חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 30 שנה ל"אייס ונטורה: בלש בצחוק"

מדור Seret מהעבר
Seret מהעבר: 30 שנה לאייס ונטורה: בלש בצחוק
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא הפך את הכוכב הראשי שלו ג'ים קארי משחקן אלמוני לאחד הקומיקאים המצליחים בכל הזמנים, היה לאחד הלהיטים הגדולים של 1994, זכה לשני סרטי המשך וסדרת טלוויזיה ועד היום בדיחות וממים ממנו מככבים בסרטונים בטיקטוק. לירן יושעי חזר לקומדיה "אייס ונטורה: בלש בצחוק" שיצאה בדיוק היום לפני 3 עשורים
השנה היא 1994, עבדכם הנאמן בן 10 ויושב באולם הקולנוע של רב חן בכיכר דיזנגוף. על המסך צץ לו איש מוזר למראה, לבוש מכנס מפוספס וחולצת הוואי, על ראשו תסרוקת מוזרה ומתוחזקת היטב עם תועפות של מוס ועם יכולת פנומנלית לבודד ולהזיז כל שריר בפניו כאוות נפשו. "אייס ונטורה: בלש בצחוק" היה הסרט בו נתקלתי לראשונה בג'ים קארי, אז שחקן אלמוני יחסית שהופיע בסרטים ותוכניות שנשכחו אי שם בארכיונים.

אך שנות התשעים היו עשור הפריצה של קארי, בו הוא הפך מסטנדאפיסט במועדוני לילה ושחקן/ניצב להשכרה, לאחד השחקנים המצליחים ביותר בהוליווד. יש כאלו הגורסים כי כוכבו מעט דעך בשנים האחרונות, אבל לאיש בעל אלף הפרצופים (ואפילו יותר), יש כמה להיטים באמתחתו שגורמים למעריציו לשמור לו חסד נעורים.

הקומדיה המופרעת "אייס ונטורה: בלש בצחוק" חוגגת היום 30 שנה לצאתה וזו סיבה מצוינת להיזכר בתחילת הקריירה של קארי ובסרט הנהדר, המטופש והמצחיק הזה, שרבים לא זוכרים שהיה יריית הפתיחה לקריירה המצליחה של קורטני קוקס הצעירה, הלא היא מוניקה גלר מ"חברים". עלילת הסרט עוסקת באייס ונטורה, חוקר פרטי בלתי שגרתי, בלשון המעטה, למציאת בעלי חיים שאבדו או נגנבו. כאשר סנופלייק, דולפין הקמע של קבוצת הפוטבול של מיאמי נגנב, ונטורה מגויס על ידי בעלי המועדון להחזרתו. זוהי פרודיה מופרעת, עמוסת רפרנסים לשלל סרטים, עם בדיחות מוצלחות וקאצ'-פרייזים שעד היום מככבים בסרטונים בטיקטוק.



הסרט הפך להצלחה מפתיעה, כאשר הופק בתקציב זעום של 11 מיליון דולר בלבד והכניס בקופות סכום של 107 מיליון דולר בכל העולם. הצלחתו שמורה בעיקר להופעה המוצלחת של ג'ים קארי, שהציג דמות אקסצנטרית ומשוחררת שלא דופקת חשבון לאף אחד ומנהלת שיחות ליטרלי מהעכוז. אלמוניותו של קארי, לפחות מחוץ לגבולות ארה"ב, סיפקה לו את החופש היצירתי שהוא היה זקוק לו כקומיקאי פרוע ומופרע. בנוסף, הסרט בוים על ידי טום שאדיאק, אז במאי אלמוני ללא ניסיון חוץ מיצירת סרט קצר חסר חשיבות והשתתפות בצוות כותבי הבדיחות של בוב הופ. דווקא המקרה הזה, בו יש כוכב ראשי חסר ניסיון בהפקות גדולות ובמאי שזהו הפרויקט הרציני הראשון שלו, הוכח כהצלחה מסחררת, שהולידה שיתופי פעולה נוספים ביניהם.

"אייס ונטורה: בלש בצחוק" הפך את ג'ים קארי לכוכב בן לילה וההצעות לתפקידים ראשיים נוספים לא איחרו לבוא. ההוכחה לכישרונו הגדול של קארי ועצם היותו סוג של קמע שגורם לכל סרט להפוך לשובר קופות באה לידי ביטוי כבר בשנת 1994, כשקארי כיכב בשלושה מהלהיטים הגדולים של השנה. חוץ מ"אייס ונטורה", הוא כבש את המסכים עם "המסכה", שעד היום מוכתר כאחד מסרטיו הטובים ביותר, וב"טיפשים בלי הפסקה" שנחשב לפאר היצירה של האחים פארלי ואחד הסרטים המובחרים של קארי. מאז כבש הקומיקאי הקנדי אין ספור פסגות ואף התגלה כשחקן אופי מוכשר בדרמות כמו "המופע של טרומן", "שמש נצחית בראש צלול", "איש על הירח" ו"אני אוהב אותך פיליפ מוריס". באופן טבעי, הצלחתו של "אייס ונטורה: בלש בצחוק" הולידה סרט המשך. "אייס ונטורה: בלש פראי" שהציב את החוקר הצבעוני ביבשת אפריקה בחיפוש אחר עטלף לבקן. במדדים הוליוודיים הסרט הצליח אך לא זכה לאותן תשבחות כמו קודמו. חוץ מ"בלש פראי", עלו לאוויר סדרות אנימציה המבוססות על שלושת להיטיו של קארי ("ונטורה", "טיפשים בלי הפסקה" ו"המסכה"). אין ספק שבאותן שנים ג'ים קארי היה מילה נרדפת להצלחה. בשנת 2009 הופק סרט שלישי בזיכיון "אייס ונטורה" - "אייס ונטורה ג'וניור", המספר את סיפורו של בנו של ונטורה. הסרט כשל בכל קנה מידה אפשרי ומתהדר בדירוג של 2.1/10 באתר IMDB. אז אם אתם משוחחים עם מעריץ שרוף של אייס ונטורה, אל תעזו להעלות את הסרט הזה על שפתכם.



בנימה אישית, "אייס ונטורה" וג'ים קארי עזרו לעצב את נוף ילדותי הקולנועי. אמנם בגיל 10 לא הבנתי את כל הבדיחות בו, חלקן מתוחכמות יותר וחלקן פחות, אבל הומור הסלפסטיק המייחד את ג'ים קארי ואלפי הפרצופים שהוא עושה בכל רגע נתון בסרט, הפכו אותו לאחת החוויות הקולנועיות הטובות ביותר שלי אי פעם. לסיום, הנה כמה עובדות מפתיעות על "אייס ונטורה: בלש בצחוק":

• הבחירה הראשונה של היוצרים לתפקיד אייס ונטורה הייתה ריק מורניס, שדחה את ההצעה לגלם את בלש החיות לטובת ה"פלינסטונס" שיצא באותה שנה.

• ג'ים קארי עיצב את דמותו של אייס כסוג של ציפור חכמה. בראיון ל"סדנת משחק" בהנחייתו של ג'יימס ליפטון, סיפר קארי כי הג'סטות של ונטורה בסרט נלקחו היישר מהניואנסים הפיזיים של תוכים וציפורים נוספות, כולל הבגדים הצבעוניים והתסרוקת.

• הבמאי טום שאדיאק שיתף בראיון עימו כי חשש שהסרט יחסל לו ולקארי את הקריירה. מרוב שהסרט היה מוגזם, בעיקר בזכות הדמות הראשית המוחצנת שלו, שאדיאק חשש כי הקהל ישנא אותו. הוא טעה ובהמשך אף ביים שני סרטים נוספים בכיכובו של ג'ים קארי: "שקרן, שקרן" ו"ברוס הגדול מכולם".

• בשנת 2015 הודיעו ראשי אולפני "מורגן קריק" כי הם מקווים לשמור על זכויות הסרט מתוך כוונה ליצור עבורו רימייק (בואו נקווה שלא).
לירן יושעי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית ג'ים קארי
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט