חדשות קולנוע וסרטים

"הורטון שומע מישהו" - לבעלי דימיון פעיל - ביקורת

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: עמר עין-הבר

זהו! עונת סרטי הקיץ התחילה (אצלנו זה מתחיל בפסח שזה אביב, אבל מי סופר?) ואם מדברים על סרטי קיץ, איך אפשר בלי סרטי אנימציה.

מאז שוולט דיסני הבין שילדים הם העתיד (הכלכלי) שלו, בכל שנה לקראת הקיץ, מגיע אלינו מבול סרטי אנימציה טובים יותר (משפחת סופר-על) וטובים פחות (גיבור של כולם).

[*]

הספתח הלא רשמי של העונה הזו מגיע היום (חמישי ה- 10 באפריל) לבתי הקולנוע שלנו, "הורטון שומע מישהו", שעונה על כל הציפיות האפשריות מסרט אנימציה.

"הורטון שומע מישהו" מספר על הורטון (ג'ים קארי), פיל קצת מוזר, שיום אחד, תוך הסתובבות בג'ונגל של נול, שומע רעש מוזר בוקע מתוך גרגר שטס באוויר.

[*]

הוא עוקב אחר הגרגר ברחבי היער עד אשר הוא תופס אותו על פרח ואז מגלה שעל הגרגיר הקטן, יש עולם שלם, מלא ביצורים חביבים הנקראים "הואים".

הורטון מצליח לתקשר עם ראש העיר של העולם הקטן הזה (סטיב קארל), שכמובן מתקשה להאמין שכל עולמו נמצא על גרגר קטן ושהוא בעצם מדבר עם פיל ענקי אותו הוא לא יכול לראות. אבל, כאשר ראש העיר מתחיל להאמין הוא מגלה שאם הגרגר הקטן שעליו הוא ובני עמו חיים, לא ימצא מקום אחד להיות בו ללא תזוזה, עולמם ייהרס. מכאן יוצא הורטון הפיל למשימת חייו; לשים את הגרגר הקטן על החמנייה במערה בפסגת הר נול. אלום, המשימה היא לא כזו קלה, בייחוד כשמול הורטון עומדת הקנגורו (בקולה של השחקנית הוותיקה קרול ברנט) שחושבת שהוא מדמיין את כל העניין וכי הדימיון עצמו יכול להביא רק להרס החברה ולגרום, חס וחלילה, שהילדים יפתחו בעצמם מחשבות ורצונות.

[*]

הסרט האחרון המבוסס על ספר של דוקטור סוס - "חתול תעלול" בכיכובו של מייק מיירס - ניסה כל הזמן לעשות את מה שהסרט הזה עושה בקלילות ובחינניות; להצחיק!

יש לזה שתי סיבות עיקריות:

הראשונה: אחד הליהוקים הטובים (והמפתיעים) ביותר שראיתי לאחרונה. גם אם מאיזושהי סיבה, ילהקו את ג'ים קארי לסרט על השואה, זה יהיה הסרט הכי מצחיק של השנה.

[*]

רק הנוכחות של ג'ים קארי (או הקול שלו - במקרה הזה) יכולים לגרום לך להתגלגל מצחוק. זו הפעם השנייה שקארי מגלם בהצלחה דמות המבוססת על דוקטור סוס, הפעם הראשונה היתה בסרט "הגרינץ'" משנת 2000.

אפילו קטעי הדרמה (המועטים) בסרט הזה, הועברו בקלילות מדהימה (רק ג'ים קארי יכול לגרום לפיל להישמע קל כל-כך, ורק סטיב קארל יכול לגרום ליצור בגודל של כינה להישמע כבד כל-כך).

[*]

הסיבה השנייה להצלחתו של הסרט הזה היא הכתיבה המעולה.

אני אישית לא שמעתי על אף - אחד משני התסריטאים האלה, קן דאוריו וצ'ינקו פול (שפשפוש קל באינטרנט מגלה לנו שהסרט המשמעותי היחיד שכתבו ואולי ראיתם, למרות שאני בספק, הוא "סנטה במשרה חלקית 2"). "הורטון" הפך אותי למעריץ שלהם. רק גאוניות ברמות מכובדות, יכולה להעניק למישהו את הכישרון לכתוב סרט של שעה ועשרים על-פי ספר של ארבעה עמודים.

לעומת רוב הסרטים המכוונים ל"כל המשפחה", מוסר ההשכל כאן הוא אומנם כל הזמן מעבר לפינה, אבל הוא לא מציק, לא נטפל ולא כופה עליך לשנן במשך כל הסרט מנטרות כמו: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" ודברים כאלה.

[*]

הקהל הצעיר בוודאי יגלה שהסרט הוא כיפי ומצחיק בלי הטפות מוסר, כזה שלא יגרום לך להיזכר במחק שגנבת שנה שעברה ולרצות לרוץ למורה ולהתוודות. והקהל המבוגר, שבא לו לראות סרט ונגמרו כל הכרטיסים לסרטים האחרים, יכול להיכנס לאולם,לכבות את המצפון (ואת הסלולארי), להתבכיין על העובדה שיש נשים כמעט ערומות בפרסומות לפני סרט ילדים, ולהתכונן לסרט מהנה.

מלבד שני הכוכבים הראשיים שהזכרתי קודם, וויל ארנט מופיע פה בתפקיד מצחיק של נשר לטיני שסוף-סוף קצת מוציא אותו מהדימוי שנוצר לו ב"משפחה בהפרעה" (לא שזה היה דימוי רע-להפך), וסת רוגן מפציע בתפקיד קצר וקולע בתור חברו הקטן ו...הקצר והקולע של הורטון.

[*]

מה שהפריע לי קצת (ממש קצת) היה הבימוי; יש רגעים בודדים שנראה כאילו סטודנט לקולנוע ביים אותו ולא קולנוען מקצועי, אך כנראה שזה הפריע רק לי (וזה ממש לא פוגע באיכות הסרט).

בפסח תמיד מגיע הרגע שאתה מגלה שיש לך שלושה ילדים, אחיינים, הבנים של השכנה או הילדים של החברים של ההורים שאתה "מתחייב" לשמור עליהם ולא תמיד יש מה לעשות איתם, אז הנה, לכו איתם לראות את "הורטון שומע מישהו".

[*]

העולם המופלא של דוקטור סוס (והשפה המקסימה שלו) מוצגים בסרט הזה כאילו דוקטור סוס בעצמו כתב אותו שנייה אחרי שסיים לכתוב את ספרו המפורסם "חתול תעלול", ואפילו העלה קצת את הרמה.

אם יש לכם דמיון פעיל, קחו את הילדים לסרט, שבאמת נברא כדי להיות "לכול המשפחה" (חוץ מאבות ואמהות שאיבדו את הדמיון ואת שמחת החיים שלהם).

ובנימה אישית: אתר "סרט" מקבל בברכה ובזרועות פתוחות את הכותב החדש, עמר עין-הבר ומאחל לו בהצלחה רבה ויאללה, תחגוג כבר את הבר מצווה.
תגובותהוסף תגובה
3עומר כל הכובד, ויש כבוד. גאים בך.... גלית (42) | 13/04/2008 15:22:59
2כתבה מעולה אנחנו רצים לראות את הסרט!!!! איזה כושר ביטוי באמת עוד לא היתה לו בר מצווה??? ליאוריתי (25) | 12/04/2008 20:30:59
1יופי של ניתוח וביקורת, מביא לי חשק אמיתי ללכת לצפות בו. יישר כח!! סיגלית (33) | 12/04/2008 12:52:08
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט