חודש יוני בסינמטק חיפה: סרטי אמנות, טרום בכורות ופסטיבל קולנוע איטלקי
מאת: בחסות סינמטק חיפה
08/06/2025 06:53:23
שלח לחברהוסף תגובה
חודש יוני בסינמטק חיפה – מיטב הסרטים החדשים על האמנים ומפעל חייהם, הקרנות טרום בכורה של קולנוע ישראלי משובח, הקרנות טרום בכורה לסרטים רגע לפני שמגיעים לבתי הקולנוע ופסטיבל קולנוע איטלקי
סרטי אמנות בסינמטק חיפה
קורבוזיה בלב הודו - עיר מודרנית בלב הודו: צ'אנדיגאר, שתוכננה לפי חזונו של לה קורבוזיה, משלבת שדרות רחבות ומבני בטון חשוף. שבעים שנה לאחר הקמתה, הסרט בוחן את הצלחתה דרך סיפורם של ארבעה תושבים.
סימון דה-בובואר: המין השני - בינואר 1947 נחתה סימון דה בובואר בארצות הברית ויצאה למסע בו גיבשה את הרעיונות ליצירתה המהפכנית "המין השני". הסרט מבקש לשתף אותנו במסע הגדול של דה בובואר באמריקה, אשר השפיע על הרעיונות שפיתחה בספריה ובהגות הפמיניסטית.
ניקי - פריז, 1952. ניקי היגרה לצרפת עם בעלה ובתה הקטנה. היא מנסה להימלט מעברה המכביד, אולם למרות המרחק, זיכרונות מטרידים מילדותה ממשיכים לטרוף את מנוחתה ולהסעיר את נפשה. מתוך מציאות מסויטת, ניקי דה סן-פאל תמצא באמנות עוגן וכלי לשחרר ולבטא את עצמה ולהתמודד עם טראומות העבר.
הברוטליסט - אפוס היסטורי מונומנטלי המתאר את מסעו של האדריכל היהודי יליד הונגריה לסלו טו (זוכה האוסקר אדריאן ברודי), שהיגר לארה"ב אחרי המלחמה ללא כול. בדרך מקרה הוא זוכה לנהל פרויקט אדריכלי אדיר שישנה את מהלך חייו ב-30 השנים הבאות.
פרנק גרי בונה בתי כלא - אדריכל-העל פרנק גרי יוצא עם קבוצת סטודנטים למסע חקר של בתי כלא בארה"ב ובעולם. הסרט, שנע בין תנאי הכליאה האכזריים בארה"ב למודלים שיקומיים כמו בנורבגיה, מציג כתב אישום חברתי חריף ושואל איך ייראה מתקן כליאה אם נתייחס לאסירים בצורה אנושית יותר.
אילנה גור – אישה ברוח - אילנה גור תמיד שיחקה לפי החוקים של עצמה. אמנית בוטה ומצליחה שהתעשרה מהאמנות שלה, דבר שעורר ספקנות כלפיה והותיר אותה אאוטסיידרית בעולם האמנות הישראלי. מתוך טראומה אישית וביקורת ציבורית, גור הקימה מוזיאון משלה – בית ליצירותיה ולאוספים שלה.
הונג קונג והמוזיאון - תחת החוקים החדשים להגבלת חופש הביטוי, אחרי הסגרים, כישלון המחאה וההפגנות האלימות, ולאחר שרבים מהאמנים המקומיים עזבו, נפתח בהונג קונג מוזיאון מרשים לאמנות סין. הסרט מלווה את בניית המוזיאון, את האדריכלים והתורמים השוויצרים, ואת ניסיונות השילוב בין זהות סינית ומערבית.
המימד האנושי - חצי מאוכלוסיית העולם חיה בערים, אך אלה נבנו לרוב למכוניות, לא לבני אדם. האדריכל הדני יאן גייל מוביל מסע עולמי במטרה לבחון כיצד להחזיר את הערים להולכי רגל ורוכבי אופניים, וליצור מרחבים שמעודדים חיי קהילה ולא בידוד. הסרט עוקב אחר ניסיונות שינוי בניו-זילנד, בנגלדש ומקומות נוספים, ומשרטט חזון מרגש לעירוניות חדשה ואנושית.
ירוק על בטון - אמיליו אמבס, האב הרוחני של האדריכלות הסביבתית, שינה את הקשר בין הטבע למבנה כדי ליצור עולם ירוק וטוב יותר. הסרט עוקב אחרי פרויקטים מרהיבים שתכנן באמצעות ראיונות עם דיירי הפרויקטים ועם אדריכלים ומציג את יצירתו המהפכנית ומעוררת השראה.
לפרטים נוספים>>
לחצו כאן
קולנוע ישראלי
בעקבות רשימת יגר - כ-200,000 יהודים נרצחו בליטא בשואה, אך סיפורם נותר כמעט בלתי מתועד. הסרט יוצא למסע מצמרר בעקבות הקהילות שנכחדו כמעט לחלוטין ומתחקה אחר האופן שבו דימוי היהודים כבוגדים, שצמח לאחר הכיבוש הסובייטי, סלל את הדרך לרדיפה ולהשמדה תוך חודשים מעטים.
קישקה: מספר את עצמי - בגיל 67, מישל קישקה, מאייר וקריקטוריסט מהבולטים בישראל, נאלץ לפנות את מקומו בבצלאל לדור הצעיר. מעולה ציוני נלהב, הפך עם השנים למבקר נוקב של החברה הישראלית. כדי לרפא עצמו מעול הדור השני יצר קישקה רומן גרפי, יצירה שהפכה לסרט אנימציה צרפתי.
הסודות של אבא - האחים מישל ושארל גדלו בבית יהודי בבלגיה בשנות ה-60, אינם מודעים לסוד שאביהם שמר מעברו. האחים מדמיינים אותו כהרפתקן, אך מה באמת מסתיר האב? עיבוד קולנועי מרגש לרומן הגרפי של מישל קישקה, העוסק בטראומת השואה, השפעת הזיכרון על המשפחה והיחסים בין הדור הראשון והשני.
טרופיקנה - קופאית בגיל העמידה חיה ביישוב מרוחק במדבר, ומחלקת את זמנה בין עבודתה המונוטונית בסופרמרקט לבין טיפול בבני הבית ובאמה התובענית. תקרית מסתורית מובילה למינויה כקופאית ראשית – תפקיד שמביא עמו גם את עברה הסוער של הקופאית שקדמה לה, שנרצחה. היא יוצאת למסע אפל של גילויים מיניים, החושף רבדים נסתרים בנפשה.
חורף קוריאני - סו-הא בת ה-25 גרה בסוקצ'ו. היא נוהגת לבקר את אמה מוכרת הדגים, לבלות עם החבר, אך בסך הכול החיים די משעממים. יום אחד מגיע למלון בו היא עובדת אמן צרפתי בשם יאן קראן. קראן מחפש השראה, סו-הא מבקשת למלא חלל בחייה, וקשר עדין מתחיל להירקם בין השניים.
החלק החסר - ג'יי, נהג מונית צרפתי המתגורר בטוקיו, מבלה את ימיו ולילותיו בנסיעה ברחבי העיר הסואנת. במשך תשע שנים, מאז שנפרד מאשתו היפנית, הוא מחפש אחר בתו לילי, שמעולם לא הצליח לקבל עליה משמורת. רגע לפני שהוא מחליט לוותר ולשוב לצרפת, צעירה מסתורית נכנסת למונית שלו… לילי, בתו.
דניאלה לנצח - ניקולס שקוע באבל לאחר מותה של חברתו דניאלה. הוא מצטרף לטיפול חדשני שמחייה את זיכרונותיו ומאפשרת לו לפגוש את דניאלה. כשהגבולות בין הזיכרון למציאות מיטשטשים, עליו להחליט האם הוא מוכן לשחרר, או שיעדיף להיתקע לנצח בעולם שנבנה מזיכרונות וכמיהות.
יום חמישי הארוך והטוב - אלמן נרגן ושתקן, לבוש בחולצות פלנל ישנות, רוצה להזדקן בביתו שבכפר ומסרב בתוקף להישלח לבית אבות. אך במהלך קנייה שגרתית במכולת, מפגש מזדמן מערער את עולמו: סאימי, אמנית חופשיה ומלאת חיים, מזכירה לו כמה נעים להרגיש שוב כמו נער.
חשבון משותף - תחילת שנות ה-90, לאחר נפילת חומת ברלין. גרמניה המזרחית והמערבית מתאחדות, ומספר ימים לפני שהמטבע המזרח גרמני מאבד את ערכו לחלוטין, משפחה אחת מוצאת אוצר - מיליוני מארקים מזרח גרמניים. הסוד מתגלה במהרה וכל השכנים רוקמים יחד תכנית שמטרתה לבזבז את כל הכסף רגע לפני שהוא מאבד את ערכו.
ארבע אימהות - אדוארד, סופר העומד בפני פריצה ספרותית, מנסה לאזן בין קריירה תובענית לטיפול באמו המוגבלת. כששלושת חבריו עוזבים לאירוע גאווה ומשאירים את אימותיהם בביתו, הוא נשאב לסוף שבוע פרוע וקומי עם ארבע נשים דעתניות.
אבות וילדים - קומדיה על הפערים בין דורות באיטליה שאחרי מלחמת העולם. הסיפור מתרכז באהבתם של שני תיכוניסטים סנדרו ומרסלה. כשסיפור האהבה מתגלה ע"י האבות שלהם התגובות של כל אחד מהאבות מנוגדות. הסרט זכה בפרס דב הכסף על בימוי בפסטיבל ברלין.
אנחנו הגנבים - החברים הכי טובים פפה ומריו אינם גנבים מוצלחים במיוחד, אך פפה בטוח לגמרי כי השוד הגדול שתכנן יביא להם עושר רב. בעזרת מספר פושעים קטנים שצירף, הוא מתכנן לחפור מנהרה מדירה ששכרו ולשדוד כספת, אולם הם נתקלים במכשולים רבים.
המלחמה הגדולה - במהלך מלחמת העולם הראשונה, שני חיילים איטלקיים שונים – אנטוניו הפאסיבי ואורזיו הנלהב – הופכים לחברים. עם נגיעות קומיות ודרמטיות, הסרט מציג את הקשר המורכב ביניהם, את האבסורד שבמלחמה ואת ההתקוממות האנושית בתנאים קיצוניים.
שוטרים וגנבים - פרדיננדו אספוזיטו הוא גנב קטן שמשתדל כל העת לחמוק מידיו של איש החוק. לורנצו בוטוני הוא השוטר שחייב לתפוס את הגנב אחרת ייאבד את משרתו. לאחר שרשרת מרדפים מתפתחת בין השניים ידידות מפתיעה.