חדשות קולנוע וסרטים

ראש בראש - איזו טרילוגיה של "מלחמת הכוכבים" טובה יותר?

מדור ראש בראש
מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הערב זה קורה. הציפייה נגמרת. מעריצים בכל העולם מתאחדים לרגע אחד אליו ציפו כבר שנים רבות – הסרט החדש בטרילוגיה השלישית של "מלחמת הכוכבים". מה שמעורר את השאלה איזו מהטרילוגיות הקודמות יותר טובה - המקורית של לוקאס משנות ה-70 או הפריקוולים משנות ה-2000? כינסנו את כתבי האתר ישראל גת ורז דנון להכריע בקרב ראש בראש. שתפו אותנו בתגובות במי אתם תומכים. בסיום הכתבה בונוס – סרטון מיוחד מאחורי הקלעים של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר"

רז: יש הרבה סיבות לאהוב את הטרילוגיה המקורית של "מלחמת הכוכבים". היא מהפכנית בהרבה מובנים (יותר טכניים מאשר עלילתיים), וזכורה לטובה לדור שלם של גיקים ברחבי יקום רחוק רחוק מכאן. עם זאת, מעמדם הקדוש הפך ללא פרופורציונלי, בייחוד בהשוואה אל מול הטרילוגיה החדשה. אם אתם במתח, בואו נדלג על השלב המביך. כן, אני מעדיף את הטרילוגיה החדשה על פני הישנה. אז עכשיו אחרי שחטפתם את התקף הלב הקטן שלכם, נמשיך.

בואו נצא רגע מנעלי המעריצים, אלה שגדלו ומעריצים את הקונספט, את הדמויות ואת העולמות הנרחבים שנבנו לעלילה הזו. אם ניכנס לנעליו של הצופה הסביר והממוצע, הסרטים המקוריים לא מרגשים, לא מיוחדים, לא מדהימים בשום קנה מידה. אלה לא סרטים באמת טובים. יש בכולם אלמנטים טובים, ואני נהנה מהם עד היום. אני מעריך את הפרטים הקטנים, את המוזיקה הנפלאה ואת הכיף האינסופי. אבל זה גם מחזיר אותי לנקודת ההתחלה. למה אני כן עף על זה, וה"לא מבינים" לא?

תשאלו בקרב המעריצים מתי הם נחשפו לראשונה לסרטים הללו, כולם יציינו את גיל הילדות. אני ראיתי את "אימת הפנטום" בהיותי נער טיפוסי בן 10. הרוב הם כאלה. כי אלה סרטים שמנגנים על החיבה שלנו לילדות, כשהמוחות השתוללו והיינו יצירתיים ודמיינו מקומות רחוקים בגלקסיה וקרבות עם חרבות אור. זה נפלא, אבל זה מסתכם בזה. הילדות שלי הייתה של הטרילוגיה החדשה, וזו הטרילוגיה שקרובה לליבי. אפשר לאהוב את "מלחמת הכוכבים" ביותר מדרך אחת, ואם נקבל את זה שהטרילוגיה המקורית אינה פרה קדושה, אנחנו נוכל להבין שזה רק מסתכם בטעם אישי, והעדפה מוטה של זיכרון ילדות. שתי הטרילוגיות האלה הן שני צדדים של אותו המטבע.

[*]

ישראל: מצטער רז, אבל אתה טועה ומטעה. מי שלא גדל בתקופה ההיא לא יבין זאת. ילדי שנות התשעים נולדו לתוך עולם משופע בסרטי וספרי מד"ב, קומיקס, פנטזיה, אפקטים מיוחדים וכו'. בעולם כזה, עוד סדרת סרטי מד"ב, גם אם היא "סטאר וורס", היא אכן לא חדשות מרעישות. טרילוגיית "מלחמת הכוכבים" המקורית הייתה דבר ייחודי מאוד בשנים שבהן היא הוקרנה, היא כמעט בראה לבד את עולם המד"ב הקולנועי והיא הייתה רעידת אדמה של חדשנות ויצירה בז'אנר שבעולם הקולנוע היה בחיתוליו. מבחינתי האישית טרילוגיית "סטאר וורס" המקורית הייתה השער לעולם הגיקיות, חלק מאבני היסוד של אהבת הקולנוע שלי. שום דבר לא יכול להחליף את זה.רז: כן ישראל, כפי שציינתי, "מלחמת הכוכבים" היה סרט מהפכני, הוא סלל את הדרך (יחד עם "מלתעות" של ספילברג) לבלוקבסטר המודרני בתצורה שאנחנו מכירים כיום. אבל בואו נכיר בעובדות; אילולא אפקט הנוסטלגיה, הסרטים האלה במבחן העיניים האובייקטיביות היו נחשבים לבינוניים מאוד. הדמויות מאוד שמרניות, העלילה בסיסית, והצילומים יפים אך לא שאפתניים. לא מדובר פה ביצירת אמנות של ממש. זה בלוקבסטר לכל דבר, ואם נשים רגע את הזיקה הנוסטלגית בצד, ניתן להבין די בקלות איך אנשים, כמוני, שגדלו קודם על החדשים, מרגישים את אותה נוסטלגיה חזקה בלי להבין על מה כל המהומה והביקורת.

ישראל: דווקא אותה עלילה בסיסית היא נקודת החוזק של הטרילוגיה המקורית. זה הסיפור הקלאסי של מאבק הטוב ברע. אין פה כל מיני פיתולים ותתי עלילות שצריכות להסביר כל מיני דברים שנכתבו שלושים שנה קודם. יש אימפריית רשע, יש מורדים למען החופש שמונהגים על ידי שרידים, יש מסדר עתיק שמעוניין להחזיר את הסדר, השלום והחופש לגלקסיה ויש כוח מיסטי המשותף לכל היצורים החיים שממנו שואבים האבירים את יכולותיהם. באופן נוח להפליא, קוראים לו פשוט "הכוח".

מה צריך יותר מזה? הצדדים ברורים. הדמויות פשוטות וכיפיות, מעוררות הזדהות גדולה ויחד עם זאת גם לא פשטניות מדי ולכל אחת מהן יש סיפור ועולם שעניין את הצופים שהפכו למעריצים. למעשה זו עלילה של מערבון קלאסי, רק שהוא מתרחש בחלל במקום במדבריות של טקסס. לא מפליא אם כן ש"מלחמת הכוכבים" משויכת לתת ז'אנר של המד"ב שנקרא מערבון בחלל. אלו אותם מאפיינים פשוטים וטובים שאפיינו סיפורים אנושיים משחר ההיסטוריה. בלי פדרציית הסחר, והסנאט של הרפובליקה (ג'אר ג'אר בינקס מישהו?), ושבט הבנקאים, והשטויות האחרות שלוקאס כתב לתוך הטרילוגיה החדשה כדי למכור עוד ועוד אקשן פיגרס (וזה לא שלא קניתי, כן?).

רז: אוקיי, אתה צודק. לוקאס הכניס הרבה שטויות לטרילוגיה החדשה אבל בוא נודה בזה - דמויות מעצבנות נכחו בשני הסרטים. ג'אר ג'אר בינקס היא אכן דמות מחרידה. היא דמות לא טובה, לא משנה איך נסובב אותה. איני מתכוון לעשות עמה חסד או להצדיק את נוכחותה, אבל למה אנחנו מופתעים מקיומה? כולם שכחו ש"שובו של הג'דיי" הסתכם בזה שכמה דובי יער מתוקים הביסו את משילות האימים של האימפריה - זה באמת בלתי נתפס. אם המעריצים היו עוצרים ובוחנים אובייקטיבית מה נהיה מלוקאס כבר בשנות ה-80, האם הם היו מתפלאים שדמות כזו תוצג על מסכנו בשנת 1999? לדעתי לא.

ישראל: עזוב רגע את הדמויות ותן להתייחס לאפקטים המיוחדים שפשוט עובדים גם היום. שום דבר בשלושת הסרטים המקוריים לא נראה מיושן או נלעג כמו בסרטים רבים אחרים מאותה תקופה שנעזרו באפקטים מיוחדים (כן, סופרמן, אני מסתכל עליך). מכותרות הפתיחה האייקוניות, דרך המשחתות האימפריאליות הענקיות ועוצרות הנשימה גם היום, כוכב המוות, כלי הטייס השונים ועד כמעט כל הגזעים השונים שאנחנו רואים במהלך הטרילוגיה, הכל עובד גם היום ונראה חלק לגמרי. דווקא בעידן שלנו בו אנחנו מתמכרים בשמחה וברצון לאפקטים הממוחשבים, לראות סדרה שהתחילה באמצע שנות השבעים הרחוקות והגיעה לכאלה הישגים בתחום הטכנולוגי, זה יותר ממרשים. זה פשוט אות כבוד לטרילוגיה הזו.

רז: טוב, זה כנראה יסתכם בטעם אישי, אבל קשה לערער על כך שהסרטים החדשים מבחינה ויזואלית יותר שאפתניים מרוב הדברים שיצאו מהטרילוגיה המקורית. סצינות שלמות מוחזקות על הצילום והעיצוב הויזואלי. לוקאס בשלב הזה של הקריירה שלו היה בעל אמצעים ויכולת לפתח את העולם של "מלחמת הכוכבים" בצורה שרק היה חולם עליה בשנות ה-70, והוא הביא את העולם הזה רחוק מאוד, והרבה מזה תודות לרעיונות הוויזואליים, שהתממשו ללא פשרה.

ישראל: יודע מה, קח עוד סיבה שאי אפשר להביס: דארת' ויידר – דמות הרוע האולטימטיבית, הדמות המרכזית והגיבור האמיתי של כל עולם" סטאר וורס". הנבל המפחיד והנפלא ביותר בקולנוע בכל הזמנים (בעיני). זו דמות כל כך מרשימה שאני זוכר שבפעמים הראשונות שראיתי את הסרטים בכלל לא הבחנתי שהוא הולך, הייתי בטוח שהוא מרחף מעל הקרקע, עד כדי כך ההשפעה שלו על הסרטים ועל העולם הזה. הוא יתרון כה גדול של הטרילוגיה המקורית על פני החדשה, שהטרילוגיה החדשה בעצם נוצרה כדי לענות על השאלה "איך נולד דארת' ויידר?". על ההשפעה של הדמות על התרבות הפופולרית אין בכלל צורך להרחיב. יש מעט מאוד אנשים בעולם המערבי, גם אם הם לא מעריצי סטאר וורס, שלא שמעו או אפילו השתמשו פעם אחת בחייהם במשפטים אייקוניים של דארת' ויידר, מי לא מכיר את "I am your father"?

רז: עם כל הכבוד לדמות של דארת' ויידר שאר הדמויות בטרילוגיה המקורית הן לא בדיוק שייקספיר משוכתב. כלל וכלל לא. בכולם היו רגעים מביכים עד מאוד, שאתה שואל את עצמך מי בדיוק אחראי לתסריטים האלה. בכולם (ואני הולך להסתכן בחיי פה) המשחק היה גרוע. כן, הריסון פורד נולד לדמות של האן סולו. אבל מי עוד? ... בדיוק. לטרילוגיה החדשה היה את הרווח שלה ביואן מקגרגור, ה-Stand out של סרטים אלו. אפילו ניתן לטעון לטובת איאן מקדיארמיד, מה שמעלה את ספירת השחקנים הנהדרים ל-2, שזה 100% שיפור על הטרילוגיה הראשונה. שוב הטרילוגיה החדשה מנצחת בנקודות.

צפו בקטע מיוחד מאחורי הקלעים על הרובוט BB8 מ"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר"



מי לדעתכם צודק? שתפו אותנו בתגובות לכתבה
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט