חודש ספטמבר בסינמטקים בתל אביב ובהרצליה יוקדש לקולנוע הפולני שחוגג 100 שנה עם הקרנות של סרטים קלאסיים וחדשים כולל הקרנה של הסרט "השלב האחרון" שצולם בחלקו באושוויץ בהתבסס על קורותיה של הבמאית ניצולת המחנה
המכון הפולני בתל אביב ומכון אדם מיצקייביץ' מפולין עורכים במהלך חודש ספטמבר את חודש הקולנוע הפולני לכבוד חגיגות 100 שנה לקולנוע מפולין. במהלך החודש יוקרנו בסינמטקים בתל אביב ובהרצליה מיטב הסרטים של הקולנוע תוצרת פולין, כולל סרטים שיוקרנו לראשונה בישראל וכאלו שלא הוקרנו על המסך הגדול במשך עשרות שנים.
חודש הקולנוע הפולני הוא הזדמנות לפגוש ולהעריך את פולה נגרי, כוכבת הקולנוע הגדולה שלפני מלחמת העולם השנייה (שנולדה תחת השם אפולוניה חלופיץ’). נגרי מככבת ב"החיה" סרטו של אלכסנדר הרץ, הבמאי היהודי הגדול.
מאבקי ההישרדות במלחמה ובשואה והשאיפה לכבוד אישי הם נושא סרטה של הבמאית הראשונה בתולדות פולין, ונדה יאקובובסקה, אשר תרגמה את חוויותיה באושוויץ לקולנוע בסרט "השלב האחרון" שצולם בחלקו באושוויץ, היה להצלחה גדולה לאחר מלחמת העולם השנייה וכעת שב למרכז הבמה לאחר עשרות שנים בהן נשכח. הסרט עוקב אחר קורותיה במחנה ומתאר את האחווה בין האסירות, שהגיעו מכל רחבי אירופה, ואת המתח ביניהן לבין מפקדת האסירות (הקאפו) והנאצים.
[*]
סרטו של קשישטוף קישלובסקי “צלם חובב” הוא מבט מעניין על גיבורים שמגלים את עצמם בעזרת המצלמה והוא מציע לכולנו לערוך התבוננות פנימה. סרט קלאסי נוסף הוא "כיצד להיות נאהבת" של ווייצ'ך האס. “הפיתיון” של אגניישקה שמוצ'ינסקה הוא טעימה מן האווירה בפולין של שנות השמונים עם הומור לא שגרתי לצד אימה.
“המשפחה האחרונה” של יאן מטושינסקי הוא שיטוט בתיעוד המשפחתי של הצייר ז’דילסב בקשינסקי, מבט על מציאות חיי המשפחה של אחד האמנים הפולנים החשובים אי פעם. הסרט "נינה" מציג סיפור אהבה להט"בי שמבטא את מבטה של הבמאית למצב הקהילה בפולין של ימינו. לבסוף, “המשרת”, שובר הקופות של פיליפ באיון מספר על המורכבות של החיים בפולין בין מלחמות העולם, באזור שבו שלושה לאומים שונים חיו זה לצד זה, באזור הגבול שבין פולין לגרמניה.