חדשות קולנוע וסרטים

האביר האפל - איזהו גיבור? - ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: רון פוגל

"מי שנלחם במפלצות, חייב להיזהר לבל ייהפך לאחת. וכשאתה מביט אל תוך תהום, התהום גם מביטה בך" - פרידריך ניטשה.

סרטו החדש של הבימאי המוכשר כשד כריסטופר נולן "האביר האפל" אינו יצירה מושלמת אך הוא ללא ספק אחד הדיונים הרציניים ביותר שנעשו אי פעם על המסך הגדול בדמותו של גיבור העל בימינו. מדובר ביצירה אפית ממש החודרת לנשמה ובשעתיים וחצי מצליחה להיות גם דרמת מתח תזזיתית וגם ניתוח מרתק של דמותו הרב מימדית של גיבור העל ויחסי הגומלין המורכבים שלו עם תושבי העיר עליהם הוא מגן בחירוף נפש. נולן ("ממנטו") מחזיר בסרטו את הכבוד לסרטי הקומיקס שלעיתים בשנים האחרונות היו לא יותר מיצירות רדודות וסתמיות כ"אירון מן" ו"דרדוויל". (כמובן לא כולל את סרטי "ספיידרמן" של סם רמי שהיו גם הם סאגות יפיפיות על הגיבור ועירו).

[*]

בטמן הופיע בקומיקס לראשונה בסוף שנות ה-30. מהר מאד עובדה הסדרה לקולנוע ולטלוויזיה ובשנות השישים כיכב אדם ווסט בפרודיה משעשעת על דמות "האביר במסכה". בטמן הוא אחד מדמויות הקומיקס הבודדות ששרדו למעלה משבעים שנה. בטמן הוא גיבור על מרתק בשל העובדה שאין לו איזה יכולת על טבעית או על חושית -הוא לוחם בפשע באמצעות כל מיני גדג'טים משוכללים ובעזרת כוחו הפיזי. הוא בעצם גיבור על שהמציא את עצמו ולכן הוא אנושי יותר מרוב גיבורי העל.

כדי להבין טוב יותר את יצירתו הנוכחית של נולן צריך לחזור לסוף שנות השמונים ולנובלות הגראפיות של פרנק מילר שהראשונה שבהם נקראה "האביר האפל חוזר" (ולא במקרה קרא נולאן לסרטו החדש בשם שבחר מילר לנובלה שלו). בנובלות האלו של מילר הייתה חזרה לשורשים האפלים והקודרים של דמותו של בטמן, הגיבור שהחליט למגר את הפשע לאחר שהוריו נרצחו. ספריו של מילר נחשבים עד היום ליצירות מופת בתחום והן הניחו את הדרך לאפילה הקודרת ששלטה בשני סרטי הבטמן שבוימו על ידי טים ברטון: "בטמן" ו-"בטמן חוזר" שהוא לדעתי סרט הבטמן הטוב ביותר שנוצר עד היום.

[*]

נולאן שמתכתב באופן גלוי בסרטי בטמן שלו עם יצירותיהם של מילר וברטון, בחר להמשיך באותו קו אפלולי ומאיים ואם ב-"בטמן מתחיל" הייתה איזו שהיא נקודת אור בקצה המנהרה, "האביר האפל" משכשך לו במדמנות שחורות משחור (אפילו יותר מהחליפה של בטמן) וסופו של הסרט, שגרם לי להתרגש עד דמעות, הוא אחד הסופים הטראגיים והמקאבריים שנראו על מסכינו מזה זמן רב. רק בשביל עשר הדקות האחרונות של הסרט והתעוזה של נולאן ואחיו ג'ונתן שכתבו את התסריט ביחד, שווה לקנות כרטיס לסרט.

העלילה מתרחשת כהמשך ישיר לסרט הראשון. לאחר שאחוזתו נשרפה, חי ברוס באיזה מרתף ענק ומנסה לשפר את יכולותיו. סצנת הפתיחה מראה את בטמן נתקל בקבוצה של חקיינים הרוצים להיות כמוהו וכאן מתחיל הדיון שאינו נגמר בדמותו ובתפקידו של גיבור העל בחברה של ימינו, חברה הזקוקה נואשות לגיבורים ולמיתוסים על גיבורים. כאלה שיפשטו את המצב ויתנו לנו את ההרגשה שגם אם בן לאדן עדיין חופשי וגם אם התאומים נפלו, אפשר ללכת לישון בשקט כי יש מי שמגן עלי
[*]

לשכונה מגיע נבל חדש ישן: הג'וקר שגולם על ידי ג'ק ניקולסון ב"בטמן" משנת 1989 וב"אביר האפל" הוא מגולם על ידי הית לדג'ר המנוח. לדג'ר עושה בסרט את תפקידו הטוב ביותר ולשונו המתגלגלת בפיו כקרפדה משווה לו מראה מאיים למן הרגע הראשון. הבחירה של נולאן להציג את חיוך הג'וקר כשתי צלקות מכוערות היא נכונה ומרשימה כאחת. הג'וקר הוא דמות שטנית אמיתית, נבל שפל שהורג לשם השעשוע. לעיתים הוא הזכיר לי את חניבל לקטר ולעיתים את דמות הליצן מ"זה" יצירת המופת של סטיבן קינג.

אם אצל ברטון הנבלים היו משעשעים משהו ומטורפים עד כדי גיחוך, אצל נולאן הג'וקר הוא דמות אפילה הרבה יותר ועם זאת הרבה יותר שקולה. הג'וקר בודק עד כמה החיה שבאדם רוצה לפרוץ החוצה והוא מציב בפני בטמן את השאלה הבלתי נמנעת האם הויג'ילנטי במסכה אינו בעצם צד אחר של הנבלים שאחריהם הוא רודף? האם תוך כדי התעסקותו בחלאת המין האנושי ,לא נדבק בו משהו?

[*]

בטמן נאבק בג'וקר בעזרת משרתו הנאמן אלפרד (מייקל קיין המצוין) ומסתייע בתובע מחוזי שאפתן (ארון אקהרט "ארין ברקוביץ" בעוד הופעה מהוקצעת) במפקח גורדון (גארי אולדמן שהתמתן קשות מאז "זקוף ת'אוזן" או "רומיאו בן זונה") גם מקומו של ה"קיו" המקומי-מורגן פרימן לא נפקד. למולו כראש המאפיה מופיע השחקן הוותיק אריק רוברטס שכל פעם שאני רואה אותו על המסך אני מתמוגג - רוברטס שנחשב כשחקן של סרטים סוג ג' מזדקן בכבוד ומגלם באמינות מאפיונר שבע קרבות.

החוליה החלשה בסרט היא מגי ג'ילנהול ("המזכירה") בתפקיד רייצ'ל דוז אהובתו משכבר הימים של ברוס ווין. לג'ילנהול אין את הזוהר והיופי הנדרש כדי למלא את תפקידה בנפח הנדרש (ואני שואל איפה קים בסינג'ר כשצריך אותה?).

[*]

סרט קומיקס טוב מציג את הדואליות הבעייתית של גיבור העל, אדם רגיל ביום ולוחם צדק בלילה. סרט קומיקס טוב מציג את הטרגדיה שבדואליות זו ואת הויתור בחיים האישיים שנדרש גיבור העל לעשות כדי להישאר לוחם צדק וזה שיבעט את הרעים לקיבינימט. נולאן ב"אביר האפל" מביא את הטרגדיות של גיבור העל ואת בחינת הדו ממדיות שלו לשיאים חדשים - כל זאת בעזרת תסריט מבריק ובימוי סוחף ולא מתפשר.

סרט נפלא, יצירה מעוררת השתאות, לרוץ ולצפות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ האביר האפל (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט