חדשות קולנוע וסרטים

"אנשי צוות בידור במלון עובדים בשכר רעב, המערכת משתמשת בהם"

אנשי צוות בידור במלון עובדים בשכר רעב, המערכת משתמשת בהם
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הסרט "המפעילים", שמתחרה על פרס סרט הביכורים בפסטיבל חיפה, עוסק בעולמם הלא זוהר של אנשי צוות בידור במלון ביוון. בראיון עם הבמאית סופיה אקסארכו היא מספרת על תנאי העבודה הירודים של העובדים, סצנות העירום שגורמות לאי נוחות והעבודה עם שחקנים שבחלקם הם עובדי בידור במלון בעצמם
לא קלה הצפייה בסרטה של הבמאית היווניה סופיה אקסארכו "המפעילים", שמתחרה בתחרות "עוגן הזהב" לסרטי ביכורים בפסטיבל חיפה שמתקיים בימים אלה. הסרט, שעוסק בצוות בידור במלון 'הכל כלול' באי יווני בראשות מנהיגת הקבוצה קאליה, מראה (בדומה לזוכה פסטיבל קאן "משולש העצבות") את האנשים שעובדים בתעשיית התיירות ובלשון המעטה לא מלקקים דבש. נפגשתי עם הבמאית בבוקר הקרנת סרטה בחיפה, כשהיא במצב רוח מרומם.

פעם ראשונה שאת בישראל?

"אכן. סרטי הראשון הוקרן בפסטיבל ירושלים, אבל אז לא הזדמן לי להגיע עם הסרט. עכשיו הגעתי לחיפה עם סרטי החדש, לצערי לשהייה מאוד קצרה, אבל אשמח לחזור ולבקר בישראל בקרוב".

מדוע בחרת באותם אנשי צוות בידור להיות גיבורי הסרט ?

"ידעתי שאני רוצה לעשות סרט שקשור לשוק העבודה ולקפיטליזם. הבנתי די מהר שהיקום שאני רוצה להתמקד בו הוא תעשיית התיירות ובתי המלון, מן הסתם מהסיבה שזהו הענף המכניס ביותר ביוון. זהו ענף שמאוד התפתח ב-30 השנים האחרונות והרבה מאוד אנשים עובדים בו במשרות שונות. אחרי מחשבה רבה החלטתי שאתמקד באותם אנשי צוות הבידור של תעשיית התיירות ולא למשל במנקים ובעובדי חדרי האוכל. אנשי צוות הבידור אפשרו לי לחקור את נושא הבידור בקפיטליזם ואיך המערכת מנסה לשמור את האנשים מרוצים. הרגשתי גם מעין חיבור לגיבורי הסרט בכך שגם אני בעצם בתעשיית הבידור".



(סופיה אקסארכו. קרדיט צילום: ג'ו לוצ'יאנו)

בסרט רואים שכשקאליה נפצעת היא לא פונה לסיוע רפואי. זה בגלל שאין לה? היא עובדת בשחור? יש לה בכלל זכויות במקום העבודה?

"חקרתי רבות את תנאי העבודה ואת איזורי המחייה של אנשי צוות הבידור. בסופו של דבר מדובר ביקום שאני המצאתי ולא חייב בהכרח לשקף את המציאות בצורה הכי מדויקת. במציאות אכן מגורי העובדים במלונות נמצאים בדרך כלל בשולי המלון או אפילו כמו בסרט באזור קצת מרוחק מהמלון. התנאים די ירודים והרבה אנשי צוות גרים ביחד די בצפיפות. התשלום לא נעשה בשחור אבל אם תחשוב כמה שעות ביום הם עובדים תגלה שמדובר די בשכר רעב והרבה מעובדי הבידור במלונות מתקשים להסתדר כלכלית. זו גם הסיבה שאני מראה אותם מבצעים חלטורות בעוד מקומות מעבר למקום העבודה הרגיל שלהם במלון - למשל במועדוני ריקודים כרקדנים. אין להם כמעט ימי חופשה במהלך העונה שיכולה להימשך כחצי שנה! הסיבה שקאליה לא פונה לרופא כשהיא נפצעת היא לאו דווקא כלכלית. זה בעצם חלק מההידרדרות שלה והניסיון שלה להתחמק ממצבה הדי עלוב בעולם שהיא חיה בו. היא ממש מתעללת בגוף שלה, חלק מההתעללות זה להתעלם מהבעיות שלה". אנו רואים במהלך העלילה ילדה קטנה, האם זו בעצם הבת של קאליה?

"שאלה מצוינת. אפילו התלבטתי עם העורך שלי לגבי הסוגיה הזו. מצד אחד נדמה שהן דומות - גם הגיבורה וגם הילדה די רזות. מבחינתי זה ממש לא בטוח. לטעמי הגיבורה היא די זאבה בודדה ששורדת בכל מחיר ואין לה מקום רגשי לילדה בעולם שלה".

מה חיפשת בשחקנים כשליהקת לסרט, האם חלקם באמת מופיעים בצוות בידור?

"היה לי ברור שחלק מהקאסט יהיה אנשי צוות בידור מקצועיים. הנחתי שהמקצוענים בתחום רק ישפרו את ההופעה של השחקנים שאינם מופיעים בצוותי בידור. היה לי גם ברור שהגיבורה הראשית צריכה להיות שחקנית טובה וגם רקדנית מוכשרת ואכן מריה דראנדקי המגלמת את קאליה למדה שנים ריקוד ומשחק. בסופו של דבר רק היא גיבורת המשנה ועוד שני שחקני משנה היא שחקנים. כל השאר שלוהקו הם פרפורמרים -בצוותי בידור, רקדנים וזמרים. עשינו חזרות ביחד כחודשיים רק כדי שכולנו נבין איך הסרט ייראה ומה זה אומר להיות איש צוות בידור".



צילמת בלוקיישן?

"כן, צילמנו במלון ידוע ולכן חיכינו וצילמנו באוקטובר כשהעונה הסתיימה ויכולנו להשתמש במלון כאתר הסרטה לכל דבר ועניין".

אין בסרט מעבר לאורחים ולצוות הבידור אף אחד. מדוע?

"זו החלטה שקיבלתי די בהתחלה. לא רציתי להראות את מנהל המלון כדי לא לתת פנים למי שאחראי למציאות שבה חיים הגיבורים. בעיניי האשמה היא במערכת הקפיטליסטית שמתייחסת כך לעובדים האלו ומשתמשת בהם. רציתי שהנבל בסרט יהיה משהו כמעט מופשט, בלי שם ופנים - לא מישהו שמפטר או מעמיס או שעות על העובדים. זו בחירה לא פשוטה כי היא די מורכבת ומכריחה את הצופה להשלים פרטים. הסרט הוא אלגוריה על המערכת הכלכלית, אלגוריה פשוטה וגם מורכבת. בעיניי, כולנו שמים מסכה במקום העבודה, מחייכים ללקוחות. צוות הבידור ממש מתחפש וזה רק מדגיש את המערכת שבה הם פועלים".

"המפעילים" מגיע לחיפה מן הבכורה בפסטיבל לוקארנו, שם זכה בפרס המשחק. אחת השחקניות המרשימות בסרט היא מריה קונטויאני, שמגלמת את אווה, בחורה מפולין, שהיא מעין גרסה צעירה ובוסרית של קאליה. "זהו סרטה הראשון של מריה ולכן השגתי ממנה את הבוסריות", מספרת אקסארכו. "הרעיון שלי היה לחקור את הנשים בתוך המערכת דרך אווה המתבגרת ודרך קאליה העייפה והשבעה שכבר נשחקה לחלוטין. עבדתי עם מריה שגילמה את אווה לא מעט על סיפור הרקע שלה - מהגרת מפולין שבאה ליוון להשיג כסף קל בזמן עונת התיירות. ממש רואים עליה את הרצון שלה להצליח, גם אם היא צריכה לשלם מחיר כמו לאבד את התמימות שלה".

העירום בסרט הוא הכי לא סקסי, להיפך, תוכלי קצת לפרט על כך?בכלל הסרט גרם לי ללא מעט תחושה של אי נוחות.

"כשאני כותבת תסריט אני לא חושבת מה הוא יגרום לקהל, אני רק מקווה שהקהל יתחבר לתסריט. אני מבינה בהחלט כשאנשים מדברים איתי על כך שהסרט עצוב ומדכא אבל בעיניי זו המציאות. בהחלט רציתי שהצופה יעבור מסע קיומי ויחשוב על המערכת הכלכלית של ימינו - גם אם היא מוצגת בעולם לא לגמרי ריאליסטי. ניסיתי בסרט לקלף את הגיבורים שכבה אחרי שכבה עד שהם יהיו חשופים לגמרי לצופה. במיוחד את הדמות של קאליה. מבחינתי העירום שלה לא אמור לשדר מין אלא להראות את הכלי העיקרי שלה בעבודתה - הגוף שלה - ולהראות לצופה כמה הגוף שלה חבוט כמו הנפש שלה".

יש לך תכניות לעתיד?

"אני גמורה נפשית ופיזית. התקבלנו לפסטיבל לוקרנו חמישה ימים לפני הפסטיבל והסרט עוד היה זקוק לפינישים אחרונים. זכינו שם לשמחתי בפרס המשחק ועכשיו אני כאן מתמודדת בתחרות 'עוגן הזהב' ואחר כך אני הולכת לנוח".

הסרט "המפעילים" יוקרן ביום שישי 6.10 בשעה 19:00 בסינמטק חיפה. לכל הסרטים בפסטיבל ולרכישת כרטיסים לחצו כאן. לכל הכתבות מפסטיבל חיפה לחצו כאן
רון פוגל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט