חדשות סרטים

"בימוי הסרט היה כמו לידה עבורי": ראיון עם ירון שני על "לידה"

בימוי הסרט היה כמו לידה עבורי: ראיון עם ירון שני על לידה
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בפסטיבל הקולנוע בחיפה תוצג לראשונה במלואה הטרילוגיה על אהבה של הבמאי ירון שני, ששני חלקיה הקודמים זכו בפרסים הגדולים בפסטיבלי ירושלים וחיפה. מבקר האתר רון פוגל ישב עם שני לשיחה בפסטיבל בוסאן בקוריאה, בו הוצג הסרט בבכורה עולמית, על העבודה עם שחקנים לא מקצועיים כולל אשתו של הבמאי, החשיבות של הריאליזם בסרטיו והתגובה המפתיעה של הקהל הקוריאני
הטרילוגיה המדוברת של הבמאי ירון שני ("עג'מי") תוקרן לראשונה במלואה בפסטיבל הקולנוע בחיפה, כולל החלק השלישי והחדש "לידה" שיוקרן בבכורה ארצית. הסרט שפתח את הטרילוגיה "עירום" זכה בפרס הסרט הטוב בפסטיבל חיפה בשנה שעברה, בעוד "עיניים שלי" זכה בפרס הסרט בפסטיבל ירושלים ובפרס הבימוי והשחקן לערן נעים בטקס פרסי אופיר. פגשתי את ירון שני בהקרנת הבכורה העולמית של הסרט בפסטיבל בוסאן בדרום קוריאה. בסוף ההקרנה אנחנו יצאנו למסע לילי בבוסאן ושוחחנו על קולנוע ועל החיים. ירון מתגלה ממש כמו סרטיו - אדם רוחני מלא כאב וחמלה.

אנחנו בבוסאן, יום אחרי הקרנת הבכורה העולמית של הסרט. איך ההרגשה?

"האמת אני עדיין מעכל את מה שהיה שם. אחרי הסרט הייתה שיחה עם הקהל במשך חצי שעה ואחריה מצאתי את עצמי עומד בחוץ עם 20 אנשים שפשוט רצו לחבק אותו וסיפרו לי על החיים האישיים שלהם ובכו. זה היה פשוט לא ייאמן. זו הייתה חוויה שמראה מה קולנוע יכול לעשות לאנשים שחיים בצד האחר של העולם. כמה זה יכול לטלטל ולרגש אותם וכמה הם רצו לדבר על זה עם אנשים אחרים".

אני לא זוכר מתי במאי ישראלי יצא בטרילוגיה בת 3 סרטים. יש חשיבות לרצף שלהם? מדוע בחרת בפורמט זה?

"חשוב להבהיר שזה לא כמו 'שר הטבעות' עם סרטים שממשיכים אחד את השני. כל סרט הוא סיפור נפרד שעומד בפני עצמו. ניתן לראות כל אחד מהם באופן עצמאי או את שלושתם בנפרד בכל סדר שיוצא. אני מרגיש שהפורמט של סרט עלילתי באורך מלא הוא קצת קטן במידות בשבילי. אני רוצה להתעמק בחיים של הדמויות ובמשמעויות המורכבות של הסיפור. כשאני עובד על דמות הרגישות והאהבה שלי אליה יוצרים נפח גדול יותר, עד שבסוף הטרילוגיה היא הופכת לסרט אחד גדול בנפח של 6 שעות שאם תראו את כולו, תקבלו נפח יותר מעמיק ורחב מסרט אחד".



(ירון שני בפסטיבל הסרטים בחיפה. צילום: זיו עמר)

מדוע הטרילוגיה נקראת 'טרילוגיה על אהבה'?

"אהבה ביום יום זה מושג שאנו משתמשים בו בקונוטציות רומנטיות וחיוביות. אבל בחיים זה מושג מאוד מורכב שמכיל בתוכו צדדים קשים ואפלים, כמו כל מערכת יחסים. בתור אדם שרוצה לחקור את החיים בצורה מעמיקה, אני מתמודד בטרילוגיה עם כל הצדדים של המושג הזה. הסרטים שלי לא עושים חמימות בלב, אלא זו חוויה מאתגרת שמחברת אותנו לקישקע של החיים".

"לידה", הסרט השלישי בטרילוגיית האהבה, הוא בעיניי המנחם ביותר. שוב אנו חוזים במפגן מדהים של סצנות מאולתרות על ידי נון-אקטורס, אלא שהפעם יש תחושה של יציאה מהגיהנום הקיומי לעבר גאולה ונחמה. גיבורי הסרטים האחרים בטרילוגיה שבים מופיעים בסרט הנוכחי ומשלימים סופית את הפסיפס המורכב שטווה ירון שני. העלילה מציגה סודות אפלים שמאיימים על שגרת חייהן של שלוש נשים. על פי התהום, הן מגלות חסד ואהבה והזדמנות לשינוי ולידה מחדש. זהו סרט מטלטל ומרגש שמלא בחום וחמלה ואחד הדיונים הקולנועיים המרגשים שראיתי על בדידות וניכור ועל הרצון להיות נאהבים. השיטה בה אתה עובד בסצנות מאולתרות בסרטים היא מאוד לא שגרתית.

"אני מחפש לראות בני אדם אמיתיים, רגשות אמיתיים ולהתרחק מהטבע של הקולנוע הפיקטיבי. אני מנסה גם בחיים שלי להתרחק מהפייק, מהפוסט אמת, להיות כמה שיותר אותנטי עם עצמי ועם האנשים מסביבי וכך אני עושה גם את הקולנוע שלי. לשם כך אני עובד עם אנשים שלא למדו משחק, ובונה איתם מציאות מקבילה. בסיטואציה הזו מתקבלת חוויה דרמטית מאוד חזקה. אנשים מוציאים את הלב החוצה ואנו רואים את זה על המסך. זה דבר שמאוד מעניין אותי לחקור. את הלב, הנשמה של האדם".



עם ערן נעים, שזכה בפרס אופיר על המשחק בסרט "עיניים שלי", עבדת כבר בעבר ב"עג'מי". מה המשמעות שנון-אקטור זוכה בפרס השחקן הטוב ביותר?

"ערן הוא לא שחקן, זה לא הייעוד שלו בחיים. אם הסרט היה עם תסריט כתוב, סביר להניח שזה היה יוצא לו פחות טוב משחקן מקצועי. אבל בסרטים האלו הוא פשוט היה שם הוא בתוך סיטואציה שהיא חיה. אפשר להגיע רחוק עם התהליך הפסיכולוגי, והוא מגיע מאוד רחוק ב'עיניים שלי'. אנשים לדעתי הצביעו באופיר עם הלב שלהם ומאוד התרגשו מההופעה שלו, שהיא לא הופעה, זה משהו מאוד אותנטי. החיים הם דרמה. בקולנוע אנו עושים את זה דרך הופעה, השחקנים מציגים כאילו הם עצובים או שמחים. אני מנסה ליצור מצב בו השמחה והכאב הם אותנטיים לגמרי ואז אנשים רואים את החיים האמיתיים בסרט וזה מאוד אפקטיבי וחזק".

איך היה לעבוד עם אשתך שמשחקת בסרט "לידה"

"עם כל המשתתפים בסרטים שלי אני מייצר מערכת יחסים כנה ואינטימית. עם אשתי כמובן זה כבר קיים. אני לא רציתי ללהק אותה לתפקיד הזה כי רציתי לשמור על ההפרדה בין העבודה לבית. אבל ככל שחיפשתי מישהי שתגלם את הדמות הזו, חזרתי אליה ומתוך אהבה אליי היא הסכימה ללכת להרפתקה הזו".

בימוי הטרילוגיה שינה אותך?

"לגמרי. אני בן אדם אחר. זה כמו לידה. כשאתה הופך להיות אבא, כל הפרספקטיבה על החיים משתנה. גם כשעושים פרויקט כזה ומגיעים לחיבור כל כך עמוק עם אנשים אחרים ועם הסיפור והכאב שלהם, זה משנה אותך. זה הופך אותך לאדם הרבה יותר בוגר. אני מרגיש שהפרויקט הזה, כמו 'עג'מי', שינה וחשף אותי לדברים חדשים ומרגשים".

הסרט "לידה" יוקרן הערב (16.10) בשעה 19:30 בסינמטק חיפה. להזמנות לחצו כאן
רון פוגל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
עיניים שלי (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2019
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
The Good Liar1השקרן הטובציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 1.7
Joker2ג'וקרציון גולשים10 / 8.5ציון מבקרים5 / 4.4
Incitement3ימים נוראיםציון גולשים10 / 8.4ציון מבקרים5 / 3.9
The Art of Waiting4בשורות טובותציון גולשים10 / 8.4ציון מבקרים5 / 3.9
Mechila5מחילהציון גולשים10 / 8.3ציון מבקרים5 / 3.3
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט