חדשות קולנוע וסרטים

"סרט אופנתי נשכח במהרה, אבל סרט איכותי נשאר לשנים רבות"

סרט אופנתי נשכח במהרה, אבל סרט איכותי נשאר לשנים רבות
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מרטין סקורסזה, מגדולי הבמאים בהיסטוריה, קיבל פרס מפעל חיים בפסטיבל ברלין היוקרתי. שליח אתר Seret רון פוגל היה שם ושמע על הסרט החדש שהוא מתכנן על חיי ישו, תפקיד המשחק החדש שלו לצד גל גדות, החברות עם ספילברג והשאיפות לעתיד - וגם שאל אותו שאלה מעניינת
מרטין סקורסזה, האיש והאגדה, קיבל אתמול (שלישי) את פרס "דוב הזהב" למפעל חיים בפסטיבל הקולנוע בברלין בטקס מרגש, פרס שבו זכה בשנה שעברה עמיתו סטיבן ספילברג. כמה שעות לפני כן התקיימה מסיבת עיתונאים מלאה עד אפס מקום שבה הוא ענה בדרכו השנונה והמשעשעת לשאלות של העיתונאים שהמתינו לו בסבלנות קרוב לשעתיים.

סקורסזה בן ה-81 מתכונן לטקס האוסקר הקרוב שבו יתחרה עם סרטו ״רוצחי פרח הירח" בכיכובם של ליאונרדו דיקפריו ורוברט דה נירו, המועמד ב-10 קטגוריות כולל לסרט הטוב ביותר ולבימוי. הבמאי הכריז במסיבת העיתונאים על תוכניות לצלם את סרטו הבא, על חייו של ישו, בהמשך השנה. "איזה סוג של סרט זה יהיה, אני לא ממש בטוח. אבל אני רוצה לעשות משהו ייחודי ושונה ומעורר מחשבה ואני מקווה שגם משעשע. אני לא ממש בטוח עדיין איך לעשות את זה", הודה.

הבמאי הוותיק סיפר על ביקורו אצל האפיפיור בהקשר של הסרט החדש. ״פגשתי את האפיפיור כמה פעמים. הוא קרא לדרכי חשיבה רעננות יותר על יסודות הנצרות. כאדם שהדת הייתה תמיד נוכחת בחייו, אני מתחבט איך להציג היום לעולם את הנצרות ואת ישו ובצורה בידורית ומכובדת״. (סקורסזה ביים כזכור את הסרט השנוי במחלוקת ״הפיתוי האחרון של ישו״ ב-1988 ואת הסרט "שתיקה" על כמרים ביפן).



(מרטין סקורסזה בברלין. צילום: רון פוגל)

לשאלתי בנושא האמירה שהקולנוע מת או בדרכו לגווע עונה סקורסזה כי "הקולנוע לא גווע אלא משתנה. בעבר אם רצית לראות סרט הלכת לקולנוע ובימינו דרכי הביטוי הן הרבה יותר מגוונות - כמו בטיקטוק או במיני סדרות. הטכנולוגיה יכולה לעזור ליוצרי הקולנוע להביא ביתר קלות את הקול הייחודי שלהם. אני השתמשתי למשל ב'האירי' בטכניקת הצערה שלדעתי איפשרה לי להעמיק את הדיון בדמויות שבסרט ולכן היום הקולנוע דווקא פורח לדעתי״, אמר והוסיף: "אני לא חושב שאנחנו צריכים לתת לטכנולוגיה להפחיד אותנו, לא להיות עבדים לטכנולוגיה. אלא לשלוט בה ולהשתמש בה בכיוון הנכון. הכיוון הנכון הוא הקול האינדיבידואלי, בניגוד למשהו שנצרך ונזרק".

סקורסזה, הידוע כמי שעוסק שנים בחינוך לקולנוע ובשחזור סרטים ישנים, נשאל על ידי המנחה הגרמני מה החשיבות של פסטיבלי קולנוע בימינו. על כך הוא השיב כי חשיבות הפסטיבלים הם בהצגת קולות ייחודיים וגם חדשיםֿ ובהקרנת סרטים שייתכן והצופה בפסטיבל יזכור לשארית חייו. "הסרטים שאנו צופים בהם לא משתנים, אלא אלו אנחנו הצופים שמשתנים ותפיסתנו את החיים בכלל ואת הקולנוע בפרט משתנה. פסטיבלי קולנוע מאפשרים לאנשים לגלות תרבויות שונות וללמוד שבסופו של דבר אנחנו כאנשים לא לגמרי שונים אחד מהשני. זה דבר שיכול לקרב בין אנשים ממדינות שונות", אמר הבמאי הוותיק. לשאלה על פי אלו קריטריונים הוא בוחר אילו סרטים לשחזר פצח סקורסזה בסיפור על בני דורו כבריאן דה פלמה וסטיבן ספילברג. "היינו קבוצה של חברים בתחילת שנות השבעים שחיפשו עותקים של סרטים שמאוד אהבנו והבנו שקשה מאוד למצוא עותקים של הרבה מאוד סרטים". לפי סקורסזה, כבר אז כשצפה בסרטים הודיים בטלוויזיה, הוא הבין שאלו סרטים שיש לחשוף לקהל בשפתם המקורית. "אלו סרטים שחשפו בפניי עולמות קסומים והשפיעו עליי, תמיד רציתי שאלו סרטים שכמה שיותר אנשים יצפו בהם. זו הסיבה בעצם שהתחלתי בפרויקט שחזור שאני עדיין עוסק בו", הסביר הבמאי הוותיק.



לשאלה האם יש סיכוי שהוא וספילברג יביימו סרט ביחד לאור העובדה שהם משתפים פעולה כמפיקים (ב״מאסטרו״ של בראדלי קופר למשל) עונה סקורסזה כי כרגע זה לא על הפרק, אך מן הסתם הוא ישמח להמשיך לשתף פעולה עם ספילברג שהוא חברו הטוב מזה שנים וכמוהו גם עוסק בעבודת קודש של שחזור וגם בפרויקט של עדויות. ״סטיבן מבין כמוני את החשיבות של חינוך לקולנוע״, הוא ציין.

כשנשאל איך הוא מתאר את עצמו במילה אחת הוא ענה שהוא חושב על המילה ״מסתורי״ מכיוון שהוא בעצמו לא תמיד יודע לאן תוביל אותו הדרך ובכל מקרה הוא חושב שסרטיו הם רבי משמעות והצופה צריך לחזור ולהעמיק בהם. נדמה שהעיתונאים מעוניינים דווקא בפיסות טריוויה מחייו של המאסטר. לשאלה על המאכל האיטלקי האהוב עליו ציין סקורסזה מיד את הלזניה של אמא שלו ובכלל את מורשתו האיטלקית שבה הוא עסק ברבים מסרטיו וכללה לא מעט התייחסות לקולינריה איטלקית שהוא תמיד השתדל שתהיה אותנטית.

לשאלה האם הוא מושפע מיוצרי קולנוע עכשווים ענה סקורסזה שבגיל 81 אין לו הרבה זמן לצפות בקולנוע חדש. הוא ציין את סלין סונג, יוצרת ״חיים שלמים״ המועמד לאוסקר, כ"רוח חדשה מרעננת ביצירה הקולנועית" וגם את יוצרי הקולנוע הסינים הצעירים. בשאלה ההזויה במסיבת העיתונאים עיתונאי מבולגריה ביצע קטע של ג׳ק ניקולסון מ״השתולים״ וביקש את חוות דעתו של סקורסזה על הביצוע. הבמאי היה די בשוק מהביצוע וגם סיפר כי לא מעט פעמים בסרטיו הוא פתוח לאילתורים מצד שחקניו.

מה תפקיד מבקרי הקולנוע בימינו, האם בכלל יש להם תפקיד בעידן הרשתות החברתיות?

"בעיניי מבקר קולנוע טוב יכול למקד את הצופה ולתת לו כלים להתמצאות בקולנוע, במיוחד בימינו כשיש שפע עצום של יצירה קולנועית, גם כזו שמוקרנת בסטרימינג. מבקר הקולנוע מתפקד בעיניי כמעין אוצר של קולנוע איכותי".

הבמאי נזכר בימיו הראשונים כשהוא עשה קולנוע עצמאי, אז יכול היה לראות בעיקר סרטים אמריקאים משנות ה-40 והחמישים וקולנוע אסייאתי למשל היה כמעט בלתי אפשרי לצפייה. "בימינו השפע הוא בלתי נגמר והצופה יכול לצפות במאה שנות קולנוע ולכן מה שחשוב הוא הנחייה קולנועית וזה בדיוק מה שמבקר קולנוע טוב צריך לעשות", הסביר. לפי סקורסזה, "סרט אופנתי נשכח במהרה, אבל סרט איכותי נשאר לשנים רבות בזיכרון הצופים". הוא נזכר שבזמן שהוא צילם באמצע הישימון באוקלהומה את ״רוצחי פרח הירח״ הוא הגיע לחווה שבה פגש את בעלת החווה ואת בנה, הבן בביישנות ביקש ממנו חתימה ואז להפתעתו הגמורה התחיל לשאול אותו על קולנוע אירופאי (שאת חלקו סקורסזה עזר להפיץ בארה״ב) וסיפר לו שהוא הגיע לאותם סרטים על ידי קריאת ביקורת קולנוע.

אחרי כל השנים, עדיין יש לך שאיפות?

"תמיד יש שאיפות. ככל שאני עוסק יותר בקולנוע, אני מבין שאין בעצם גבולות ואין חוקים לגבי דרכי צילום ועבודה מול שחקנים ואז אני יכול לעשות הכל - סרט משוגע כמו 'הזאב מוול סטריט' או סרט רציני כמו 'שתיקה'.

לשאלת סיום סקורסזה נשאל על אפשרות של סרט חדש עם להקת הרולינג סטונס, לאור האלבום החדש שלהם. הוא אמר שהוא ישמח לעשות זאת. אציין כי " Shine a Light" שביים סקורסזה ומתאר הופעה של הרולינג סטונס הוא בעיני אחד מסרטיי ההופעה הנפלאים שנוצרו אי פעם.

במקביל למסיבת העיתונאים, דווח היום ב"ווראייטי" כי סקורסזה יככב כשחקן בסרטו החדש של הבמאי היהודי ג'וליאן שנאבל ("הפרפר ופעמון הצלילה) על יצירת "הקומדיה האלוהית" של דנטה. הבמאי הוותיק יגלם חכם מבוגר שייעץ לדנטה (אותו יגלם אוסקר אייזק) במשך 20 שנה. בוראייטי צויין ששני אנשים שראו קטעים מהסרט "התרשמו מעוצמת ההופעה של סקורסזה". לצידו תככב לא פחות מגל גדות שלנו, ג'רארד באטלר, אל פצ'ינו וג'ייסון מומואה.
רון פוגל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט