חדשות קולנוע וסרטים

פסטיבל ירושלים, סקירות: "מידסומר", "ווקס לוקס" ועוד

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
דיווח של עורך האתר אלעד שלו מפסטיבל הקולנוע בירושלים שהסתיים היום: סרט האימה המדובר "מידסומר", הסרט החדש בכיכובה של נטלי פורטמן "ווקס לוקס", הסרט הארגנטינאי בכיכובו של ריקרדו דארין "אהבה בלתי צפויה" והסרט הקנדי "אנתולוגיה של עיר רפאים"
אהבה בלתי צפויה

ריקרדו דארין ("הסוד שבעיניים", "טרומן") הוא אחד השחקנים היחידים ששמו לבד מביא אותי לסרט. החום והאנושיות שהוא מקרין לצד יכולות המשחק המצוינות שלו כמעט ומבטיחים שגם סרטים בינוניים בהם הוא ישתתף ישתדרגו בזכותו. במקרה של "אהבה בלתי צפויה" מדובר בסרט חכם, משעשע ומוצלח למדי, כשנוכחותו של דארין מקנה לו מעלות נוספות.

אנה (מרסדס מוראן) ומרקוס (דארין) הם בני זוג שנשואים כבר 25 שנה. כשבנם עוזב את הבית ללימודי אוניברסיטה בחו״ל, נקלעים השניים למשבר קיומי ומחליטים להיפרד, בלי סיבה של ממש. כל אחד מהם מגלה את חיי הרווקות בגיל 50 פלוס על הריגוש וההנאה שבהם לצד תחושת הבדידות וחוסר ההיכרות לעומק עם בני הזוג המתחלפים.

הבמאי חואן ורה מיטיב לתאר את הקשר בין השניים ואת מערכות היחסים שהם מנהלים לאחר פרידתם. הוא מצליח לשלב בין סיטואציות משעשעות לדיאלוגים אמינים שמתארים את חיי הרווקות (והנישואים) בגיל השלישי כפי שלא ניתן לראות בקולנוע מספיק. אורכו של הסרט (שעתיים ורבע) מכריע אותו לעיתים, ישנן סצנות רבות שניתן היה לקצץ וקווי עלילה מיותרים לצד דיאלוגים ארוכים שחוזרים על עצמם, אך החוויה הכוללת מהנה בהחלט. מקווה שהסרט יזכה להפצה בישראל כדי שימצא את הקהל הרחב שיהנה ממנו.



מידסומר

לאחר שסרט הבכורה שלו "תורשתי" הפתיע את העולם כשהפך לסרט האימה המדובר של השנה שעברה, מגיע סרטו החדש של ארי אסטר שגם הוא צבר לו קהל אוהדים וזכה לביקורות משבחות מאז צאתו. גם אם התוצאה לא מורכבת ומבהילה כמו סרטו הקודם, עדיין מוכיח אסטר כי מדובר בבמאי ייחודי, עקבי ועם יד בוטחת שיודע לנתב את צופיו במשעולי הטירוף.

העלילה עוקבת אחר דני וכריסטיאן, זוג אמריקאים צעירים שנמצאים במערכת יחסים לא מוצלחת. לאחר שהוריה ואחותה מתים בנסיבות טראגיות, מחליטה דני להצטרף, למורת רוחם של שאר החברים, לחגיגות אמצע הקיץ בכפר שוודי מרוחק אליהם מזמין אותם חברם השוודי פלה. אסטר מושך אותנו אל החגיגות הביזאריות בכפר שטוף האור, המלוות במוטיבים המשלבים בין האדם לטבע, בטקסים יוצאי דופן החוגגים את מעגליות החיים ובציורי קיר מבשרי רעות. הצעירים מקבלים את הטקסים תחילה בעניין ואף רוצים לבצע עליהם מחקר אנתרופולוגי, אך ככל שהזמן עובר, הטקסים לובשים אופי מדמם יותר ואנשים מתחילים להיעלם, הם מבינים שמשהו לא בסדר בכפר השלו לכאורה. הרעיון של התגברות על אבל דרך חווית טראומה מחדש חוזר בסרט זה כפי שהיה ב"תורשתי" ואסטר מצליח לייצר אווירה קריפית במיוחד בסיוע צילום שמציג את מצבי התודעה של הדמויות, פסקול מאיים ותחושה כללית של אובדן שליטה. "מידסומר" אולי לא מתוחכם מספיק כדי להיכנס לליגת העל של סרטי האימה, אך הוא בהחלט מוכיח שאסטר כאן כדי להישאר. ביקורת מורחבת תעלה בשבוע הבא כשהסרט ייצא להקרנות מסחריות.



ווקס לוקס

לא הכל עובד בסרטו של בריידי קורבט, שסרטו הראשון "ילדות של מנהיג" זכה להערכה ועקב אחר ילד בעייתי שיהפוך למנהיג פשיסטי. גם בסרטו החדש בוחן קורבט את הדמויות המשפיעות בחברה דרך ילדותן ועד להתבגרותן דרך סיפורה של כוכבת הפופ סלסט (נטלי פורטמן בגרסה הבוגרת ורפי קסידי כנערה). הסרט מתחיל באירוע ירי בבית הספר לו עדה סלסט הנערה ומראה כיצד דרכו היא מצליחה לפלס את דרכה לכוכבות.

17 שנה לאחר מכן היא כבר אחת הכוכבות הגדולות בעולם, אם לנערה שילדה בגיל צעיר, מכורה לסמים ואלכוהול, ואיבדה את התמימות וטוב הלב שאפיינו אותה בצעירותה לטובת מניירות ואגואיזם של כוכבת. אם העלילה נשמעת כמו סיפור ביוגרפי שגרתי למדי, קורבט דואג שתשימו לב לנוכחותו כבמאי כמעט בכל סצנה – בין אם מדובר בחצאי סצנות המשולבות בסופר אימפוזיציה בקצב מסחרר, בקריינות יודעת כל של וילם דפו, בכותרות סיום על רקע פתיחת הסרט או בוואן שוטים ארוכים במיוחד בחלקו השני של הסרט.

לעיתים התוצאה מסקרנת וניכר מגע ידו הייחודי של קורבט, לעיתים זה רק מתיש ולא תמיד ברור מה באמת הסרט רוצה להגיד, מלבד האמירה המובנת על היותה של התרבות האמריקאית חלק בלתי נפרד מהאלימות המובנה בארה"ב. גם סיומו של הסרט במופע ארוך משיריה של סלסט (אותם כתבה סיה) מהדהד אולי את "רפסודיה בוהמית", אך לא סוחף כמוהו ונגמר במפתיע מותיר את הצופה תוהה במקומו.

אנתולוגיה של עיר רפאים

אירנה לה־נז', עיירה קטנה ומבודדת בקנדה המונה 215 תושבים, היא מה שמכונה עיירת רפאים. כולם מכירים את כולם, מבלים בבר השכונתי ובעיקר מעבירים את הזמן במקום שלא מציע פעילויות רבות. לאחר שסימון הצעיר נהרג בתאונת דרכים, המוות משפיע על כל תושבי העיירה בדרכים שונות ונדמה כי חוסר המשמעות של החיים והמוות במקום אופף אותם, והעובדה שאנשים זרים ומסתוריים מתחילים להופיע לא מועילה לכך.

סרטו של דני קוטה מתחיל בקצב איטי למדי ועוקב אחר סיפוריהן של הדמויות השונות המתמודדות עם האבל ועם הניסיון למציאת משמעות ונחמה בחייהן. אך לאורך העלילה טמונים רמזים שונים, המובילים לחלקו השני והמוצלח של הסרט בו מתערב העולם הפנטסטי בזה הריאליסטי והמונח עיירת רפאים מקבל משמעות חדשה. דרמה מסקרנת המצולמת ב-16 מ"מ שבחלקה השני גם מספקת חוויית צפייה ייחודית למדי.

אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט