שלח לחבר הוסף תגובה שתף אחד הבמאים האמנותיים המשפיעים ביותר בעשורים האחרונים, עבאס קיארוסטמי, שביים מעל 40 סרטים בהם זוגה דקל הזהב "טעם הדובדבן", הסרטים עטורי השבחים "עשר", "קלוז אפ" ו"עותק נאמן למקור" נפטר אמש. סרטיו נפסלו להקרנה באיראן במשך שנים רבות. "הוא ייצג את הרמה הגבוה ביותר של כישרון אמנותי", אמר עליו סקורסזה
עבאס קיארוסטמי, גדול במאי איראן, מוביל הגל האיראני החדש ואחד הבמאים הנחשבים בקולנוע האיכותי, הלך לעולמו אמש ממחלת סרטן המעיים בגיל 76.
קיארוסטמי נולד בטהרן ב-1940 ונחשב לאחד מבמאי "הגל האיראני החדש", תנועה קולנועית משנות השישים המאוחרות שעוסקת בסיפורים אלגוריים העוסקים בנושאים פוליטיים ופילוסופיים. מאז שנת 1970 הוא ביים מעל ארבעים סרטים, ביניהם סרטים תיעודיים, וצבר מוניטין של אחד מהחשובים בבמאי העולם.
[*]
רבים מסרטיו מצולמים בסגנון של סרטים תיעודיים, מתארים סיפורים המתרחשים בכפרים, ושיחות המתנהלות בתוך מכוניות המצולמות במצלמות המקובעות בתוך גוף המכונית. הוא גם ידוע בשימושו בשירה איראנית קלאסית ומודרנית בדיאלוגים.
סרטו המפורסם ביותר היה "טעם הדובדבן" מ-1997, שזכה בפרס דקל הזהב לסרט הטוב ביותר בפסטיבל קאן. סרטים מוכרים נוספים אותם ביים קיארוסטמי הם "הרוח תישא אותנו", "עשר" ו"קלוז-אפ". בשנים האחרונות, מאחר שנאלץ לביים במדינות אחרות בשל המגבלות שהוטלו עליו באיראן, ביים סרטים שאינם בפרסית כמו "עותק נאמן למקור" עם ז'ולייט בינוש הצרפתייה, או "כמו מישהו מאוהב" היפני.
סרטיו של קיארוסטמי נפסלו להקרנה על ידי ממשלת איראן במשך שנים רבות. ב-2003 היה "עשר" לסרט הראשון בבימויו שהוקרן בישראל. קיארוסטמי נחשב לבמאי שהשפיע בסגנונו הלירי כעל במאים רבים בהם אקירה קורסוואה היפני ומרטין סקורסזה שאמר עליו כי הוא "מייצג את הרמה הגבוהה ביותר של כישרון אמנותי בתחום הקולנוע".
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות