אינטיליגנטי מרתק ומותח - הרוצח שבתוכי - ביקורת סרט
03/09/2010
שלח לחברהוסף תגובה
מאת: רון פוגל
סרטו החדש של הבימאי הרב גוני מייקל וינטרבוטום הוא פילם נואר המתרחש בעירה קטנה בטקסס של שנות החמישים. סגן השריף התמים לכאורה מתגלה כאדם מסוכן שיעשה הכול כדי לממש את תוכניתו המתוחכמת – גם אם זה אומר להקטין את אוכלוסיית המקום באופן משמעותי.
למרות שוינטרבוטום טוען כי הוא לא מעוניין ליצור יצירה מהודקת ושלמה אלא הוא מעדיף לתת לשחקניו חופש פעולה הסרט "הרוצח שבתוכי" הוא אות ומופת ליצירה שקולה ומחושבת שכל פרט בה מתוכנן מראש. רק בסוף הסרט מבין הצופה כי כל פרט וכל צילום ביצירה המרתקת הזו לא היה מקרי והכול היה מתוכנן מראש.
[*]
וינטרבוטום, הידוע באהבתו לצילומי חוץ, ממקם את הסרט בעיירה קטנה ומנומנמת בטקסס - עיירה שבחצר האחורית שלה יש שממה ומדבר והיא נמצאת בתחום הדמדומים שבין הספר לבין הציוויליזציה והישוב הממוסד והמאורגן. בעיירה שכזו הספר נמצא לא רק בטופוגראפיה אלא הוא גם בנפשם של התושבים ובמיוחד בנפשו של כוכב הסרט – סגן השריף לו פורד.
וינטרבוטום מוקסם מהמרחבים הגדולים שהעיירה חוסה בצילם - מרחבים שעל פניהם צופנים בחובם הזדמנויות בלתי נגמרות אך בעצם הנוף הוא טרשי וצחיח ואת הנפט שגילו באדמת העיירה מעבירים למקומות אחרים ומי שנהנה ממנו הוא תעשיין עשיר ורודף בצע שבגללו יוצא סגן השריף למסע נקמה מחושב ומקפיא דם..
[*]
קייסי אפלק המוכשר (האח הצעיר של בן) הוא הליהוק המושלם לגלם את הדמות הדואלית של סגן השריף המהוגן והמנומס מצד אחד ואדם שברגע אחד הופך לחיה נטולת עכבות שמסוגלת להכות מכות רצח את זוגתו. אפלק בקולו המרוסק והילדותי הוא דמות מלאת סתירות - הוא יושב בביתו הגדול מאזין לאופרה וקורא פרויד ובמקביל בקור רוח מקפיא רוקם תוכנית לנקמה על עוול שארע למשפחתו לפני הרבה שנים. יש משהו פגיע ואמיתי אצל אפלק שמזכיר את ג'יימס דין - במיוחד בסרט "הענק" שגם הוא התרחש בנופים של טקסס. ברוב סרטי הפילם נואר הגיבור נשאב לתוך העלילה ואין לו יכולת לשלוט בגורלו. בסרטים אלו הדמות הנשית היא זו שבגללה פועל הגיבור כפי שהוא פועל. בצפייה ראשונית עושה רושם שכך גם קורה ב"הרוצח שבתוכי" אך בבחינה מדוקדקת אפשר להבחין שגם כשהוא נגרר לתוך מערבולת של מעשים חמורים יודע הגיבור בדיוק לאן הוא הולך והנשים בסרט הן עוד כלי משחק בלוח השח הגדול שבו הוא משחק. לכן הסרט יכול להיחשב כמה שמוגדר "ניאו נואר" סרט אפל בעיבוד מודרני.
[*]
וינטרבוטום שמשאיר קטעים רבים בעלילה להשלמתו של הצופה (אין אנו יודעים מה קרה בילדותו של סגן השריף וניתן רק להניח על סמך תמונות בודדות כי התעללו בו בילדותו) מוביל את הצופה לאט אבל באופן בטוח במסלול מכשולים מפרך וכדרכו בקודש לא נמנע מסצנות אלימות במיוחד. הסצנות הללו, המבוימות בצורה סגפנית וללא רעש וצלצולים הופכות את הרוצח שבתוכי מעוד סרט מתח ליצירה מטרידה ועוכרת שלווה.
מעבר לקייסי אפלק שנמצא ברמה אחת מעל לשאר השחקנים מופיעים בסרט ג'סיקה אלבה היפיפייה שעדיין לא הצליחה לשכנע אותי כי היא שחקנית רצינית וקייט הדסון המעצבנת. עוד בקאסט נד ביטי הוותיק והנהדר שמאז ימי "גברים במלכודת" הפך לאחד משחקני האופי הטובים בהוליווד.
הרוצח שבתוכי בהחלט יכול להיחשב כאחד מסרטיו הטובים של וינטרבוטום. סרט אפל אמיתי, אינטיליגנטי מרתק ומותח. סרט שנשאר עם הצופה הרבה לאחר סיום הצפייה.