חדשות קולנוע וסרטים

ראיון אישי עם אדוארד זוויק במאי "התנגדות"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: איריס לקנר

נפגשתי עם אדוארד זוויק עת ביקורו הקצר בארץ. הבמאי הנחשב הגיע להקרנת בכורה חגיגית בירושלים לסרטו האחרון "התנגדות" שמוקרן בימים אלו ברחבי הארץ.

בסרט עוסק זוויק בחייהם של הפרטיזנים ובייחוד בשלושה אחים לבית ביילסקי. זוהי לא הפעם הראשונה שאדוארד זוויק מתעסק במלחמה היסטורית גדולה. ב"גלורי", סרטו מ-1989, הוא החדיר אל מרכז תשומת הלב הציבורית את סיפור החיילים השחורים שלחמו במלחמת האזרחים. "התנגדות" מתאר אף הוא קבוצת מיעוט הנלחמת על כבודה ועל חייה – יהודים ממזרח אירופה (ביילורוסיה) בתקופת מלחמת העולם השנייה. זהו סיפור המאבק העיקש והאמיץ שלהם אל מול המוות אליו נידונו ואל מול אלו שקמו לחסלם.

[*]

"האיקונוגרפיה של השואה מזוהה בד"כ עם הפסיביות של הקורבנות" מסביר זוויק. "סיפורה האמיתי של המחתרת היהודית מוסיף מורכבות גדולה לנרטיב שאליו אנו בד"כ נחשפים בסרטים על אירופה הנאצית. לפי כל העדויות, היהודים לא עמדו חסרי אונים אל מול הגרמנים – הם נאבקו על כבודם וניסו לשנות את הגורל שהוכתב להם.

הסרט הזה מדבר בעצם על הדילמה הנצחית שבה שרוי כל אדם כשהוא מתוודה לסיטואציה היסטורית טעונה -"מה אני הייתי עושה במצב שכזה?". לחלק מאיתנו הרצון לנקמה הוא דווקא הרצון להציל את חבריהם מגורלם האכזר. כל אדם חי עם השקפת עולמו האינדיבידואלית".

[*]

מה עלה בגורל הדמויות לאחר המלחמה?

"טוביה וזו'ס עלו לישראל ולאחר מכן עזבו להתגורר בניו יורק. הם הקימו משפחות וניהלו חיים שגרתיים כנהגי מונית. הם לא נהגו לדבר עם אחרים על עברם, ולא שיתפו את משפחתם בסיפורי הגבורה שלהם."

איך אתה מרגיש עם התוצאה הסופית שהתקבלה ?

"הסימנים הטובים היו אצלי כבר מההתחלה: קריאה אחת של הספר הספיקה לי כדי להבין שאני מעוניין לביים את הסרט. עבדנו על הסרט הזה במשך 10 (!) שנים, כך שאני חושב שעם הכנות שכאלה קשה לי שלא להיות מרוצה ממנו. אחד האינסטינקטים האנושיים הבולטים הוא הצורך שלנו לשמר זיכרונות. אני לא מתנגדלסיווג של "התנגדות" כסרט פעולה בעל ערך בידורי, אבל אני חושב שהחשיבות שלו נמצאת בהיותו תוצר נוסף של הזיכרון ההיסטורי - כזה שיש לשמר אותו לדורות הבאים. סיפורם של האחים ביילסקי הוא בן מעל ל-60 שנה אבל אני גם חושב שיש לו נגיעה אקטואלית למשברים הקשים בעולם – טבחי העם בדארפור ובוסניה."

[*]

ומה לגבי האלימות הקשה שבה פעלו הפרטיזנים במטרה לשרוד? האם לקדש אותה אינו מהלך שגוי בעיניך?
"אני לא חושב ש"קידשנו" אותה בשום צורה שהיא. האחים ביילסקי לא היו מלאכים, והם גם לא מוצגים בסרט ככאלה. טוביה וז'וסיה הם בעלי פגמים כמו כל אחד מאיתנו. עובדה זו הופכת את הסרט להרבה יותר מעניין ומורכב. ככל שהמחתרת שלהם מתרחבת וצוברת כוח האחים בילסקי נדרשים לגלות יותר אחראיות ומנהיגות. הסרט שואף להציג בפנינו את הדילמות שנלוות לפעולות נגד אלימות כשל המחתרת היהודית. האם כדי להילחם ב'מפלצות' עלינו להפוך בעצמנו ל'מפלצות'? האם אדם צריך להקריב את האנושיות שלו כדי להציל את זו של האחר?... הסרט רוצה שהקהל יזדהה עם הדמויות, אך לא רק איתן, אלא גם עם הסיטואציות הקשות בהן הן נמצאות. במצב שבו חייך נמצאים בסכנה מתמדת חוש ההישרדות הפרימיטיבית שלך יוצא החוצה. בעיני אין דבר מדהים מזה בקולנוע...".

איך הוחלט ללהק את דניאל קרייג ולייב שרייבר כ"טוביה" ו"ז'וסיה"?

"בהיכרות אישית עם דניאל אתה מגלה שהוא איש צנוע ונדיב. לא הייתי אומר שזה מנוגד לעוצמה הקולנועית שהוא משדר, אבל זה לא בהכרח איך שהוא נתפס בעיני אנשים שלא פגשו אותו. העיניים שלו משדרות רכות ופגיעות אך המבנה הפיסי שלו משדר כוח ואגרסיביות. כל האנשים שפגשתי והכירו את טוביה בילסקי בחיים סיפרו לי שהתכונות הבולטות ביותר שלו היו כריזמטיות והכוחנות שלו. דניאל משדר את שני הדברים הללו. יתרה מזאת, אני עקבתי אחר עבודותיו של דניאל משך עשור ולטעמי, כאשר יזמתי את הפגישה איתו ידעתי כי יש בו את השילוב שחיפשתי."

[*]

האם הכוחניות שלו לא מונעת ממנו להיות דמות סימפטית בעיניי הצופים?

"הוא התנהג כמו דיקטטור כלפי האחרים ועם זאת רבות מהפקודות שלו שמרו על אנשי המחתרת בחיים. לא כל מה שהוא עושה בסרט הוא ראוי מוסרית בעיני, אך אני לא מאמין שביכולתי, או ביכולתם של אנשים כמונו, לשפוט אותו או כל אדם אחר שחי במצב הנוראי והבלתי אפשרי הזה. הנסיבות היו כה קשות שאין בידינו את הזכות לבקר לוחמים אנטי-נאצים על פעולה כזו או אחרת שלהם. אם כוחו ויציבותו של טוביה הפכו אותו למנהיג מלידה, אז זוהי דווקא הכריזמה של ז'וסיה שהפכה אותו ללוחם מצטיין. ז'וסיה עובר תהליך בסרט. הוא הופך מאיש של מעשי נקם אינסטינקטיביים לאיש בעל נאמנות יוצאת דופן וחסרת עכבות למחתרת שלו".

מהי זיקתך ליהדות בחיי היום יום וכיצד השפיעה על עבודתך בסרט?

"קיבלתי חינוך יהודי טוב, טקס בר מצווה שאני זוכר ושאיפה 'לשמור על הגחלת' במידת האפשר. מבחינת הידע שלי על הנושא, כבר כילד קראתי הרבה מאוד על השואה וזה משהו שמחלחל פנימה. גדלתי עם הדימויים המקובלים על השואה – דימויים שעל מנת להסביר את רציחתם של 6 מיליון יהודים, הופכים אותם למקשה אחת. כך נוצרה לה, למעשה, אובייקטיפיקציה של יהודי השואה כקורבנות שהובלו כולם כצאן לטבח. היה זה כאשר נחשפתי לספר מחקר על הפרטיזנים היהודים הללו שהכל החל להשתנות אצלי בדימוי ונכנסתי פנימה כדי להבין יותר".

[*]


בשנים האחרונות לא מעט סרטים עוסקים בשואה ובמלחמת העולם השנייה. כיצד אתה מסביר זאת?

"תראי, זה לא שהתכנסו להם מפיקי הוליווד הבכירים והחליטו החלטה שכזו, אבל מאחר והחומרים שאנו ניזונים מהם הם בבסיסם דרמות אנושיות או ספרים המספרים על כאלו, כך נוצרו ההזדמנויות לספר סיפורים שטרם סופרו או לחזק אחרים מנקודות מבט שונות. אני מאמין שהמדובר גם באיזושהי בשלות ובהבנה שיש עוד כל כך הרבה חומרים שטרם נחשפו ומהווים בסיס ראוי לקולנוע איכותי".

ויחד עם זאת, רוב המימון של "התנגדות" היה אירופאי. מדוע האולפנים ההוליוודים בכל זאת לא השקיעו בו?

"להזכירך, גם לסטיבן שפילברג היו קשיים גדולים מאוד לממן את 'רשימת שינדלר'. הרי בימינו קשה מאוד למצוא מימון לסרט דרמטי בהוליווד כאשר הם מעוניינים בסרטי להיט על גיבורי על, המשכונים וכאלו שהם בעלי פוטנציאל מובהק להפוך לשוברי קופות. האולפנים בהוליווד חששו שהסרט לא יחזיר את ההשקעה. סך הכל המדובר בסרט עם תקציב של 30 מיליון דולר. לא הרבה עבור סרט הוליוודי אך הרבה מאוד בהתייחס לדרמת שואה... באירופה, לעומת זאת, האמינו שיהיה לי סיכוי הרבה יותר טוב. אמנם במימון האירופאי לא יכולתי להשתכר משכורת הוליוודית נאותה אבל יכולתי להוציא לפועל ולעשות את הסרט שהיה חשוב לי לעשות."

[*]

אתה יוצר מאוד מגוון. איך אתה בוחר את הפרויקטים שלך?

"הרשי לי לשאול אותך משהו... האם את נשואה? יש לך חבר? איך את בוחרת את האדם בו את מתאהבת? אהבה היא דבר שקשה מאוד להגדיר או להסביר. אם יש לך תסריט שאתה יודע שיהפוך לסרט ועובד עליו כבר כמה שנים, אז אתה בטוח מאוהב בו! על "שייקספיר מאוהב" עבדתי 9 שנים, על "טראפיק" עבדתי 5 שנים, על "רוחות של תשוקה" 4 שנים ועל "התנגדות" משך עשור שלם. מכאן שאין שום טעם שתשקיע כל כך הרבה זמן ומאמץ בתסריט שאינך מאוהב בו. כמו באהבה, אני למדתי לסמוך לחלוטין על האינסטינקטים שליוגם אם בדיעבד מסתבר שאני טועה, אני אגלה שאלו עדיין הובילו אותי למקומות מעניינים."
תגובותהוסף תגובה
1אחד הסרטים שהשפיעו עלי ביותר. הצופה בסרט יכול לראות מיצוי של עשר שנים אומנותיות. הסרט הזה מביא איתו מסר עמוק וברמת משחק גבוהה מאוד, ובטעם. מה שאפשר לומר לסיכום: סרט מהמוצלחים שראיתי! אפשר לומר עוד הרבה דברים טובים, אבל לא נלאה אתכם. גיא (23) | 31/07/2009 01:29:40
רלוונטי
חץ התנגדות (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט