חדשות קולנוע וסרטים

הגולדן בוי של הוליווד חוגג 50: התפקידים הגדולים של מאט דיימון

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מי היה מאמין, אבל ילד הפלא מאט דיימון כבר חוגג היום את יום הולדתו החמישים. מיכל ליבר רונן חזרה אל התחנות המשמעותיות בחייו – מהאוסקר הראשון על התסריט ל"סיפורו של וויל האנטינג", דרך שבירת תדמית הילד הטוב עם "הכישרון של מר ריפלי", הפיכתו לכוכב אקשן בתפקידו כג'ייסון בורן, השינויים הגופניים שעבר עבור "להציל את מארק וואטני" ועד אחד מתפקידיו האחרונים בסרט המועמד לאוסקר "פורד נגד פרארי"
האוסקר הראשון שלי - "סיפורו של וויל האנטינג" (1997)

התפקיד הזכור ביותר של דיימון מתחילת הקריירה הוא מ"סיפורו של וויל האנטינג", לו גם כתב את התסריט עם חברו בן אפלק. עלילת הסרט מתמקדת בוויל (מאט דיימון), צעיר נאה מהמעמד הנמוך שעובד כשרת במכון הטכנולוגי. וויל נראה לכאורה בור שמעונין רק לבלות עם חבריו, אך למעשה מדובר בגאון מתמטיקה לא מאובחן שפותר בזמנו הפנוי חידות מתמטיות. חייו של וויל משתנים כשיום אחד הוא פותר את אחת החידות הקשות ביותר במתמטיקה וחושף את כשרונו. למרות כשרונו, לוויל יש בעיות חברתיות ואלימות. ומכיוון שהוא נשפט על קטטה אלימה בה לקח חלק, הוא נשלח לפסיכולוג (רובין וויליאמס המצוין).

ההתחלה קשה, אך למרות זאת שון הפסיכולוג מצליח ליצור עם וויל קשר יציב. במהלך הפגישות מתגלה עולמו האכזר והעצוב של וויל ובעזרתו של שון וויל נפתח ואף מצליח למצוא אהבה (מיני דרייבר). דיימון מגלם תפקיד של בחור בעל אינטליגנציה מוחית בשמיים ואינטליגנציה רגשית נמוכה מאוד, אשר מתקשה להתמודד עם אלימות אכזרית שספג בילדותו. דיימון גילם את התפקיד בצורה אמינה ומרגשת ולא בכדי זהו אחד התפקידים הזכורים ביותר בקריירה שלו. הסרט בוים ברגישות על ידי גאס ואן סנט ("מילק"), זכה לשבחים רבים ואף קטף שני פרסי אוסקר: רובין וויליאמס כשחקן המשנה הטוב והתסריט המקורי הטוב ביותר לדיימון ובן אפלק הצעירים (אפלק גילם את חברו של וויל) והם רק בני 25 ו-27. הסרט צולם בתקציב דל (כ-10 מיליון דולר) אך הפך להצלחה מסחררת ברחבי העולם ופרסם את כוכביו שבנו לעצמם שם עולמי מאז.



שבירת תדמית הבחור הטוב - "הכישרון של מר ריפלי" (1999)

אחרי הצלחת הסרט "סיפורו של וויל האנטינג" דיימון התפרסם וכיכב בסרטים שונים כמו "מוריד הגשם" לפי ספרו של ג'ון גרישם כפרקליט צעיר וחדור מוטיבציה ו"ההימור האחרון" כסטודנט עני שנקלע לחובות. דמויות שונות כביכול אך בכולן הוא בחור מלומד וטוב שמעונין להצליח. ב-1999 הסרט בו כיכב, "הכישרון של מר ריפלי", מנפץ את תדמית הבחור הטוב שדיימון טיפח. מדובר בסרט דרמה מותח ואפלולי שמבוסס על ספרה של פטרישיה הייסמית'. תסריטו נכתב על ידי אנתוני מינגלה ("הפצוע האנגלי"( שגם ביים במקצועיות רבה.

מאט מגלם בסרט את טום ריפלי, בחור צעיר ועני שמקבל הצעה מאיש עסקים עשיר. הוא מציע לו לשכנע את בנו שנמצא באיטליה לחזור לארה"ב ולעבוד בעסק המשפחתי, כאשר בתמורה יקבל תמורה כספית נאה וכרטיס טיסה לאיטליה. המפגש בינו לבין בנו של איש העסקים ששמו דיקי (ג'וד לאו הכריזמטי) משנה את חייו וטום מתאהב בו. השניים הופכים חברים טובים ונהנים מאורח חיים נהנתני ובזבזני, עד לרגע שלדיקי נמאס מטום וכשהוא אומר לו זאת במהלך הפלגתם לבד בים, טום רוצח אותו. מרגע זה מתחיל מסע הייסורים האפל של טום והוא מתחיל לחיות חי חיי שקר. הוא מאמץ זהות בדויה, מסתיר את מעשיו, משקר לסובבים אותו, ואף רוצח כל מי שחושד בו. גם אם זה במחיר חיי האהבה שלו. דיימון הוכיח את כשרון המשחק שלו בהיותו מסוגל לגלם דמות כה מורכבת ומתעתעת, שמצד אחד הרצון לשנוא אותה הוא כה גדול ומצד שני, היא כה עדינה, רגישה ומיוסרת שהחמלה כלפיה היא רבה. מדובר באתגר משחקי ודיימון ריגש והפתיע – תפקיד עליו קיבל מועמדות לפרס גלובוס הזהב.



שובר הקופות הראשון שלי - "זהות כפולה" (2002)

לאחר הצלחתו, הפך דיימון לכוכב סרטי אקשן. ב-2011 הוא גילם את דמותו של לינוס בסדרת הסרטים המצליחה "אושן", אך אין ספק שתפקידו של מאט כג'ייסון בורן בסדרת סרטי הריגול המצליחה הוא התפקיד שהוא הכי מזוהה אתו. הסדרה מכילה חמישה סרטים וארבעה בהם שיחק מאט, המבוססים בחלקם על ספריו של רוברט לדלום. הסרטים מתמקדים בג'ייסון בורן (מאט דיימון) סוכן CIA שאיבד את זכרונו. לאט לאט הוא חושף את חתיכות הפאזל ואת האמת לגבי הארגון אליו השתייך, אך במקביל הוא וחבריו נמצאים במרדף על חייהם. את הסרט הראשון ביים דאג לימן ואת שלושת האחרים ביים פול גרינגארס ("קפטן פיליפס"). הסרטים היו הצלחה קופתית עצומה וגרפו למעלה ממיליארד דולר.

"זהות כפולה" הוא הפרק הראשון של הסדרה, בו הצופים מתוודעים לגיבור הסדרה. ג'ייסון בורן (מאט דיימון) נמצא על יד ספינת דיג איטלקית כשהוא פצוע, עם יריות בגבו בלב ים. ובנוסף לכך הוא אינו זוכר את שמו, משפחתו או כל דבר אחר שקשור לזהותו. לאחר החלמתו, הוא מגלה כי יש לו יכולות: הוא מסוגל להילחם בקרב מגע, הוא מבין ומדבר שוטף שפות שונות. בהמשך מתגלה לו כי יש בבעלותו כספת בציריך ובה כסף ואקדח. ועוד פרט חשוב - הוא מגלה כי שמו הוא ג'ייסון בורן. לאחר קבלת המידע הזה, הוא יוצא למסע להתחקות אחר עברו ומגלה במהלכו כי ישנם אנשים המעוניינים בחיסולו. לימן ביים את הסרט בצורה מותחת עם סצנות פעולה מרשימות. מאט שרירי, עוצמתי ומשכנע ביכולותיו הפיזיות בסצנות הקרב. אין ספק שעבד קשה פיזית בשביל לגלם את התפקיד, אך זה היה שווה כי סרט זה סייע לדריכת כוכבו בשמי הוליווד.



מטמורפוזה גופנית - "להציל את מארק וואטני" (2015)
לדיימון יצא להתעלל לא מעט בגופו לאורך השנים. בסרט "אומץ תחת אש" (1996) ירד במשקל 18 ק"ג, בסרט "המודיע!" (2009) העלה עשרה ק"ג במשקלו ובסרט "חיי עם ליברצ'ה" (2013) התחטב והעלה במסת שריר. גם בסרט "להציל את מארק וואטני", כשנדרש ממנו לעשות שינוי פיזי גדול בזמן קצר ולרדת משמעותית במשקל, הוא נענה לאתגר בחיוב והרוויח על כך את פרס גלובוס הזהב.

הסרט מבוסס על ספרו של אנדי ויר, "לבד על מאדים", ומתרחש בעתיד, בשנת 2035. העלילה הבדיונית מתארת תרחיש של הגעת צוות אסטרונאוטים בחללית למאדים. בשל סופת חול ננטש בטעות אחד מאנשי הצוות, מארק וואטני במאדים. אף אחד מאנשי הצוות לא חשב ששרד את הסופה ולכן איש לא מנסה ליצור עמו קשר. אך וואטני לא רק ששרד את הסופה, הוא גם שורד את הכוכב לבדו.

הידע הרב שלו כבוטניקאי מאפשר לו לגדל תפוחי אדמה על הכוכב הצחיח וכישוריו כמהנדס מכונות עוזרים לו להצליח ליצור קשר עם כדור הארץ עם מכשיר קשר שמצא על חללית ישנה שננטשה על הכוכב. כל זאת עוזר לו לשרוד עד שיגיעו לחלצו. אך השאלה אם זה לא יהיה מאוחר מדי. התסריט המעניין של דרו גודארד יחד עם הבימוי הקצבי של רידלי סקוט ("הנוסע השמיני") לוקחים את הצופה למסע בחלל שלא נראה כה בדיוני. השילוב של התסריט, הבימוי והמשחק הטוטאלי והאמין של דיימון יוצרים סיפור מותח ומרגש. דיימוןנכנס בצורה מאוד טבעית לתפקיד. זהו אחד מתפקידיו הטובים של דיימון, שזיכה אותו בפסלון גלובוס הזהב.



זה רק ספורט - "פורד נגד פרארי" (2019)

אחרי משחק בכמעט כל ז'אנר אפשרי, הגיע הזמן לסרט ספורטיבי, במיוחד אם מאחוריו מסתתר סיפור אמיתי ומרגש. הסרט "פורד נגד פרארי" מתרחש במרוץ 24 השעות בלה מאן בצרפת ובהכנה אליו, בו הביסה פורד את פרארי. אך העלילה נסובה בעיקר סביב הקשר בין מעצב המכוניות קרול שלבי (מאט דיימון) למכונאי ונהג מכוניות המרוץ קן מיילס (כריסטיאן בייל). למרות אופיים השוני (שלבי היה רציונלי ומחושב ואילו מיילס היה אמוציונלי, רגזן וחסר פחד), הם התחברו והאמינו אחד בשני. השילוב של שניהם יחד הביא לניצחון המדהים שקרה ב-1966 לפורד.

התסריט אינו חף מבעיות ואורכו של הסרט ארוך מאוד (שעתיים וחצי) וניתן היה לקצרו. אך הבימוי הקצבי של ג'יימס מנגולד ("לוגאן"), יחד עם צמד השחקנים הראשיים הנפלא והפסקול הנהדר שכל כך הולם את סצנות המרוצים, הופכים את התסריט הבינוני לסרט מותח ומרתק. סצנות המרוץ בסרט כה מדויקות ומרהיבות שממש ניתן לחוש את המרוץ. דיימון שופע כריזמה ושב ומוכיח עד כמה הוא מדויק במשחקו.

מיכל ליבר רונן - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט