הקולנוע עידו רוזן. ביקשנו ממנו לאשר או להפריך את חלק מהמיתוסים שנקשרו ביצירת הפולחן הזו:

מבקר הקולנוע מאיר שניצר קבע ש"המלאך היה שטן" הוא הסרט הישראלי הגרוע ביותר בכל הזמנים.

זה לא מדויק. בספר של שניצר על הקולנוע הישראלי, שיצא בשנות התשעים, הוא אכן משתלח בסרט במילים קשות מאוד, אפילו טוען שהמונח "סרט" גדול על היצירה הזאת, עד כדי כך. אבל מי שיקרא את העמוד הרלוונטי לא ימצא שם משפט כל כך החלטי, וגם לא את המילים המדויקות הללו. פרויקט שעשה עיתון "העיר" סמוך לצאת הספר ובהשראתו, הוא שקבע כי מדובר בסרט הישראלי הכי גרוע אי פעם. בהמשך, שניצר יישר קו, עד שלפני כמה שנים העביר את התואר לסרט אחר, שלא נציין את שמו, ושדווקא יש מבקרים ששיבחו אותו. אגב, לפי כמה פרסומים, שניצר בכלל לא צפה בסרט בעת שכתב את הספר שלו, והסתמך רק על עדויות וקטעי עיתונות.

צריך לומר, מלכתחילה היה מדובר בהפקה עצמאית צנועה ואין ספק ששרשרת התקלות הדי מדהימה שפקדה את הצילומים פגמה בתוצאה הסופית. אך היא גם העניקה לו את ייחודו. בכל מקרה, אני קורא לאנשים לצפות ב"המלאך היה שטן: גרסת הבמאי" ולהחליט בעצמם.

[*]

"המלאך היה שטן" הוא סרט האימה הישראלי הראשון.

כך מצאתי במחקר אקדמי שערכתי, וניתן בנוסף להסתמך על המיפוי שערך שניצר, ביקורות קולנוע, הסגנון של הסרט, והצהרת הכוונות של היוצר, ולהגיד שכן, בהחלט. העלילה מספרת על שתי סטודנטיות המוצאות עצמן נרדפות בידי זר מסתורי. האחת, אדית (אופליה שטראל, המוכרת מתפקידה כ"סטלה המגמרת" ב"אסקימו לימון"), מחליטה לברוח מהעיר, אך התוכנית משתבשת והיא נקלעת לחוותו המבודדת של חקלאי תימהוני (שמגלם גז עצמו). ברקע, פרשת רצח סדרתי של ילדים מסעירה את המדינה. השחקנית הראשית עזבה באמצע הסרט.

זה נכון. גז מספר שהייתה קנוניה שרקמו שתי השחקניות בתפקידים הראשיים, שלא היו מרוצות מגובה השכר שלהן. בתחילת הצילומים הן תכננו לסחוט אותו, להמתין עד שחלק מהסצנות יצולמו, ואז, כשהשלמת הסרט תלויה בהן, להכריז על אולטימטום. אחד השחקנים הדליף את התוכנית לגז. הוא מאוד העריך את אופליה שטראל, ומאוד רצה אותה בסרט שלו, אז הוא לא העז להתעמת איתה, אבל כדי להעביר את המסר הוא הלך לשחקנית השנייה ופיטר אותה בו במקום. היא הוחלפה באחרת. זה לא עזר.

בין משה לאופליה יש יחסים מאוד מורכבים, עד היום אגב, ובסוף זה אכן התפוצץ. לכן יש חלק בסרט שבו פתאום עובר הפוקוס מהדמות של אדית לדמות של חברתה מירי. כמו כן, בכמה סצנות נעשה שימוש בכפילה של אופליה שמצולמת מרחוק, או כשהיא מוסתרת.

[*]

משה גז עזב את הארץ בגלל כישלון הסרט.

ממש לא. גז אמנם גר בארצות הברית כבר כשלושים שנה, אך לדבריו הוא היגר אל מעבר לים דווקא מסיבות טובות. כיאה לאיש חזון בעל הברקות מקוריות, גז פיתח בעצמו ורשם כמה פטנטים, חלקם הפכו למוצרים שמיוצרים עד היום. אחת מהמצאותיו הראשונות והגדולות ביותר הייתה קשורה, איך לא, לקולנוע. הוא פיתח שיטה ייחודית להטמעת כתוביות תרגום בגוף הסרט באמצעות קרני לייזר. כמה אנשי עסקים ישראלים שפעלו באמריקה הביעו עניין. בזמן שהחל לבנות אבטיפוס הוא כבר הגה עוד כמה חידושים נוספים. עד שכדי לנהל את עסקיו התופחים נאלץ גז לעבור לגור שם.

הקרנת הבכורה של "המלאך היה שטן: גרסת הבמאי" תתקיים בפורים. ביום חמישי, 24.3, בשעה 21:00 בסינמטק ירושלים וביום שישי, 25.3, בשעה 22:00 בסינמטק תל אביב.

תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט