חדשות קולנוע וסרטים

מחוץ לקופסה: סרטי אנימציה לא שגרתיים - שכדאי לכם להשלים

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בצל גל סרטי האנימציה המסחריים של האולפנים הגדולים, ישנן יצירות שלוקחות את השגרתי והופכות אותו לקצת אחרת. סרטים שחושבים הרחק מחוץ לקופסה. לכבוד צאתו לאקרנים של סרט האנימציה נטול הדיאלוגים "הצב האדום", הנה שבעה סרטי אנימציה לא שגרתיים
כשהרוח נושבת

הפצצות אוויריות, מקלטים ורכבי סיוע - אלו היו הימים הטובים של מלחמת העולם השנייה עבור ג'יימס והילדה בלוגס. אבל מלחמות זה כבר לא מה שהיה פעם בוודאי שלא בעידן הגרעיני של המלחמה הקרה. כך הזוג הקשיש נאלץ להתמודד עם המערכה שבפתח כשהם חמושים בעל כורחם בעלוני הסברה ממשלתיים לשעת חירום והאמונה שיהיה בסדר.

"כשהרוח נושבת" של ג'ימי מורקמי משנת 1986 מבוסס על רומן גרפי באותו השם מאת ריימונד בריגס שראה אור ארבע שנים קודם לכן. הסרט כולל שתי דמויות בלבד ומתרחש כמעט כולו בקוטג' מבודד באזור הכפר האנגלי. לא המקום הראשון שעולה בראש כשחושבים על אפוקליפסה גרעינית אבל לפצצה לא ממש משנה היכן היא נופלת.

ג'יימס והילדה, בקולותיהם של ג'ון מילס ופגי אשקרופט המנוחים, מצליחים להיות מצחיקים וטראגיים בו בזמן. הם נאיביים ואינם מבינים את המצב לאשורו, עוקבים אחר ההוראות בעלונים כמעט מילה במילה. כך על פי הכתוב הם בונים מחסה מדלתות הבית (ונשארים בלי דלתות כמובן) וכשהאסון קורה הילדה מודאגת יותר מהעוגות בתנור מאשר שימוש במקלט המאולתר. כשהסביבה הופכת לעיי חורבות הקרינה היא הדבר האחרון שמטריד אותם כי מה שלא רואים לא יכול לפגוע. אתם כבר יכולים לדמיין איך הסיפור הזה נגמר.



מרק חתולים

נקוג'ירו (מרק חתולים ביפנית) או בשמה האמיתי צ'יומי השיגוצ'י הייתה אמנית מנגה שדמויותיה החתוליות ובמיוחד ניאטה ואחותו הגדולה ניאקו כיכבו על דפי הקומיקס עד לשנת 1998 אז שמה קץ לחייה. כשלוש שנים לאחר הטרגדיה קיבלו צמד האחים חיים מחודשים בסרט קצר בין 34 דקות בבימויו של טטסואו סאטו.

ניאטה הקטן משחק באמבט בזמן שאחותו שוכבת חולה במיטתה. לפתע נופל החתלתול למים ובזמן שהוא טובע, רואה את נשמתה של אחותו הולכת ומתרחקת. הוא תופס בה ומסרב לעזוב עד שהיא נקרעת לחצי. ניאקו מתעוררת באמצעות חלק הנשמה שאחיה משיב לה, אך נותרת במצב קשה. בניסיון לתקן את המצב יוצאים השניים למסע סוריאליסטי ברחבי המרחב והזמן.

למרות אורכו הקצר "מרק חתולים" (Cat Soup) עשיר בצורה יוצאת דופן. החל מהאנימציה המרהיבה ועד לסיפור המשונה הכולל חזיר הנאכל חי, פיל עשוי מים וגם אלוהים שנותן הופעת אורח. לא מדובר בסרט שיהיה ערב לחך של כולם אבל לסקרנים ולמעזים בהחלט שווה טעימה.



ביצת המלאך

יותר מכל סרט אחר ברשימה שלפניכם יצירתם של הבמאי ממורו אושי והאמן יושיטקה אמאנו משנת 1985 דורשת סבלנות. הסיפור עוקב אחר ילדה המשוטטת בסביבה פוסט-אפוקליפטית בחיפוש אחר מים ומזון. היא נושאת עימה ביצה מסתורית אותה היא מחביאה בבגדיה. במהלך שיטוטיה היא נתקלת בבחור צעיר שסקרן לדעת מה מסתתר בתוך הקליפה. "ביצת המלאך" (Angel's Egg) הוא חוויית צפייה ייחודית גם אם לא מתאימה לכל אחד. הסרט כולל מעט מאוד דיאלוגים וברובו אילם, אך מפצה על כך באווירה אפלולית מהפנטת ובסגנונו האמנותי המרהיב של אמאנו. באשר למשמעות ומסר, העניין פתוח לפרשנות.

אושי עצמו העיד כי איננו יודע על מה הסרט, שרבים מחשיבים לאישי והיפה מבין עבודותיו. "ביצת המלאך" רווי סמלים ומתנהל בקצב איטי ונאמר עליו לא פעם שהוא יותר אמנות מסיפור. ללא ספק קול ייחודי בנוף האנימציה.



שלישיית בלוויל

למדאם סוזה יש נכד קטן והוא מדוכא. בניסיונותיה לעודד אותו היא קונה לו כלבלב וצ'מפיון הקטן שמח, לזמן מה. מדאם סוזה לא מתייאשת וכשהיא שמה לב שהילד מתעניין ברכיבה על אופניים היא קונה לו תלת אופן. צ'מפיון מצא את ייעודו בחיים וכעבור שנים באימון סבתו הופך לרוכב מקצועי בטור דה פרנס. אך כשבמהלך המרוץ חוטפים אותו מאפיונרים נחלצת סבתא לעזרה כשלצידה ברונו הכלב השמן ושלישיית הזמרות המזדקנות הידועות כשלישיית בלוויל.

חובבי קומדיה ואנימציה כאחד חגגו בשנת 2003 כש"שלישיית בלוויל" (The Triplets of Bellville) של הבמאי סילווין קומה יצא לאקרנים. סרט משונה בכל הרמות החל מעיצוב הדמויות חסרות הפרופורציה ועד לסיפור הביזארי. העלילה מוצגת ברובה ללא דיאלוג ועם קטעים מוזיקליים בעיקר של השלישייה להם ללא ספק חסרים כמה ברגים, מי עוד צד צפרדעים לארוחה בעזרת רימון נפץ? רק טיפה אחת בים של טירוף שובה לב.



אידיוטים ומלאכים

מה גרוע יותר עבור אידיוט אנוכי ואלים מאשר להתחיל לעשות מעשים טובים? זה מה שקורה לאנג'ל ששגרת יומו של בילוי בבר והתעללות בנהגים מופרעת כשבוקר אחד הוא קם עם זוג כנפיים על גבו. האיברים החדשים מונעים ממנו מלעשות את כל הדברים הנאלחים שמסבים לו עונג ואף גורמים לו לבצע מעשי גבורה. כאב ראש לא קטן, אך הצרות של אנג'ל רק מתחילות כשהאנשים הרוצים לנצל אותו מתחילים לפעול.

"אידיוטים ומלאכים" (Idiots and Angels) הוא תרומתו משנת 2008 של האנימטור והיוצר הוותיק ביל פלימפטון לעולם האנימציה. הסרט הוא קומדיה שחורה וחסר דיאלוגים לחלוטין, אך אין בהם צורך. ההנפשה מלאת הבעה והעלילה על כל תפניותיה המשונות מתפתחת ללא קושי.

כפי שהשם מרמז יש הרבה אידיוטים ב"אידיוטים ומלאכים", הגיבור שלנו הוא אחד מהם. בנוסף יש גם הרבה אלימות, פיצוצים וכמויות לא מבוטלות של דם. מצד שני ישנם רגעים יפים ונוגעים ללב כמו אנג'ל שלומד לעוף או רוקד בשמיים עם אהובתו הבלונדינית. ניכר שפלימפטון יודע כיצד לטלטל את הצופה בין דיכאון, גועל, רומנטיקה ואופטימיות חסרת מעצורים.

לילה על המסילה הגלקטית

בשנת 1922 מתה אחותו האהובה של המשורר והסופר היפני הדגול קנג'י מיאזאווה. באבלו הוא יצא למסע ברכבת, כשחזר החל לעבוד על מה שעתידה להיות אחת מיצירותיו הנודעות מכל, רומן לילדים בשם "לילה על המסילה הגלקטית". הספר פורסם בשנת 1934 כשנה לאחר מות יוצרו. בשנת 1985 הפך לסרט אנימציה בבימויו של גיזאבורו סוג'י על פי תסריט של מינורו בטסויאקו. עם חתולים!

לג'ובאני אין חיים קלים, כבר בגילו הצעיר הוא נאלץ לעבוד כדי לעזור לאימו החולה. כשאביו במסע דייג. אין לו פנאי לפעילויות חברתיות ובני כיתתו מקניטים אותו דרך קבע מלבד קמפנלה, ידידו היחיד. ערב אחד במהלך פסטיבל הכוכבים בכפר מקניט אותו הבריון הכיתתי וג'ובאני בורח לשדה ונרדם. שאון רכבת מעיר אותו ובתוכה הוא מגלה להפתעתו את קמפנלה. יחד עם נוסעי הרכבת המסתורית הם יוצאים למסע סוריאליסטי בין תחנות הגלקסיה ברחבי שמי הלילה.

"לילה על המסילה הגלקטית" הוא סיפור מרגש ונוגע ללב המעורר מחשבה כשהוא מתקדם מתחנה לתחנה. על אף שהיצירה נועדה במקור לילדים, מבוגרים ייהנו ממנה לא פחות במיוחד כשהיא עוסקת בהתמודדות עם המוות וחשוב מזה עם החיים ובראשם השאלה מה דרוש כדי שתהיה מאושר?



כוכב הפרא

הסרט יצא בשנת 1973, אך עמד במבחן הזמן בגבורה בעיקר כי הוא כל כך מוזר שאין דומה לו, לא אז ולא היום. מבוסס על ספרו משנת 1957 של סטפן וול "Oms En Serie" ובוים ע"י האנימטור הנודע ר'נה לאלו בעיצובו האמנותי של רולנד טופור.

בכוכב הלכת יגאם חיים יצורים ענקיים בשם דראגים וגם בני אדם. מבחינתם של הדראגים יצורי האנוש הקטנטנים הם לא יותר מבעלי חיים. חלקם הופכים לחיות מחמד אך רובם פראיים. טר אומץ על ידי ילדה דראגית בהיותו תינוק וגדל כחיית שעשועים עד שהוא מחליט לברוח. אך הוא לא עוזב בידיים ריקות, הוא גונב את האוזניות של אדוניתו דרכן היא מקבלת את שיעוריה. טר צובר ידע רב ובהמשך אף מסייע לבני האדם הפראיים ללמוד. יחד הם מנסים לשרוד בסביבה המסוכנת של הכוכב ולא להיהרג על ידי שליטיו רבי העוצמה.

"כוכב הפרא" (Fantastic Planet) הוא אלגוריה עם מסר ברור על אף שבין לבין ישנן עצירות בעלילה לטובת סצנות ביזאריות כמו דו-קרב בין אנשים שלבטנם קשור יצור עם שיניים חדות. כן, בהחלט אין כמו שילוב של מדע בדיוני, דמיון צרפתי ופסיכדליה של שנות השבעים כדי לגרום לכל אדם לתהות מה לעזאזל ראיתי עכשיו? אבל במובן טוב.

הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ הצב האדום (עמוד סרט)
חץ שלישיית בלוויל (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט